Gå til innhold

Sminke utgått på dato.


Mercudia

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte noe sminke på finn.no (selvsagt helt ny og ubrukt) av ei som tidligere har vært forhandler for dette merket. 
Hun solgte det til veldig ok priser (ca halv pris og under det) og jeg var veldig fornøyd - helt til jeg får varene og ser at de har gått ut på dato for mange år siden.  Noen så tidlig som i april 2010, mens mesteparten har gått ut i 2011.
Dette er i stor grad lipstick, lipgloss og lipbalm - så kanksje det ikke spiller så stor rolle? 
Hva hadde dere gjort?  Klaget og krevd å få sende dem i retur - eller  bare brukt dem pga "exp date" bare er veiledende?
Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Æsj, nei det hadde jeg aldri brukt. Du kan åpne og lukte på det, men alt som skal på og rundt øyet må du ikke prøve en gang. 

Du undersøkte ikke saken skikkelig og det er ditt tap dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det stod noe om det i annonnsen hadde jeg klaget og krevd å få pengene mine tilbake.

Det stod ikke noe om det i annonsen nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer dessverre ikke så langt med klagingen din hos en privat selger, hvis vedkommene ikke vil gi deg penger tilbake. Det går helt på moralen og samvittigheten til selger.

Personlig ville jeg ikke bekymret meg over holdbarhetsdato på sminke. Jeg har faktisk en tjue år gammel leppestift :P som jeg enda ikke har brukt opp...! Har ikke så ofte bruk for leppestift, så da varer den slags lenge, da.!

 

Anonymkode: eb8d0...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Honeyblossom

Æsj, nei det hadde jeg aldri brukt. Du kan åpne og lukte på det, men alt som skal på og rundt øyet må du ikke prøve en gang. 

Du undersøkte ikke saken skikkelig og det er ditt tap dessverre

Det skal ikke være nødvendig å spørre om produktene er gått ut på dato når man handler på nett. Det er sånt man bare tar som en selvfølge at de IKKE er. TS har ikke gjort noe feil her, men heller blitt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nei det hadde jeg aldri brukt. Du kan åpne og lukte på det, men alt som skal på og rundt øyet må du ikke prøve en gang. 

Du undersøkte ikke saken skikkelig og det er ditt tap dessverre

Så du mener at selger ikke plikter å opplyse om at varen er gått ut på dato for i snitt fem år siden? well well - jeg tror du tar feil der altså! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig å spørre om produktene er gått ut på dato når man handler på nett. Det er sånt man bare tar som en selvfølge at de IKKE er. TS har ikke gjort noe feil her, men heller blitt lurt.

Ikke når man handler på privat og bruktmarked. Hadde dette vært en nettbutikk er det ingen tvil om at det er butikken sin feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at selger ikke plikter å opplyse om at varen er gått ut på dato for i snitt fem år siden? well well - jeg tror du tar feil der altså! :)

kjøper har like mye plikt å be om bilder og informasjon på produktet. Når produkter har holdbarhetsdato så er det også sunn fornuft å spørre om dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer dessverre ikke så langt med klagingen din hos en privat selger, hvis vedkommene ikke vil gi deg penger tilbake. Det går helt på moralen og samvittigheten til selger.

Personlig ville jeg ikke bekymret meg over holdbarhetsdato på sminke. Jeg har faktisk en tjue år gammel leppestift :P som jeg enda ikke har brukt opp...! Har ikke så ofte bruk for leppestift, så da varer den slags lenge, da.!

 

Anonymkode: eb8d0...d27

Det stemmer faktisk ikke - du har faktisk ikke mulighet til å fraskrive deg ansvar selv om du selger som privatperson (såpass har jeg undersøkt) :)  Men spørmsålet er mer om jeg risikerer noe ved å bruke en leppestift som gikk ut på dato for fem år siden. (tenker på bakterivekst etc.) Det er IKKE øyensminke - kun til lepper og kinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer faktisk ikke - du har faktisk ikke mulighet til å fraskrive deg ansvar selv om du selger som privatperson (såpass har jeg undersøkt) :)  Men spørmsålet er mer om jeg risikerer noe ved å bruke en leppestift som gikk ut på dato for fem år siden. (tenker på bakterivekst etc.) Det er IKKE øyensminke - kun til lepper og kinn :)

sminken har vel uansett ikke holdbarhetsdato men best før? Da kan konsistensen osv være kjip men ikke nødvendigvis farlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sminken har vel uansett ikke holdbarhetsdato men best før? Da kan konsistensen osv være kjip men ikke nødvendigvis farlig

Exp.date betyr utløpsdato. Altså gått ut på dato og kan i en butikk ikke selges lenger.
Ift tildet du skriver om at man ikke har rettigheter ved privatkjøp stemmer ikke det. Du har faktisk som selger ansvar for tingen du selger brukt! (vet det pga at jeg engang solgte et nytt skjerf som det var feil med) og ble gjort oppmerksom på dette av en meget hissig dame. På forbruker-ådets sider står bl.a dette: 

 

"Når du kjøper noe brukt, står det ofte at den «selges som den er». Det begrenser rettighetene dine noe, men selgeren må fremdeles ha fortalt deg alt som er viktig, han må holde det han har lovet, og varen skal være som du kan forvente deg.

Har du kjøpt noe av en privatperson, må varen være vesentlig dårligere enn du kunne forventet deg for at du skal ha grunn til å klage."

At varen gikk ut på dato for 5 år siden mener jeg er "viktig" jf ordlyden hos Forbrukerrådet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er produkta uopna? 

De ligger i sin originale innpakningen. Det vil si papireske - uten plastemaballasje rundt. (sånn som de kommer fra produsent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ligger i sin originale innpakningen. Det vil si papireske - uten plastemaballasje rundt. (sånn som de kommer fra produsent)

Ja, men dei er ikkje brukt? I så fall ville ikkje hatt problem med å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter å ha snakket med forbrukerrådet har jeg nå tatt kontakt med selger og foreslått en minnelig løsning...  Jeg beholder noe av det jeg har kjøpt ... og levere "flertallet" tilbake. Jeg kan ikke gi noe av det i gave som jeg i utgangspunktet hadde tenkt. SÅ får vi se om hun vil møte meg halvveis - hvis ikke vil jeg med loven i hånd kreve HELE kjøpet hevet. Da har hun faktisk plikt til å betale returportoen også :)  
fortsettelse følger.....

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...