Gå til innhold

På tide å forby røyk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

 

Da går staten glipp av mye penger.

Anonymkode: 5ca95...7d0

Ja, det er sikkert de gjør.

 

 

Nei, tror nok ikke løsningen er å forby røyk. Men skulle virkelig ønske for røykerne sin del, at flere sluttet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States

prohibition was not stopping crime, and was actually causing the creation of large-scale, well-funded and well-armed criminal syndicates. As Prohibition became increasingly unpopular.

Organized crime[edit]

Organized crime received a major boost from Prohibition. Mafia groups limited their activities to prostitution, gambling, and theft until 1920, when organized bootlegging emerged in response to Prohibition.[102] A profitable, often violent, black market for alcohol flourished. Prohibition provided a financial basis for organized crime to flourish.[103]

In a study of more than 30 major U.S. cities during the Prohibition years of 1920 and 1921, the number of crimes increased by 24%. Additionally, theft and burglaries increased by 9%, homicides by 12.7%, assaults and battery rose by 13%, drug addiction by 44.6%, and police department costs rose by 11.4%. This was largely the result of "black-market violence" and the diversion of law enforcement resources elsewhere. Despite the Prohibition movement's hope that outlawing alcohol would reduce crime, the reality was that the Volstead Act led to higher crime rates than were experienced prior to Prohibition and the establishment of a black market dominated by criminal organizations.[104] The Saint Valentine's Day Massacre produced seven deaths, considered one of the deadliest days of mob history.[105]

Furthermore, stronger liquor surged in popularity because its potency made it more profitable to smuggle. To prevent bootleggers from using industrial ethyl alcohol to produce illegal beverages, the federal government ordered the poisoning of industrial alcohols. In response, bootleggers hired chemists who successfully renatured the alcohol to make it drinkable. As a response, the Treasury Department required manufacturers to add more deadly poisons, including the particularly deadly methyl alcohol. New York City medical examiners prominently opposed these policies because of the danger to human life. As many as 10,000 people died from drinking denatured alcohol before Prohibition ended.[106] New York City medical examiner Charles Norris believed the government took responsibility for murder when they knew the poison was not deterring people and they continued to poison industrial alcohol (which would be used in drinking alcohol) anyway. Norris remarked: "The government knows it is not stopping drinking by putting poison in alcohol... [Y]et it continues its poisoning processes, heedless of the fact that people determined to drink are daily absorbing that poison. Knowing this to be true, the United States government must be charged with the moral responsibility for the deaths that poisoned liquor causes, although it cannot be held legally responsible."[106]

330px-AlCaponemugshotCPD.jpg
 
Al Capone, the Prohibition-era leader of organized crime in Chicago.

Another lethal substance that was often substituted for alcohol was "canned heat", also commonly known as Sterno. Forcing the substance through a makeshift filter, such as a handkerchief, created a rough liquor substitute; however, the result was poisonous, though not often lethal. Many of those who were poisoned as a result united to sue the government for reparations after the end of Prohibition.[107]

Making alcohol at home was very common during Prohibition. Stores sold grape concentrate with warning labels that listed the steps that should be avoided to prevent the juice from fermenting into wine. Some drugstores sold "medical wine" with around a 22% alcohol content. In order to justify the sale, the wine was given a medicinal taste.[107] Home-distilled hard liquor was called bathtub gin in northern cities, and moonshine in rural areas of Virginia, Kentucky, North Carolina, South Carolina, Georgia, and Tennessee. Homebrewing good hard liquor was easier than brewing good beer.[107] Since selling privately distilled alcohol was illegal and bypassed government taxation, law enforcement officers relentlessly pursued manufacturers.[108] In response, bootleggers modified their cars and trucks by enhancing the engines and suspensions to make faster vehicles that, they presumed, would improve their chances of outrunning and escaping agents of the Bureau of Prohibition, commonly called "revenue agents" or "revenuers". These cars became known as "moonshine runners" or "'shine runners".[109] Shops were also known to participate in the underground liquor market, by loading their stocks with ingredients for liquors, including bénédictine, vermouth, scotch mash, and even ethyl alcohol, which anyone could purchase legally.[110]

Prohibition also had an effect on the music industry in the United States, specifically with jazz. Speakeasies became very popular, and the Great Depression's migratory effects led to the dispersal of jazz music, from New Orleans and went north through Chicago and to New York. This led to the development of different styles in different cities. Its popularity in speakeasies and the emergence of advanced recording technology, jazz's popularity skyrocketed. It was also at the forefront of the minimal integration efforts going on at the time, as it united mostly black musicians with mostly white audiences.[111]

Along with other economic effects, the enactment and enforcement of Prohibition caused an increase in resource costs. During the 1920s the annual budget of the Bureau of Prohibition went from $4.4 million to $13.4 million. Additionally, the U.S. Coast Guard spent an average of $13 million annually on enforcement of prohibition laws.[112] These numbers do not take into account the costs to local and state governments.

When Prohibition was repealed in 1933, organized crime lost nearly all of its black market profits from alcohol in most states, because of competition with legal liquor stores selling alcohol at lower prices. (States still retained the right to enforce their own state laws concerning alcohol consumption.) Some crime syndicates moved their efforts into expanding their protection rackets to cover legal liquor sales.[113

Criticism remains that Prohibition led to unintended consequences such as the growth of urban crime organizations

 

Anonymkode: 00e7f...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan begynne å selge røyk på polet.... Hilsen røyker. 

Jeg er en av de som vil, men ikke klarer å slutte. Men jeg røyker for eksempel ikke på jobb, for vi har ikke lov. DA klarer jeg meg. Men når jeg kommer hjem hvor jeg kan gjøre som jeg vil, så blir det fort noen røyk.

Hm.. Hadde vel kanskje ikke gjort noe om jeg ikke fikk tak i røyk i det hele tatt heller. Da hadde jeg MÅTTET slutte. Men jeg må si at jeg sikkert hadde satt pris på en sigg til nyttår eller noe.

Anonymkode: faff1...e78

Mennesker er fascister, det er helt merkelig at mennesker er villige til å oppgi sin egen frihet i bytte mot kontroll.

Om røyk blir forbudt i norge så vil du jo bare kunne kjøpe røyken i sverige.

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine søskenbarn var STOR-røykere. De døde i år, men kort mellomrom, av KOLS-forviklinger. Jeg vil påstå at de var sykelig avhengige. Noen kan være festrøykere i mange år, andre blir hekta. Som med alkohol. Redusert tilgjengelighet fører til lavere forbruk, er det ikke så? Hvorfor kan vi ikke, som en tidligere i tråden foreslår, få dette på polet istedenfor i dagligvaren? Om det ville begrenset mine nå avdøde slektninger, er jeg sannelig ikke sikker på. Dog er det et signal. Nikotin er en gift man frivillig inntar. Noen vil si alkohol er det samme (ikke jeg ;)  )

Ikke forby; begrens.

Og deretter, om noen år: Reseptpliktig apotekvare.

Vil dette føre til økt smugling? Tja. Vil det føre til redusert totalt inntak (inkludert smuglevare)? Vet ikke? Hva vet vi til sammenligning om alkohol?

Jeg hater slett ikke røykere – men jeg hater at de dør av røyking :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine søskenbarn var STOR-røykere. De døde i år, men kort mellomrom, av KOLS-forviklinger. Jeg vil påstå at de var sykelig avhengige. Noen kan være festrøykere i mange år, andre blir hekta. Som med alkohol. Redusert tilgjengelighet fører til lavere forbruk, er det ikke så? Hvorfor kan vi ikke, som en tidligere i tråden foreslår, få dette på polet istedenfor i dagligvaren? Om det ville begrenset mine nå avdøde slektninger, er jeg sannelig ikke sikker på. Dog er det et signal. Nikotin er en gift man frivillig inntar. Noen vil si alkohol er det samme (ikke jeg ;)  )

Ikke forby; begrens.

Og deretter, om noen år: Reseptpliktig apotekvare.

Vil dette føre til økt smugling? Tja. Vil det føre til redusert totalt inntak (inkludert smuglevare)? Vet ikke? Hva vet vi til sammenligning om alkohol?

Jeg hater slett ikke røykere – men jeg hater at de dør av røyking :(

 

Og hva skulle den grunnen(e) være for å røyk på resept?

Anonymkode: 00e7f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva skulle den grunnen(e) være for å røyk på resept?

Anonymkode: 00e7f...34a

Ytterligere begrensning, men ikke forbud.

Kanskje, kanskje i tilfellet med mine søskenbarn, hadde en legeoppfølging vært noe som hadde kunnet "gjøre noe" i så ekstreme tilfeller. Vet ikke. Syntes bare det var fryktelig trist.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere denne "friheten" når produktet det gjelder er kraftig avhengighetsskapende. Det er mange røykere der ute (flertallet?) som røyker fordi de begynte som ungdommer. Ungdom skal være litt rebelske og gjøre opprør, det er en del av løsrivingsfasen og helt normalt og sunt. Problemet er når opprøret er så sterkt avhengighetsskapende at de enda ikke har klart å legge av seg uvanen 20-30-40 år senere. Det er ikke fordi flertallet ikke vil slutte å røyke - men fordi de ikke klarer. Hvor fri føler de seg egentlig?

Anonymkode: ad164...5cf

Røyk-avhengighet er en sykdom på lik linje med overvekt og alkoholisme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i artikkelen at man kan kjøpe e-sigaretter i butikk, det var nytt for meg??

Det stemmer ikke heller :) Ikke med nikotin ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere begrensning, men ikke forbud.

Men hvordan skal man klarere HVEM og HVORFOR noen skal få den resepten?

Anonymkode: 00e7f...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterligere begrensning, men ikke forbud.

Og HVOR mange røyk?

Anonymkode: 00e7f...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man klarere HVEM og HVORFOR noen skal få den resepten?

Anonymkode: 00e7f...34a

ALLE over 18 som vil, skulle få. Nok til det de mente var et kvartals forbruk (resept kan jo brukes flere ganger, om det spesifiseres). Man blir bevisst avhengigheten? Kanskje en eller annen frivillig dialog med legen om hvorvidt man faktisk nyter sin sigarett, eller om det er situasjoner der man kjederøyker, eller av gammel vane eller, eller, eller. Kanskje greie å begrense inntaket uten å slutte helt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE over 18 som vil, skulle få. Nok til det de mente var et kvartals forbruk (resept kan jo brukes flere ganger, om det spesifiseres). Man blir bevisst avhengigheten? Kanskje en eller annen frivillig dialog med legen om hvorvidt man faktisk nyter sin sigarett, eller om det er situasjoner der man kjederøyker, eller av gammel vane eller, eller, eller. Kanskje greie å begrense inntaket uten å slutte helt?

 

 

Det hadde kostet myndighetene MYE :)

Anonymkode: 00e7f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...