Gå til innhold

Kan jeg nekte en eksepsjonelt sur kunde servering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver en kaffebar i en mindre by. Kryr ikke akkurat av 7 eleven og Kaffebrenneriet her så vi har heldigvis en god strøm av kunder, de aller fleste søte og smilende. Men! Hver jævla dag kommer tidenes største sitronansikt innom, en dvask og frekk politimann. Tror han er så mektig der han går i uniformen sin og forlanger kaffe latte. Er ikke snakk om å be om noe, han krever. Dette har jeg sett meg lei av. Finner meg ikke i at jeg og mine ansatte skal bli behandlet som en slave. Det er jeg som eier og driver dette stedet helt og fullt. Det er en selvstendig kaffebar, jeg er ikke franchisetaker og jeg har ingen sjef over meg. Derfor føler jeg meg berettiget til å be denne ekle mannen ha seg ut av mitt serveringssted. Jeg er egentlig ikke redd for å tape kunder. Som sagt finnes det veldig få kaffebarer her, og ingen er så spesialiserte som oss. Det er også flere kunder som har reagert på denne mannen. Men vil jeg få en anmeldelse på meg om jeg gjør dette? 

Anonymkode: 7cd63...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke kreve at kunder skal være blide. Så lenge han betaler for seg, er det ikke noe du kan gjøre.  Smil! Vær blid og spørre "skal det være det vanlige i dag" snakk om været, Vær hyggelig. Det kan du vinne på i lengden.

Anonymkode: 5d102...814

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo nesten ut som om du kan være litt sur og grinete selv?

Anonymkode: c23ed...84c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er han skikkelig ufin da? Han høres jo bare ut som om han ikke er så glad, og det er lov.

jeg tror det er vanskelig å nekte noen servering når de ikke gjør noe mer konkret galt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han kan ikke anmelde deg og ja du kan nekte å servere han.

Men å nekte på grunnlag at han sier "kaffe latte" og ikke "kan jeg få kaffe latte" er ikke riktig. Slenger han med banneord og gir dere stygge navn så er det bare å kaste han ut. 

Det er stor forskjell på "Kaffe latte :angry:" og "Gi meg den jæææævla kaffe latte da din kaffehurpe :angry:"

Endret av Dwight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da vel ikke noen lov som sier at folk har krav på servering et sted? Vil da tro at man er i sin fulle rett til å nekte noen, uten at jeg vet :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Jeg tror nok dette er en del av det å være i serviceyrke. Man må tåle både blide og sure kunder. Men samtidig så kan du nekte han, eller be han om å gå om han banner eller er ufin på noe vis. At han i en sur tone kun sier "Kaffe latte", er ikke grunn nok til å kaste han ut. Han kommer jo tilbake, så han trives sikkert hos dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo nesten ut som om du kan være litt sur og grinete selv?

Anonymkode: c23ed...84c

feil. Jeg har aldri svært han surt en eneste gang. Men det er vanskelig å være veldig vennlig foran en sitron!

Anonymkode: 7cd63...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Er ikke snakk om å be om noe, han krever. 

Anonymkode: 7cd63...775

Han er i sin fulle rett til å kreve. Han betaler jo for det, så det er ikke snakk om at han må komme krypende på kne med lua i hånda og senket blikk og spørre om han allernådigst kan få en ørliten skvett av deres høyverdige kaffe, og kanskje med en melkeskvett i om det ikke skulle være for mye bry for dere :fnise:

Nei, altså, jeg forstår at det er hyggeligst med blide kunder, men driver man i servicebransjen så må takhøyden være stor. Kunder kan være sure uten at det er noe du kan gjøre med det, annet enn å tenke at neste kunde forhåpentligvis er blidere eller hyggeligere. Begynner kunden å skjelle dere ut på usaklig grunnlag, har du all mulig grunn til å erklære ham uønsket, men man må tolerere at folk har ulik personlighet og ulik framtoning uten at det er noe galt i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller hadde vært litt "morsom" på hans bekostning.. "jasså, dårlig dag i dag?" Eller vært utrolig smørblid... overdrevent og innlysende...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller hadde vært litt "morsom" på hans bekostning.. "jasså, dårlig dag i dag?" Eller vært utrolig smørblid... overdrevent og innlysende...

Haha,man kan gjøre det :fnise: Men jeg har følese at det gjør det vondt verre :P

Anonymkode: 80334...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

For alt vi vet, kan han være i sorg, og hans eneste lyspunkt i dagen er den kaffe latten på cafeen der. Mennesker i sorg kan bli "sure" mennesker. Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gi ham så mye makt, han er ikke verdt at du skal få ødelagt din dag og bli sur. Bare kjør på med  Hei! Værsågod!, tusen takk! og et smilende "Ha en fortsatt god dag!" og glem ham det øyeblikket han er ute av døra. Sure uhøflige gubber er det nok av, om ikke man skal la dem påvirke humøret vårt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet bestemmer hvem du slipper å servere, du må vel ha serverinsbevillning for å servere kaffe? Jeg har iallefall ikke lov til å vilkårlig nekte adgang til mitt skjenkested, men jeg kan alltid påstå kunden er for full (subjektiv vudering, spiller ingen rolle om han har drukket).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For alt vi vet, kan han være i sorg, og hans eneste lyspunkt i dagen er den kaffe latten på cafeen der. Mennesker i sorg kan bli "sure" mennesker. Bare en tanke.

er man i like stor sorg hver dag i tre år altså? For det er så lenge han har vanket her

Anonymkode: 7cd63...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i butikk, og da hadde vi en gjenganger som var så ufin og direkte slem at han faktisk ble utvist. Butikker er et privat område og man kan da selv velge å stenge noen ute, men det er selvsagt bare om det er høyst nødvendig. Man kan ikke stå og stoppe tilfeldige folk i døren og nekte dem å handle :fnise:. Men det var i hvert fall noe som ble gjort to ganger der jeg jobbet før. De fikk klar beskjed om at "slike kunder som deg, trenger vi ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver en kaffebar i en mindre by. Kryr ikke akkurat av 7 eleven og Kaffebrenneriet her så vi har heldigvis en god strøm av kunder, de aller fleste søte og smilende. Men! Hver jævla dag kommer tidenes største sitronansikt innom, en dvask og frekk politimann. Tror han er så mektig der han går i uniformen sin og forlanger kaffe latte. Er ikke snakk om å be om noe, han krever. Dette har jeg sett meg lei av. Finner meg ikke i at jeg og mine ansatte skal bli behandlet som en slave. Det er jeg som eier og driver dette stedet helt og fullt. Det er en selvstendig kaffebar, jeg er ikke franchisetaker og jeg har ingen sjef over meg. Derfor føler jeg meg berettiget til å be denne ekle mannen ha seg ut av mitt serveringssted. Jeg er egentlig ikke redd for å tape kunder. Som sagt finnes det veldig få kaffebarer her, og ingen er så spesialiserte som oss. Det er også flere kunder som har reagert på denne mannen. Men vil jeg få en anmeldelse på meg om jeg gjør dette? 

Anonymkode: 7cd63...775

I ditt tilfelle vil jeg ikke si at det er i nærheten av ille nok. At en kunde er krevende er ikke noe som ville ført til utestengelse der jeg jobbet (da hadde vi stengt ute halvparten av kundemassen), men om han er til sjenanse for de andre gjestene, så kan dere jo ta det opp og  ta en vurdering på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

:rope: No soup for you!!

 

Hahaha! Tenkte jeg på å!! "Come back - ONE year!! ☝ 

:fnise:

Rent juridisk kan TS nekte servering til hvem hun vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...