Gå til innhold

Kronisk sopp, eddikkvann, lactal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøv yoghurt! 

Kjøp et beger yoghurt naturell og engangsprøyter. Hver kveld før du legger deg så sprøyter du oppi ca 2ml yoghurt, samt gni yoghurt rundt nedentil. Blir litt klissete, men det hjelper! Var veldig plaget med sopp tidligere, men yoghurt var redningen for meg. 

Unngå truser i syntetisk stoff, gå for bomull. Dropp stringtruse også. 

Du bør heller ikke bruke truseinnlegg. Bytt heller truser hyppigere hvis du har mye utflod. 

Unngå trange bukser, viktig med litt luft nedi der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde det sånn i årevis, før jeg lærte masse om kosthold og hvor lite sukker og gjær jeg tåler, pluss stress!

Det som gjorde at jeg kom i vater igjen (dvs sopp etter jul og sommerferie pga dårlig kost, men det er alt) var at gynekologen min ga med Fluconazol/ Diflucan 50mg som jeg tok hver dag en uke, så tre i uka i noen uker til, husker ikke hvor mange. For de sterke engangspillene virker ikke, bedre med svake over lang tid. Nå tar jeg en sånn pille eller to hvis jeg kjenner at jeg trenger, men veldig sjelden. Men uten bra kosthold har jeg konstant sopp, så jeg er helt avhengig av å være litt helsefrik.

tatt masse fluconazol, noen ganger i flere måneder. Ingen varig effekt desverre. 

Hvor bra kosthold snakker vi? Kutte ut alt av karbohydrater? Hvordan spiser du når du er soppfri? 

Anonymkode: 238da...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sliter med tilbakevendende soppinfeksjon selv. Har du kaster trusene du har brukt når du har infeksjon? Det er et veldig bra tips...  Og lactalgel el multigyn actigel osv når man er ferdig med mensen. Og spise mindre sukker...  Og på apoteket har de nå en reseptfri kur mot sopp. Spør etter den.  Og ellers har jeg vært hos spesialist og fikk resept på en tablett jeg skulle ta en gang i måneden i 6 måneder. Mitt råd er få henvisning til spesialist og få riktig behandling. Og gjør litt selv.  Har du ofte sex? Og fast partner? Da kan det også være lurt at han behandles for sopp selvom det ikke er vanlig. Sov naken og kjøp bommullstruser ofte, kaste de du har brukt under infeksjonen.  

Anonymkode: 83ad5...740

Hvorfor kaste trusene? Holder det ikke med 90-graders vask?

Anonymkode: de2cd...824

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg spiser når jeg er soppfri er ikke besvart i en fei. 

Jeg har holdt soppen under kontroll i 15 år, mer eller mindre. Men jeg er sånn at jeg får en slags hangover etter ferier der jeg spiser sukker i flere dager. Og jeg er fortere trøtt enn andre folk på fest, tåler ikke alkohol heller, blir trøtt av det. Pluss er generelt "litt dopa" og trøtt. Men ikke mer enn at jeg har kunnet leve fint med det. 

Så har jeg plutselig blitt verre, mange rare symtomer, det mest synlige er at jeg får masse utslett av melkeproteiner, bare en liten menge smør gir meg ansiktet fullt av prikker og rødhet i to uker. Osv.

Så nå har jeg tatt skikkelig tak og håper å bli kvitt skiten en gang for alle, jeg går nå på en streng candidakur, noe som ikke er så vanskelig for meg siden jeg har vært tvunget til å leve sunt i årevis. Nå er jeg snart ferdig med fire uker og det har gått latterlig enkelt. Tror jeg må holde på et par måneder til, selv om terapeuten på Balder sa at vi begynte med fire uker. Mistenker at det var noe hun sa for at jeg ikke skulle miste motet, for alle jeg har lest om har gått på det minst tre måneder. Jeg dropper alle julebord, da, orker ikke forklare til alle og er livredd for å få i meg melkegreier uten å vite det. Det gjorde jeg nettopp hos en venninne som sverget på at jeg ville tåle en suppe. Så glemte hun at det var smør i kraften... Mulig hun tenkte laktose, ikke protein. Men det straffet seg veldig, for å si det sånn. 

Jeg kommer til å leve veldig sunt resten av livet, for det har såååå mye å si på min livskvalitet, men så strengt som nå, det hverken vil eller trenger jeg. Når tarmen er i balanse og sterk, så skal man kunne leve som normalt. Men normalt for meg nå er jo langt sunnere enn for folk flest. Men bare jeg kan spise pizza i ny og ned og litt sjokolade, så har jeg ikke noe problem med å leve sunt i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har rett og slett ikke råd til å kaste alle trusene mine og kjøpe nye. Men kanskje lurt å ta en vask på 90 grader? Visste ikke at soppsporer tålte så så mye jeg. Og er det jo slik at candida lever i underlivet uansett, og soppinfeksjon kommer at at set blir for mye sopp i forhold til de gode bakteriene. Så da kan man vel ikke smitte seg selv med sopp? Candida har man jo i kroppen uansett. Skader så klart ikke å prøve. 

Denne candidakuren er vel alternativ medisin? Ingen leger jeg har snakket med anbefaler dette i hvert fall. Kan man ikke spise karbohydrater i det hele tatt? Jeg spiser omtrent ikke sukker, men jeg spiser jo brød og ris en gang i blant. Hvis jeg blir desperat nok så kan det hende jeg gjør et forsøk. 

Kan jeg ha nedsatt immunforsvar? Synes det er så rart, for jeg er aldri syk ellers. Og har ingen andre helseplager. Legen ville jeg skulle teste meg for sukkersyke og lavt stoffskifte, men hvis det var noe sånt så ville jeg vel følt med dårlig ellers også? 

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har rett og slett ikke råd til å kaste alle trusene mine og kjøpe nye. Men kanskje lurt å ta en vask på 90 grader? Visste ikke at soppsporer tålte så så mye jeg. Og er det jo slik at candida lever i underlivet uansett, og soppinfeksjon kommer at at set blir for mye sopp i forhold til de gode bakteriene. Så da kan man vel ikke smitte seg selv med sopp? Candida har man jo i kroppen uansett. Skader så klart ikke å prøve. 

Denne candidakuren er vel alternativ medisin? Ingen leger jeg har snakket med anbefaler dette i hvert fall. Kan man ikke spise karbohydrater i det hele tatt? Jeg spiser omtrent ikke sukker, men jeg spiser jo brød og ris en gang i blant. Hvis jeg blir desperat nok så kan det hende jeg gjør et forsøk. 

Kan jeg ha nedsatt immunforsvar? Synes det er så rart, for jeg er aldri syk ellers. Og har ingen andre helseplager. Legen ville jeg skulle teste meg for sukkersyke og lavt stoffskifte, men hvis det var noe sånt så ville jeg vel følt med dårlig ellers også? 

Anonymkode: 238da...c26

Legene begynner heldigvis, etter alle andre, å forstå at kroppen henger sammen og at ubalanse i tarmen kan gjøre mye skade. Nå er det masse forskning på det, det var det ikke for 15 år siden, så jeg måtte bare teste og feile og finne det ut selv.

Jeg har masse respekt for leger og er skeptisk til mye alternativt, men etter å ha lest om kosthold/helse i 15 år og prøvd det på kroppen, så kan legene si hva de vil. Jeg vet hva som skjer når jeg spiser sukker. 

Når jeg har fått sunn tarm igjen, så skal jeg kunne spise sukker igjen og brød o.l. Til og med melk. Men akkurat det tror jeg ikke før jeg får oppleve det. Likevel, jeg er såpass desperat at jeg prøver! Spør meg igjen om to måneder 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Ulla Ullsokk skrev (På 26.11.2015 den 22.53):

Legene begynner heldigvis, etter alle andre, å forstå at kroppen henger sammen og at ubalanse i tarmen kan gjøre mye skade. Nå er det masse forskning på det, det var det ikke for 15 år siden, så jeg måtte bare teste og feile og finne det ut selv.

Jeg har masse respekt for leger og er skeptisk til mye alternativt, men etter å ha lest om kosthold/helse i 15 år og prøvd det på kroppen, så kan legene si hva de vil. Jeg vet hva som skjer når jeg spiser sukker. 

Når jeg har fått sunn tarm igjen, så skal jeg kunne spise sukker igjen og brød o.l. Til og med melk. Men akkurat det tror jeg ikke før jeg får oppleve det. Likevel, jeg er såpass desperat at jeg prøver! Spør meg igjen om to måneder 😜

Hvordan gikk det? @Ulla Ullsokk

Famt denne gamle tråden fordi jeg sliter med.. soppinfeksjon 😔

Anonymkode: c63d3...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...