Gå til innhold

Egoistisk å få en "attpåklatt"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min har to barn sammen, på 10 og 11 år. Det var hektisk den gangen, såpass at vi da ikke orket å få en til, de var så tette i alder. Årene har virkelig bare flydd av sted, og nå kjenner jeg en helt intens lyst på et barn til, to er uaktuelt, om det ikke hadde blitt tvillinger da... Jeg er 36 år nå, han 44...vi har så vidt luftet ideen til venner...de mener at det er egoistisk, dårlig gjort mot barnet osv...blir så i tvil, men har fortsatt så lyst. Hva synes dere? er det egoistisk og dårlig? 

Anonymkode: 8fc9e...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke 36 er spesielt gammelt, kan ikke se at det skal være mer egoistisk enn å få barn tidligere?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke dere kan tilby den nye barna et godt liv?

Det virker ikke sånn ;) Jeg skjønner at det ikke er det du mener, men det fremstilles litt sånn ;)

Du har 2 barn som er på vei inn i puberteten. Der vet man aldri hva man kan vente seg og man skal ha overskudd til det. Man kan fort se seg litt blind på de store barna når man får baby. Dette fordi de store blir så "flinke og selvstendige"...

Jeg har erfaring her :(

Anonymkode: 513b9...818

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helt intens lyst på et barn til, to er uaktuelt, om det ikke hadde blitt tvillinger da... Jeg er 36 år nå, han 44...vi har så vidt luftet ideen til venner...de mener at det er egoistisk, dårlig gjort mot barnet osv...blir så i tvil, men har fortsatt så lyst. Hva synes dere? er det egoistisk og dårlig? 

Anonymkode: 8fc9e...b53

Hva mener du med egoistisk? Det er vel på en måte egoistisk hvis dere har veldig lyst til det?

Anonymkode: 30053...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan det kan være egoistisk og dårlig gjort ovenfor barnet? Barnet er ønsket av begge foreldrene og får to storesøsken 😊

Jeg er storesøster til en atpåklatt (over 10 års forskjell), jeg og våre andre søsken har alltid opplevd det som positivt! 😊

Anonymkode: 9cc8d...cf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er egoistisk i det hele tatt, det har ingenting med egoisme å gjøre! Det blir som folk som synes det er egoistisk å bare få ett barn. Alt hva folk skal blande seg borti og mene noe om, altså!

Det er kun deres valg!

Jeg ville aldri gjort det selv, men det betyr ikke at jeg synes andre som ønsker det er teite! Vi er forskjellige! Gjør som dere vil, så lenge dere er enige!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en annen bruker påpeker, så har du allerede to barn på vei inn i en veldig komplisert og vanskelig tid. De er gutt og jente, så du får oppleve hvordan puberteten er for begge kjønn og attpåtil ansvaret for alt dette medfører!

Å få en ny baby når man er 36 er noe helt annet enn når man er 20. 36 år er ikke gammelt, men det medfører en viss risiko for misdannelser og medfødte sykdommer, særlig når barnefar også er over 35 år. Min 13 år gamle fetter er en slik attpåklatt. Han har absolutt alle adferdsvanskene i læreboka. Tourettes syndrom, ADHD, asperger og en personlighetsforstyrrelse. Han takler ikke skole eller jevnaldrende barn og er ekstremt klengete. Han fylte 13 for noen uker siden, men følelsesmessig er han som en seks-sjuåring. Han går på medisiner som gjør ham dorsk og sløv. Samtidig var han så mye energi i kroppen som han ikke får utløp for og som dermed gjør ticsene og raserianfallene hans verre. Han har gått opp minst 15 kg siden han begynte på den medisinen, og han var ikke akkurat noe sylfide før heller. Tante, som nå er femti, er helt utslitt og det er vel bare et spørsmål om tid før hun får ham sperret inne på psykiatrisk. Jeg skjønner godt at hun er sliten, siden faren til fetteren min stakk da han ikke gadd mer. Han er bare inne i bildet sporadisk, siden fetteren min helst bare vil være hos tante, altså moren hans.

selvfølgelig gjør dere som dere vil. 36 år er som sagt ikke gammelt. Men vil du orke å følge opp og ta vare på et forstyrret barn når du er 50? Og hvis du er enslig mor i tillegg? Jeg sier ikke at det garantert kommer til å skje. Kanskje dere får verdens snilleste baby og et bunnsolid forhold. Men siden du spør om vilt fremmedes mening om noe såpass privat, tar jeg meg friheten til å si at det har jeg til gode å se i NOEN attpåklattfamilie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en attpåklatt, men mine foreldre var "bare" 35 da de fikk meg. Jeg har hatt en kjempefin barndom og har hatt et godt forhold til mine eldre søsken, men jeg er jo glad for at foreldrene mine ikke var enda eldre da de fikk meg! Hva er det som har fått dere til å begynne å tenke på barn igjen nå? Jeg tenker at dere må være innstilt på at det blir enda tøffere denne gangen, foreldre til attpåklatter har en tendens til å ikke være like fysiske med det/de yngste barna. Typ: stå på slalom, gå skiturer, fjellturer, bygge snøhule, bygge hytte i trærne, hoppe på trampoline, være fotball\håndballtrenere osv. Nesten som de ikke er like involvert, de har jo gjort alt dette før og er "ferdig" med det :P Men dere vet jo selv i hvilken form dere er, hvor mye energi, overskudd og tid dere har til et nytt barn. Føler dere at dere er unge, spreke og klar for utfordringen så er det bare å kjøre på! Bør ikke vente enda lenger liksom. 

Anonymkode: 46989...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Hvorfor skulle det være egoistisk? 

Jeger attpåklatt. Kom til verden da foreldrene mine var 39 og 45, søsknene mine var 12 og 14. Jeg har hatt det som plommen i egget, og storesøsknene mine var veldig, veldig flinke til å ta vare på meg (spesielt broren min). 

Mannen min opplevde å bli storebror til en attpåklatt, og han har heller ikke klaget, men lærte tidlig å ta et sunt ansvar for et søsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Haaploes

Når man har bikket 40 synes jeg det er uansvarlig å planlegge barn.

Risiko for misdannelser øker, barnet eller barna risikerer å miste foreldrene sine relativt tidlig...selv håper jeg på en rolig pensjonisttilværelse der jeg kan nippe sherry på et cruise-dekk i Karibien, ikke spytte inn penger på kontoen til attpåklatten som endelig har kommet i gang med universitetsutdannelse etter å ha surret rundt noen år.

Hva med å glede seg til eventuelle barnebarn som kommer i steden, eventuelt kjøpe hund, katt eller papegøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er egoistisk i det hele tatt, det har ingenting med egoisme å gjøre! Det blir som folk som synes det er egoistisk å bare få ett barn. Alt hva folk skal blande seg borti og mene noe om, altså!

Det er kun deres valg!

Jeg ville aldri gjort det selv, men det betyr ikke at jeg synes andre som ønsker det er teite! Vi er forskjellige! Gjør som dere vil, så lenge dere er enige!

Ehh, selvfølgelig er det egoistisk. Å velge å få barn er egoistisk i seg selv. Vi gjør det fordi vi har lyst, ikke for at samfunnet skal få flere individer eller fordi vi mener noen andre har godt av det. 

TS: Dere har jo vært egoistiske og fått to barn, ser absolutt ingen grunn til hvorfor dere skal la være å få et tredje. Å velge å få barn, eller å velge å ikke få barn er uansett egoistiske valg, valg vi tar fordi vi "har lyst på" eller "ikke har lyst på" barn. Kjør på :) 

Anonymkode: b2db2...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe tett søskenforhold blir det vel neppe.

Anonymkode: 8cbd7...2ce

Ikke med en gang nei. Jeg er 30 og har ei søster på 18 år. Nå de siste 2-3 årene har vi fått et veldig nærmere forhold. Jeg er sjeleglad for at jeg har søsteren min. (Har to brødre i midten)

Anonymkode: b2db2...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...