Gå til innhold

På tide å forby røyk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er ironisk at det er mange som ønsker å forby røyk, men hasjrøyking vil man gjerne legalisere :fnise:

Anonymkode: 63464...f24

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et useriøst innslag av et barn. Vi er heldige i Norge med vårt demokrati, og det å ville kriminalisere røyking totalt er så useriøst at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Vi kan ikke forby alt vi ikke liker på den måten.

Anonymkode: 00fd4...6c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tobakk vært oppfunnet idag hadde det nok aldri blitt legalisert. Vanlig røyketobakk er det færre og færre som bruker, og særlig blant unge er røyking lite populært. Så en gradvis av-legalisering av sigaretter og lignende hadde antakelig ikke ført til noe stort ramaskrik.

Prøv å forby snus i Norge derimot, så skal vi se ungdommen gjøre opprør. Prevalensen av snusavhengighet og snusbruk blant tenåringer og unge voksne er skyhøy. Kilde her http://munin.uit.no/handle/10037/6866

Anonymkode: ad164...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi må selvsagt IKKE kriminalisere røyking. Hvor blir det av menneskeligheten da? Frihet til å ta egne valg? Da hadde jeg følt meg instutisjonalisert i mitt eget hjem iallefall. Jeg røyker ikke, til info.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må selvsagt IKKE kriminalisere røyking. Hvor blir det av menneskeligheten da? Frihet til å ta egne valg? Da hadde jeg følt meg instutisjonalisert i mitt eget hjem iallefall. Jeg røyker ikke, til info.

Man kan diskutere denne "friheten" når produktet det gjelder er kraftig avhengighetsskapende. Det er mange røykere der ute (flertallet?) som røyker fordi de begynte som ungdommer. Ungdom skal være litt rebelske og gjøre opprør, det er en del av løsrivingsfasen og helt normalt og sunt. Problemet er når opprøret er så sterkt avhengighetsskapende at de enda ikke har klart å legge av seg uvanen 20-30-40 år senere. Det er ikke fordi flertallet ikke vil slutte å røyke - men fordi de ikke klarer. Hvor fri føler de seg egentlig?

Anonymkode: ad164...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan diskutere denne "friheten" når produktet det gjelder er kraftig avhengighetsskapende. Det er mange røykere der ute (flertallet?) som røyker fordi de begynte som ungdommer. Ungdom skal være litt rebelske og gjøre opprør, det er en del av løsrivingsfasen og helt normalt og sunt. Problemet er når opprøret er så sterkt avhengighetsskapende at de enda ikke har klart å legge av seg uvanen 20-30-40 år senere. Det er ikke fordi flertallet ikke vil slutte å røyke - men fordi de ikke klarer. Hvor fri føler de seg egentlig?

Anonymkode: ad164...5cf

Ungdom vil selvsagt ikke slutte å røyke pga et forbud. Det kan være det blir mindre sigarettrøyking (jeg tror ikke det), men det fører også til at det blir flere ungdomskriminelle. Det blir som å starte en helt ny "war on drugs" - og hvor godt funker det?

Nei. Nei nei nei nei NEI til kriminalisering av røyk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et useriøst innslag av et barn. Vi er heldige i Norge med vårt demokrati, og det å ville kriminalisere røyking totalt er så useriøst at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Vi kan ikke forby alt vi ikke liker på den måten.

Anonymkode: 00fd4...6c3

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et useriøst innslag av et barn. Vi er heldige i Norge med vårt demokrati, og det å ville kriminalisere røyking totalt er så useriøst at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Vi kan ikke forby alt vi ikke liker på den måten.

Anonymkode: 00fd4...6c3

Så fullstendig enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det burde ikke forbys, men det hadde kanskje vært en ide å slutte å selge røyk? 

Anonymkode: 4489c...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det burde ikke forbys, men det hadde kanskje vært en ide å slutte å selge røyk? 

Anonymkode: 4489c...1de

Da ville smuglingen av røyk nådd nye høyder.

Anonymkode: 5ca95...7d0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det burde ikke forbys, men det hadde kanskje vært en ide å slutte å selge røyk? 

Anonymkode: 4489c...1de

Så kan folk gjøre seg til kriminelle for å få tak i det. Dèt er smart. Da blir røyk også en inngangsvei til narkotika.

Anonymkode: e8b7c...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Så kan folk gjøre seg til kriminelle for å få tak i det. Dèt er smart. Da blir røyk også en inngangsvei til narkotika.

Anonymkode: e8b7c...3d4

Nei. Det trenger ikke være ulovlig å kjøpe/importere røyk selv om det ikke lengre var tilgjengelig i absolutt alle kiosker, dagligvarehandler og bensinstasjoner landet rundt. Så ingen grunn til å gjøre seg kriminell. Det er lov å importere svensk kjøtt selv om det ikke skulle selges i Norge.

Det er i det hele tatt ganske snodig at man skal assistere røykeavhengigheten ved å gjøre det så ekstremt lett tilgjengelig absolutt alle steder. Det kunne jo i det minste vært sånn at det kun ble solgt på apotek.

Anonymkode: ad164...5cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Enda en måte å overfylle de allerede overfylte fengslene. Gjøre noen til en kriminell bare fordi de røyker. Miste jobben sin fordi de er kriminelle og så må leve på sosialen. Det hadde kostet staten en del.

Hva synes den fornuftige jenten om alkohol da? For ikke å snakke om bil. Det forurenser miljøet og er veldig farlig. Hva med å forby sjokolade og kaffe. Flere folk dør av overvekt. Så kan folk havne i fengsel viss dem tar seg en kaffe, for det inneholder koffein og er avhengihetsskapende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det trenger ikke være ulovlig å kjøpe/importere røyk selv om det ikke lengre var tilgjengelig i absolutt alle kiosker, dagligvarehandler og bensinstasjoner landet rundt. Så ingen grunn til å gjøre seg kriminell. Det er lov å importere svensk kjøtt selv om det ikke skulle selges i Norge.
Det er i det hele tatt ganske snodig at man skal assistere røykeavhengigheten ved å gjøre det så ekstremt lett tilgjengelig absolutt alle steder. Det kunne jo i det minste vært sånn at det kun ble solgt på apotek.

Anonymkode: ad164...5cf

... Apotek?! :skratte:

 

Nå er det like før jeg begynner å rope "troll" her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...