Gå til innhold

Avstemming: hva slags tro har du?


AnonymBruker

Hva slags tro har du?  

97 stemmer

  1. 1. Hva slags tro har du?

    • Kristen
      35
    • Muslimsk
      4
    • Jødisk
      0
    • Buddhist
      3
    • Hinduist
      0
    • Annet
      55


Anbefalte innlegg

Siden det er så mye om religion i dette underforumet, vil jeg spørre dere hva slags religion DU tilhører.

Anonymkode: dafc6...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FruPotter

Har ingen spesiell tro. Anser meg ikke som noen av delene, jeg. Men kaller meg for kristen, i og med at jeg er døpt og konfirmert. Gjør det enkelt.

Jeg har min egen lille "tro" (det er mer et håp enn en tro), og den er verken kristen, muslimsk, jødisk eller noe som helst. Den er bare min. Jeg tror rett og slett bare at det er noe mer "mellom himmel og jord", men hva... Det vet jeg ikke. Og jeg vil ikke vite; jeg trenger ikke å vite. Jeg kan håpe, og det er bedre enn ingenting. :) 

Jeg blir irritert når folk begynner å diskutere (lage krangel om) dette når jeg f.eks. er på besøk. Jeg bryr meg ikke om du tror det finnes en Gud og at Jesus sitter ved hans side. Det er DIN tro, og den skal du få ha. Jeg har min egen, men jeg vil ikke diskutere det med folk. I så fall ønsker jeg at det forblir en enkel samtale, der man bare sier hva man tenker og ikke noe annet. Det er så unødvendig å krangle om noe man ALDRI uansett vil få et svar på. :) 

Uansett... Ingen spesiell tro, liker ikke å krangle om temaet, men er likevel åpen for samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen, og synes det at det alternativet mangler er veldig typisk :dry:

Anonymkode: 41572...f2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ateist i mange år, men ble kristen nylig, etter noen veldig sterke religiøse opplevelser. Fortsatt aksepterer jeg naturligvis at universet er 13,8 milliarder år, at jorda er 4,6 mrd. år og at livet oppsto for ca 4 mrd. år siden og har utviklet seg via naturlig seleksjon -- men jeg anerkjenner Jesus Kristus som en stor åndelig veileder og som en historisk viktig person som har hatt stor betydning for utviklingen av vestlig åndsliv, kunst, kultur, vitenskap, etc. Alt i Bibelen skal ikke tas helt bokstavelig, men Bibelen er en nyttig, inspirerende og lærerik tekstsamling dersom man leser den med et våkent og kritisk blikk. 

Jeg tror Jesus (enten han eksisterte eller ikke -- det tar jeg ikke stilling til og anser det ikke som viktig) egentlig prøvde å vise oss betydningen av Kjærlighet, medmenneskelighet og empati. Han gjorde neppe en perfekt jobb, og han er definitivt blitt feiltolket, misbrukt og fremstilt i feil lys av tusener av mennesker opp gjennom årene. Men essensen i budskapet hans var viktig og trolig ganske nyskapende i sin tid. Kanskje er Jesus bare en fiktiv figur eller en type som er satt sammen av fullt av mytologiske skikkelser, men det forandrer ikke på det faktum at Kjærlighet er noe veldig sentralt og viktig, og at det kan være lurt å være snill og grei. 

Gud finnes, og Gud er Kjærlighet. 

 

Endret av Psilocybe
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misjonerende Ateist, men ettersom jeg uansett er med på å betale for tullet er jeg fortsatt medlem av "statskirken" slik at jeg beholder stemmeretten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg ikke har med Ateist og Agnostiker! Selv heller jeg mer mot agnostiker, men jeg glemte rett og slett å ta det med. Siden jeg er anonym så får jeg ikke endret :( 

Igjen, beklager. Jeg vet det er mange ateister ++ også. Hilsen ts

Anonymkode: dafc6...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare si at "Annet" er Ateist fra nå av, eller Agnostiker. 

Har du en annen tro, som f.eks Humanetiker, Smiths venner osv, så gjerne skriv det :) 

Jeg var egentlig bare mest interessert i å vite hva folk tror på her inne, og glemte derfor å tenke at det er mange som slettes ikke tror i det hele tatt. Hehe...

Anonymkode: dafc6...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ateist.

Var kristen da jeg var barn, men ettersom jeg ble eldre og sluttet å tro på påskeharen o.l. sluttet jeg også å tro på noen gud og Jesus. (Dette er forresten ikke en vits. Jeg prøver ikke å gjøre narr av religion ved å sammenligne påskeharen og religiøse karakterer - bare forklarer når jeg sluttet å tro, og kanskje hvorfor.)

Jeg ble døpt som barn, og jeg konfirmerte meg i kirken som tenåring. Men grunnen til at jeg konfirmerte meg i kirken var fordi alle vennene mine gjorde det og jeg ville ikke være "rar" og velge noe annet.

Jeg er fortsatt medlem i statskirken fordi jeg er usikker på om jeg ønsker et kirkebryllup eller ikke, når den tid kommer. (Dette er av personlige grunner som jeg ikke ønsker å oppgi her, selv om det sikkert er mange som lurer.)

Når jeg får barn ønsker jeg ikke å døpe de. Jeg ønsker at de skal ta egne valg når de blir eldre og være mer bevisst på hva de velger og hvorfor de velger det, så de ikke gjør som meg og følger resten av saueflokken.

... Da var min mening helt ferdigtømt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dessverre meningsløst uten alternativer for ikke-troende. Man har stilt det grunnleggende spørsmålet "Tror du på Gud?" i meningsmålinger årlig siden 1980-tallet, og i år tok andelen som svarer nei igjen andelen som svarer ja, så da burde nesten det flest identifiserer seg med vært med som et alternativ. Jeg ser at du bare glemte det, og det er helt greit, jeg bare tror ikke avstemmingen blir så nyttig om man ikke starter en ny eller får en moderator til å endre på den. Kan også meddele at det heter hindu, ikke hinduist :)

Selv definerer jeg vel meg som ateist. Jeg skal ikke kategorisk og fullstendig uten reservasjoner avvise at det finnes en gud, men jeg forholder meg ikke til den muligheten i det daglige. Jeg har lest både Bibelen og Koranen fordi jeg en stund søkte litt etter noe å tro på, og delvis fordi det var interessant lesning, men det drepte egentlig bare siste rest av barnetro. Jeg har aldri vært medlem av noe trossamfunn og går heller ikke i kirken på f.eks. julaften, men jeg møter gjerne opp i dåp, bryllup, begravelse og lignende i kirken.

Anonymkode: e5668...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...