Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å påvise lavt stoffskifte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei:laugh: Hvor lang tid tror dere det vil ta å påvise lavt stoffskifte? Før man får medisiner for det. Og må dem ta MR også?

 

Føler jeg slanker meg ihjel her.. 

Anonymkode: c9283...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar så lang tid som det tar å få analysert blodprøvene, 3-5 dager. Du må ikke ha MR, nei.

Anonymkode: 1e130...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøvene mine sier at TSH er 3,5. Og jeg er ganske sikker på at 3,6 er over normalen. Men han gidde meg ikke stoffskifte medisin etter 1 gang.

Hva skal egentlig TSH ligge på?

TS her..

Anonymkode: c9283...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøvene mine sier at TSH er 3,5. Og jeg er ganske sikker på at 3,6 er over normalen. Men han gidde meg ikke stoffskifte medisin etter 1 gang.

Hva skal egentlig TSH ligge på?

TS her..

Anonymkode: c9283...c0b

http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/truende-lavt-stoffskifte-27650.html

 

Som du ser fra linken skal du ikke behandles ved 3,5. 3,6 er fortsatt innenfor. Men det er høyt nok til at jeg ville fulgt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til TSH er det viktig å få målt Anti-TPO (antistoffer), FrittT3 (aktivt hormon) og Fritt T4.

Det er veldig vanlig at de ikke vil gi medisiner mot lavt stoffskifte, før TSH er nærmere 10 og FT4 på eller under nedre referansenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant du kan unngå det, så er det bare bra å ikke gå på levaxin. Det har en del plagsomme bivirkninger, så jeg ville vært tålmodig, fulgt med og bedt legen om jevnlige blodprøver, så vet du at alt er på stell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sant du kan unngå det, så er det bare bra å ikke gå på levaxin. Det har en del plagsomme bivirkninger, så jeg ville vært tålmodig, fulgt med og bedt legen om jevnlige blodprøver, så vet du at alt er på stell :) 

Hvilke bivirkninger da? Har gått på levaxin i snart 15 år og ser ikke at det står noen bivirkninger på pakningen. Det er sykdommen som gir bivirkningene, ikke levaxinen i seg selv. Levaxin er i utgangspunktet bare et hormon man tilføyer kroppen i tablettform, enkelt sagt.

For å påvise lavt stoffskifte så trengs det bare en blodprøve, som det tar ca 1 uke å få svar på. Noen ganger kortere, noen ganger lengre tid. Ligger du i grenseland er det bare å følge opp med blodprøver en stund for å se om det forandrer seg. Kanskje må du ta ultralyd av skjoldbruskkjertelen etterhvert også :)

Endret av Cershae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bivirkninger da? Har gått på levaxin i snart 15 år og ser ikke at det står noen bivirkninger på pakningen. Det er sykdommen som gir bivirkningene, ikke levaxinen i seg selv. Levaxin er i utgangspunktet bare et hormon man tilføyer kroppen i tablettform, enkelt sagt.

For å påvise lavt stoffskifte så trengs det bare en blodprøve, som det tar ca 1 uke å få svar på. Noen ganger kortere, noen ganger lengre tid. Ligger du i grenseland er det bare å følge opp med blodprøver en stund for å se om det forandrer seg. Kanskje må du ta ultralyd av skjoldbruskkjertelen etterhvert også :)

Dette står i pakningsvedlegget, så er det opp til deg å si om du syntes det er alvorlige eller ikke.

Bivirkninger er vanligvis relatert til høy dose. Ved for høy dose eller for rask doseøkning kan uregelmessig eller rask hjerterytme, vekttap, brystsmerter, smerter i ben eller armer, diaré, hodepine, skjelvinger, svetting, nedsatt varmetoleranse, søvnløshet eller nervøsitet forekomme. Gjentatte overdoser kan gi mer alvorlige symptomer. Det er viktig å kontakte lege umiddelbart hvis du mistenker at du eller noen du kjenner har fått i seg for mye Levaxin.
Ukjent frekvens (kan ikke beregnes ut fra tilgjengelige data):
Angst, forstørrelse av hjerte (hjertehypertrofi), forverring av eksisterende hjertesykdom, brekninger, menstruasjonsforstyrrelser, rødme, feber, kramper, muskelsvakhet.

Anonymkode: f4c30...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en TSH på 3,6 for fire år siden. Jeg ble fortalt at dette var en grenseverdi, og at de ville ta en ny prøve om en måned før det var snakk om eventuell medisinering. Om en måned målte jeg 2,2. Jeg har tatt prøven hvert år, og TSH er nå under 2. Jeg er enig med legen din at dette må følges opp før han setter deg på medisiner. TSH er en variabel verdi, og kan være høyere eller lavere alt etter når på døgnet prøven tas, kosthold ect. 

Anonymkode: b9c9b...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...