Gå til innhold

Har mor førsterett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den uke det er snakk om er det pappauke.

Jeg, som stemor og mamma, har planlagt å ta med mannens datter og fellesdatter på overraskelsestur til en storby på teater, shopping og hotellovernatting. Like før vi skulle bestille billetter, tikket det inn en melding fra mor om at hun ville ta med seg datteren på det samme opplegget og om det var greit at hun tok henne med i pappauken.

Far fortalte henne om mine/våre planer, men da satte mor foten ned. Hun hadde førsteretten..??

Jeg som hadde sett frem til kvalitetstid, bare oss jentene...

Anonymkode: 4b547...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei mor har ikke førsterett, hun vet jo når det er mammakle og pappauke og må planlegge deretter. Hun kan jo selvfølelig høre med dere om det passer å ha jenta i en pappa uke, men om det ikke passer for dere/ dere har planer da har hun ikke noen rett til å kreve det. 

Men det kan hende hun har noe å si på at du skal reise med jenta hennes, avhengig av alder og om det er utenlands.

Anonymkode: 5983c...be3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mor har ikke førsterett, hun vet jo når det er mammakle og pappauke og må planlegge deretter. Hun kan jo selvfølelig høre med dere om det passer å ha jenta i en pappa uke, men om det ikke passer for dere/ dere har planer da har hun ikke noen rett til å kreve det. 

Men det kan hende hun har noe å si på at du skal reise med jenta hennes, avhengig av alder og om det er utenlands.

Anonymkode: 5983c...be3

Nå har jeg reist alene med datteren hennes både innenlands og utenlands før uten problemer. Så det tror jeg ikke er problemet.

Anonymkode: 4b547...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg reist alene med datteren hennes både innenlands og utenlands før uten problemer. Så det tror jeg ikke er problemet.

Anonymkode: 4b547...6fe

tenkte mer på at hun faktisk må godkjenne at jenta skal ut av landet, enten pappauke eller ikke.

hun har som sagt ikke førsterett men hun er barnets mor og må sammen med far godkjenne at barnet taes ut av landet (om dere skal på utenlandsreise) skulle hun sete seg på bakbeina og nekte det nå så har hun uansett ikke rett på å få dattern den helgen.

Anonymkode: 5983c...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Er det pappas uke så er det pappas uke. Helt greit at hun spør om hun har henne, men dersom dere allerede har planlagt noe så må hun faktisk respektere det og heller flytte planene sine til sin egen uke.

Jeg er selv skilsmissebarn og jeg har hørt utallige diskusjoner om hvem som skal ha meg i hvilke uke.. veldig slitsomt og ikke gøy. Så dersom dere skal diskutere dette så gjør det så barnet ikke hører det. Det vet dere sikkert allerede, men ville bare nevne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tenkte mer på at hun faktisk må godkjenne at jenta skal ut av landet, enten pappauke eller ikke.

hun har som sagt ikke førsterett men hun er barnets mor og må sammen med far godkjenne at barnet taes ut av landet (om dere skal på utenlandsreise) skulle hun sete seg på bakbeina og nekte det nå så har hun uansett ikke rett på å få dattern den helgen.

Anonymkode: 5983c...be3

Sant nok.. Men å sette seg SÅÅ på bakbeina er jo unødvendig, i og med at hun har godtatt at jeg har tatt henne med på lengre utenlandsreiser før

Anonymkode: 4b547...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du gir deg på dette, ts!

Det er mulig jeg må det for å beholde "husfreden".. Men greit å vite at jeg ikke er helt på jordet som tenker at mor ikke har førsteretten.

Anonymkode: 4b547...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg må det for å beholde "husfreden".. Men greit å vite at jeg ikke er helt på jordet som tenker at mor ikke har førsteretten.

Anonymkode: 4b547...6fe

Vanskelig denne her, jeg kan dessverre ikke gi noen gode råd, uten om at du høres ut som fornuftig dame :)

Er ikke helt sikker på om du burde å trumfe denne igjennom, men prinsip messig synes jeg mor burde å betale deg for omkostningene av turen. Lykke til :)

Anonymkode: 2d9e1...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig denne her, jeg kan dessverre ikke gi noen gode råd, uten om at du høres ut som fornuftig dame :)

Er ikke helt sikker på om du burde å trumfe denne igjennom, men prinsip messig synes jeg mor burde å betale deg for omkostningene av turen. Lykke til :)

Anonymkode: 2d9e1...800

Takker :)  Vi har heldigvis ikke bestilt å betalt noe. Vi var "i gang" med det.

Anonymkode: 4b547...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mor kan ikke torpedere planer i uker hun ikke skal ha barnet. Men, aner jeg en liten maktkamp her om hvem som skal få gi datteren denne turen og få "æren" av dette osv osv? Er mange mødre som er slik, og fedre mot stefar for den del - hvorfor voksne er så usikre på egen rolle som forelder kan man jo bare lure på - men at det går ut over barna, alltid, er ganske trist..

Endret av Carrot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei mor kan ikke torpedere planer i uker hun ikke skal ha barnet. Men, aner jeg en liten maktkamp her om hvem som skal få gi datteren denne turen og få "æren" av dette osv osv? Er mange mødre som er slik, og fedre mot stefar for den del - hvorfor voksne er så usikre på egen rolle som foelder kan man jo bare lure på - men at det går ut over barna, alltid, er ganske trist..

i morens forsvar så visste hun ikke om "vår tur" før hun spurte om det var greit at hun tok med seg datteren på tur. Men veldig rart at hun sier det på denne måten når hun får vite det. At hun har "førsteretten". Utenom dette så har vi alltid hatt en god tone, så skjønner ikke hvorfor hun kommer med slike spydigheter nå.

Anonymkode: 4b547...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting som heter "førsterett" i slike situasjoner. Pappauke er pappauke og mammauke er mammauke. Du får få barnets far til å spørre barnets mor hvorfor hun ikke kan bestille en slik tur i sin egen uke, og om det nå skal være praksis at dere også kan skifte om på samværsuker og ta med ungen utenlands i hennes uker, siden hun nå åpner opp for det.  :) 

Endret av Strixvaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingenting som heter "førsterett" i slike situasjoner. Pappauke er pappauke og mammauke er mammauke. Du får få barnets far til å spørre barnets mor hvorfor hun ikke kan bestille en slik tur i sin egen uke, og om det nå skal være praksis at dere også kan skifte om på samværsuker og ta med ungen utenlands i hennes uker, siden hun nå åpner opp for det.  :) 

Dette er ett spesielt show, som går kun denne uken, som jenta har sagt at hun har veldig lyst på.. så skjønner hvorfor de ikke bare kan bytte til en annen uke.. Men jeg får bare gi meg denne gangen tror jeg. Så slipper vi mer drama :P

Anonymkode: 4b547...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er ett spesielt show, som går kun denne uken, som jenta har sagt at hun har veldig lyst på.. så skjønner hvorfor de ikke bare kan bytte til en annen uke.. Men jeg får bare gi meg denne gangen tror jeg. Så slipper vi mer drama :P

Anonymkode: 4b547...6fe

Lurt :)

Anonymkode: 2d9e1...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i morens forsvar så visste hun ikke om "vår tur" før hun spurte om det var greit at hun tok med seg datteren på tur. Men veldig rart at hun sier det på denne måten når hun får vite det. At hun har "førsteretten". Utenom dette så har vi alltid hatt en god tone, så skjønner ikke hvorfor hun kommer med slike spydigheter nå.

Anonymkode: 4b547...6fe

Dette er ett spesielt show, som går kun denne uken, som jenta har sagt at hun har veldig lyst på.. så skjønner hvorfor de ikke bare kan bytte til en annen uke.. Men jeg får bare gi meg denne gangen tror jeg. Så slipper vi mer drama :P

Anonymkode: 4b547...6fe

Da kan jeg  forstå at mor vil ta med datteren på denne turen- det hadde vært noe annet om også far skulle vært med.. men det skal han jo ikke.. så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mor har ikke førsteretten! Selvfølgelig ikke.. Det er da farens uke, ikke hennes.

Farens uke ja, ikke stemorens!

Anonymkode: 80bd0...5fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...