Gå til innhold

Har du vært på Island? Reykjavik?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Tips til hva man bør få med seg der? Blue lagon er et ønske.

Planen er fredag-mandag i desember eller januar. 

Julemarked? Bra spisesteder?  Bra bar? Nordlys? Shopping? Museer? Utflukter? Attraksjoner? Osv. Kom med tips pliis! 

Er et par i starten av 30åra som skal dra

Edit: hvordan er prisnivået der? Middag, øl, drinker, klær, taxi osv?

Endret av Teardrop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært på Island en gang, men det var i sommerferien. Mange år siden. Var på et museum, men husker ikke hva det heter. Shopping er det gode muligheter for, men det er dyrt på Island! For å ta et eksempel: Jeg kjøpte en hettejakke i plysj eller noe lignende - uten lommer, til 600 kr der. Noen uker senere kjøpte jeg en annen hettejakke i samme stoff og med lommer, i Norge - for 300 kr. 

I tillegg til Blue lagoon er det flott å bare gå rundt i byen å se. Havna, Hallgrimskirkja, og så mye mer. Jeg var også på guidet busstur hvor jeg bla. fikk se geysirer og vulkaner. Du får bare se om det er muligheter til en sånn tur, det kan virkelig anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Island og Reikjavik!

Flott opplevelse ja:) 

Det er en guidet tur som heter The Golden circle tour. Der er du innom Tingvellir, Geysir og gullfoss blandt annet. kan anbefales. Blue lagoon kan anbefales selvfølgelig. 

Hvis du er interessert i slikt så kan jeg anbefale en ridetur med islandshest.. med et firma som het Ishestar. og du får gleden av å ri på Islandshest i noen timer. Vi valgte Ishestar fordi det var et lite firma og du fikk virkelig ridd hesten selv. og de hadde ikke for store grupper. vi var kanskje 8 stk inkludert 2 instruktører. Vi tok en annen ridetur før med et annet selskap og da red vi på rad og rekke sammen med 50 andre... kjedelig... Ri på islandshest kan alle gjøre. selv om du aldri har ridd før. Pappa ridde der og han hadde aldri sittet på en hest før og han er 60år og han elsket det:) Islandshestene er litt mindre enn andre hester og litt mer robuste. 

Islenska barinn i sentrum i reykjavik har både god tradisjonsmat og god drikke. 

Skal du være ute så ta med gode varme klær. det kan være skikkelig surt og kaldt med vind osv. 

Ellers som hun over sier så er det dyrt å shoppe på island. 

KOS DEG det er et fantastisk land. Jeg har så lyst å dra tilbake. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten for den spesielt interesserte... det skal visst også være et penismuseum:fnise:  på island også... husker ikke hvor. hvor de har samlet peniser av ulike dyrearter (deriblant mennesket)

Jeg har ikke vært der da... ikke så veldig interessert for å si det sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært i Reykjavik om sommeren. Det jeg så, og som jeg kan tenke meg kan være en aktivitet på vinteren også, er Red Rock Cinema. De viser filmer fra vulkanutbrudd i nyere tid, blant annet en om Heimaey i 1973. Ellers er guidede bussturer et alternativ (litt usikker hvordan dette er om vinteren)

Ta en tur innom turistkontoret i starten av Laugarvegur første dagen, så er jeg sikker på at dere får noen tips!

Ellers syns jeg maten generelt var god i Reykjavik. Vi har ikke klart å dumpe innom et spisested vi ikke har vært fornøyd med, og det er mange fine i Laugarvegur.

Mine erfaringer når det gjelder priser, er annerledes enn Millimani sine. Jeg syns ikke prisnivået var avskrekkende :) Omtrent som Norge, vil jeg tippe. Men vi kan jo ha kikket på forskjellige ting, og i forskjellige butikker, for alt jeg vet. Jeg syns det var mye fin design og en super vintageforretning i sentrum!

Men altså, nå har ikke jeg vært på Island siden 2012, så ting kan fort ha forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Island i 2005, og det meste var dyrt. Kan ikke tenke meg det er noe særlig annerledes nå. Lett å tro at Island er billig da det ligger "for seg selv" i havgapet, men den gang ei. Golden Circle var det den guidede turen jeg var med på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forresten for den spesielt interesserte... det skal visst også være et penismuseum:fnise:  på island også... husker ikke hvor. hvor de har samlet peniser av ulike dyrearter (deriblant mennesket)

Jeg har ikke vært der da... ikke så veldig interessert for å si det sånn... 

Tror dette er helt nord i landet, og et stykke å reise om man kun tenker å dra på storbyferie til Reykjavik.

Har vært mye på Island, og må innrømme at de er ganske lite å gjøre der om vinteren. Det er mørkt nesten hele døgnet så man får ikke sett stort. Vet ikke om man rekker hele Golden Circle i dagslys, men det kan jo være Geysir er fin om natta også. Da vi var på Island om vinteren brukte vi mest tid på kjøpesentere, på kino, på byen og ute for å se etter nordlys (islykket begge gangene jeg var der i januar). Kjørte også rundt og så på hus som folk hadde pyntet til jul. Mange der borte er VELDIG glade i julelys og å pynte i hagen. Nesten amerikanske tilstander. 

Mye fin man, men dyrt. Om dere vil prøve forskjellig islandsk mat (hval, lundefugl, hest etc.) uten å betale alt for mye, anbefaler jeg tapasbarinn. Det er dyrt, men man kan bestille flere små retter og prøve forskjellige ting.

Er jo også noen museer. Vi var på et vikingmuseum i byen.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Den 24. november 2015 at 17.39, Linaria skrev:

Tror dette er helt nord i landet, og et stykke å reise om man kun tenker å dra på storbyferie til Reykjavik.
Har vært mye på Island, og må innrømme at de er ganske lite å gjøre der om vinteren. Det er mørkt nesten hele døgnet så man får ikke sett stort. Vet ikke om man rekker hele Golden Circle i dagslys, men det kan jo være Geysir er fin om natta også. Da vi var på Island om vinteren brukte vi mest tid på kjøpesentere, på kino, på byen og ute for å se etter nordlys (islykket begge gangene jeg var der i januar). Kjørte også rundt og så på hus som folk hadde pyntet til jul. Mange der borte er VELDIG glade i julelys og å pynte i hagen. Nesten amerikanske tilstander. 

Mye fin man, men dyrt. Om dere vil prøve forskjellig islandsk mat (hval, lundefugl, hest etc.) uten å betale alt for mye, anbefaler jeg tapasbarinn. Det er dyrt, men man kan bestille flere små retter og prøve forskjellige ting.

Er jo også noen museer. Vi var på et vikingmuseum i byen.

Nordlys om vinteren! 

Anonymkode: bb338...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordlys om vinteren! 

Anonymkode: bb338...184

Det er gratis, ja :P men jeg har vært her to ganger om vinteren i to uker av gangen, og så aldri nordlys. 

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Island i 2013 i 11 dager. Det er generelt billigere å spise ute på Island. Ellers er prisnivået som i Norge. Islands ull er billig, så om du strikker så hamstre dette. Norsk ull er svindyrt der, så styr unna dette. Islandske sports og friditsklær av godemerker kan du fint finne på salg til nesten ingenting (det gjør du sjeldent her). Sko og klærhar ca samme pris som her. Aktiviteter er ikke nødvendigvis så dyrt. Billigere en her hjemme vil jeg si. Men skal du leie bil med guide feks, så er det dyrt, men absolutt verdt pengene.

 

Anonymkode: a3dbe...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...