Gå til innhold

Utnyttet av arbeidsgiver i Jula.


snø1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du gir jo ingen informasjon. Derfor er det helt umulig å si.

Anonymkode: 73964...91f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det er ikke forbudt å jobbe både julaften og nyttårsaften. Det som har noe å si er hvor mye du jobber til sammen og hvor lange vakter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilkallingsvikar og har blitt satt opp på jobbing både julaften og nyttårsaften.  Er dette ok? 

Vel, det går ikke siden du er tilkalling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

Anonymkode: 73964...91f

Ligger i begrepet, tilkalling. Man tilkaller folk i siste sekund når det faste mannskapet er sjuke eller noe. Man legger dem ikke i kalenderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger i begrepet, tilkalling. Man tilkaller folk i siste sekund når det faste mannskapet er sjuke eller noe. Man legger dem ikke i kalenderen. 

Om folk er syke lenge eller har ferie så blir vikarene satt inn der jeg jobber også. Om man kaller det tilkallingsvikar eller tilfeldig deltid går vel for det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan godt være at tilkallingsvikarene også fungerer som ekstravakter. Det er vanlig å sette inn slike ved spesielle høytider, ferier og i hjelpeturnuser.

Anonymkode: 73964...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om folk er syke lenge eller har ferie så blir vikarene satt inn der jeg jobber også. Om man kaller det tilkallingsvikar eller tilfeldig deltid går vel for det samme. 

Det går uansett ikke an å sette dem på noe som helst vakter uten å spørre dem om de har anledning til å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går uansett ikke an å sette dem på noe som helst vakter uten å spørre dem om de har anledning til å jobbe. 

Nei, selvfølgelig ikke. TS har rett til å si han/hun ikke kan/vil  jobbe. Noen sleipe arbeidsgivere vil da la det gå en liten stund før man får vakter igjen, selv om de egentlig ikke har lov til å holde på sånn heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så setter man ikke opp både jule og nyttårsaften kveld, dagjobbing derimot er vanlig. Men nå er du tilkallingsvakt og da kan du jo ikke settes opp uten å blir spurt først, for du har jo ikke noe fast.

Anonymkode: 1a2ae...733

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvfølgelig ikke. TS har rett til å si han/hun ikke kan/vil  jobbe. Noen sleipe arbeidsgivere vil da la det gå en liten stund før man får vakter igjen, selv om de egentlig ikke har lov til å holde på sånn heller. 

Egentlig ikke noe tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt å jobbe både julaften og nyttårsaften. Det som har noe å si er hvor mye du jobber til sammen og hvor lange vakter osv. 

Jeg skriver jo at jeg er tilkalling. Trodde ikke at jeg kunne bli satt opp på vakter uten å bli spurt først. (Med tanke på at jeg er tilkalling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så setter man ikke opp både jule og nyttårsaften kveld, dagjobbing derimot er vanlig. Men nå er du tilkallingsvakt og da kan du jo ikke settes opp uten å blir spurt først, for du har jo ikke noe fast.

Anonymkode: 1a2ae...733

Takk for svar. Men arbeidsgiver sier at jeg må jobbe. Mulig hun vil endre kontrakten min til deltid. Slik at jeg da MÅ si ja til alle de ugunstige vaktene hun setter meg opp på.  Hvis jeg sier nei til det, så står jeg garantert uten jobb. Synes bare det er dårlig gjort, da jeg er helt ny og blir satt opp både julaften og nyttårsaften (kveld) 

Endret av snø1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Om folk er syke lenge eller har ferie så blir vikarene satt inn der jeg jobber også. Om man kaller det tilkallingsvikar eller tilfeldig deltid går vel for det samme. 

Deltid har jo kontrakt på x antall timer i måneden/uken. Det har ikke jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir satt opp både på jul og nyttår, men det var avklart med meg først. Trodde du måtte godkjenne vaktene når du ikke har fast stillingsprosent, men det tar seg ikke bra ut og si nei til for mye.

Anonymkode: 40dd3...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er dessverre helt vanlig å bli skaltet og valtet med når man er ekstra/tilkalling. Da får man de vaktene ingen vil ha og beskjed om at man ikke kan si nei

 

Anonymkode: 0039c...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...