Gå til innhold

Kronisk sopp, eddikkvann, lactal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med sopp i underlivet i ca hver måned i over ett år nå. Har brukt alt som finnes mot sopp, men den kommer alltid tilbake. Følger også alle råd mot sopp, spiser lite sukker, ikke trange klær osv.

Var hos en ny gynekolog for ikke lenge siden. Han mente det måtte være noe galt med pH i underlivet mitt, og anbefalte meg å bruke Lactal når jeg har mensen. Han mente det var mensen som gav meg feil pH, da blodet er basisk. Han mente derimot ikke der ville være lurt å bruke prevensjon som stopper mensen, da dette kunne gjøre det verre.

Jeg er litt skeptisk til Lactal, vivag og slikt. De er veldig dyre, og min forrige gynekolog mente at dette hadde svært lite effekt, siden kapslene ikke inneholder i nærheten så mange type bakterier som man faktisk har i underlivet. Kjøpte uansett en pakke, og før jeg var ferdig med kuren så hadde jeg fått sopp igjen.

Har lest flere steder på nettet om folk som bruker eddikvann i underlivet for å ta knekken på sopp. Har prøvd dette i ca en uke nå. Litt vanskelig å få det inn i skjeden, så jeg pleier å ligge på gulvet i dusjen og liksom helle det inn med en kopp. Har ikke noe særlig symptomer nå, ingen kløe, svie eller utflod, men kan se at jeg fremdeles har en hvitt belegg inne i skjeden.

Dere som har brukt eddik mot sopp, hvordan har dere gjort det? og hvor lenge bruker dere det? Noen ganger når jeg skyller så gjør det litt vondt etterpå, sånn type sammentrekkinger i muskler slik som man får ved mensen. Eddiken kan ikke være farlig vel? det er ikke slik at den renner inn i kroppen og gjør skade? Hvor mye eddik skal være i vannet egentlig?

Og er det noen som har opplevd noen virkning ved bruk av vivag og lactal? Eller er det bare juks?

Dette med at mensen forstyrrer pH i underlivet, skjønner det ikke er lurt å bruke tamponger, men kunne menskopp være en løsning? Har lest at dette skal fange blod slik at ikke pH endrer seg for mye.

 

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blander 1/2 liter lunkent vann med 4 ss eddik og 1/2 ts salt. Trekker opp en sprøyte på 10 eller 20 ml og sprøyter inn i skjeden. Gjør dette morgen og kveld i en ukes tid. Det er det eneste som har fungert for meg. Jeg har hatt kronisk soppinfeksjon og gått på Diflucan i nesten ett år, men når jeg slutter så kommer soppen tilbake. Nå har jeg ikke hatt soppinfeksjon på nesten ett år, og det er helt utrolig. Om jeg kjenner litt kløing/svie så bruker jeg eddikvannet også er alt bra igjen neste dag. 

Anonymkode: 6626d...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da burde jeg kanskje øke mengden med eddik? har brukt ca 2 spiseskjeer i en liter vann. Bruker du sånn engangssprøyte? kan de brukes om igjen, hvis man vasker de?

Er litt engstelig over at jeg får menssmerter når jeg bruker det. Tror ikke skjeden min liker det helt. Men tenker at det må være sunnere enn knaske diflucan og smøre med pevaryl hele tiden. 

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sliter med tilbakevendende soppinfeksjon selv. Har du kaster trusene du har brukt når du har infeksjon? Det er et veldig bra tips...  Og lactalgel el multigyn actigel osv når man er ferdig med mensen. Og spise mindre sukker...  Og på apoteket har de nå en reseptfri kur mot sopp. Spør etter den.  Og ellers har jeg vært hos spesialist og fikk resept på en tablett jeg skulle ta en gang i måneden i 6 måneder. Mitt råd er få henvisning til spesialist og få riktig behandling. Og gjør litt selv.  Har du ofte sex? Og fast partner? Da kan det også være lurt at han behandles for sopp selvom det ikke er vanlig. Sov naken og kjøp bommullstruser ofte, kaste de du har brukt under infeksjonen.  

Anonymkode: 83ad5...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Ellen tamponger og Vivag kapsler. Det fungerer for meg.

Anonymkode: 8e680...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da burde jeg kanskje øke mengden med eddik? har brukt ca 2 spiseskjeer i en liter vann. Bruker du sånn engangssprøyte? kan de brukes om igjen, hvis man vasker de?

Er litt engstelig over at jeg får menssmerter når jeg bruker det. Tror ikke skjeden min liker det helt. Men tenker at det må være sunnere enn knaske diflucan og smøre med pevaryl hele tiden. 

Anonymkode: 238da...c26

Bruker engangssprøyte ja, skyller den i varmt vann og bruker den igjennom hele kuren. 

Anonymkode: 6626d...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler å ikke putte noen ting opp i vagina som ikke er der naturlig, untatt godkjente legemidler. Jeg vet, og har hørt, at eddik fungerer for noen, men det kan ha forstyrrende konsekvenser for både bakterieflora og pH utover sopproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Sliter med tilbakevendende soppinfeksjon selv. Har du kaster trusene du har brukt når du har infeksjon? Det er et veldig bra tips...  Og lactalgel el multigyn actigel osv når man er ferdig med mensen. Og spise mindre sukker...  Og på apoteket har de nå en reseptfri kur mot sopp. Spør etter den.  Og ellers har jeg vært hos spesialist og fikk resept på en tablett jeg skulle ta en gang i måneden i 6 måneder. Mitt råd er få henvisning til spesialist og få riktig behandling. Og gjør litt selv.  Har du ofte sex? Og fast partner? Da kan det også være lurt at han behandles for sopp selvom det ikke er vanlig. Sov naken og kjøp bommullstruser ofte, kaste de du har brukt under infeksjonen.  

Anonymkode: 83ad5...740

hmm nei, da måtte jeg jo kastet alle truser jeg eier. Holder det ikke å vaske de på 70 grader? 

Har prøvd alle kurer som finnes, men soppen kommer uansett alltid tilbake. Følger også alle råd som finnes, bruker ikke truser når jeg er hjemme i det hele tatt, spiser ikke noe godteri eller brus, 

når du sier spesialist, mener du gynekolog? For der har jeg vært mange ganger, men får bare beskjed om å gjøre det samme som jeg allerede gjør. Får også veldig ulike beskjeder. Noen mener lactal og vivag ikke hjelper, noen mener det gjør det, noen sier man kan bruke eddik, men noen ikke. Aner ikke hvem som har rett. 

Har ikke noen fast partner nei, og bruker alltid kondom når jeg har sex, får får jeg noe sæd inn så får jeg sopp med en gang. 

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å ikke putte noen ting opp i vagina som ikke er der naturlig, untatt godkjente legemidler. Jeg vet, og har hørt, at eddik fungerer for noen, men det kan ha forstyrrende konsekvenser for både bakterieflora og pH utover sopproblematikken.

men når vanlige legemiddeler ikke hjelper? Er redd for at soppen vil bli immun om jeg skal fortsette med å ta kur hver måned. 

Hvor farlig mener du eddik kav være?

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på p-piller?
Jeg hadde soppinfeksjon kronisk i 2 år. Ingen kremer, kjerringråd, piller eller noen ting hjalp. Prøvde ALT og var til 7 forskjellige gynekologer. 

Etter jeg av andre årsaker byttet til p-stav har jeg vært helt uten! Har ikke hatt antydninger en gang på 6 mnd! I tillegg har jeg mistet mensen (som alltid gjorde soppen værre). Så hvis du bruker p-piller kan det være verdt å prøve å bytte til stav eller spiral. 

Forøvrig syns jeg Lactal hjalp under mensen, men soppen kom raskt tilbake igjen. Det hjalp der og da, og kanskje en uke etter endt kur, men ikke mer enn det.

Anonymkode: ce9a4...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på p-piller?
Jeg hadde soppinfeksjon kronisk i 2 år. Ingen kremer, kjerringråd, piller eller noen ting hjalp. Prøvde ALT og var til 7 forskjellige gynekologer. 

Etter jeg av andre årsaker byttet til p-stav har jeg vært helt uten! Har ikke hatt antydninger en gang på 6 mnd! I tillegg har jeg mistet mensen (som alltid gjorde soppen værre). Så hvis du bruker p-piller kan det være verdt å prøve å bytte til stav eller spiral. 

Forøvrig syns jeg Lactal hjalp under mensen, men soppen kom raskt tilbake igjen. Det hjalp der og da, og kanskje en uke etter endt kur, men ikke mer enn det.

Anonymkode: ce9a4...67f

Nei, bruker ikke noen prevensjon akkurat nå, pga andre bivirkninger. 

Har tenkt på at det kunne være en ide å bruke noe som gjør at jeg ikke har mensen, siden ting tyder på at mensen gjør det verre. Gynekologen min sa at hormonell prevensjon bare gir mer sopp da, så vet ikke helt. 

Det er vel ikke sikkert at man mister mensen heller? Har brukt flere typer mini-piller tidligere, uten menspause, men da får jeg bare mye lenger blødning med mindre blod. Vil ikke sette p-stav bare for å blø lenger.

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bruker ikke noen prevensjon akkurat nå, pga andre bivirkninger. 

Har tenkt på at det kunne være en ide å bruke noe som gjør at jeg ikke har mensen, siden ting tyder på at mensen gjør det verre. Gynekologen min sa at hormonell prevensjon bare gir mer sopp da, så vet ikke helt. 

Det er vel ikke sikkert at man mister mensen heller? Har brukt flere typer mini-piller tidligere, uten menspause, men da får jeg bare mye lenger blødning med mindre blod. Vil ikke sette p-stav bare for å blø lenger.

Anonymkode: 238da...c26

Ånei, da er nok ikke ppiller problemet. 
Siden hver gynekolog har forskjellige meninger kan det kanskje være vært et forsøk? 

Nei, det er ikke alltid man mister mensen, men mange gjør det av pstaven. Minipiller inneholder mindre hormon = større sansynlighet for å beholde mensen. Jeg har mistet den både på staven og kombipille.

Var bare en ide siden veldig mange kvinner bruker ppiller.

Anonymkode: ce9a4...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm nei, da måtte jeg jo kastet alle truser jeg eier. Holder det ikke å vaske de på 70 grader? 

Har prøvd alle kurer som finnes, men soppen kommer uansett alltid tilbake. Følger også alle råd som finnes, bruker ikke truser når jeg er hjemme i det hele tatt, spiser ikke noe godteri eller brus, 

når du sier spesialist, mener du gynekolog? For der har jeg vært mange ganger, men får bare beskjed om å gjøre det samme som jeg allerede gjør. Får også veldig ulike beskjeder. Noen mener lactal og vivag ikke hjelper, noen mener det gjør det, noen sier man kan bruke eddik, men noen ikke. Aner ikke hvem som har rett. 

Har ikke noen fast partner nei, og bruker alltid kondom når jeg har sex, får får jeg noe sæd inn så får jeg sopp med en gang. 

Anonymkode: 238da...c26

kan jo være sopp sammen med bakteriell vaginose.  Få en skikkelig utredning og riktig behandling. Og ja kast alle trusene og kjøp nye. Barberer du ofte? Det også kan gjøre at det kan bli litt styr nedi der i tillegg til overdreven vasking. Soppen liker seg der det er fuktig og lett for bakterier som setter seg i irritert hud etter barbering osv.  

Jeg har begynt å vokse meg nedentil en gang i måneden og kuttet ut barberingen helt. Sover naken og har litt mindre sex for å ikke ha problemer der nede. Reagerer både på kondomer og sperm og soppen har blomstret. Hva med lokalbehandling av østrogen? Hvis du er tørr i skjeden kan det hjelpe litt.  Og hvis du stresser mye kan soppen også komme. Men fortsett å prøve ut alt. Gjør alt til punkt og prikke over lang tid. Bruk såpe som er tilpasset underlivet, men bare små mengder og kun på ytre deler, ikke på slimhinner.  Uff, det er noe dritt å ha dette. Men lykke til uansett.   

Anonymkode: 83ad5...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du barberer: kutt ut dette og la håret gro fritt. Vask kun med lunkent vann, ikke bruk noe type såpe. Ikke vask oftere enn en gang om dagen. Bomullstruser kun! Sov naken. For meg har vivag funket.

Anonymkode: 5a6f2...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert hudlege? De er faktisk eksperter på bla kjønnsykdommer, eksem og soppinfeksjoner i underlivet. Ofte kan det være noe annet enn man tror, bla kan eksem (også inni skjeden) være problemet. Det er verdt et forsøk ihvertfall. 

Anonymkode: 6626d...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert hudlege? De er faktisk eksperter på bla kjønnsykdommer, eksem og soppinfeksjoner i underlivet. Ofte kan det være noe annet enn man tror, bla kan eksem (også inni skjeden) være problemet. Det er verdt et forsøk ihvertfall. 

Anonymkode: 6626d...50e

oi, det var nytt for meg. Eksem inni der faktisk.. 

Anonymkode: 83ad5...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde det sånn i årevis, før jeg lærte masse om kosthold og hvor lite sukker og gjær jeg tåler, pluss stress!

Det som gjorde at jeg kom i vater igjen (dvs sopp etter jul og sommerferie pga dårlig kost, men det er alt) var at gynekologen min ga med Fluconazol/ Diflucan 50mg som jeg tok hver dag en uke, så tre i uka i noen uker til, husker ikke hvor mange. For de sterke engangspillene virker ikke, bedre med svake over lang tid. Nå tar jeg en sånn pille eller to hvis jeg kjenner at jeg trenger, men veldig sjelden. Men uten bra kosthold har jeg konstant sopp, så jeg er helt avhengig av å være litt helsefrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det ble utløst av p-piller for hundre år siden, jeg tåler ikke hormoner, så jeg måtte til slutt få spiral. Det var null stress selv om jeg ikke hadde fått barn enda. Eneste var at den dumme legen (ikke den fine gynekologen jeg fikk senere) satte hormonspiral på meg! Makan til idioti! Og jeg var ung og tenkte at hun visste best. Særlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo være sopp sammen med bakteriell vaginose.  Få en skikkelig utredning og riktig behandling. Og ja kast alle trusene og kjøp nye. Barberer du ofte? Det også kan gjøre at det kan bli litt styr nedi der i tillegg til overdreven vasking. Soppen liker seg der det er fuktig og lett for bakterier som setter seg i irritert hud etter barbering osv.  

Jeg har begynt å vokse meg nedentil en gang i måneden og kuttet ut barberingen helt. Sover naken og har litt mindre sex for å ikke ha problemer der nede. Reagerer både på kondomer og sperm og soppen har blomstret. Hva med lokalbehandling av østrogen? Hvis du er tørr i skjeden kan det hjelpe litt.  Og hvis du stresser mye kan soppen også komme. Men fortsett å prøve ut alt. Gjør alt til punkt og prikke over lang tid. Bruk såpe som er tilpasset underlivet, men bare små mengder og kun på ytre deler, ikke på slimhinner.  Uff, det er noe dritt å ha dette. Men lykke til uansett.   

Anonymkode: 83ad5...740

akkurat kuttet ut barbering faktisk, så håper det vil hjelpe. Vasker svært lite , bortsett fra eddikskylling. 

Tror ikke jeg er tørr nedentil, men er jo ikke sikker. Hvordan vet man? 

Ja, det er et helvete :( får bare fortsette å prøve. Hører om de som sliter med sopp nesten hele livet. Er så redd for å ende opp slik. 

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert hudlege? De er faktisk eksperter på bla kjønnsykdommer, eksem og soppinfeksjoner i underlivet. Ofte kan det være noe annet enn man tror, bla kan eksem (også inni skjeden) være problemet. Det er verdt et forsøk ihvertfall. 

Anonymkode: 6626d...50e

jeg har hatt noen eksemlignende der tidligere, og har det kanskje fremdeles. Vanskelig å vite når køen kommer av sopp, og når det bare er sånn kløe jeg alltid har. Jeg kan se når det er sopp på at jeg får hvitt belegg inne i skjeden. Belegget forsvinner alltid når jeg tar en soppkur, men så kommer det tilbake etter neste mens. Så langt har ikke eddiken hatt noen påvirkning på det, så begynner å tro at det ikke vil virke på meg. 

Hudlegen altså? Er de vandt med å se inn der? I vaginaen altså? Er ikke gynekolog bedre egnet?

Anonymkode: 238da...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...