Gå til innhold

Vanskelig for barn å være kristne i dagens skole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min søster er personlig kristen og har 4 barn som også er kristne. Hjemmefra og i kirken deres er det stort fokus på å 'stå for troen sin,' og å fortelle andre om Jesus. Min søster klager på at det er så utrolig vanskelig for barn i den offentlige skolen i dag å være kristen og at de andre barna erter dem i KRLE, hun ønsker nå å få dem fritatt fra faget ( vet ikke om det en gang er mulig). Hun mener også det er vanskeligere å være kristen enn for eksempel muslim eller hindu og at folk er mer positivt innstille mot dem. Jeg greier ikke å fri meg fra tanken om at dette har de litt skapt selv. Ingen ( voksen eller barn) syntes det er noe hyggelig å bli misjonert for. Er det ikke litt for mye forlangt av barn at de på død og liv må være så åpne om sin tro på skolen. Tro er jo uansett en privatsak? Hva syntes dere?

Anonymkode: fbed6...460

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan jo være åpne for troen sin, men det blir for mye om de skal prøve å konvertere andre.

de er veldig misjonerende barn ja. De snakker masse om Jesus og at jeg må ta imot Jesus i hjertet mitt. Kirken deres er også veldig utadrettet. Jeg ser jo for meg at andre barn syntes dette er irriterende. 

 

TS

Anonymkode: fbed6...460

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er veldig misjonerende barn ja. De snakker masse om Jesus og at jeg må ta imot Jesus i hjertet mitt. Kirken deres er også veldig utadrettet. Jeg ser jo for meg at andre barn syntes dette er irriterende. 

 

TS

Anonymkode: fbed6...460

Ja, kan skjønne det. Men det rettferdiggjør heller ikke mobbingen av barna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan skjønne det. Men det rettferdiggjør heller ikke mobbingen av barna.

det er jeg enig i, samtidig som jeg skjønner at de reagerer. Og så reagerer jeg på at hun presterer å si at det er værre for kristne enn for andre grupper. ( dette er i ett relativt lite tettsted, med få innvandre) 

Anonymkode: fbed6...460

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å lære barn at misjonering mot andre ikke alltid er rett eller passelig, og at masing på andre om egen religion ikke er greit. Samtidig forstår jeg henne, har selv venner og familie som opplever at barna blir ledd av og mobbet for din tro. Selv tror jeg det dreier seg om at å gjøre det med muslimer, buddister og andre religioner anses som rasistisk og lite akseptert, mens kristendommen er "nærere" vårt eget og mindre farlig, og dermed kan hva som helst sies til de som er kristne.

Anonymkode: 47c59...7a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de er veldig misjonerende barn ja. De snakker masse om Jesus og at jeg må ta imot Jesus i hjertet mitt. Kirken deres er også veldig utadrettet. Jeg ser jo for meg at andre barn syntes dette er irriterende. 

 

TS

Anonymkode: fbed6...460

Jeg må si jeg finner det veldig, veldig slitsomt.

Tror jeg vil forby mine barn å ha kristne venner. Det følger så mye bråk og tull med slike.

Anonymkode: 32196...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle skal respektere andres valg av religion eller mangel på religion. Tenk hvor fredelig verden hadde vært om vi bare kunne gitt blaffen i hva andre måtte tro på (eventuelt ikke trodde på). Det å drive misjon syns jeg faktisk er litt respektløst ovenfor dem som blir utsatt for det om vedkommende ikke selv ønsker det. Barna i klassen til tantebarna dine bør ikke mobbe dem for å være kristen, men jeg syns heller ikke tantebarna dine burde trykke sin religion ned over hode på folk som ikke ønsker å høre om det. Jeg er selv kristen og de fleste vennene mine er ikke det, men jeg har ingen behov for å skulle prøve å vende dem om. Jeg respekterer deres valg og forventer at mitt valg blir respektert tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er ikke greit uansett grunn!

Men når det er sagt må de andre barna få lov til å reagere hvis tantebarna dine prakker sin tro på dem. Da tenker jeg at det er greit at de andre sier fra at de ikke vil høre om dette, og at de trekker seg vekk dersom "misjoneringen" fortsetter.Men de andre bør holde seg for god til å erte! Jeg tror ikke det er hvilke religion man har som avgjør hvor vanskelig det er å være religiøs i skolen, men hvordan man forholder seg til at ikke alle andre har den samme religionen som en selv. Hvis man behandler andre med respekt,er det mye større sannsynlighet for at man blir respektert selv. Det å tre sin egen religion ned over hodet på andre er veldig respektløst. 

Anonymkode: 3d3d4...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er ikke greit uansett grunn!

Men når det er sagt må de andre barna få lov til å reagere hvis tantebarna dine prakker sin tro på dem. Da tenker jeg at det er greit at de andre sier fra at de ikke vil høre om dette, og at de trekker seg vekk dersom "misjoneringen" fortsetter.Men de andre bør holde seg for god til å erte! Jeg tror ikke det er hvilke religion man har som avgjør hvor vanskelig det er å være religiøs i skolen, men hvordan man forholder seg til at ikke alle andre har den samme religionen som en selv. Hvis man behandler andre med respekt,er det mye større sannsynlighet for at man blir respektert selv. Det å tre sin egen religion ned over hodet på andre er veldig respektløst. 

Anonymkode: 3d3d4...1b8

men det ligger jo i hele religionen deres å misjonere. De ønsker jo ikke at deres klassekamerater skal ende opp i helvete og foreldrene deres oppfordrer veldig til å snakke om Jesus. Jeg mener deres foreldre er delaktige i at de andre barna reagerer. Det er greit at voksne mennesker tar ett standpunkt og 'står for' religionen sin, men å forvente det samme fra ett barn som sliter med å tilpasse seg på skolen syntes jeg blir for mye.

 

 

ts

Anonymkode: fbed6...460

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det ligger jo i hele religionen deres å misjonere. De ønsker jo ikke at deres klassekamerater skal ende opp i helvete og foreldrene deres oppfordrer veldig til å snakke om Jesus. Jeg mener deres foreldre er delaktige i at de andre barna reagerer. Det er greit at voksne mennesker tar ett standpunkt og 'står for' religionen sin, men å forvente det samme fra ett barn som sliter med å tilpasse seg på skolen syntes jeg blir for mye.

 

 

ts

Anonymkode: fbed6...460

Ja,det er klart at når foreldrene oppfordrer til å snakke mye om dette, så er foreldrene delaktige i at de andre barna reagerer. De andre barna reagerer på det de opplever,uavhengig av om det er noe tantebarna dine gjør av seg selv eller om det er initiert av foreldrene.   

Anonymkode: 3d3d4...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tenker at de har skapt dette mye selv. Misjonerende atferd er ofte noe som oppleves som påtrengende, forstyrrende og plagsomt, og hvis man blir irritert av noen er det lett å komme med negative stikk til dem, eller erte for å "ta igjen". Jeg sier ikke at det er greit, men det er forståelig at dette skjer når de selv stikker seg ut på denne måten. 

I Bibelen står det jo om at man skal "gå ut til alle folkeslag og fortelle om Gud og Jesus (og Den Hellige Ånd)", det er vel derfor kirken deres har slikt fokus på at de skal misjonere. Personlig mener jeg at den mest effektive måten å "misjonere" på er å være ærlig om sin egen tro når det blir stilt spørsmål, og ellers leve etter eksempel. Det er som handel: de færreste orker å handle i en butikk der du blir prakket på alt mulig rart, og der den ansatte ikke lar dem være i fred til en gang å høre sine egne tanker, men samtidig er det godt at de er der om man lurer på noe, og at de er positive, blide og får deg til å føle deg bra. Jeg tenker at aktiv misjonering, med fokus på å elske Jesus skremmer vekk de fleste, og får dem til å tenke "hjernevaskede tullinger", men hvis man heller viser en praktisk tilnæring til troen, vil kanskje flere fatte interesse for å høre mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rle er blitt gjort om til KRL. Det er jo framskritt. Kristendom er viktig mtp kulturarv, norsk tradisjon osv. 

Hilsen nyutdanner lærer (forøvrig ateist)

Anonymkode: 28195...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit å lære barn at misjonering mot andre ikke alltid er rett eller passelig, og at masing på andre om egen religion ikke er greit. Samtidig forstår jeg henne, har selv venner og familie som opplever at barna blir ledd av og mobbet for din tro. Selv tror jeg det dreier seg om at å gjøre det med muslimer, buddister og andre religioner anses som rasistisk og lite akseptert, mens kristendommen er "nærere" vårt eget og mindre farlig, og dermed kan hva som helst sies til de som er kristne.

Anonymkode: 47c59...7a3

Hallo, kristne og muslimer er sykt fordømmende på andre mennsker og humanetikere også og alle, absolutt alle grupper og grupperinger er fordømmende og beskytter sine egne og dyrker fellesskap og trossretninger og sitt fellesskap og har metoder for å stenge ute folk på og fordømme og baksnakke og fryse de ut. Sykt vanlig.

Anonymkode: dd259...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster er personlig kristen og har 4 barn som også er kristne. Hjemmefra og i kirken deres er det stort fokus på å 'stå for troen sin,' og å fortelle andre om Jesus. Min søster klager på at det er så utrolig vanskelig for barn i den offentlige skolen i dag å være kristen og at de andre barna erter dem i KRLE, hun ønsker nå å få dem fritatt fra faget ( vet ikke om det en gang er mulig). Hun mener også det er vanskeligere å være kristen enn for eksempel muslim eller hindu og at folk er mer positivt innstille mot dem. Jeg greier ikke å fri meg fra tanken om at dette har de litt skapt selv. Ingen ( voksen eller barn) syntes det er noe hyggelig å bli misjonert for. Er det ikke litt for mye forlangt av barn at de på død og liv må være så åpne om sin tro på skolen. Tro er jo uansett en privatsak? Hva syntes dere?

Anonymkode: fbed6...460

Ja tro er en privatsak, men omtrent ingen som respektere privatlivet til innflyttere da. Er de innflyttere?

Anonymkode: dd259...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvaret ligger på foreldrene til barna som har lært dem opp i misjonering og sannsynligvis vil at barna skal spre det glade budskap. Vet ikke hvor gamle disse barna er, men de gjør sikkert det de kan for at mor og far skal bli fornøyd og sette pris på dem. Etter min mening så grenser det til omsorgssvikt å lære opp barn til misjonering, men det har kanskje noe med at jeg har sett hva pietisme og streng kristen moral kan gjøre med et barn.

Anonymkode: 6024f...18f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...