Gå til innhold

Har mor førsterett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder å ta med barnet på en spesiell opplevelse som det er snakk om her så syns jeg mor har førsteretten faktisk, når det ikke er snakk om noen faren har planlagt eller skal være med på. Men hva om dere drar sammen alle da? Det må da kunne være hyggelig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I morens forsvar så SPØR hun far om det er greit. Altså er det far som har "førsteretten". Det er jo han som git tillatelse eller ikke.

Jeg spør far bestandig, jeg tar da ikke hensyn til om de har planer. Han må jo selv avgjøre om det passer.

Hvorfor glemmes han her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk mor her jeg. Helt enig i at hvis far skulle dratt med jenta så er det jo hans uke. Men dette er tydeligvis et arrangement jenta hadde likt siden dere begge tenker på det. Kan ikke da mor få lov å dra sammen med sin datter på dette? Du er "bare" stemor, og jeg synes du bør la mor få denne opplevelsen med jenta når hun ønsker det. Hadde det vært far som skulle dra med jenta hadde det blitt noe annet, men jeg synes ikke stemors ønske om en jentetur skal overgå mors ønske om en tur. 

Anonymkode: b46ef...bc2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tenker at problemet er at moren selv vil ha kvalitetstid med datteren, og er kanskje redd for at stemoren kommer inn på territoriet hennes.

Dere kan vel dra alle fire? Ellers er jeg uenig med de som sier at det er viktigere for datteren å dra med moren. Hva med TS sin andre datter, hun også ønsker vel å dra på showet, og hva med deres søskenbånd, er det ikke viktig det også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen bestemmer her!

 

Det er ille når kvinnene her aksepterer at mannen ikke har noe han skulle ha sagt mellom to kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TS høres fornuftig ut her, som ikke har tenkt å la dette bli en kamp hun for enhver pris skal vinne når forholdet og samarbeidet eller er godt.

Jeg skjønner begge sider. Som mor forstår jeg at dette er viktig og at det kan føles svært sårt at stemor skulle tatt med jenta mi på en opplevelse jeg svært gjerne ville gitt henne selv. 

Aspektet med at søskenene bør få opplevelsen sammen er også viktig.

Som foreslått over: hvis det ikke er heeeelt fjernt, så synes jeg faktisk du skal foreslå at dere fire jentene reiser sammen! Tenk så kult om man har et SÅ godt samarbeid. Og så flott for jenta til mannen din!

Anonymkode: 57979...dc1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts høres veldig fornuftig ut! Som stemor ville jeg selv latt mor få ta med barnet sitt på dette opplegget. Du kan jo ta med datteren din dit! Bare deg og ditt barn. Hun vil sikkert sette stor pris på kvalitetstid med bare deg! 

Mor kunne svart noe annet enn at hun har førsterett! Det ble bare dumt, men jeg forstår at hun har lyst til å ha med datteren sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den uke det er snakk om er det pappauke.

Jeg, som stemor og mamma, har planlagt å ta med mannens datter og fellesdatter på overraskelsestur til en storby på teater, shopping og hotellovernatting. Like før vi skulle bestille billetter, tikket det inn en melding fra mor om at hun ville ta med seg datteren på det samme opplegget og om det var greit at hun tok henne med i pappauken.

Far fortalte henne om mine/våre planer, men da satte mor foten ned. Hun hadde førsteretten..??

Jeg som hadde sett frem til kvalitetstid, bare oss jentene...

Anonymkode: 4b547...6fe

Det er samvørs-avtalen som gjelder først. Evt.bytting av uker må avtales og begge foreldrene være  enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samvørs-avtalen som gjelder først. Evt.bytting av uker må avtales og begge foreldrene være  enige. 

Og tviholder man på slike ting har man oppskriften på dårlig samarbeid. Fleksibilitet alle veier er det som gjør at man klarer å samarbeide skikkelig. 

Anonymkode: b46ef...bc2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts høres veldig fornuftig ut! Som stemor ville jeg selv latt mor få ta med barnet sitt på dette opplegget. Du kan jo ta med datteren din dit! Bare deg og ditt barn. Hun vil sikkert sette stor pris på kvalitetstid med bare deg! 

Mor kunne svart noe annet enn at hun har førsterett! Det ble bare dumt, men jeg forstår at hun har lyst til å ha med datteren sin.

Men det er jo sant. Og hvilket annet ord skal man bruke? For jo, en mor trumfer en stemor når det gjelder å ta med barnet på en opplevelse. Mor trumfer ikke far hvis det hadde vært far som skulle dratt med barnet. Men førsterett, det er jo egentlig det korrekte ordet. Og slik synes jeg det skal være også. 

Anonymkode: b46ef...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tviholder man på slike ting har man oppskriften på dårlig samarbeid. Fleksibilitet alle veier er det som gjør at man klarer å samarbeide skikkelig. 

Anonymkode: b46ef...bc2

De fleste er nok enige I det. Men  innegget mitt var svar på TS. hovedinnlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er nok enige I det. Men  innegget mitt var svar på TS. hovedinnlegg. 

Jeg ser fortsatt ikke hvordan du mener ditt svar er en god løsning på problemet?

Anonymkode: b46ef...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo sant. Og hvilket annet ord skal man bruke? For jo, en mor trumfer en stemor når det gjelder å ta med barnet på en opplevelse. Mor trumfer ikke far hvis det hadde vært far som skulle dratt med barnet. Men førsterett, det er jo egentlig det korrekte ordet. Og slik synes jeg det skal være også. 

Anonymkode: b46ef...bc2

jeg syns det var en barnslig kommentar jeg da! Det ligger jo i kortene at mor har førsterett fremfor stemor men det går ann å uttrykke det på en litt mer moden måte!  Noe sånn som " Det hadde vært veldig fint om jeg kan få lov til å gi datteren min denne opplevelsen! Jeg vet det er far sin uke, men dette er noe jeg har et stort ønske om å ta med datteren min på"

Men det er min mening da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du hadde tenkte til å ta med to søstre på tur syntes jeg at  moren bør ta med søsteren på tur om hun nå ødelegger planene

Anonymkode: 3aac8...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil rappe den gode ideen?

Hun visste ikke om at stemor ønsket å ta med barnet på det samme. Les tråden :)

Anonymkode: 2d9e1...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pappaen bestemmer her!

 

Det er ille når kvinnene her aksepterer at mannen ikke har noe han skulle ha sagt mellom to kvinner.

Faren skal jo ikke være med på denne turen i det hele tatt og syns sikkert det er behagelig å lene seg tilbake. Faren kunne fint ha opplyst TS om hva det ble til, men han har valgt å la TS sitte med samvittighetskvaler i stedet for at han skal ta avgjørelsen selv.

Anonymkode: a7b6f...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det handler om hvem av foreldrene som skal ha førsterett her. Er så mange coksne som glemmer at det er barnas beste det skal tenkes på og at i denne saken handler det om at datteren skal kose seg på jentetur med stesøsteren sin. Ikke at mor skal kreve å få ta med sin datter på tur fordi hun er sjalu og vil ha førsteretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har "rett" til å la samværsavtalen telle mest her, men i en slik sak synes jeg faktisk at en stemor bør trå til siden og la mor og datter få den opplevelsen sammen. Du kan jo fortsatt reise med din egen datter. 

Ville ikke du også sett det slik TS,  om din mann ville ha en en spesiell far og dattertur, men ikke fikk gjort det fordi datterens stefar hadde plan om det samme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren kan da ta jenta med på en annen tur en annen gang. Dette handler mer om morens behov enn jentungens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...