Gå til innhold

Nekte å hjelpe i bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde dere reagert hvis en voksen i bhg hadde nektet å hjelpe barnet på do? At barnet blir tvunget til å sitte der helt til h*n tørker seg selv (har ikke lært dette helt enda, og h*n pleier alltid å få hjelp til tørk..) og barnet var lei seg pga. hendelsen. Den voksne fortsatte å nekte selv om det var tydelig at barnet omtrent var på gråten.

Anonymkode: 5ad50...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg tatt opp med pedlederen eller eventuelt styreren.. Dette mennesket er ansatt i barnehagen for å gjøre en jobb, og det å skifte bleier og tørke barn i rompa når de har bæsja er en del av jobben. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uakseptabelt, det er en del av jobben deres. Hadde tatt det opp med nærmeste leder, og evt bedt om en samtale med leder og den ansatte det gjelder.

Anonymkode: 1b4ff...372

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ble utsatt for det samme når jeg gikk i barnehagen. Plutselig en dag når jeg var på do å spurte om hjelp til å tørke meg så fikk jeg beskjed "du er stor gutt nå, det må du klare selv" men jeg hadde aldri gjort det før og hu blånekta uansett hvor mye jeg bønnfalte å gråt, jeg satt bare der i ren panikk å grein i 15 minutter. Enden på historien var at jeg ikke tørka meg og jeg gikk rundt resten av dagen uren. 

I et annet tilfelle gav samme barnehage tanten min meg en fiske fobi som jeg har hatt hele livet. En dag i BHG hadde jeg med brødskiver med makrell i tomat som jeg igrunn likte ganske godt, men jeg var ikke sulten når det var lunsj og jeg hadde ikke lyst på mat. Da begynte hu kjefte å hyle så tok hu tak rundt kjeven min å åpnet den med makt så kjørte hu  brødskivene inn i kjeften min mens hu snerret "du er stor gutt og store gutter må spise!".

hu jobba heldigvis ikke lenge i barnehagen så jeg hadde det stort sett fint der. men de 2 hendelsene husker jeg godt for jeg ble redd, panisk og skremt i begge situasjonene. sånn utover det vanlige, kan ikke komme på noen andre hendelser i barnehagen som skapte så mye ubehag.

enden på visa ble ihvertfall at jeg aldri har spist en eneste fisk i livet mitt eller noe mat som kommer fra havet etter hu døtta inn makrell i tomat i kjeften min.

men ja jeg hadde absolutt tatt opp det her med barnehagen, det er jo meningen at barnet skal ha det bra når de er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marillia

Mindre barn trenger dohjelp, og mange synes det er skummelt å gå på do alene også etter at de har lært å tørke seg selv. Nå skriver ikke du hvilken alder det er på barnet, men uansett bør personalet ta hensyn til at barnet er redd/usikker og være tilstede når barnet er på do. Mulig jeg stikker hånden i et vepsebol her, men jeg synes at det siste året på barnehagen bør barna læres opp til å tørke seg selv, sånn for å forberede de på skolestart. Dette er forøvrig noe foreldre og personalet bør snakke om....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Finnes det en mindre pedagogisk måte å behandle unger på?

Ja, man må trene på dette før barna skal begynne på skolen. Men dette er noe man i første rekke må trene på hjemme. Når man har fått inn rutinen hjemme, kan foreldrene varsle barnehagen om at barnet skal prøve selv. Men barnet skal jo uansett ikke settes igjen på toalettet alene! Og det er tross alt nesten 9 måneder til de eldste i barnehagen skal begynne på skolen. De aller yngste skolestarterne har ikke fylt 5 år enda.

Dette hadde jeg tatt opp med ped.leder. For her har noen så definitivt ikke gjort jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg tatt opp med pedleder eller styrer. Helt uaktuelt.

Anonymkode: 9fa57...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt forskjell på å nekte og hjelpe en treåring kontra en femåring. Femåringene MÅ lære seg å tørke seg selv det siste året i barnehagen, som en forberedelse til skolestart. På skolen får de ingen hjelp til dobesøkene, så da må de klare seg selv uansett.

Uansett synes jeg det var dårlig gjort av den ansatte å bare plutselig nekte og la barnet sitte der og gråte. Ingen opplæring, ingen vise "sånn her gjør du det og så mye dopapir tar du" osv. Det var dårlig gjort. De kunne godt å ha gått litt gradvis frem, dvs prate om det med barnet på forhånd i noen dager, tørrtrene på dotørk med klærne på og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...