Gå til innhold

Mannsdominert jobb. F*ttepreik og app.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg har vært sammen med en av mine kollegaer (G) i ca 8 mnd, de flyttet sammen for 2 mnd siden.

Jeg ble ansatt en liten stund etter at de ble sammen, jeg er eneste dame som jobber på dette stedet, og alle har ikke fått med seg at jeg og dama til kollegaen er venninner. Vi reiser mye, i mindre grupper, og alle jobber ikke på hovedbasen når de ikke reiser. Noen bor langt fra den, så noen av kollegene mine har jeg bare sett når vi har reist ut til samme sted, andre har jeg ikke sett i det heletatt.

På basen er det en ganske røff tone. Noen fleiper, snakker om damer, sex og generell skitprat "hele tiden". Når vi sitter sammen og spiser, roes tonen ned, tror de prøver å ta hensyn til at det er en dame blant dem da. Noen av dem er single, og snakker om sine en natts erobringer. Andre har koner, men er fæle på griseprat fordet. Andre sier ikke så mye, men blir litt dratt med på spøker og ekkel tone de og.

En gang var jeg i garderoben, og hørte en gjeng kom til pauserommet rett ved. "Hvis dere måtte velge, hvem av kollegenes dame ville dere pult?" hørte jeg. Et par ville ikke svare.. Og så sa en fort "Hadde tatt dem alle jeg!" og så ble det en del latter. Typisk at samtalene går litt sånn..

For 5 mnd siden skulle jeg og G kjøre sammen til et sted i gokk for å jobbe. En kollega (som jeg aldri har møtt) ringte han, og høyttaler på tlf var på. De snakket jobbrelatert, han skulle til det stedet rett etter at vi dro derfra igjen. "Du får kose deg med de lokale damene!" sa han. "Haha, du kan kose deg med damene når du kommer" svarte G. Kollegaen sa "Ja, hvis det er noen igjen etter at du har vært der!" svarte han. Og så lo de litt. "Jeg har jo min dame hjemme vettu" sa G. Det svarte ikke kollegaen så mye på, og så gikk de over til jobbsnakk igjen.

For enda lenger siden fikk G sms mens han var skitten på hendene. Han sa at en kollega som satt ved bordet mobilen lå på, bare kunne lese den høyt. Det var fra en kompis han hadde sendt et par sms med nettopp: "Oppfør deg i helga, husk at du har dame nå! :) " sto det.

Kunne ikke unngå å tenke på dette, da venninna mi nylig spurte meg om jeg kjente til en app G har på mobilen. Den er ukjent for meg, men er visst sånn at man kan snakke med venner, pluss at man kan få kontakt med folk som er opptil 5 km unna. Ikke tinder, eller typisk sjekkeapp, men kan nok definitivt brukes på samme måte. Sent en kveld hadde det kommet en mld til han der, mens de satt tett sammen og så på noe på hans mobil. "Heey ;) " stod det bare. Han slettet den, og slettet hele appen. Han sa han ikke visste hvem som sendte til han. At han ikke hadde brukt appen på lange tider, og at han hadde brukt den for snakke med en kompis i utlandet... Og at han ville slette den nå, siden den lå der ubrukt og fordi han ikke ville gjøre venninna mi usikker om det plutselig tikket inn mld der.

Jeg sa bare at jeg aldri har hørt om appen. Og at hun må snakke med han hvis hun føler mistillit. Men hun stoler egentlig på han, sa hun. Bare forstår ikke hvorfor han ikke bare kunne bruke Whatsapp, viber eller skype.. Hvorfor også ha mulighet til å snakke med folk opptil en viss km fra der man til enhver tid befinner seg?

 

Vi jobber lange skift når vi er ute. Jeg orker ikke annet enn å gå til rommet, slappe av litt og sovne etter felles måltid på kvelden. Resten har også gått til rommene sine, og jeg har aldri hørt at noen har gjort noe annet. Men utifra det jeg har skrevet og flere ting nevnt på jobb, virker det som at G har forsynt seg greit av jenter her og der... Og det er jo greit, så lenge det var før han møtte venninna mi... Dog ekkelt å tenke på hvor mange han muligens har hatt seg med. Men venninna mi er ikke jomfru hun heller...

Men nå fikk jeg en litt uggen følelse selv. Hva tror dere? Tenk om han med og uten appen har møtt masse damer? Avtale sted og tid, smyge inn på rommet, så ut igjen litt senere/eller når vi har reist til jobbstedet?

Han har bakgrunnsbilde av venninna mi på mobilen. Spesielt i starten av forholdet ble han nesten litt mobbet, for andre så at han stadig så på bildet og virket forelsket og for han ville trappe ned på reisinga for å være mer sammen med henne. Og det gjorde han. En del jobb på basen, gjorde det mulig å stort sett jobbe normal dagtidsuke. Dette er forresten hans første ordentlige forhold, han blir snart 24. Hun er like gammel.

Når han ikke jobber, er de sammen ganske konstant. Enten bare dem, eller med venner, familie osv. Han virker veldig seriøs med henne.. Men det er jo igrunn uhyre enkelt for de som vil, å være utro på jobbreiser rundt omkring til ymse avkroker i Norge.... Minst 12 timers skift er mye, men gir jo noen timer til overs....?

Anonymkode: d2c89...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, jeg synes ingenting av det du skriver her gir grunnlag for å tro at han er utro.

Anonymkode: f4786...ec3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett bare slik det er på slike plasser. Tror ikke han er utro på bakgrunn av de tingene du skriver her.

Anonymkode: cd484...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det som at det er kulturen på den arbeidsplassen. Gutta følger bare strømmen, og er det slikt prat da de begynte i jobben, så er det ingen som tør bryte ut å si at det ikke er okey å prate slik. Så det er nok noen som er mer pådrivere med slikt snakk enn andre, mens andre prøver å begrense så godt de kan , men at de fremdeles er innafor, for du kan vel tenke deg den mobbinga 1 person hadde fått om han ikke var med på spøken/den språkbruken. 

Synes typen til venninna di prøver så godt han kan jeg, uten å blir tatt å blir mobbet av de andre. Les de 2 siste avsnittene dine TS, de sa det meste.

Anonymkode: 1900b...806

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det virker bare som en spøkende tone de har. De kjekker seg på en barnslig måte. Det er vel et lite sted, kan jeg tenke meg.

Anonymkode: c24c5...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lang erfaring inne samme miljø (som en av svært få kvinner i miljøet) så er det facinerende å høre at det fremdeles er kliss likt.

Du bør spørre deg selv ett spørsmål aller først: Skal du være din brors vokter (altså: skal du være vaktbikkje for denne G. som er sammen med venninnen din?), eller skal du la en voksen mann og hans kjæreste få lov til å leve sine liv uten at du fungerer som den enes spion og den andres overvåker?

Miljøet vil alltid være slik du beskriver. Mye av det tror jeg har med den dynamikken som skapes ved å jobbe på anlegg og være hjemmefra i lengre perioder.

Husk også at 98% av disse 'gutta' har betraktelig mye mer i kjeften når det kommer til å ha seg med damer over en lav sko i hytt & gevær.

Anonymkode: eba20...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Jeg synes du overdriver, og overdramatiserer. De tingene de sier er, sånn jeg ser det, bare spøk. Det er blitt en tone de har seg i mellom og fungerer mer som stemningsskapende og for å skape humør og samhold i gruppa, og handler ikke om konkret informasjon. Det er funksjonen det har som er verdien, og ikke skitpratet i seg selv (det kan jeg tenke meg egentlig flere av dem ikke liker). Ingen snakker så åpent om at noen skal være utro med hele bygda. 

Mange av dem har det nok bare i kjeften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virket veldig harmløst.

En ting jeg har merket meg er at de som roter i hytt og pine slår seg ikke ned med hvem som helst. Det skal være noen de virkelig ønsker å satse på og ser fremtid med for at de skal gidde forhold. Og er de først i forhold, vil de ikke ha noen andre.

Jeg er på pauserom med damer i tidlig 60 årene. Stikker en mannlig vaktmester innom da, kan du regne med han rett og slett blir utsatt for ting en ung dame kunne anmeldt menn for som seksuell trakassering. Det er ikke grenser for hvordan de av og til prater, og fniser som fjortiser.. Jeg ler noen ganger litt uten å synes det er morsomt, eller jeg jatter med litt..

Det eneste som ikke høres bra ut er den appen. Man kan jo lure på hvordan han ville reagert på mld der om han var alene på et hotellrom den kvelden. Pleide han å bruke den for å få seg noe før han fikk dame, så er vel ikke det så fælt. (Kjenner meg urgammel når jeg skriver det, for meg er det helt utenkelig å kontakte tilfeldige for sex, samme hvilken fremgangsmåte).

Jeg er ikke så bevandret i appverden, men er den brukt for sjekking, så burde han avregistrere seg om han har opprettet profil hvor det står han ønsker kontakt med damer innen en viss radius i stedet for å bare slette. Litt utrivelig om han er registrert som singel og søkende der. Det kan jo venninna di minne han om.. Noen tenker bare at det holder å slette.

Anonymkode: f3042...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du føler noe er litt feil her, for det er det nok. Kjæresten min gikk på elektrolinja på vgs hvor det var kun gutter i klassen. De snakka selvfølgelig om "damer" hele tiden. Det var rett og slett bare kulturen der. Han var ærlig med meg og sa at flere av gutta har sagt sånn "syns du ikke hu er digg?" hvor han har sagt ja, uten å mene det. (Ja vi var sammen på den tiden). Jeg syns ikke du skal gjøre noe greie ut av det, med mindre du selv med dine øyne ser noe, eller hører fra noen en troverdig historie han har gjort. Da må du gripe inn, for venninna di sin skyld. Men sånn det ser ut nå - la det ligge. Og forresten, du er en veldig tøff kvinne som orker å jobbe alene som en kvinne på en slik arbeidsplass! :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også dette virker harmløst. Jeg vet at det på slike mannsdominerte jobber er lett å bli revet med. Og jeg tror de absolutt trår over grensene til tider, og noen av dem er verre enn andre. Noen blir revet med, noen spiller med, noen er skikkelig "store i kjeften"  osv osv. Jeg tror det er bare sånn det blir. Mange menn sammen. Mange som ikke kjenner hverandre så godt. Jeg er glad jeg ikke jobber på en slik plass sånn sett, og spesielt ikke med typen til noen jeg er nær! For som sagt, for oss, så kan det kanskje virker vulgært, og man kan kanskje bli mistenksom, som i ditt tilfelle TS, men jeg tror du rett og slett må la det ligge. Ikke legg noe i det som foregår og blir snakka om på jobben. Det er bare en jobb til slutt, trosalt. Og han her er ung, og vil sikkert fremstå litt "tøff" ovenfor de andre.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en gutt... vel, han er nesten 30, så mann. Som ikke orker slikt prat. Han trekker seg tilbake fra det sosiale på arbeidsplassen, er litt utenfor på jobben. Han er vokst opp med en enslig mor, så er kanskje derfor han har litt mer respekt for kvinner. Men det er ikke alle gutter som setter pris på det heller, ville jeg bare si.

Anonymkode: 9c3f9...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan anmelde kollegaene dine å innkassere en klekkelig oppreisning for sex trakassering. 

Leste en sak fra en oljeplatform hvor ei kvinne stod sammen med 2 mannlige kollegaer i heisen. De to gutta prata om sex og damer mens hun overhørte, så anmeldte hun det.

Mannfolka fikk sparken og hu fikk forfremmelse og endel penger etter rettsaken.

Lurer på om det samme hadde gjeldt meg når jeg jobbet i helsesektoren med hovedsakelig damer som ofte kaklet som høner seg imellom om one night stands de hadde hatt, dildo partier, kjønnssykdommer de hadde pådratt seg, sex chatter de hadde hatt med menn osv. Prat som jeg forøvrig fant veldig ubehagelig.

Jeg hadde vel bare blitt ledd av om jeg tok opp dette med mannlige sjefen min eller politiet. Det er vel som med vold blant kjønna det her, vold mot menn utført av kvinner blir sett på som humor, vold mot kvinner utført av menn blir sett på som en grusom tragedie. Tror det er det samme for sex trakassering, som menn må vi vel bare tåle det og vi blir ledd av om vi er så svake pingler at vi sladrer om det. For vi er jo menn og vi skal tåle både vold og trakassering. Hipp hurra for likestilling blant kjønnene :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg har fra jeg var ganske liten jente, vært mye i mannsdominerte miljøer, og jeg har også jobbet på en mannsdominert arbeidplass, og jeg kjenner igjen praten du beskriver.   Dette er "garderobeprat".
Min erfaring er at de stort sett har det i kjeften, at det er "mye ord, lite ull", og jeg tror ikke du har noe særlig å bekymre deg for når det gjelder forholdet til venninnen din dersom du ikke har sett noe spesielt.

Hvis denne kollegaen din tidligere var kjent for å være en "damenes Jens" med mange tilfeldige bekjentskaper, eller tidligere vært svært forsiktig på jentefronten, vil han få slike kommentarer som du beskriver når han slår seg til ro med en dame.  Det er bare godmodig erting.

Ironiske kommentarer er forresten faktisk ganske vanlig i mange miljøer, uavhengig av kjønn.
Jeg kan også si til en venninne av meg som aldri har smakt alkohol, at "nå må du ikke drikke deg alt for full i helga da", med et smil og et blunk, akkurat som jeg kan si det samme til en venninne som er kjent for å feste hardt i helgene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn prater ofte slik

Har selv vært aktiv i mannsdominerte miljøer pga jakt, pistolskyting, lastebilyrket og generelt bare liker å henge mer med menn enn med kvinner

De kan fort bli tøffe og grove i kjeften, men de aller fleste er ikke så grove som person. Altså, de som er tøffest i kjeften er gjerne de som aldri er utro og som virkelig elsker dama si. 

Av det jeg leser i HI så hadde jeg ikke reagert på noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn prater ofte slik

Har selv vært aktiv i mannsdominerte miljøer pga jakt, pistolskyting, lastebilyrket og generelt bare liker å henge mer med menn enn med kvinner

De kan fort bli tøffe og grove i kjeften, men de aller fleste er ikke så grove som person. Altså, de som er tøffest i kjeften er gjerne de som aldri er utro og som virkelig elsker dama si. 

Av det jeg leser i HI så hadde jeg ikke reagert på noe

Seriøst? Høres jo utrolig harry og barnslige ut. Som en gjeng fjortiser som akkurat har begynt å lære om kropp og sex..

Har de barn også?

Anonymkode: 825ba...24e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst? Høres jo utrolig harry og barnslige ut. Som en gjeng fjortiser som akkurat har begynt å lære om kropp og sex..

Har de barn også?

Anonymkode: 825ba...24e

Men sånn er det nå ihvertfall i diverse yrker. Om man har jobbet på fabrikk eller som snekker/tømrer eller annet byggfag så vet man det.

Kjenner igjen mye av fjase pratet som nevnes i HI fra den perioden jeg jobbet på fabrikk og da var det kæller i alle aldre fra 18 til 60 som pratet skit om både det ene og det andre. Mange groviser og høye lattere var det au. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjør de i min manns firma også.. Bare at de i tillegg drar på firmatur annenhvert år, slik at de kan ha litt uskyldig morro på strippeklubb og få lapdance av nakne damer.

Da min kjæresten fortalte at han ikke hadde noe behov for lapdance av en ukjent dame, fordi han jo hadde ei hjemme han kunne få lapdance av når han ville - helt gratis, kom til og med sjefen hans og skulle spandere lapdance til 20 euro på han, for dette fikk jo uansett ikke dama hjemme vite.. Noe morro må man jo få lov til å ha det.(heldigvis har jeg og min kjæreste et supert forhold, og snakker med hverandre om alt og har et forrykende bra sexliv og samliv generelt)

Tror det er noe med at det er lettere å kaste seg på, om en gjør det. Om det kun er snakk, eller handling på f.eks firmatur, glir vel litt i ett for mange. Ble helt sjokka når han fortalte meg det! Aldri om jeg ville bestilt meg stipeer - jeg har jo min ultimate drømmemann her, og jeg trenger virkelig ikke mer enn han. Men det er vel ikke å fornekte at kjærringer er like ille som menn. Ganske usmakelig og barnslig i mine øyne.. 

Anonymkode: 89adc...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Høres jo utrolig harry og barnslige ut. Som en gjeng fjortiser som akkurat har begynt å lære om kropp og sex..

Har de barn også?

Anonymkode: 825ba...24e

Som en annen sa det:

Gutter er gutter!

Anonymkode: 32ff5...35b

Anonymkode: 9c3f9...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harmløst. Du trenger ikke å være en vaktbikkje for kjæresten til venninna di. Mannfolk snakker, ikke noe mer enn det. Synes kjæresten til venninna di prøver så godt han kan jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...