Gå til innhold

IBS(?)-HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 18. Jeg har hatt problemer med magen i mange år, men det har blitt betydelig verre de siste fem årene. Jeg sliter med mye oppblåsthet og luft som jeg rett og slett ikke får ut, i tillegg til diare annenhver dag.. Lufta i tarmene skaper selvfølgelig ufattelig mye rumling og dette gjør skoletimer, og generelt sosiale samlinger utrolig pinlige! Til tider er det så ille at de utenfor klasserommet kan høre magen min, under tentamener er det helt grusomt! Stillesitting i mange sammenhengende timer, urgh. 

Jeg har vært hos lege og blitt gentestet for laktoseintoleranse, selvfølgelig med rene blodprøver tilbake.. Han tippet det var IBS uten å kunne fastslå noe mer, men sendte meg til sigmoundersøkelse, hvor endetarmen selvfølgelig var helt fin, og det ble tatt cøliakiprøve, -selvfølgelig ren!  

Når jeg ringte for å spørre om svar på blodprøvene fikk jeg beskjed at de var rene og at han hadde sendt dette videre til fastlege som han tippet ville sende meg til ernæringsfysiolog iløpet av få dager. Dette er nå 3 uker siden og jeg har ikke hørt noe mer...

Denne helvetes drittmagen ødelegger alle ønsker jeg har om å studere videre. Jeg orker virkelig ikke flere sosiale "utdritninger" (ikke misforstå meg, -jeg mener det ikke helt bokstavelig..) og ingenting jeg gjør får den til å bli rolig. Bortsett fra å ikke spise, da er den fantastisk rolig og medgjørlig, så fort jeg spiser er den tilbake med spetakkelet sitt. 

Er det noen som har funnet noe som hjelper de? Uansett hva? 

Jeg er så desperat nå at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, magen blir bare verre og jeg orker snart ikke takle dette lengre. 

Anonymkode: 67e2a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan i tillegg tilføye at jeg har prøvd å holde meg unna laktose uten at det hjalp noe særlig, og jeg vurderer å prøve meg på low foodmap-diett(?), men dette er vanskelig å få til når jeg bor hjemme og må regne med alle de andre familiemedlemmene.

Anonymkode: 67e2a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du har det. Jeg fikk en åpenbaring da jeg prøvde lavkarbo. Ved IBS er det tungt fordøyelige karbohydrater man ofte får veldig vondt i magen av. I tillegg har man sett en bedring ved å spise laktosefri og glutenfri kost i tillegg. Tungvint,  men det fungerer. Og etter en stund blir du vant med det. Glutenet forlenger plagene mine dersom jeg blir dårlig. Får en betennelselignende følelse i kroppen og verking i ledd. Om du virkelig er plaget gjør du alt for å bli bra. 

Anonymkode: 8cb2c...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere år med problematisk mage fikk jeg diagnosen IBS. Det eneste som hjalp for meg var Lav Fodmap-dietten, har du testet den ut? Når man leser lista over hva du ikke kan spise blir man lettere fortvilt, men tro meg, det er enklere å tilpasse seg enn man tror. Kutt ut alt på lista, før du begynner å introdusere forskjellige ting i moderate mengder for å se hva du tåler mest/minst.

Julianne Lyngstad og Cecilie Hauge Ågotnes har begge gitt ut veldig fine bøker med alt du trenger av info og oppskrifter.

http://ernaeringsportalen.no/2014/lav-fodmap-for-deg-med-irritabel-tarm/

Lykke til med magen din, vet så veldig godt hvordan du har det. :klem:

Endret av Nangijala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere år med problematisk mage fikk jeg diagnosen IBS. Det eneste som hjalp for meg var Lav Fodmap-dietten, har du testet den ut? Når man leser lista over hva du ikke kan spise blir man lettere fortvilt, men tro meg, det er enklere å tilpasse seg enn man tror. Kutt ut alt på lista, før du begynner å introdusere forskjellige ting i moderate mengder for å se hva du tåler/ikke tåler.

Julianne Lyngstad og Cecilie Hauge Ågotnes har begge gitt ut veldig fine bøker med alt du trenger av info og oppskrifter.

http://ernaeringsportalen.no/2014/lav-fodmap-for-deg-med-irritabel-tarm/

Lykke til med magen din, vet så veldig godt hvordan du har det. :klem:

Takk for svar! Tror kanskje jeg skal prøve meg på den, hva har jeg å tape liksom? Funker det ikke, så funker det ikke. 

Er det sånn at du er kvitt de fleste symptomene dine nå, lager du egne brød eller er det noe på butikken som vil holdes innenfor fodmap? :)

Anonymkode: 67e2a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Tror kanskje jeg skal prøve meg på den, hva har jeg å tape liksom? Funker det ikke, så funker det ikke. 

Er det sånn at du er kvitt de fleste symptomene dine nå, lager du egne brød eller er det noe på butikken som vil holdes innenfor fodmap? :)

Anonymkode: 67e2a...72d

Jeg er helt symptomfri så lenge jeg holder meg til det jeg vet jeg tåler!

De få gangene jeg spiser brød (har nesten kuttet det helt ut) spiser jeg speltbrød. Det funker for min mage :) 

Hvis jeg skal ut å spise, blir invitert hjem til noen, eller skal på en arrangement av noe slag, må jeg bare ta et valg. Skal jeg unngå å spise eller skal jeg spise det jeg vil/blir servert og ha en dårlig dag etterpå? Som regel velger jeg det siste og nyter et måltid i ny og ne som jeg ikke tåler. Da er jeg forberedt på "dagen derpå". Dette funker selvfølgelig ikke hvis jeg feks. skal jobbe dagen derpå. Så det handler litt om planlegging.

Men i hverdagen følger jeg denne dietten til punkt og prikke og har ingen plager lengre. Himmelsk :hoppendeglad:
Forresten: I disse bøkene jeg nevnte finner du både handleliste og "må ha i skapet"-varer. Og masse nyyydelige oppskrifter på retter som alle liker!

Endret av Nangijala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tror kanskje jeg skal prøve meg på den, hva har jeg å tape liksom? Funker det ikke, så funker det ikke. 

Er det sånn at du er kvitt de fleste symptomene dine nå, lager du egne brød eller er det noe på butikken som vil holdes innenfor fodmap? :)

Anonymkode: 67e2a...72d

For min del har lav fodmap gjort magen min betydelig bedre. Alle symptomene er ikke borte, men mange av de. Hvor stor virkningen av en slik diett er, vil jo også variere fra person til person. Samme med hvor stor mengde av de ulike karbohydratgruppene man tåler. Det er jo derfor man innfører hver gruppe med karbohydrater i kontrollerte mengder for å finne ut hva man nøyaktig tåler selv :) Selv om det står anbefalt at man f.eks. ikke burde innta mer enn 1/4 avocado per måltid for at det ikke skal bli høy eller moderat fodmap, kan jeg spise mer enn dette uten å få vondt i magen. 

I forhold til bakst kan du jo bruke f.eks. spelt, bokhvete og glutenfri havregryn. Kan også kjøpe glutenfritt eller speltbrød i butikken. 

Anbefaler deg å bli medlem i lav fodmap gruppen på facebook og laste ned monash university sin lav fodmap app. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! Da blir jeg medlem i fb-gruppa, sjekker ut bøkene og prøver meg litt forsiktig på low fodmapdietten relativt fort! :)

Håper bare så inderlig det funker for meg! :fart2:

Anonymkode: 67e2a...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres dette kanskje litt dumt ut, sånn "jeg har det verre enn deg- stakkars meg!" men det er virkelig ikke sånn ment.

Jeg har det samme som deg, men uutholdelige smerter og diaré for mange ganger til å telle daglig. Og jeg må innrømme at jeg haddetakket Gud (som jeg ikke tror på) om jeg bare slapp smertene. Romling, promping, hyppige toalettbesøk er selvfølgelig litt flaut, men når du har så vondt at du heller vil dø enn å leve videre med smertene virker det som bagateller. Og ødelegger for alt som har med jobb, skole, sosiale aktiviteter osv å gjøre. 

Så selvom jeg forstår at din situasjon også er vanskelig, slitsom og irriterende håper jeg alikevel du kan tenke "det kunne vært verre",og gjøre det beste ut av situasjonen:-) 

Lykke til med LF-kosthold, facebookgruppa er veldig bra, man får støtte og informasjon i det som kan være litt forvirrende å sette seg inn i.Vil også anbefale monash-åssenen for lett tilgjengelig informasjon.

Anonymkode: 25e5f...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...