Gå til innhold

Så da har jeg svangerskapsdiabetes


tentaclemaiden

Anbefalte innlegg

Og er nervøs og rådvill.

Fastende måling var 5,6 og etter glukosebelastning på svimlende 10,6(!).

Jordmor ringte med beskjeden i dag og var så rolig og egentlig litt uforstående til at jeg ble redd? Samtidig fortalte hun at hun henviser til sykehuset jeg skal føde for å lære blodsukkermåling/kosthold.

Er overvektig fra før og har en bror med diabetes type 2.

Det er ikke så dyptgående info om dette på nett, ikke uten masse legesjargong, har noen her inne hatt dette?

Det jeg tenker mest på er jenta i magen, hvordan var deres opplevelser rundt fødsel? Keisersnitt/vaginal?

Var barnet stort eller lite?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bærer tvillinger som er normale i veksten :) Fikk diabetes type 1 i uke 10. Påbegynte insulinbehandling i uke 14, er nå i uke 18. Alt ser bra ut og jeg kan føde vaginalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk også litt sjokk da jeg fikk denne beskjeden. Men det gikk fint:) Kontrollerte blodsukkeret med kosthold. På sykehuset får du blodsukkermåleapparat og veiledning i å bruke det. Jeg er ikke overvektig, men har skjønt at dette ikke bare rammer overvektige. Fødselen gikk fint, fødte vaginalt- barnet var friskt, men faktisk litt liten. De vet ikke om dette skyldes diabetesen eller om det er genetisk.

Anonymkode: f3047...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også svangerskapsdiabetes, men har fått normalvektige barn, og kunne føde vaginalt. Målte blodsukker gjennom hele svangerskapet, men trengte etter hvert ikke måle hver dag siden målingene var fine. 

Så lenge man spiser sunn og variert kost og holder seg så aktiv man kan så går det ofte bra. :-) 

Anonymkode: a2ca6...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å se at det ikke katastrofalt som jeg var redd for.

Var så dum og googlet i stad og kom over historien om en dame med samme utgangspunkt som meg, og der døde barnet noen dager etter fødsel.

Ble mildt sagt lei meg og stresset! 

Hva slags oppfølging hadde dere? Har allerede ekstra oppfølging pga høy bmi, så har flere ultralyder enn vanlig. Men er det noe mer enn det, +såklart blodsukkermåling/kosthold?

edit; Altså, må man på sykehuset og gjøre noe? Målinger og div, og hvor ofte?

Leste også at man ofte satt i gang fødsel 2 uker før eller på termindato  for de med dette her, et det kun ved mistanke om stort/lite barn eller gjelder det som hovedregel?

Vet at jeg skal snakke med sykehuset om alt dette, men går liksom ikke ro på meg før jeg føler jeg har litt oversikt.

 

 

Endret av aasgaardsreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, godt å se at det ikke katastrofalt som jeg var redd for.

Var så dum og googlet i stad og kom over historien om en dame med samme utgangspunkt som meg, og der døde barnet noen dager etter fødsel.

Ble mildt sagt lei meg og stresset! 

Hva slags oppfølging hadde dere? Har allerede ekstra oppfølging pga høy bmi, så har flere ultralyder enn vanlig. Men er det noe mer enn det, +såklart blodsukkermåling/kosthold?

edit; Altså, må man på sykehuset og gjøre noe? Målinger og div, og hvor ofte?

Leste også at man ofte satt i gang fødsel 2 uker før eller på termindato  for de med dette her, et det kun ved mistanke om stort/lite barn eller gjelder det som hovedregel?

Vet at jeg skal snakke med sykehuset om alt dette, men går liksom ikke ro på meg før jeg føler jeg har litt oversikt.

 

 

Jeg får hyppigere UL undersokelser og får treffe diabetes lege hvert 4. uke! :) Blir passet på veldig godt. Trur ikke man blir satt igang tidligere så lenge alt ser bra ut, men spor din lege neste gang! PS, ikke les alle historier på nettet ;) Man blir bare stresset og engstelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde ingen ekstra oppfølging, fulgte med på blodsukkeret selv

Anonymkode: f3047...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svangerskapsdiabetes som ble oppdaget i ca uke 28. Hadde blodsukkerverdi på 8,2 tror jeg etter glukosebelastningen, husker ikke akkurat hva målingen var på. Regulerte med kosten, det gikk helt fint. Hadde blodsukkerapparat som jeg målte blodsukkeret med fastende og to timer etter måltid. Når jeg fikk ganske god kontroll på hvilken mat som ga fine verdier ble jeg litt sløvere med å måle, det var ikke alltid jeg husket på det om jeg var ute på noe. 

Jeg fikk bra oppfølgning på sykehuset, var inne på ultralyd til vekstestimering hver fjerde uke, der målte de langtidsblodsukkeret mitt, hadde samtale med en lege og en diabetessykepleier. Hadde fine verdier hele tiden, spiste vanlig mat, slik kosthold jeg egentlig burde hatt hele tiden. Her får man ikke gå over termin med svangerskapsdiabetes, ble satt i gang 6 dager før termin, da jeg hadde time på sykehuset denne dagen uansett (lang reisevei). Fødte 2 dager før termin.

Så lenge du tar det på alvor og følger de rådene din lege gir deg kommer dette til å gå helt fint :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svangerskapsdiabetes som ble oppdaget i ca uke 28. Hadde blodsukkerverdi på 8,2 tror jeg etter glukosebelastningen, husker ikke akkurat hva målingen var på. Regulerte med kosten, det gikk helt fint. Hadde blodsukkerapparat som jeg målte blodsukkeret med fastende og to timer etter måltid. Når jeg fikk ganske god kontroll på hvilken mat som ga fine verdier ble jeg litt sløvere med å måle, det var ikke alltid jeg husket på det om jeg var ute på noe. 

Jeg fikk bra oppfølgning på sykehuset, var inne på ultralyd til vekstestimering hver fjerde uke, der målte de langtidsblodsukkeret mitt, hadde samtale med en lege og en diabetessykepleier. Hadde fine verdier hele tiden, spiste vanlig mat, slik kosthold jeg egentlig burde hatt hele tiden. Her får man ikke gå over termin med svangerskapsdiabetes, ble satt i gang 6 dager før termin, da jeg hadde time på sykehuset denne dagen uansett (lang reisevei). Fødte 2 dager før termin.

Så lenge du tar det på alvor og følger de rådene din lege gir deg kommer dette til å gå helt fint :) 

jeg hadde samme resultat og fikk ingen ekstra oppfølging, ingen ekstra ultralyder/vekstestimering. Og baby ble veldig liten, noe jordmor ikke hadde fanget opp. Fikk du dette automatisk eller måtte du be om det?

Anonymkode: f3047...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde samme resultat og fikk ingen ekstra oppfølging, ingen ekstra ultralyder/vekstestimering. Og baby ble veldig liten, noe jordmor ikke hadde fanget opp. Fikk du dette automatisk eller måtte du be om det?

Anonymkode: f3047...cf1

Dette fikk jeg automatisk ja, måtte ikke be om noe. Hadde også kontroll hos jordmor hver tredje uke, kunne fått oftere om jeg ønsket det. Rart det er så stor forskjell på oppfølgingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde høyt sukker, men ikke så ille at jeg fikk ekstra oppfølging. Over en viss grense gjør du det.

Målte sukker selv  etter Måltider og spiste sunt og variert. Spiste veldig mye godteri (smart..) før glukosetesten ble tatt (uke 20-noe) så gikk fort opp i vekt i starten av graviditeten (eneste jeg fikk i meg var søtt). Syns det bar skummelt med høyt sukker i begynnelsen, slet mye med dårlog samvittighet ovenfor det stakkars barnet i magen, og var redd for hva jeg kunne ha forårsaket pga godterispisingen min - men det 'gikk over' fordi det var jo ikke så alvorlig som jeg trodde først. Så resten av graviditeten spiste jeg sunt og variert og gledet meg med god samvittighet til å møte barnet

Fødte 37+3 spontant, en fin vaginal fødsel av et normalvektig barn.

husk at også fruktsukker ikke er bra - vær forsiktig med druer osv (som man vanligvis ser på som sunt)

Anonymkode: fd487...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde høyt sukker, men ikke så ille at jeg fikk ekstra oppfølging. Over en viss grense gjør du det.

 

men jeg hadde samme resultat på testen som en annen her, hun fikk oppfølging og ikke jeg. Så tror det er mer tilfeldigheter her enn vi liker å tenke. I et evt neste svangerskap skal jeg kreve oppfølging

Anonymkode: f3047...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svangerskapsdiabetes, med omtrent samme resulater på glukosebelastingen som ts. Var på sykehuset for å lære meg blodsukkermåling, fikk med meg et apparat hjem og beskjed om å måle to ganger om dagen, tre ganger i uken. Jeg målte mye oftere, for det er svært interessant å se hva slags mat man reagerer på :) Blodsukkeret mitt var bra hele tiden, og insulin var derfor uaktuelt.

Jeg fikk ingen oppfølging.
Var til fødselssamtale pga tidligere ks og mistanke om stort barn, og der fikk jeg en ultralyd (som viste at barnet VAR stort), og time til keisersnitt ca 10 dager før termin. 
Leste samtidig en blogg om en gravid som hadde svangerskapsdiabetes. hun hadde jevnlige kontroller og ultralyder på sykehus pga diabetesen, og jeg fikk endel informasjon derfra. At det er økt sjans for blant annet misdannelser blant annet, hadde ikke jeg fått høre et ord om. Så jeg ringte sykehuset igjen, og krevde en UL til pga str. Gynekologen jeg hadde vært hos mente det ikke var nødvendig med flere UL før fødsel, men jeg fikk time ca en uke før oppsatt ks. Den rakk jeg ikke, for barnet kom for tidlig, og var KJEMPEstort. Antakeligvis en "god" miks av diabetes (selv om jeg altså hadde lavt og fint blodsukker under hele svangerskapet) og gener.

Jeg tenker nå at jeg kanskje burde hatt insulin for å bremse veksten av fosteret, og blir jeg gravid igjen skal jeg ihvertfall kreve jevnlige kontroller og UL på sykehuset. Det var liksom ingen kontroll bortsett fra måling av sf-målet, som selvfølgelig var høyt. 

Anonymkode: 59caa...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde svangerskapsdiabetes, med omtrent samme resulater på glukosebelastingen som ts. Var på sykehuset for å lære meg blodsukkermåling, fikk med meg et apparat hjem og beskjed om å måle to ganger om dagen, tre ganger i uken. Jeg målte mye oftere, for det er svært interessant å se hva slags mat man reagerer på :) Blodsukkeret mitt var bra hele tiden, og insulin var derfor uaktuelt.

Jeg fikk ingen oppfølging.
Var til fødselssamtale pga tidligere ks og mistanke om stort barn, og der fikk jeg en ultralyd (som viste at barnet VAR stort), og time til keisersnitt ca 10 dager før termin. 
Leste samtidig en blogg om en gravid som hadde svangerskapsdiabetes. hun hadde jevnlige kontroller og ultralyder på sykehus pga diabetesen, og jeg fikk endel informasjon derfra. At det er økt sjans for blant annet misdannelser blant annet, hadde ikke jeg fått høre et ord om. Så jeg ringte sykehuset igjen, og krevde en UL til pga str. Gynekologen jeg hadde vært hos mente det ikke var nødvendig med flere UL før fødsel, men jeg fikk time ca en uke før oppsatt ks. Den rakk jeg ikke, for barnet kom for tidlig, og var KJEMPEstort. Antakeligvis en "god" miks av diabetes (selv om jeg altså hadde lavt og fint blodsukker under hele svangerskapet) og gener.

Jeg tenker nå at jeg kanskje burde hatt insulin for å bremse veksten av fosteret, og blir jeg gravid igjen skal jeg ihvertfall kreve jevnlige kontroller og UL på sykehuset. Det var liksom ingen kontroll bortsett fra måling av sf-målet, som selvfølgelig var høyt. 

Anonymkode: 59caa...6f0

ok, da er vi flere som mener vi burde hatt mer oppfølging. Skremmende egentlig.  SF-målet mitt flatet ut på slutten, og legen på sykehuset mente jordmor burde ha sendt meg på ultralyd. Det gjorde hun ikke. Jeg ante ingenting, trodde alt var i orden så lenge jordmor var fornøyd. Fikk meg en skikkelig støkk og skal aldri stole kun på jordmor igjen

Anonymkode: f3047...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar dere, det hjelper å se at det gikk bra med dere og barna. Tenker enda på den fæle historien fra i går.

Litt roligere i dag enn i går, men kjenner at jeg har litt dårlig samvittighet. Har spist ganske OK, men mer søtt en vanlig da jeg har bakt julekaker og kost meg uten tanke på helse. Æsj altså, sukkeravhengighet er nesten verre enn sigaretter for meg.

Slutta å røyke i år, i god tid før vi skulle prøve å bli gravide, og det gikk helt fint. Men den søtmomsinga mi, den er mye hardere å bli kvitt! 

Men,

Intet annet enn å ta det på alvor og gjøre mitt for at sukkeret holder seg der det skal og be om at dette ikke utvikler seg til diabetes 2 fremover. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er nå dessverre sånn; at har man hatt svangerskapsdiabetes har man over 50% sjans for å få det senere :icon_frown: 
Jeg sliter med noe forhøyet blodsukker i ettertid (ligger på mellom 6,5 og 6,7), så jeg må passe meg. 

Så vær forsiktig med sukkeret, og ikke bare rent sukker! Jeg kunne f.eks ikke spise frukt i det hele tatt. Lavkarbo er tingen. 

Anonymkode: 59caa...6f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne ikke spise noe med sukker i. Ikke lyst brød, pasta, ris, melk, ingen frukt. Måtte legge om kostholdet helt

Anonymkode: f3047...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bra oppfølging på Kongsvinger sykehus, var innom og lærte hva jeg kunne og ikke kunne spise. Fikk også med brosjyrer.  Var der ca en gang i mnd og hadde mange ultralyden.  Barnet var normalvektig.  Men fikk også svangerskapsforgiftning på slutten så fødselen ble satt i gang noen dager før pga det.

Anonymkode: 35a51...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er veldig stor forskjell på hvilken oppfølgning man får. Like før jeg fikk svangerskapsdiabetes endret sykehuset hva de definerte som svangeskapsdiabetes. Tidligere hadde de som hadde litt høye målinger (husker ikke tallene) nedsatt glukosetoleranse, de som var over en viss verdi hadde svangerskapsdiabetes. Oppfølgningen på disse to var veldig forskjellig. Så endret de det og alle som hadde målinger som var over normalen etter glukosebelastning har svangerskapsdiabetes og får mer oppfølgning. 

Jeg opplevde at helsepersonell (alt fra jordmor til fastlege) hadde veldig ulik kunnskap om svangerskapsdiabetes. Det føltes som en litt belastende diagnose å ha. Leser du bøker om svangerskap av Gro Nylander ser du igjen samme holdningen - de med svangerskapsdiabetes ligger på sofaen å drikker brus og spiser sjokolade. Tror at de fleste gravide vet bedre. Jeg hadde en mild form av s.d., hadde fine målinger hele tiden og babyen lå godt innenfor det normale i vekstavvik (lå mellom 1% - 8% over). Når jeg sa til jordmor at jeg hadde et normalt kosthold trodde hun liksom ikke på meg, spurte om jeg spiste kake, sjokolade osv ofte. Diabetessykepleieren på sykehuset sa at det var ikke nødvendigvis så mye å utsette på kostholdet til de med s.d., for noen ble det for mye for kroppen når man blir gravid. De største endringene jeg måtte gjøre var å spise mindre frukt, drikke mindre juice, bytte ut yogurt med skyr.. Ikke de helt store omveltningene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...