Gå til innhold

Til dere med pulsbaserte aktivitetsarmbånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ser deres dager ut på pulsgrafen?

Har dere store variasjoner gjennom dagen, alt etter som om dere er i aktivitet, eller i hvile?

Årsaken til at  jeg spør, er fordi jeg sliter med formen.  Alt er tungt, og det butter i mot.
Slik har det vært et års tid, og jeg prøver å finne ut hvorfor.

På pulsgrafen min ser jeg at jeg har normalt lav puls.  Hvilepuls før jeg står opp er 57.
Så står jeg opp, og bortsett fra når jeg trener, ligger jeg jevnt over med en puls på 45-55% av makspuls.  Det er ikke noen høy puls, men den er stabil nesten uansett hva jeg gjør.
Jeg må virkelig slite for å få pulsen opp, og uansett hvor rolig jeg er, kommer den ikke lavere på dagtid.

Men siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, vet jeg ikke hvordan pulsen skal bevege seg gjennom dagen.
Er det vanlig å ha "harepuls", at pulsen er raskt opp, og raskt ned igjen?
Er det vanlig at den kun varierer med ca 20-25 bpm minutt gjennom dagen?

Slik ser en vanlig pulsgraf ut for min hverdag.  Den viser lite/ingen aktivitet unntatt trening, selv om jeg i løpet av denne dagen i tillegg til trening har rundvasket et rom, gått til butikken for å handle, gjort diverse husarbeid hjemme, samt hvilt på sofaen.

 

Jeg håper dere enten kan legge ut bider av deres grafer, eller beskrive hvordan deres puls oppfører seg i løpet av dagen, slik at jeg kanskje kan finne lik- og ulikheter som kanskje kan gi meg noen svar.

Anonymkode: b9c86...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er greit trent er en hvilepuls på 57 normalt. At den heller ikke øker så mye er da i det tilfellet også normalt. Men hvis du er dårlig trent bør du ta en tur til legen. 

Anonymkode: b9377...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepulsen bryr jeg meg ikke så mye om.  Den er normal, og det er ikke noe galt med hjertet mitt.

Det jeg lurer på er hvordan pulsen er igjennom dagen for andre.

Tidligere kom jeg ned i hvilepuls, eller i alle fall nær hvilepuls, når jeg hvilte på dagtid.  Dette gjør jeg ikke lenger.
Tidligere kom jeg raskt opp i puls, og like raskt ned igjen når jeg hvilte, og det kunne skille opptil 40-50 bpm på aktivitet og hvile.
Nå skiller det som sagt bare 20-25 bpm på pulsen fra når jeg hviler, og når jeg er i aktivitet.  Unntaket er de to dagene i uken jeg trener, og til og med da føler jeg må slite for å komme opp i puls.

Men siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, er det vanskelig for meg å vite hva som er normalt.
Var det normalt slik pulsen oppførte seg for ett år siden, kan pulsen gi en indikasjon på hva som er galt.
Er det normalt at pulsen oppfører seg slik den gjør i dag, må jeg gå andre veier for å finne et svar.
Det er derfor jeg spør om andres erfaringer.


Legen har ikke klart å gi meg noe svar.  Han ser at jeg ikke er i form, men kan ikke forklare hvorfor.  Derfor prøver jeg å snu hver en stein for å finne ut av det på egen hånd, og dette er en av de tingene som kan hjelpe meg på veien mot et svar.

 

 

Anonymkode: b9c86...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepulsen bryr jeg meg ikke så mye om.  Den er normal, og det er ikke noe galt med hjertet mitt.

Det jeg lurer på er hvordan pulsen er igjennom dagen for andre.

Tidligere kom jeg ned i hvilepuls, eller i alle fall nær hvilepuls, når jeg hvilte på dagtid.  Dette gjør jeg ikke lenger.
Tidligere kom jeg raskt opp i puls, og like raskt ned igjen når jeg hvilte, og det kunne skille opptil 40-50 bpm på aktivitet og hvile.
Nå skiller det som sagt bare 20-25 bpm på pulsen fra når jeg hviler, og når jeg er i aktivitet.  Unntaket er de to dagene i uken jeg trener, og til og med da føler jeg må slite for å komme opp i puls.

Men siden jeg ikke har noe sammenligningsgrunnlag, er det vanskelig for meg å vite hva som er normalt.
Var det normalt slik pulsen oppførte seg for ett år siden, kan pulsen gi en indikasjon på hva som er galt.
Er det normalt at pulsen oppfører seg slik den gjør i dag, må jeg gå andre veier for å finne et svar.
Det er derfor jeg spør om andres erfaringer.


Legen har ikke klart å gi meg noe svar.  Han ser at jeg ikke er i form, men kan ikke forklare hvorfor.  Derfor prøver jeg å snu hver en stein for å finne ut av det på egen hånd, og dette er en av de tingene som kan hjelpe meg på veien mot et svar.

 

 

Anonymkode: b9c86...9dd

Da må du få henvisning til spesialist og få svar. Jeg kan ikke gi deg sammenligningsgrunnlag da jeg selv har en puls og et blodtrykk som kan være helt ute å kjøre, men i motsatt retning. Har noen ganger til og med hatt hvilepuls på 80 samtidig som når jeg løper i modera hastighet er den gjerne ikke på mer enn 75-80 (men jeg er ikke syk. Jeg er bare stressa av og til) Jeg mener dette er jobben for lege og spesialist og ikke noe du bør sammenligne med andre på et forum. 

Anonymkode: b9377...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en pulsmåler som måler pulsen på håndleddet? De måler visst helt ræva. Pulsbelte skal være bedre. Men helt riktig blir det neppe før man får målt seg hos lege/spesialist.

Anonymkode: acfce...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min puls varierer med 40-45 slag når jeg er i normal aktivitet (sitter, står, rusler og går litt om hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min puls varierer med 40-45 slag når jeg er i normal aktivitet (sitter, står, rusler og går litt om hverandre).

Takk for at du svarte på det jeg spurte om. :)

Anonymkode: b9c86...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt usikker på om jeg skulle svare på denne, jeg tror jeg kanskje kjenner deg, men jeg fant ut at jeg skulle dele erfaringen min likevel.

Jeg har opplevd mye av det samme som deg, og problemet mitt var systemisk overtrening.  Kanskje du er overbelastet og stresset?

Du skrev at du hadde hvilt på sofaen i løpet av dagen?  Det vises ikke på grafen din i det hele tatt, og hvileperioden burde vært registrert med lavere puls.
Det kan virke som om kroppen din bruker lang tid på å komme i hvilemodus, noe som igjen kan tilsi at du går rundt i konstant stressberedskap. 
Dette blir en vond sirkel. 

Ved akutt overbelastning får de fleste høyere hvilepuls, og sliter med å få opp pulsen under aktivitet, men det motsatte kan også skje, at du får lavere hvilepuls og puls. 

 

Mens forhøyet hvilepuls eller puls lett blir fanget opp som noe unormalt av helsevesenet, blir ikke senket hvilepuls eller puls gjennom dagen det samme.  Så lenge pulsen ikke er urovekkende lav, blir lav puls sett på som det optimale. 
Alt er i følge tester og prøver tilsynelatende normalt fordi de ikke ser endringene, og det er nettopp endringene som er viktige i denne sammenhengen. 

Hvordan du kan få hjelp med dette vet jeg ikke.  Jeg prøver fremdeles å få orden på problemet mitt gjennom å finne balansen mellom aktivitet og hvile, men det er ikke så lett.

Anonymkode: 7f9e1...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et symptom på overtrening er at pulsen ikke øker som den pleier når du er fysisk aktiv. 

Anonymkode: c4d41...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...