Gå til innhold

Mannsdominert jobb. F*ttepreik og app.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herregud, ro ned da damer. Det må være lov for menn å være menn uten av vi skal bli feminisert på arbeidsplassen også!

Anonymkode: c54df...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at den type sjargong er vanlig på endel, spesielt mannsdominerte, arbeidsplasser. Kvinner blir objektivisert og snakket om på en nedvurderende måte. Jeg forstår at det kan være vanskelig å være den som skal ta til motmæle når kollegaer begynner med slikt snakk. Men jeg mener at man som mann også har et ansvar for å tenke over hva man signaliserer ved å delta i dette eller bare stilltiende godta det. Da signaliserer man at det er OK å se på og snakke om kvinner på denne måten. Da er det relevant å tenke på at dette ikke bare gjelder fremmede kvinner, du signaliserer også at det er OK at andre menn ser på din søster, din partner eller din datter på samme måten.

TS, jeg tenker at du ikke trenger å ta ansvar for å passe på at din kollega oppfører seg ordentlig overfor din venninne. Men dersom du skulle finne en passende anledning, ville jeg diskutert måten å omtale kvinner på med de mannlige kollegaene. Jeg tror vi skal ha så mye tiltro til menns tankeevne, at vi lar de få sjansen til å reflektere litt omkring dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke spesielt på spøkene og samtalene du beskriver jeg. Tenker at det er spøk og fjas, ikke noe annet. Jobber i mannsdominert bransje selv, og selv om miljøet vareierer veldig fra sted til sted så må man tåle litt. Det betyr ikke at mannfolka er mer eller mindre utro der enn i alle andre bransjer.

Anonymkode: ace96...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

"G" høres ut som en lojal og snill kjæreste. Han kan da ikke styre hva andre sier eller gjør.

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Høres jo utrolig harry og barnslige ut. Som en gjeng fjortiser som akkurat har begynt å lære om kropp og sex..

Har de barn også?

Anonymkode: 825ba...24e

Det er sånn det er i slike yrker,særlig der folk har liten og ingen utdannelse.Husker godt forskjell fra jeg gikk yrkesfag og til jeg tok høyere utdanning og begynte å jobbe et annet sted.Nivået på samtaleemnene lå litt høyere oppe,for å si det sånn.

Anonymkode: a030c...c46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb er jobb og privatliv er privatliv. Ting du får med deg på jobb, må nesten bli på jobben. Om du ikke klarer å være profesjonell og la være å overvåke kjæresten til venninnen din, så må du kanskje bytte jobb. Å tenke på hvorvidt typen til venninnen din har ligget med mange jenter før venninnen din har ikke noe med noe å gjøre, og er i alle fall ikke din sak. Det er jo ikke du som er sammen med ham. 

Du bør fortsette å be venninnen din ta private ting med kjæresten sin selv, og la være å blande deg inn om hun fisker etter informasjon du kan ha funnet ut i jobbsammenheng. Jeg forstår du føler lojalitet ovenfor din venninne, men jobben krever lojalitet også, deriblant dine kolleger. 

Forøvrig er jeg enig med alle som mener at typen ikke virker være utro mot venninnen din, og at du henger deg opp i bagateller og overdramatiserer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange som svarer glatt hopper over det TS skrev om appen, hvor det dukket opp mld fra ukjent dame....? Hvordan hadde dere selv reagert om deres type hadde en sånn app? Det virker jo ikke like harmløst som tullpraten på jobben..

Anonymkode: f3042...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange som svarer glatt hopper over det TS skrev om appen, hvor det dukket opp mld fra ukjent dame....? Hvordan hadde dere selv reagert om deres type hadde en sånn app? Det virker jo ikke like harmløst som tullpraten på jobben..

Anonymkode: f3042...d24

Det med appen kan være uskyldig, eller ikke. Uansett, er det noe kjæresten må ta opp med han. Det er jo ikke noe venninnen skal styre med. Hun ble bare spurt om hun kjente til appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg synes ingenting av det du skriver her gir grunnlag for å tro at han er utro.

Anonymkode: f4786...ec3

Sånn gjør de i min manns firma også.. Bare at de i tillegg drar på firmatur annenhvert år, slik at de kan ha litt uskyldig morro på strippeklubb og få lapdance av nakne damer.

Da min kjæresten fortalte at han ikke hadde noe behov for lapdance av en ukjent dame, fordi han jo hadde ei hjemme han kunne få lapdance av når han ville - helt gratis, kom til og med sjefen hans og skulle spandere lapdance til 20 euro på han, for dette fikk jo uansett ikke dama hjemme vite.. Noe morro må man jo få lov til å ha det.(heldigvis har jeg og min kjæreste et supert forhold, og snakker med hverandre om alt og har et forrykende bra sexliv og samliv generelt)

Tror det er noe med at det er lettere å kaste seg på, om en gjør det. Om det kun er snakk, eller handling på f.eks firmatur, glir vel litt i ett for mange. Ble helt sjokka når han fortalte meg det! Aldri om jeg ville bestilt meg stipeer - jeg har jo min ultimate drømmemann her, og jeg trenger virkelig ikke mer enn han. Men det er vel ikke å fornekte at kjærringer er like ille som menn. Ganske usmakelig og barnslig i mine øyne.. 

Anonymkode: 89adc...ebc

Helt vanlig detdette. Jeg har da informasjon om det ikke er så mye bedre på en dame arbeidsplass. Bare litt mer fordekt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange som svarer glatt hopper over det TS skrev om appen, hvor det dukket opp mld fra ukjent dame....? Hvordan hadde dere selv reagert om deres type hadde en sånn app? Det virker jo ikke like harmløst som tullpraten på jobben..

Anonymkode: f3042...d24

Men nå var faktisk hans egen kjæreste til stede da dette skjedde, og han forklarte det OG slettet hele appen. Hva mer skal man gjøre da? Det er jo opp til kjæresten, ikke TS. Og ut i fra det hun beskriver fra jobb plassen, så leser jeg ingenting som skulle tyde noe på at han er utro. Og syntes det skulle bli for dumt å leke detektiv på grunnlag av en APP, og griseprat på jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, ro ned da damer. Det må være lov for menn å være menn uten av vi skal bli feminisert på arbeidsplassen også!

Anonymkode: c54df...f0e

Om du leser så ser du kanskje at de fleste svarene her ( fra damer!! ) ber faktisk TS også om å roe seg ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at den type sjargong er vanlig på endel, spesielt mannsdominerte, arbeidsplasser. Kvinner blir objektivisert og snakket om på en nedvurderende måte. Jeg forstår at det kan være vanskelig å være den som skal ta til motmæle når kollegaer begynner med slikt snakk. Men jeg mener at man som mann også har et ansvar for å tenke over hva man signaliserer ved å delta i dette eller bare stilltiende godta det. Da signaliserer man at det er OK å se på og snakke om kvinner på denne måten. Da er det relevant å tenke på at dette ikke bare gjelder fremmede kvinner, du signaliserer også at det er OK at andre menn ser på din søster, din partner eller din datter på samme måten.

TS, jeg tenker at du ikke trenger å ta ansvar for å passe på at din kollega oppfører seg ordentlig overfor din venninne. Men dersom du skulle finne en passende anledning, ville jeg diskutert måten å omtale kvinner på med de mannlige kollegaene. Jeg tror vi skal ha så mye tiltro til menns tankeevne, at vi lar de få sjansen til å reflektere litt omkring dette.

Det kan bety at man blir sosialt død på arbeidsplassen. Det er bare en sjargong og ikke noe mer enn det. Jeg tror de fleste menn har reflektert rundt dette og trenger ikke at kvinner gir dem en sjanse til å gjøre det.

Anonymkode: 34136...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Helt vanlig detdette. Jeg har da informasjon om det ikke er så mye bedre på en dame arbeidsplass. Bare litt mer fordekt 

Jeg har jobbet på en kvinnedominert arbeidsplass og det var ikke bare fryd og gammen der heller. Mye sladder og baksnakking. 

Anonymkode: 34136...01b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bety at man blir sosialt død på arbeidsplassen. Det er bare en sjargong og ikke noe mer enn det. Jeg tror de fleste menn har reflektert rundt dette og trenger ikke at kvinner gir dem en sjanse til å gjøre det.

Anonymkode: 34136...01b

Det er jo dette som er litt av problemet. Menn tør ikke si hva man mener fordi man er redd for å bli stigmatisert. Det blir litt for enkelt å si at dette bare er en sjargong og at det ikke betyr noe. I en åpen diskusjon kunne det kanskje komme fram at flere ikke syns noe om denne sjargongen. Dessuten, hvis alle er klar over at det er en sjargong, skulle jo ingen bli uglesett av den grunn.

Jeg har spurt flere menn om hvordan de ville likt at andre menn snakket om deres datter på den måten, er det sånn de ønsker at hun skal bli møtt i arbeidslivet. Da svarer de ofte at de selvfølgelig ikke ønsker det, men at de egentlig ikke har tenkt over det på den måten før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...