Gå til innhold

Er sykemeldt kan arbeidsgiver kreve at jeg tar ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er langtidssykemeldt grunnet svangerskaps komplikasjoner, har vart sykemeldt i 4 måneder nå og komme vare sykemeldt til fødsel.

Før jeg ble syk så avtalte jag ferie i September og Oktober. Jeg benytte meg av de feriedagene men jeg har 10 feriedager igjen som jeg kan bruke før årssluttet. Jeg får vanligvis betalt ut lønn under feriene mine av min arbeidsgiver og så får jeg bare utbetalt feriepengene mine i Juni. Nå når jeg går på NAV så får jeg hverken sykepenger eller lønn fra min arbeidsgiver når jeg har hatt ferie.

Jeg må vare sykemeldt til fødsel som er i April men min arbeidsgiver krever at jeg tar ut resterende 10 feriedager før årssluttet! Jeg vil jo ikke ta ut mer ferie nå når jeg er sykemeldt ennå, også får jeg kjempe lite på min årsoppgave pga jeg ikke får noen ting når jeg tar ut ferie så det vil påvirke mine foreldrepenger. Kan jeg si at jeg ikke vil ta ut mer ferie i år? NAV eller arbeidsgiveren betaler jo ikke i sånne fall. Får vel utbetalt maks 8-10 tusen i desember om arbeidsgiver krever at jeg tar ut 10 feriedager i desember! 

Anonymkode: 0b6e8...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg forstår loven har du rett til å slippe å ta ut ferien og overføre den til neste år, jamfør: 

 

Paragraf 7, punkt 3: 

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

 

§ 9.Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt

 

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_1

 

Når du henvender deg til arbeidsgiver angående dette kan du formulere det som "jeg kan dessverre ikke ta ut ferien når jeg er sykemeldt da jeg er redd det bryter ferieloven. I tillegg vil jeg ikke få utbetalt feriepenger, noe som gjør det umulig for meg økonomisk. Jeg tror løsningen er å overføre ferien til neste år, hvordan tror du det vil fungere"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til henvisning i innlegget over, henviser du til Ferieloven $7.3 (tror jeg), vedr overføring av ferie til neste ferieår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du kan overføre ferien når du er sykemeldt og ikke får brukt den, ref over :)
Mannen min gjorde dette i fjor. Dette er lovverk, arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk triks fra arbeidsgivers side. Ei vennine av meg fikk samme beskjeden. Hun tenkte ikke så mye over det og tok ut de ferieukene hun hadde igjen. Så når hun fikk penger fra nav måtte hun tilbakebetale alt fordi hun hadde tatt ut ferien sin.. mitt råd er å aldri høre på arbeidsgiver eller nav uten å snakke med eventuelle fagforbund...har selv blitt forsøkt lurt flere ganger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...