Gå til innhold

Når barna får samboere, gir dere mer til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn som alle har hatt kjærester i perioder, og da har kjærestene fått en liten gave også fra oss, til ca kr 300. Hvert av barna har fått gaver eller penger for ca kr 2000. Nå har eldstemann fått seg samboer og vi lurer litt på om de som par da skal få for kr 2000 eller om vi skal gi litt mer. Yngstemann har kjæreste mens mellomste har ikke. 

Anonymkode: a5958...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest C'est la vie:)

Mine foreldre og min mann sine foreldre har gitt gave til oss sammen etter at vi ble samboere. Det samme gjør vi søsken, hvor hans bror og samboer får felles gave fra oss. :) 

Men dere må selv se hva som er naturlig for dere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man må se på det i lys av sin egen økonomi. Jeg har samboer, men ikke barn, og han pleier å få en liten ting fra min mor, ca. 100kr. Jeg pleier å få tilsvarende fra hans foreldre, og synes det er nok.

Anonymkode: ecd9e...a66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre og min samboers foreldre har økt gavepotten. Også fordi gavepotten til de blir jo naturlig økt.

I min familie så får jeg og mine søsken til ca. 1500 - 2000 kr hver i julegave. Kjærester får ca. 300 kr hver, og samboere får se 500 kr hver. 

Igjen, så gir jo vi mer tilbake nå når vi er to. Som kjærester første år ga jeg gave alene. År nr to som kjæreste skrev jeg hans navn på. Og etter det ble vi samboere og da økte vi potten til mine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir forresten på samme måte ved f.eks. bursdager. Og jeg ser hans foreldre gjør det samme.

Som samboere får vi også bursdagsgaver av hverandres foreldre.

Vi har fått noen felles gaver, og noen egne gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg teller ikke på kroner når jeg gir julegaver. Og julegaver blir som regel mindre enn gaver ellers, ettersom det er flere som skal ha gaver da. Vi har tradisjon på at vi ikke gir så mye i julegave, men barna mine får mye ellers i gaver fra meg i løpet av året.

Jeg synes at 2000 er ok å få i fellesgave for samboere, selv om det også er det du har brukt på hver enkelt før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får hver vår gave og en felles gave av hans foreldre, av mine foreldre får vi hver vår og en felles (skilte foreldre) . Han får dyrere av sine foreldre og jeg får dyrere av min (som ikke gor felles) den som gir felles gir for samme sum som gjort tidligere :)

Anonymkode: e9489...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi ikke pleid å skille mellom samboende og ikke-samboende, gifte eller ugifte. Jeg pleier å få en gave til ca 500 kr av mine foreldre, det samme gjør mannen min og andre familiemedlemmer. Skjønner at vi har et ganske moderat nivå på gavene i min familie..... Pleier å gi for 200-300 kr til hver av søsknene mine og til deres kjærester/samboere/ektemaker.

Anonymkode: 6d580...9f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utenfor tema, men jeg reagerer på pengesummen jeg.... jeg har aldri fått julegave for mer enn ca 500,- av mine foreldre, kanskje det har økt litt når jeg ble samboer (husker jo ikke helt hva vi har fått). Ungene våre er ikke voksne enda, men de kommer aldri til å få julegave til flere tusen kroner. Det har ligget på ca 500,- til de også. Synes det er mer enn nok, det er jo ikke bare de vi skal gi til.

Anonymkode: fa82f...4a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegaver til 2000 kr hver..? Herregud, det er jo helt vilt.

Når vi barna har fått samboere har vi ofte fått fellesgaver, ting vi trenger til heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble samboer ble det slutt på enkeltgaver og vi får kun fellesgaver. Da får vi én gave til 1000 kr, om det er det de har gitt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

utenfor tema, men jeg reagerer på pengesummen jeg.... jeg har aldri fått julegave for mer enn ca 500,- av mine foreldre, kanskje det har økt litt når jeg ble samboer (husker jo ikke helt hva vi har fått). Ungene våre er ikke voksne enda, men de kommer aldri til å få julegave til flere tusen kroner. Det har ligget på ca 500,- til de også. Synes det er mer enn nok, det er jo ikke bare de vi skal gi til.

Anonymkode: fa82f...4a3

Vel, vi har god økonomi, og vi har råd til å gi denne summen til barna våre nå. Summen var langt lavere da de var yngre og hadde andre behov.  Barna våre går fremdeles på skole og med trang økonomi, og vi synes det er hyggelig å kunne gi. Pengene har vært brukt som tilskudd til bla pc, telefon eller vaskemaskin. 

Anonymkode: a5958...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samboer eller barn, men kan ta ett eksempel med mine foreldre...
Når de får gaver fra sine foreldre/svigers, så er det gjerne "Til Lise-Fra svigermor"-Men selve gaven er mer ment som en fellesgave, selv om det er skrevet til-fra...
Så får de gjerne to gaver, men gavene hører sammen igjen x)

(om det ikke er hjemmestrikket ullsokker....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer ikke å få gave av svigerforeldre. Tenker at man heller venter med sånt til vi har barn. Da er det felles gave eller gave til han. Og gave til barna.

Anonymkode: 4ee5f...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi får felles gave fra både mine foreldre og hans, med mindre vi ønsker oss personlige ting, da får begge omtrent like store gaver.

Fra mine foreldre tror jeg vi får ca 1,5 ganger det mine single søsken får. Synes det er en grei måte å gjøre det på, det er jo logisk at man vil gi noe til svigerbarn i tillegg til det eget barn får, ikke bare ta svigerbarnet med på gaven til barnet. (Man blir jo som regel godt kjent og en del av familien.) Samtidig er det også logisk at man vil gi mer til egne barn enn svigerbarn. ;)

Anonymkode: 2a640...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Snill du er @Mythic :)

Jeg forventer overhode ikke noen gave av mine (nokså ferske) svigerforeldre. Jeg tenker at det er mer naturlig at de gir til han nå også etterhvert til de barna vi eventuelt måtte få, og til han alene eller fellesgave i tillegg når den tid kommer. 

Jeg aner ikke hvordan mine egne foreldre tenker, men de har ikke for vane med å kjøpe ekstravagante gaver til hverken jul eller fødselsdag. Mulig vi får fellesgave eller en liten ting til han alene. Jeg aner ikke, men tviler på de går over 1000 til sammen, enten jeg får gave alene eller felles til oss begge (eller egen til ham og egen til meg).

Endret av incognita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere har råd så synes jeg dere kan gi mer felles til dem. Enten i form av penger eller ett eller annet nyttig de trenger. Men av og til kan det være kjekt å få noe til seg selv, som ikke er felles, også :) F.eks. om man ønsker ett eller annet spesielt, men som ikke passer å få til felles. Dere kan jo høre om det er noe spesielt hver og en av de ønsker eller om de ønsker noe felles? Man behøver ikke å hvert år gi felles gave kun fordi man gjorde det sist gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...