Gå til innhold

Er det rart å ikke annonsere graviditet på facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer venter vårt første barn i februar/april. Vi har altså kommet et godt stykke i svangersskapet og sjansen for SA eller at noe annet galt skal oppstå er ganske liten. Vi vet kjønn og alt står fint til.
Ser at folk som har termin et godt stykke etter oss har begynt å annonsere det på facebook.

Vi har ikke skrevet noe på facebook om dette. Vi har fortalt det til alle våre nærmeste, og legger ikke skjul på det når vi møter folk. Forteller det nesten til alle vi kjenner som vi møter på, eller altså, ikke sånn at vi sporer opp folk for å fortelle, men når vi møter noen vi kjenner så sier vi som regel at vi venter en liten i månedsskifte feb/april.

Både jeg og min samboer er veldig glade for at vi skal ha barn, men det var helt uplanlagt og kom som et sjokk, men herregud vi gleder oss masse og er veldig glad! Kanskje det er derfor det er litt vanskelig å annonsere det? Vi er midten av 20 årene, så vi har jo venner og familie som har fått barn/skal ha barn..
Kan også være fordi både jeg og min samboer var litt fyllefanter for et par år siden, og har etter dette flyttet til en mindre by og mange av de vi pleide å omgås tidligere fremdeles er i denne party-perioden av livet (helt naturlig det, men både jeg og han ga oss før vi fant ut om graviditeten) og kanskje jeg er litt redd for å bli dømt? Eller altså, at de tenker at jeg/vi fremdeles er som vi var for et par år siden, siden de ikke kjenner oss som vi er nå. De kjenner oss jo hovedsakelig fra studietiden, og på den tiden var vi ganske ville og ikke akkurat foreldre-enme. (Ikke noe dop eller noe sånn, bare mye fyll og fanteri :P )

(vi er godt etablerte forresten, begge har en utdanning, jobb, hus og bil, det eneste jeg føler vi "mangler" er å være gift, men så kom jo graviditeten litt brått på også)

Jeg har noe familie på min far sin side som jeg ikke har så god kontakt med, vi er jo gode mot hverandre og ingenting negativt har bare vokst opp på en annen kant av landet og det er ikke alle det har blitt naturlig å snakke så mye med, utenom når vi møtes i familiesammenkomster. Vet heller ikke hvordan å fortelle det til dem, kommer ikke til å møte dem før barnet er født mest sannsynlig.

Ååh, jeg vet ikke. Jeg vil på en måte annonsere det, men samtidig ikke. Jeg tenker mye på at siden vi har flyttet og ikke lenger kjenner så godt de vi var med før så vil de kanskje tenke sitt om det. Jeg er sårbar for tiden, og rett og slett litt redd for hva folk vil tenke. De som er mye rundt oss nå dømmer jo ikke, for vi har det meste i orden. 

 

Anonymkode: 90d6d...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Vet du, hvis noen dømmer dere, så er det deres problem, ikke ditt og samboer sitt! Folk går videre i livet, man er i en livsfase, og så går man til en annen. Dere vet jo hvordan det var, og da må man bare la andre tenke det de vil. Så lenge dere vet det, så vær trygg i den vissheten. 

Jeg synes ikke det er rart! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer og jeg er vel i lignende situasjon. I slutten av 20-åra. Ikke helt etablerte sånn materielt sett, men vi har holdt sammen i 7 år og har et godt forhold.

Har termin i mars og har ikke annonsert det på noen måte. Tok en ringerunde til familie og har fortalt det til venner etterhvert som vi har møtt dem. Ser ikke helt hvorfor man må annonsere sånt på facebook egentlig!?

Anonymkode: a55e0...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel helt greit å ikke annonsere det på facebook vel?? skal du ikke tenke på. Gi nå blanke ihva andre mener og tenker om en så uviktig ting som akkurat det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig hyggelig når det blir annonsert på facebook og blir veldig glad på mine venner/familie sine vegne :) jeg forstår veldig godt at noen ikke vil annonsere det, og det er helt greit :) 

Gjør det som passer for dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev ikke noe på Facebook. Har så mange jeg aldri snakker med (bekjente), så følte ikke behovet for å fortelle de det. Jeg gikk jo på skole, så var mange av de bekjente som så det på meg da :) 

La ut en status da hun var kommet. Når (om) jeg blir gravid igjen tror jeg at jeg vil gjøre det samme.

Anonymkode: 6038a...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart i det hele tatt, sånn jeg finner ut at mange av mine bekjente som jeg ikke har mye kontakt med venter barn😊 men du, feb/mars eller mars/april? 

Anonymkode: b84a4...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte absolutt ikke noe behov for å dele graviditeten med en haug med folk jeg kjente før eller egentlig ikke kjenner, så jeg la det ikke ut på facebook. Min mann på den annen side la ut bilde på facebook og fikk masse respons på det fra fra mer eller mindre bekjente. Så jeg tenker det blir litt opp til hva du føler for selv. Jeg synes det er mye hyggeligere å oppleve kjentfolks reaksjon når jeg møter dem på gata og de blir overasket når de ser magen, enn at masse halvbekjentskaper lirer av seg en høflighetsfrase på nett...men det er meg da :)

Anonymkode: b5675...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonserer nada på Facebook. De jeg bryr meg om vet jeg er gravid :)

Anonymkode: 0f092...bb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  da ikke veldig vanlig å annonsere graviditet på Facebook. Jeg pleier å få vite om barnet når det er født, for de jeg kun har på Facebook.

Anonymkode: afea4...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Jeg syns det er koselig å se folk annonsere graviditeter på FB, men det er ikke et 'must'. :)

Har ei jente jeg gikk på VGS med som jeg ikke har hatt noe kontakt med siden vi slutta i 2013, og hun annonnserte for et par uker siden at hun skulle ha baby i februar. Ble veldig overrasket, men samtidig veldig glad på hennes vegne selv om vi ikke har noe kontakt den dag idag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke rart, nei. Synes ikke det er rart å gjøre det heller. Folk gjør som de vil den ene eller andre veien, synes jeg.

Med første tror jeg at jeg gjorde det ''offentlig'' på facebook 3 måneder før jeg fikk babyen. Rundt 26 uker med andremann. Nå med tredjemann la jeg det ut uke 18.

Hvis du vil, legg det ut. Hvis du ikke vil, la være :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er rart i det hele tatt. Jeg har ikke og kommer ikke til å annonsere graviditeten min på facebook, og føler det er "best" sånn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det rart i det hele tatt,men det var engang en venninne fra gamle dager jeg chattet med på Facebook-spurte om det hadde skjedd noe spennende i det siste,hun svarte nei ingenting- 2 måneder senere på facebook kom det fram at hun hadde fått barn -jeg synes det var virkelig merkelig at hun ikke sier jo jeg er gravid.Spesielt i privat chatte prat mellom oss 2.

Anonymkode: 49b09...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også termin i februar, annonserer absolutt ingenting på facebook. Forteller til de vi treffer, eller dvs, det synes jo godt nå ;) Nærmeste familie vet selvsagt :) 

Hadde en sen MA på første forsøk, så vi vet godt at mye kan skje. Ingen grunn til å annonsere dette før hun evt er født levende og frisk. Og da får fb et bilde (av en fot/hånd, ikke ansikt osv) og en beskjed om at alle har det bra eller noe. Ikke noe mer. Har også venner som sliter med å få barn (og kanskje bekjente jeg ikke vet at sliter), og vet selv hvor sårt det da er å se masse babygreier på fb, så jeg har ingen planer om å plage andre med det :P Kan sende bilder osv til de nærmeste via andre kanaler.

Anonymkode: 0bc32...288

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart i det hele tatt, sånn jeg finner ut at mange av mine bekjente som jeg ikke har mye kontakt med venter barn😊 men du, feb/mars eller mars/april? 

Anonymkode: b84a4...4b0

Oi! Så først nå at jeg hadde skrevet feil, mente månedskifte mars/april :) Vet ikke hvor jeg fikk februar fra!

 

Men ellers, takk for gode svar alle! Godt jeg ikke er den eneste, har bare hatt venner og familie som spør om jeg ikke skal poste noe på facebook snart, og føler mange av de jeg kjenner som har barn / er gravid har postet noe. 

TS 

Anonymkode: 90d6d...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om hva andre mener! :) Hvis du mener det er rett å publisere det på facebook så gjør du det. Det er garantert ingen som kommenterer noe dumt, og tenke må de bare. Du har utdannelse og alt på stell, så synes ikke du skal bekymre deg for mye. Hvis du publiserer det burde de bare være misunnelige rett og slett, og ikke dømmende :).  Ikke tenk på det, gjør det du føler for! Ønsker deg masse lykke til med bebis! :) 

Anonymkode: 85360...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder facebook har hverken jeg eller samboer annonsert noe om tidligere fødte barn eller pågående graviditet. Det finnes ingen bilder eller kommentarer om vår 3-årige datter på facebook eller noen andre steder på nettet. Føler det svært kunstig å skulle informere perifere mennesker om dette, og reagerer stadig vekk på manglende filter fra foreldre når det gjelder publisering av bilder, "morsomme historier" etc. Foreldre viser overraskende lite respekt for sine barn i så henseende, synes jeg. Mulig jeg er ei sur kjerring, men trenger i alle fall ikke gruve for hvordan barna mine skal reagere på sitt offisielle liv før de engang ble født.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...