Gå til innhold

Utnyttet av arbeidsgiver i Jula.


snø1

Anbefalte innlegg

Vikartimer for tilkallingsvikarer har ikke lov til å bli satt opp mer enn 14 dager i forveien. Det var iallfall det fagforeningen fortalte oss da jeg jobbet på gamlehjem. Jeg vet ikke om det er noen spesielle forhold som gjaldt den gangen. Hva slags type jobb har du TS? Er det slik at du jobber selve aftnene eller bare tidligere på dagen?

Anonymkode: 6381d...121

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, det er helt normalt at man må ta på seg de ugunstige arbeidstidene som tilkallingsvikar. Dere vikarer kommer og går, og det er viktigere å ta vare på de fast ansatte, som faktisk er de som driver skuta fremover. 

Ville tenkt meg godt om før jeg sa nei, som tilkallingsvikar får du ikke mye vakter videre hvis du ikke viser at du trår til når det trengs, setter de heller opp de som gjør det - også på de "gode" vaktene. 

Anonymkode: 07b1f...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikartimer for tilkallingsvikarer har ikke lov til å bli satt opp mer enn 14 dager i forveien. Det var iallfall det fagforeningen fortalte oss da jeg jobbet på gamlehjem. Jeg vet ikke om det er noen spesielle forhold som gjaldt den gangen. Hva slags type jobb har du TS? Er det slik at du jobber selve aftnene eller bare tidligere på dagen?

Anonymkode: 6381d...121

Feil. De kan settes opp flere måneder i forveien. Men de må settes opp minst 14 dager før, for å varsle arbeidstaker om når h*n må jobbe. 

Anonymkode: 07b1f...3b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. De kan settes opp flere måneder i forveien. Men de må settes opp minst 14 dager før, for å varsle arbeidstaker om når h*n må jobbe. 

Anonymkode: 07b1f...3b3

Så rart. Hos oss var det forskjell på tilkallingsvakter og vanlig vikarvakter. Vanlige vikarvakter ble satt opp i god tid, men de gikk på annen kontrakt enn tilkallingsvikarene. Noen hadde begge kontakter, og alle kunne jobbe ekstra.

Anonymkode: 6381d...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Takk for svar. Men arbeidsgiver sier at jeg må jobbe. Mulig hun vil endre kontrakten min til deltid. Slik at jeg da MÅ si ja til alle de ugunstige vaktene hun setter meg opp på.  Hvis jeg sier nei til det, så står jeg garantert uten jobb. Synes bare det er dårlig gjort, da jeg er helt ny og blir satt opp både julaften og nyttårsaften (kveld) 

Du MÅ ikke. Du er tilkalling. Dette høres ikke ut som en arbeidsplass hvor det vil bli hyggelig å jobbe. Var jeg deg, ville jeg ha brukt jula på å finne en annen jobb, hvor likeverd og respekt blir satt hos de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skal alle ekstravakter avklares på forhånd. Du skal med andre ord kunne si ja eller nei til de vaktene du blir tilbudt. I tillegg har vi en regel om at ingen skal settes opp til mer enn to helligdager i jul/påske om man ikke ønsker det selv. (Dette gjelder muligens bare hos oss, egne interne regler, men sjekk arbeidsmiljøloven). 

Lederen din kan ikke endre stillingen din uten videre til deltid. Du kan -tilbys- en deltidsstilling, du må altså godkjenne dette selv. Da skal det i tilfelle stå stillingabrøk og man får faste vakter (evt vaktplan som skal klareres 14 dager før). 

Det er typisk dårlige (sleipe) ledere å prøve seg på nyansatte. Snakk med noen som har jobbet der lenger enn deg og forhør deg om reglene. Det er garantert andre der som har opplevd det samme. 

Anonymkode: 3fb9a...3a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo veldig vanskelig når ikke TS gir skikkelig informasjon. Hva mer enn "tilkalling" står i kontrakten? I kontrakter for denne typen stillinger, ekstravaktstilliger etc. pleier å stå noe slik som at arbeidstaker verken har rett på å bli tilbudt vakter, men heller ikke har plikt til å påta seg vakter. Har f.eks. TS gitt beskjed til arbeidsgiver i rimelig tid om at h*n ikke ønsker å jobbe disse vaktene før listene ble satt opp? Alle arbeidsplasser har sine egne rutiner på hvordan man gjør dette, og som sagt, TS sier ingenting om noe, og da er det omtrent umulig å diskutere om dette er okei eller ikke.

Anonymkode: 73964...91f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det er helt normalt at man må ta på seg de ugunstige arbeidstidene som tilkallingsvikar. Dere vikarer kommer og går, og det er viktigere å ta vare på de fast ansatte, som faktisk er de som driver skuta fremover. 

Ville tenkt meg godt om før jeg sa nei, som tilkallingsvikar får du ikke mye vakter videre hvis du ikke viser at du trår til når det trengs, setter de heller opp de som gjør det - også på de "gode" vaktene. 

Anonymkode: 07b1f...3b3

Du har bedritne holdninger, alle ansatte er selvsagt viktig, også dere faste som stadig blir syke for ingenting. Din ignorante gjøk. 

Anonymkode: 5a6fd...a45

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for alle vikarene og tilkallingshjelpene som jobbet i høytider og andre ugunstige tider som de fast ansatte ikke ønsker (=gidder) hadde hele skuta sunket de fleste steder ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du ikke har faste timer eller dager i kontrakten, så står du fritt til å si nei til å jobbe disse dagene. Men da må du nok se deg om etter en annen jobb

Anonymkode: 0039c...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bedritne holdninger, alle ansatte er selvsagt viktig, også dere faste som stadig blir syke for ingenting. Din ignorante gjøk. 

Anonymkode: 5a6fd...a45

Herregud, slapp av, menneske. Det du svarer på er dessverre virkeligheten mange steder. Og det er jo klart, en fast heltid er mer "verdt" enn en tilfeldig tilkallingsvikar.

Anonymkode: 73964...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilkallingsvikar og har blitt satt opp på jobbing både julaften og nyttårsaften.  Er dette ok? 

Dette er ok hvis du synes det er ok (sjefen din kan ikke tvinge deg)

Nå er det fortsatt ganske lenge til julaften og nyttårsaften, så du har jo mange muligheter her når du får beskjed så god tid i forveien. 

Hva vil du da?
Vil du jobbe begge dagene, eller bare en, eller ingen?

Du bestemmer, men du må gå til sjefen din med avgjørelsen din så fort som mulig da det er tydelig at h*n ønsker å få på plass arbeidslistene før julerushet setter inn for fult. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å jobbe både julaften og nyttårsaften. Det som har noe å si er hvor mye du jobber til sammen og hvor lange vakter osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, det er helt normalt at man må ta på seg de ugunstige arbeidstidene som tilkallingsvikar. Dere vikarer kommer og går, og det er viktigere å ta vare på de fast ansatte, som faktisk er de som driver skuta fremover. 

Ville tenkt meg godt om før jeg sa nei, som tilkallingsvikar får du ikke mye vakter videre hvis du ikke viser at du trår til når det trengs, setter de heller opp de som gjør det - også på de "gode" vaktene. 

Anonymkode: 07b1f...3b3

TS, det er helt normalt at man må ta på seg de ugunstige arbeidstidene som tilkallingsvikar. Dere vikarer kommer og går, og det er viktigere å ta vare på de fast ansatte, som faktisk er de som driver skuta fremover. 

Ville tenkt meg godt om før jeg sa nei, som tilkallingsvikar får du ikke mye vakter videre hvis du ikke viser at du trår til når det trengs, setter de heller opp de som gjør det - også på de "gode" vaktene. 

Anonymkode: 07b1f...3b3

Hva i all verden er det å si? Har tenkt meg godt om, og har sagt nei. Fikk ganske fort en ny tilkallingsvikar jobb, der leder sa klart og tydelig ifra at jeg kan si nei til vakter som ikke passer. (Er tydeligvis behov for vikarer for tiden)  Skjønner at enkelte sliter med å få tak i vikarer/tilkallingsvikarer som blir, hvertfall hvis de har samme holdning som deg.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, slapp av, menneske. Det du svarer på er dessverre virkeligheten mange steder. Og det er jo klart, en fast heltid er mer "verdt" enn en tilfeldig tilkallingsvikar.

Anonymkode: 73964...91f

Og nettopp slik holdning gjør at dere ikke beholder tilkallingsvikarer særlig lenge. Selvoppfyllende profeti. 

Anonymkode: dc5c2...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid har jo kontrakt på x antall timer i måneden/uken. Det har ikke jeg... 

Det er feil. Det er ikke uvanlig med kontrakt hvor man er ansatt i deltidsstilling med 0 t/mnd.

Så - sier kontrakten din deltidsstilling eller tilkallingsvikar?

Anonymkode: c1166...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så rart. Hos oss var det forskjell på tilkallingsvakter og vanlig vikarvakter. Vanlige vikarvakter ble satt opp i god tid, men de gikk på annen kontrakt enn tilkallingsvikarene. Noen hadde begge kontakter, og alle kunne jobbe ekstra.

Anonymkode: 6381d...121

Tilkallingsvikarer skal ikke settes opp i det hele tatt, de fungerer som en vikarpool man henter inn på dagen når det er for stort sykefravær til å dekke opp vaktene med fast ansatte.

"Som tilkallingsvikar har du få rettigheter. I utgangspunktet har du verken rett på å vite når du får neste vakt eller hvor lenge den vil være. Til gjengjeld forplikter den ansatte seg heller ikke til å arbeide noe som helst."

http://www.lo.no/politikk/Arbeidsmiljo/List-for-Contents/Tilkallingsvikar-Frihet-eller-mareritt/

Anonymkode: c1166...528

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kontrakten din tilsier at du er tilkallingsvikar, kan ikke arbeidsgiver sette deg opp på vakter uten å spørre deg først.

En ringehjelp, eller tilkallingshjelp er en ansatt som kun tilkalles etter behov. Med andre ord er det en arbeidstaker uten faste arbeidsdager eller et fast antall arbeidstimer per måned. Denne type stillinger reguleres også av Arbeidsmiljøloven og kommer da under begrepet midlertidig ansettelse.

En tilkallingshjelp vil ikke ha noe krav på å få jobbe, men hans arbeidsgiver kan heller ikke kreve at en ringevikar påtar seg noe arbeid. En ansatt med en arbeidskontrakt som lyder på tilkallingsvikar er og blir en vikar så lenge arbeidskontrakten lyder på det.

Hvis en tilkallings eller ringevikar blir brukt flere ganger i uka betyr det at behovet for arbeidskraft er større enn behovet som tilkallingsvakt tilsier. Arbeidsgiver bør da vurdere om dette er en ordning som bør utvides til noe mere fast eller gradert stilling. Det kan være en fordel både for virksomheten og for de ansatte. Virksomheten vil vite hvem som kommer på jobb og kan planlegge bedre, enn når de må ringe og avtale i hvert enkelt tilfelle.

http://www.arbeidslivstelefonen.no/aktuelt/er-du-ansatt-som-ringehjelp-eller-tilkallingshjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, slapp av, menneske. Det du svarer på er dessverre virkeligheten mange steder. Og det er jo klart, en fast heltid er mer "verdt" enn en tilfeldig tilkallingsvikar.

Anonymkode: 73964...91f

Ja, du får bare fortsette med å ha bedritne holdninger, så går bedriften din konkurs etterhvert som de gode medarbeiderne rømmer på grunn av dine dårlige holdninger :) Min erfaring som arbeidsleder er at mange av vikarene og tilkallingshjelper er de som står på, og som kan være gull verdt for videre ansettelse. 

 

Anonymkode: 5a6fd...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset jeg har lært meg i min deltidsjobb er å si ifra (helst skriftlig, jeg gjorde det på mail i år) når jeg kan og ikke kan jobbe i jula. Og blir du satt opp, send sms eller mail om at du ikke kan, kort og godt

I fjor sa jeg at jeg kunne jobbe mer 24-31. Det var veldig dumt, for ble satt opp nesten alle dager vi var åpne 15-31, inkluderte lillejulaften, juleaften og nyttårsaften. Og siden jeg hadde gitt beskjed muntlig så kunne jeg ikke vise til det.

Sa ifra om en lørdag jeg ikke kunne (og ikke hadde sagt jeg kunne), og det ble møtt med at jeg måtte finne en annen som kunne jobbe.

Det siste året har jeg skjønt at innsatsen min ikke blir satt pris på, og håper jeg snart får så mye jobb i deltidsjibb 2 at jeg kan slutte i deltidsjobb 1.

Anonymkode: 0edfa...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...