Gå til innhold

OK å ta med storesøster på UL?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Skal på UL nå snart i uke 18. Er det OK å ha med storesøster på dette? Hun er 8 år. Hun har veldig lyst, jeg aner ikke om dette er greit for feks. sykehuset. Noen som vet? Skal til Rikshospitalet om det har noe å si.. 

 

😊

Anonymkode: 28172...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk nei, men da var vår yngste kun 14 mnd. De sa det er en medisinsk undersøkelse og du kan risikere å få dårlige nyheter du trenger å bearbeide. 

Anonymkode: 72ed4...785

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikshospitalet skriver i sin informasjonsbrosjyre at de anbefaler ikke å ta med barn. Det er jo fordi det kan være at de finner avvik osv.

Anonymkode: 19c9c...026

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehusene anbefaler ikke dette. Som regel får man se et friskt foster og alt forløper normalt, men i de tilfellene det ikke skjer ville det vært veldig uheldig å ha med et barn. Det er en medisinsk undersøkelse, ikke noe for små barn å være med på. Jeg ville ikke tatt med mitt barn på oul. En privat ultralyd senere i svangerskapet kanskje, men ikke 18 ukers kontrollen. 

Anonymkode: a0af6...eed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit for sykehuset ☺

i tilfelle de finner avvik som nevnt tidligere

Anonymkode: 14da2...cce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strengt tatt ikke brydd meg om sykehusets mening. Spørsmålet er om barnet hadde taklet å se mor og far knust om det kommer dårlige nyheter. Min tiåring hadde taklet det, men ikke da hun var åtte år. 

Anonymkode: 57793...472

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss ble det presisert at de ikke ønsket barn tilstede.

Anonymkode: be56f...9bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ahus er det heller ikke ønsket. Tenk om det er noe feil med baby? 

Anonymkode: d7ffe...3ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere tenkt å si hvis de finner noe som ikke er som det skal med babyen? Tror ikke det er lurt å ha med barn på ultralydundersøkelser før de er voksne. Det er en medisinsk undersøkelse, ikke noe vi gjør fordi det er gøy å se baby og å finne kjønn. Man må jo selvfølgelig si det til søsken uansett om det er noe galt, men det er uten tvil en stor fordel å ha litt tid til å tenke over hva som skal bli sagt istedet for å ''bli tatt på sengen''. Det skjer faktisk innimellom at ikke alt er som det skal, jeg ville ikke tatt risikoen.

Ønsker deg mye lykke til på ultralyd og med graviditeten videre :blomst:

Endret av solitary shell
Skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov med storesøsken på ul på sykehuset på Lillehammer heller, står i innkallelsen. Det er vel en grunn til at det ikke er lov. Ta heller en privat ul etter oul som storesøster kan være med på?

Anonymkode: 004fb...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales ikke på mitt sykehus ihvertfall (lillehammer). Det er vel for at jordmor skal få konsentrert seg, og i tilfelle dårlige nyheter.

Anonymkode: 8f52f...4c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strengt tatt ikke brydd meg om sykehusets mening. Spørsmålet er om barnet hadde taklet å se mor og far knust om det kommer dårlige nyheter. Min tiåring hadde taklet det, men ikke da hun var åtte år. 

Anonymkode: 57793...472

tøff i trynet du var da! Da kan du forresten risikere at barnet må vente utenfor med far/ledsager. Da får ikke han med seg ul heller, veldig gøy. Er det ikke lov, så er det ikke lov. Tviler sterkt på at tiåringen din hadde taklet fint å dere helt ødelagt pga dødt foster (i værste fall). Er det ikke lov er det en grunn til det, og det skal respekteres.

 

Anonymkode: bf11e...b97

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod i innkallelsen min at barn ikke har lov til å være med, både pga konsentrasjon under UL og at avvik kan forekomme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I brevet fra Ullevål stod det at det ikke var anbefalt. Skjønner jeg godt. Kan bli en traumatisk opplevelse hvis noe er alvorlig galt.

Anonymkode: fafd4...80a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror var med mine foreldre på ultralyd, men tror det var en andre ul. Husker at det var da vi fikk vite at min mor ventet tvillinger. Tror min far hadde gått inn først, men så fikk vi gå inn etterpå. Vi var henholdsvis 10 og 8 år, så vi var store nok til den andre ul-en ihvertfall. Dette er nå 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men jeg skjønner ikke at du engang vurderer å ta med et barn på 8 år på OUL. Selv om alt sannsynligvis står bra til med barnet i magen er det en viktig medisinsk undersøkelse hvor det er unaturlig at barn er tilstede. Har du tenkt på hvordan du kan reagere hvis du får dårlige nyheter? Noen blir overrasket over egne reaksjoner i visse situasjoner. 

Synes denne artikkelen forklarer ganske godt hvorfor man ikke bør ta med barn: http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/hva-kan-man-forvente-av-ordinar-ultralyd/ 

Anonymkode: 7f746...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sa nei, barnet her er i ungdomsskolen. Hvis noe var galt ville vi ha kontrollen med når og hvordan informasjonen blir formidlet til barnet. En kan plutselig bli kastet inn I en situasjon med ytterligere foster diagnostikk,  vurdering av avbrytelse av svangerskapet osv. Det bør barnet være skjermet for, og få tilpasset informasjon fra sine nærmeste og om det skulle være grunn til bekymring må foreldrene ha tid og rom for sine egne reaksjoner og spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn til stede er ikke ideelt, det er faktisk en jordmor som skal jobbe og konsentrere seg, vil du hun skla overse et avvik pga et barn som distraherer? Be my guest, men ikke skyld på jordmora etterpå.

Anonymkode: 55077...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Jeg er enig i hva dere sier, og vi kommer til å gå på denne kontrollen alene. Etter en tid tar vi med oss storesøster på privat ultralyd med 3D bilder etc 😊

Det er viktig for meg at storesøster blir involvert godt fra starten. 

 

Tusen takk igjen, 

 

TS 😊

Anonymkode: 28172...951

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

Jeg er enig i hva dere sier, og vi kommer til å gå på denne kontrollen alene. Etter en tid tar vi med oss storesøster på privat ultralyd med 3D bilder etc 😊

Det er viktig for meg at storesøster blir involvert godt fra starten. 

 

Tusen takk igjen, 

 

TS 😊

Anonymkode: 28172...951

høres ut som en god avgjørelse :)

masse lykke til på UL! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...