Gå til innhold

19 og akkurat fått vite at jeg ikke kan bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg egentlig litt stum og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Fikk akkurat beskjed fra legen at sjansen min for å bli gravid erlik null. 

For en stue siden fikk jeg vite at jeg hadde mykoplasma, og nå viste det seg at kuren jeg fikk ikke funket slik den skulle. 

Selvom det er flere år til det hadde passet seg med en liten en, så er jeg helt knust, og har ingen ide hva jeg skal si til samboeren min.. 

Jeg har så lenge jeg kan huske gledet meg til unger og starte en familie! Og nå føler jeg at alt det har blitt tatt ifra meg. Vet heller ikke om jeg er mest sint på megselv eller fyren som gav det til meg.. 

Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, eller hvordan si det til han.. Vet godt at han gleder seg nesten like mye som meg til å starte familie og alt det.. Er helt knust! 

Anonymkode: daeda...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei venninne av meg fikk samme beskjed. Hun ble gravid to år senere :-)

Anonymkode: 5d078...822

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skjer med kroppen etter mykoplasma og antibiotika? Jeg har att mykoplasma lungebetennelse og da brukte jeg mange antibiotikakurer for å bli bra. Sitter igjen med astma etter den runden.

Anonymkode: 7005b...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk samme beskjed da jeg var 17. Bare at jeg kan 100% sikkert ikke bli gravid. Vil bare gi deg en stor klem, og vit at det er flere jenter der ute i din situasjon!  Kjæresten min taklet det greit heldigvis, selv om han ønsker seg barn. Vi har så smått snakket litt om adopsjon og jeg håper det kommer til å skje en dag.  Stor klem til deg:hug:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å bli gravid på hvilken måte...? Har du diskutert dette med en gynekolog/fertilitetsspesialist?

Hva er det som gjør at du ikke kan bli gravid? Er alle eggcellene dine ødelagt?

For så vidt jeg kan lese ødelegger sykdommen bare egglederne, og med ødelagte eggledere kan man fint bli gravid gjennom assistert befruktning (ivf/prøverør). Så hvis det er det som er saken er det jo ingen krise? Men jeg vet ikke, slik er det hvertfall med klamydia, at blir man "steril" av klamydia kan man fortsatt ha IVF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei venninne av meg fikk samme beskjed. Hun ble gravid to år senere :-)

Anonymkode: 5d078...822

Sinsykt teit å drive å gi folk forhåpniger på denne måten, det der skjer til sjeldenheten-veldig sjeldent!

TS Du kan nok dessverre aldri bli gravid, jeg vet du ikke vil høre det-men slik er realiteten. Jeg sender mange gode klemmer :)

Anonymkode: 7960f...a16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk samme beskjed da jeg var 17. Bare at jeg kan 100% sikkert ikke bli gravid. Vil bare gi deg en stor klem, og vit at det er flere jenter der ute i din situasjon!  Kjæresten min taklet det greit heldigvis, selv om han ønsker seg barn. Vi har så smått snakket litt om adopsjon og jeg håper det kommer til å skje en dag.  Stor klem til deg:hug:

Sier det samme til deg - vet du HVORFOR du ikke kan bli gravid? Mitt inntrykk er at mange leger ikke har snøra peiling på at man kan bli gravid vha ivf selv om man har blitt "steril" pga kjønnssykdommer. Det sentrale er hva som har gjort en "steril" (jeg bruker anførselstegn, for med tette eggledere kan man jo fint bruke ivf for å bli gravid, og er dermed ikke steril i vid forstand), altså hva sykdommen har gjort med kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme til deg - vet du HVORFOR du ikke kan bli gravid? Mitt inntrykk er at mange leger ikke har snøra peiling på at man kan bli gravid vha ivf selv om man har blitt "steril" pga kjønnssykdommer. Det sentrale er hva som har gjort en "steril" (jeg bruker anførselstegn, for med tette eggledere kan man jo fint bruke ivf for å bli gravid, og er dermed ikke steril i vid forstand), altså hva sykdommen har gjort med kroppen. 

Jeg har aldri hatt mykoplasma, men er født uten livmor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt mykoplasma, men er født uten livmor.

Ja da er jo saken en helt annen, jeg trodde at du med "fikk samme beskjed" mente at du også hadde hatt mycoplasma, beklager. :) Av hva google forteller meg er ikke mycoplasma noe hinder for å bli gravid ved IVF.

Adopsjon er jo uansett en flott mulighet, spesielt når man på forhånd er klar over at det er det mest realistiske alternativet, slik at man kan la tanken modnes i god tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er jo saken en helt annen, jeg trodde at du med "fikk samme beskjed" mente at du også hadde hatt mycoplasma, beklager. :) Av hva google forteller meg er ikke mycoplasma noe hinder for å bli gravid ved IVF.

Adopsjon er jo uansett en flott mulighet, spesielt når man på forhånd er klar over at det er det mest realistiske alternativet, slik at man kan la tanken modnes i god tid. :)

Innlegget mitt kunne lett misforstås :) Alt i orden. Hensikten min er uansett om det skal vise seg at TS ikke kan bli gravid, så finnes det muligheter for barnløse, og livet er langt ifra over selv om det skulle vise seg at en er steril.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet heller ikke om jeg er mest sint på megselv eller fyren som gav det til meg.. 

Anonymkode: daeda...efa

Vet du hvem det var? Var det en eks eller et tilfeldig partyknull? 

Anonymkode: 8bd3f...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om det som er grunnen til at du ikke kan få barn, men er legene sikker på dette? Er det heller ikke mulig med IVF? Jeg vet at mange med PCO(S) også får samme beskjed, men det finnes mange eksempler på infertile pga den sykdommen som plutselig har blitt gravid likevel. 

 

Om likevel alt håp er ute, så vil jeg sende deg en klem Ts. Du må ha tid til å bearbeide dette, for en stund vil det nok være en sorg for deg. Jeg har levd som ufrivillig barnløs, og selv om det ikke kan sammenlignes, så kom jeg til slutt til det punktet hvor jeg måtte innse at biologiske barn kanskje ikke kom til å skje. Det var en lang sorgprosess jeg måtte gjennom og det tok til å bearbeide. 

Samtidig vil jeg også si at om du vet at adopsjon kommer til å være din mulighet, så vil du nok når barneønsket kommer naturlig, være innstilt på det. Selv om du ikke får bære frem barnet, så vil du fremdeles være mamma. Å ha barn og være en familie betyr ikke at biologiske bånd må være der, det er hva foreldrene og barnet føler i sine hjerter som betyr noe:hjerte: 

Anonymkode: 72229...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hvem det var? Var det en eks eller et tilfeldig partyknull? 

Anonymkode: 8bd3f...960

Det er ikke en skjønnsykdom.

Anonymkode: 7960f...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har snakket med en kunnskapsløs lege, du kan nok bli gravid vha IVF. 

Anonymkode: c7a00...243

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en skjønnsykdom.

Anonymkode: 7960f...a16

Jo, ts snakker nok om kjønnssykdommen mykoplasma, ikke lungebetennelsen, da hun har fått (mest sannsynlig feilaktig) info om at hun ikke kan bli gravid. Det sammenlignes med klamydia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det går ann å spørre/undersøke det hos en annen lege.

Men jeg synes ikke at hun skal få forhåpninger av noen fremmede på nett eller at en eller to har vært heldig, Aller beste for henne er å innfinne seg i det at man ikke kan få barn. Stol på hva legen sier.

Anonymkode: 7960f...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med klamydia i 1 år uten at det påvirka min fertilitet på noen måte. Så det skal litt til å bli steril, spesielt av mycoplasma genitalis

Anonymkode: 983e5...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig beskjed å få uansett alder.:troest: Men kan du fortelle litt om hvilke undersøkelser som er gjort for å påvise infertiliteten? Er det gynekolog som har gitt deg diagnosen eller fastlege? Er det gjort en laparaskopi? Blodprøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om det som er grunnen til at du ikke kan få barn, men er legene sikker på dette? Er det heller ikke mulig med IVF? Jeg vet at mange med PCO(S) også får samme beskjed, men det finnes mange eksempler på infertile pga den sykdommen som plutselig har blitt gravid likevel. 

 

Om likevel alt håp er ute, så vil jeg sende deg en klem Ts. Du må ha tid til å bearbeide dette, for en stund vil det nok være en sorg for deg. Jeg har levd som ufrivillig barnløs, og selv om det ikke kan sammenlignes, så kom jeg til slutt til det punktet hvor jeg måtte innse at biologiske barn kanskje ikke kom til å skje. Det var en lang sorgprosess jeg måtte gjennom og det tok til å bearbeide. 

Samtidig vil jeg også si at om du vet at adopsjon kommer til å være din mulighet, så vil du nok når barneønsket kommer naturlig, være innstilt på det. Selv om du ikke får bære frem barnet, så vil du fremdeles være mamma. Å ha barn og være en familie betyr ikke at biologiske bånd må være der, det er hva foreldrene og barnet føler i sine hjerter som betyr noe:hjerte: 

Anonymkode: 72229...c4c

De fleste som har Pcos kan i noen tilfeller slite med å bli gravid, altså at de kanskje kan trenge litt hjelp av hormoner får å bli gravide. Og de mange avisa klarer fint å bli gravide på egenhånd. De får faktisk ikke beskjed om at de ikke kan bli gravide, det er ytterst få med Pcos som ikke kan få barn selv. Akkurat som at det å være steril er sjeldent hos kvinner uten Pcos. Beklager avsporing ts, men er så mange som dager rundt med feil informasjon om Pcos.

Anonymkode: ec4a5...61a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...