Gå til innhold

Fag i grunnskolelærerutdanningen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på grunnskolelærerutdanningen høsten 2016, 5.-10. klasse. Der hvor jeg skal gå må man velge mellom norsk og matematikk (60 stp). I tillegg skal man velge ett fag for de tre første studieårene (og får dermed 60 stp i det faget også). I fjerde studieår skal man velge ett fag for hvert semester. 

Jeg skal søke meg inn på matematikk, og ikke norsk. 

Fagene man kan velge mellom de tre første årene er engelsk, kunst og håndverk, musikk, RLE og samfunnsfag. Egentlig ikke særlig gode fag å velge mellom for min del, da de eneste jeg kunne tenkt litt er RLE og samfunnsfag. Skulle jeg valgt i dag, hadde det blitt RLE. 

Noen som vet om hvilke fag av disse som er mest gunstige å velge? Hva er mest interessant? Skjønner at det er individuelt hva man synes er interessant, men det er jo noe annet å ha fagene i en lærerutdanning, sammenlignet med som elev på skolen. 

Tips? :) 

Anonymkode: d428a...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange lærere som har samfunnsfag, men samtidig er det flere samfunnsfagtimer enn RLEtimer. Det jevner seg altså litt ut. Det viktigste er hvilke fag du har interesse av, så jeg ville valgt RLE var jeg deg. Man kan aldri vite nøyaktig hvilke fag som trengs i stillinger når du er ferdigutdannet :) men det aller tryggeste er jo å ta de tre basisfagene (norsk, matte, engelsk) eller naturfag. Dersom du velger naturfag i tillegg til fordypningen i matte som du velger, vil du få realfagskompetanse som også gir høyere lønn :) 

Anonymkode: 4c394...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lærere som har samfunnsfag, men samtidig er det flere samfunnsfagtimer enn RLEtimer. Det jevner seg altså litt ut. Det viktigste er hvilke fag du har interesse av, så jeg ville valgt RLE var jeg deg. Man kan aldri vite nøyaktig hvilke fag som trengs i stillinger når du er ferdigutdannet :) men det aller tryggeste er jo å ta de tre basisfagene (norsk, matte, engelsk) eller naturfag. Dersom du velger naturfag i tillegg til fordypningen i matte som du velger, vil du få realfagskompetanse som også gir høyere lønn :) 

Anonymkode: 4c394...177

Takk for tips :) Som du ser så er ikke naturfag et fagvalg på den skolen hvor jeg skal ta utdanningen. I tillegg bør man ha forkunnskaper fra biologi, fysikk og kjemi for å ta naturfag (hvis ikke blir det veldig krevende), og det har ikke jeg. Engelsk har jeg alltid hatet, vært mitt svakeste fag helt til jeg endelig ble ferdig med det på videregående, så det vil jeg helst ikke ha. Og så skal man som sagt velge matte eller norsk, så når jeg velger matte får jeg ikke norsk. 

Anonymkode: d428a...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 1 år glu nå, har valgt naturfag. Jeg har hatt biologi fra før. Men det med at du må ha kjennskap til fysikk og kjemi tidligere er ikke riktig mener jeg. Det vi skal kunne er veldig enkelt og det er ikke noe utover det vi lærte i naturfag på allmennspesialiserende. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer dog rett fra allmenn, er 19 år så det sitter "friskt" i minne. Men allikevel så vil du ikke ha problemer med å klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm er du sikker på at man ikke kan velge naturfag? Du skal vel gå på HiST? :) 

http://hist.no/content/29838/Naturfag
 Her står jo både naturfag 1 og 2 for 5-10 trinn? Jeg gikk naturfag 1-7 trinn på HiST uten noe som helst realfagserfaring og det gikk helt fint altså :) 

Anonymkode: 4c394...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer dog rett fra allmenn, er 19 år så det sitter "friskt" i minne. Men allikevel så vil du ikke ha problemer med å klare det. 

Hmm er du sikker på at man ikke kan velge naturfag? Du skal vel gå på HiST? :) 

http://hist.no/content/29838/Naturfag
 Her står jo både naturfag 1 og 2 for 5-10 trinn? Jeg gikk naturfag 1-7 trinn på HiST uten noe som helst realfagserfaring og det gikk helt fint altså :) 

Anonymkode: 4c394...177

På GLU 5.1-10. trinn kan man velge mellom "med norsk", "med matematikk", eller "med realfag", hvor sistnevnte inneholder matematikk og naturfag. Jeg skal derimot ha "med matematikk", og der er ikke naturfag et valgfag de tre første studieårene. Der er valgfagene engelsk, kunst og håndverk, musikk, RLE og samfunnsfag. 

Men hvis jeg da går "med realfag" istedet, og dermed får matematikk og naturfag, vil jeg da ikke trenge noen som helst forkunnskaper i biologi, fysikk og kjemi for å klare meg uten alt for mye ekstrajobb? Det er fem år siden jeg hadde naturfag på vgs, blir 6 år når jeg begynner på GLU.  

Anonymkode: d428a...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at du bør velge engelsk. Den gamle typen lærerutdanning inkluderte ikke engelsk, av den grunn er det til tider mangel på lærere med engelsk som"4 år".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at du bør velge engelsk. Den gamle typen lærerutdanning inkluderte ikke engelsk, av den grunn er det til tider mangel på lærere med engelsk som"4 år".

Jeg har absolutt ikke lyst til å ta engelsk. Det har alltid vært mitt verste og svakeste fag. Til og med moren min sier "du må i alle fall ikke finne på å ta engelsk :P", og det sier sitt… Tenker at man må trives med et fag man skal undervise i i mange år. Selvfølgelig er det viktig å ha fag som gir gode jobbmuligheter, men SÅ viktig kan det ikke være, at man evt. skal mistrives med fagene man har. 

Anonymkode: d428a...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ikke lyst til å ta engelsk. Det har alltid vært mitt verste og svakeste fag. Til og med moren min sier "du må i alle fall ikke finne på å ta engelsk :P", og det sier sitt… Tenker at man må trives med et fag man skal undervise i i mange år. Selvfølgelig er det viktig å ha fag som gir gode jobbmuligheter, men SÅ viktig kan det ikke være, at man evt. skal mistrives med fagene man har. 

Anonymkode: d428a...d9a

Jeg ser den. 😊 Ta et fag du liker, den gleden du da får når du underviser er ubetalelig. Trivsel er alfa omega når du skal undervise og det gjenspeiler seg godt på elevene når læreren liker det de skal lære. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På GLU 5.1-10. trinn kan man velge mellom "med norsk", "med matematikk", eller "med realfag", hvor sistnevnte inneholder matematikk og naturfag. Jeg skal derimot ha "med matematikk", og der er ikke naturfag et valgfag de tre første studieårene. Der er valgfagene engelsk, kunst og håndverk, musikk, RLE og samfunnsfag. 

Men hvis jeg da går "med realfag" istedet, og dermed får matematikk og naturfag, vil jeg da ikke trenge noen som helst forkunnskaper i biologi, fysikk og kjemi for å klare meg uten alt for mye ekstrajobb? Det er fem år siden jeg hadde naturfag på vgs, blir 6 år når jeg begynner på GLU.  

Anonymkode: d428a...d9a

er 2 i klassen min som er godt over 35, dvs lenge siden de har hatt naturfag og de klarer seg greit👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 2 i klassen min som er godt over 35, dvs lenge siden de har hatt naturfag og de klarer seg greit👍🏻

Okei :) Sjekket naturfag på andre studier nå, og der står det at det ikke kreves noen forkunnskaper, men at det anbefales å ha kjennskap til naturfagene fra videregående skole. 

Anonymkode: d428a...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...