Gå til innhold

Rasshullet mitt er mongis og fucka!!! (IBS)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal legen gjøre da? De har ingenting som hjelper. Jeg har vært hos legen flere ganger, og det er samme svar. Jeg har også irritabel tarm, det er noe herk. Jeg har gått opp 7kg fordi jeg måtte bytte ut den sunne maten min med loff. Loff er det eneste som magen min uansett tåler. Føler med deg. Jeg vet at de har begynte å prøve noen medisiner i USA nå, så det er kanskje håp for fremtiden.

Anonymkode: 747d7...3c3

Anonymkode: e0b36...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her driver vi med fjernhealing. Legg rumpen mot tv'en mens du snakker i tunger, så blir du nok frisk.

Fra spøk til alvor. GÅ TIL LEGEN! Legen kan sende deg videre til undersøkelse hos spesialist, hvor de undersøker deg med koloskopi og gastroskopi.

Som en annen her sa: Du kan også velge å ikke gjøre noe som helst helt til du er nødt til å bli stomi-operert og få pose på magen

Anonymkode: e0b36...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv naturterapaut, kan være sopp i magen. Den jeg gikk til rørte kun mine fingre, og jeg trengte ikke ta av meg yterjakka en gang :) 

hvis du går til legen så kan de ta blodprøver av deg, finne ut om du har allergier eller manger vitaminer. her trenger du ikke kle av deg, men du må vise armen din for å ta blodprøver

eller du kan begynne og skrive opp i en bok, alt du spiser for å se om du ser noe sammenheng på hva du spiser og hvordan reaksjonen blir. 

Slike terapeuter er svindel. Hva om ts har tarmkreft? Da hjelper ikke slike "terapeuter". 

Anonymkode: e0b36...e4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen, og forklar at du har angst for berøring pga voldtekt. Da kan han begynne å utrede deg i den enden at han slipper å berøre deg. Tør du å vise deg, kle av deg, hvis han lover å ikke røre? Tenker at hemorider er ikke bare ufarlig, så kanskje vært greit hvis han fikk se hvor alvorlig/lite alvorlig det er nå.

Sånn ellers, så blir faktisk folk lagt i svak narkose for å gjennomføre MR, da kanskje du kan få noe hvis du må gjennom noe pga tarmen.

Har du prøvd FODMAP kosthold? Vet at mange har fått et helt nytt og bedre liv, både fysisk og psykisk, etter å lagt om til det.

Viktigste er at du avslutter selvmedisinering, og kommer deg til profesjonelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fremstår som en ganske enkel sjel, men siden det var en del merkelige svar her, så kan jeg gjøre et forsøk på å fortelle hvordan utredning av trøbbel i mage/tarm systemet foregår. Du må gå til lege, forklarer hvordan du har det (du syns det er flaut, det gjør ikke legen), så vil legen kjenne på magen din (trykke, dunke) for å kjenne etter oppfyllninger eller noe som ikke er som det skal. Så må du normalt levere inn urinprøve (utelukke f.eks nyrestein og infeksjon) og avføringsprøver som testes for bakterier, paracitter og en protein (kalprotektin) som slippes ut i avføringen når det er betennelse i tarmen. Har du ikke dette proteinet i tarmen er det lite sannsynlig at du har ulcerøs colitt, crohns e.l. Dersom det mistenkes cøliaki (kan til dels også testes med blodprøver) må det stadfestes med å gjøre en gastroskopi, altså slange med kamera ned i magen. Det er en kjapp 5 min undersøkelse, så tar de vevsprøve og du får sikker diagnose. Dersom alt annet er negativt kan du bli henvist for coloskopi, som er slange med kamera opp i baken. Denne kan du få i narkose pga overgrepshistorikk, så da trenger du ikke være våken i det hele tatt. Når det gjelder hemoroider så kan det behandles, men da må du la legen se dem, ellers får det bare være, du må ikke ta av deg buksa for å bli utredet. For øvrig gjør kjøret med avføringstabletter i ulike varianter det hele verre på sikt, så du bør forsøke å klare deg uten, og heller få hjelp for problemene. Men først må du søke lege, og gjerne utelate de mest infantile uttrykkene du har her så du fremstår som et voksent menneske. Erfaringsmessig blir du da tatt mer seriøst. 

Anonymkode: 35b83...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver i hovedinnlegget, TS, har jeg det daglig. Trodde det var vanlig, jeg. Hos meg har den ytterste sluttet å virke som den skal i tillegg. Men tviler på at legen gjør stort, han avviser alt med at alt er psykisk, og hverken måler blodtrykk, lytter til hjertet eller tar blodprøver. Neida, alt er psykisk. Men det med magen har jeg aldri gått til han med. Er ikke det helt vanlige plager?

Anonymkode: d5f99...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal legen gjøre da? De har ingenting som hjelper. Jeg har vært hos legen flere ganger, og det er samme svar. Jeg har også irritabel tarm, det er noe herk. Jeg har gått opp 7kg fordi jeg måtte bytte ut den sunne maten min med loff. Loff er det eneste som magen min uansett tåler. Føler med deg. Jeg vet at de har begynte å prøve noen medisiner i USA nå, så det er kanskje håp for fremtiden.

Anonymkode: 747d7...3c3

Anonymkode: e0b36...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver i hovedinnlegget, TS, har jeg det daglig. Trodde det var vanlig, jeg. Hos meg har den ytterste sluttet å virke som den skal i tillegg. Men tviler på at legen gjør stort, han avviser alt med at alt er psykisk, og hverken måler blodtrykk, lytter til hjertet eller tar blodprøver. Neida, alt er psykisk. Men det med magen har jeg aldri gått til han med. Er ikke det helt vanlige plager?

Anonymkode: d5f99...9ac

Nope. Det er ikke vanlige plager det ts beskriver. Det bør virkelig undersøkes nærmere. Vær så snill å ikke kom med skremselspropaganda. Dette kan gjøre at ts kanskje vil tro at legen ikke vil ta henne på alvor. Det er forskjell på leger og din leges holdning til symptomene du har, er ikke det samme som ts sin lege kommer til å ha. 

Ps. Siden legen din ikke tar deg på alvor, anbefaler jeg deg å bytte fastlege

Anonymkode: e0b36...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Kjære Ts. Jeg unner ingen å gå ubehandlet med de smertene du beskriver. Som flere andre har kommentert: Gå til legen. Si gjerne hva du er redd for, eller ha det klart nedskrevet på en lapp. Jeg tenker at du kan velge å se på det som at legen er der for å hjelpe deg, og han/hun er der for å gjøre jobben sin. Det pasienter synes er flaut, er gjerne bare rutine for legen. Utover det, tenker jeg at det er viktig å faktisk gå på toalettet når naturen kaller, selv om det er smertefullt og noe du gruer deg for. Forsøk å puste ned i magen, ha gjerne en liten krakk som du setter føttene på og len deg litt fremover når du sitter på toalettet. Har du forsøkt Scheriproct- salve(tror det var det den het, -spør gjerne på apoteket) på hemoroidene? Den kan lindre smertene du beskriver. Videre får jeg inntrykk av at det er mye angst knyttet til dette med magen din og at du kanskje ser mange begrensninger og føler deg låst? Det kan være utfordrende å snu tankegangen til å se etter løsninger. Jeg tenker at nettopp dette er det legen (og kanskje apoteket) kan hjelpe deg med. Dette skal du ikke behøve å gå med alene. Jeg vil på det sterkeste fraråde å google rundt symptomer på nett, -det kan gi helseangst og flere spørsmål enn svar. Jeg ser du nevner at du tar jern? Mange jerntilskudd kan være sterk kost for magen. Min mage tålte Niferex best, men det er noen som tåler flytende jerntilskudd bedre. Det er individuelt, Forhør deg gjerne på apotek om ulike typer og prøv deg frem. Fortsett å kjempe, og tenk på dette som en investering i din egen helse.  Til slutt må jeg si at det virker som du har en herlig galgenhumor rundt det hele, og det er både forfriskende og godt å se. Hold fast ved den, og hold fast ved tanken om at du kommer til å komme til bunns i dette og gjøre det beste ut av situasjonen. Klem og god bedring til deg :-)   

Endret av Keiserensnyeklær
Redigert for skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er IBS så vil selvfølgelig ikke "tarmtottene" bli ødelagt eller få utlagt tarm. IBS er ufarlig fysisk til tross for at det kan hemme livskvaliteten og fungeringsnivå i en jobbsituasjon

Mens dersom det er cøliaki, er dette en reell fare. Smartypants.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørr ikke å dra til legen, for det er for det første flaut, og for det andre så takler jeg ikke at noen rører meg, spesielt ikke nedentil på grunn av voldtekt i barndommen. Så lege er utelukket. punktum!! 

 

Noen tips om reseptfrie legemidler som funker på sår rasshull og hemoroider?! 
Samme fader hva det er, bare det er reseptfritt og funker.

Anonymkode: 1b738...0b6

Dine symptomer kan skyldes andre ting enn irritert tarmsyndrom. Andre årsaker kan være f. eks. ulcerøs colitt eller morbus chron. Disse sykdommene fins det medisiner for, som kan gjøre deg mye bedre.

Du skal ikke være det minste flau over å dra til legen for noe slikt. Alle allmennleger har garantert hatt mange pasienter med tarm- og fordøyelsesplager av alle mulige slag. Jeg kan skjønne at du føler på det med berøring nedentil siden du har vært voldtatt, men skal man finne ut av noe med tarmen må man inn der. Det blir sannsynligvis en liten undersøkelse med fingrene, etterfulgt av en koloskopi.

Koloskopi er å gå inn med en slange med kamera på for å ta en kikk i tarmen. Jeg hadde kraftig diare i mange måneder før jeg endelig kom på koloskopi. Da konstaterte de at jeg hadde ulcerøs colitt. Jeg fikk medisiner, og etter et par uker var tarmen helt fin. Under koloskopi kan man få beroligende i tildels store doser, så man slipper ubehaget.

Det er altså mulig at medisiner kan gjøre deg bedre eller til og med helt normal, vil du allikevel overhodet ikke tenke på å gå til lege?

Det er også mulig at det er en mer alvorlig tilstand som kan utvikle seg til tykktarmskreft. Jeg aner ikke hva sjansene er for det, de er uansett ikke så veldig store, men hadde det ikke vært greit å fått det undersøkt? Sjansene for å bli frisk av tykktarmskreft er mye større hvis man kommer tidlig i behandling.

Du kan også nevne for legen at du har blitt misbrukt og føler på det med å bli tatt på nedentil. Leger har taushetsplikt om det og alt mulig annet vedrørende din helse.

Anonymkode: 0699e...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan meddele at fiseringen er god som ny, hemoroidene har gått i dvale og alt er som det skal. Eller, slik som det er på en god dag for noen med umulige tarmer. 

Kreft tviler jeg på at det er, siden jeg har hatt det slik i snart 20 år. Da må det være en sinnssykt treg kreft. 

I går kveld satt jeg å gråt fordi det gjorde vondt. Nå er det som om ingenting har skjedd. 
Alt virker normalt. Men det er så klart helt til jeg må bæsje, da er det på'n igjen. 

ts

Anonymkode: 1b738...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan meddele at fiseringen er god som ny, hemoroidene har gått i dvale og alt er som det skal. Eller, slik som det er på en god dag for noen med umulige tarmer. 

Kreft tviler jeg på at det er, siden jeg har hatt det slik i snart 20 år. Da må det være en sinnssykt treg kreft. 

I går kveld satt jeg å gråt fordi det gjorde vondt. Nå er det som om ingenting har skjedd. 
Alt virker normalt. Men det er så klart helt til jeg må bæsje, da er det på'n igjen. 

ts

Anonymkode: 1b738...0b6

Da får du dra til legen da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Keiserensnyeklær

Jeg lurte på: Er det avføringsmiddel du tar? I så fall:  Hvor ofte? Jeg leste nettopp at man burde la det gå tre dager mellom hver gang. (Kilde: "Sjarmen med tarmen" av Guilia Enders). Ellers: Forsøkt melkesyretabletter? Starte dagen med et glass lunkent vann (en halv del vann og en halv del kokt vann) med sitronsaft kan hjelpe. Eller yoga? Fortsatt god bedring, og kom deg til legen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen og be om å få henvisning til koloskopi og gatroskopi. To veldig enkle undersøkelser som dekker STORE deler av kroppen.

Jeg har det slik som deg. Av og til driter jeg rett og slett syre. Hos meg fant de ut at jeg har svikt i bukspyttkjertelen (jeg produserer ikke det enzymet som kjertelen skiller ut i tarmen for å spalte maten, sånn at mat rett og slett ikke blir fordøyd slik den skal) og jeg får medisiner og la om på kostholdet og har det mye bedre. Jeg har vært igjennom to koloskopier, en gastro, en haug med blodprøver, urinprøver og avføringsprøver. 

For sår rumpe så bytt til lambi og kjøp inotyol på apoteket. Hvis du er veldig løs i magen kan et kjerringråd jeg bruker mye, en stor spiseskje potetmel i et halvt kjøkkenglass med kaldt vann binde magen og det blir lettere å bæsje. Imodoium og slike preparater kan gi deg en liten pause. 

GÅ TIL LEGE, men ikke med den holdningen du har. Du MÅ forklare problemet på en vettug måte.

Anonymkode: 08de3...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dersom det er cøliaki, er dette en reell fare. Smartypants.

Jeg hadde cøliaki i 1,5 år og tarmtottene mine begynte å forsvinne (man kan vokse av seg cøliaki hvis man har en sjelden sykdom som jeg har), men det gikk bra. Har ikke utlagt tarm. Så ikke skrem TS da. 

Anonymkode: 37ac1...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts!

Har slitt med mye av det samme som deg. Skulle gjerne sagt at ting ordna seg, men det har de (til dels) ikke gjort. Jeg har fått kamera i rumpa, i halsen og har vært til blodprøver, avføringsprøver, fått ti forskjellige medisiner og vært innlagt på Aker flere helger enn jeg kan huske pga magesmerter/problemer knyttet til dette.

Man kniper seg gjennom jobbuka og så ligger man hjemme og har det jævlig. Ikke holdbar løsning!

Min lege på balderklinikken holder fortsatt på for å finne ut om det er både allergier/intoleranser eller "bare" cøliaki + nervøs mage. Har jernmangelanemi, lavt B-vitamin, D-vitamin ogsåvidere. Men med trening og et sykt skjerpet kosthold kan jeg leve NESTEN normalt:)

Jeg anbefaler deg virkelig å ta noen blodprøver og kanskje også kamera i stumpen (faktisk hyggeligere den veien enn ned i halsen!) - du kan få bedøvelse og tar du det privat så er det over på 5-10 min uten de store problemer:) 
Hvis du har cøliaki i tillegg til IBS er det viktig at du endrer kostholdet ditt, ikke bare pga avføring etc men fordi det vil gi deg skader innvendig i det lange løp. Jeg synes det er vanskelig å holde meg unna ALT av mel/gluten (kan ikke spise prossesert mat, melprodukter uansett glutenfritt, løkgrønnsaker, en hel rekke frukter osv.) pga allergier, men når jeg vet at kroppen min har det fælt og vil ta skade av det er det lettere å spise bedre.

Nå fungerer jo ikke alt som du kan spise på meg og vice versa, men kanskje det er en ide for deg å spise rene, enkle produkter (rent kjøtt uten ymse marinader, sauser osv., enkle grønnsaker, nøtter, egg) ? Jeg vet ikke, jeg spiser mer lavkarbo enn paleo, men det er jo veldig mange som har hatt veldig god effekt av paleo da :)

Ønsker deg masse lykke til uansett, unner ingen å ha det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...