Gå til innhold

Fritidsaktivitet havene på fars samværsdager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! 

Har et spørsmål angående at et barn begynner på en fritidsaktivitet og dagen det havner på er fars samværsdag.

Det vil bli kamper i helgene fremover, hvor far ikke har mulighet til å kjøre 2 timer med barnet frem og tilbake i sine helger. 

Likevel er barnet glad og synes det er gøy å få være med i aktiviteten. Vi synes det er synd om det blir slik, ikke fordi vi ike ønsker at barnet skal kose seg med aktiviteten, men at den bevisst fra mors side vil gå ut over samvær. Er det kamper lørdag og søndag, bor vi såpass langt unna at vi ikke kan følge dette opp. Skal barnet da droppe kampene eller skal barnet droppe fars helg? 

Andre i en slik situasjon, og hvordan har det blitt?

Anonymkode: 16b06...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager skrivefeil i overskriften. Sjekket det flere ganger og ønsker å skylde på lagging... :P

Anonymkode: 16b06...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør dere se hva som er best for barnet.

Fritidsaktiviteter er viktig,tenker jeg.

Hvorfor kan ikke far bringe til kamp?

Anonymkode: 7709d...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne har hatt et lignende problem med at fritidsaktiviteter havnet på fars dager. Far bor i dette tilfellet også et godt stykke unna. De løste det ved at far sa i fra om hvor mye han eventuelt hadde mulighet til å bidra med i forhold til denne aktiviteten og så tok de det derfra. Enden på visa ble at barnet fant seg en aktivitet som var enklere for far å bidra med også. Mor var fullstendig enig i at far ikke skulle bruke all sin samverstid på å kjøre bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Jeg synes generelt at barnet burde få ha noe å si i forhold til om det vil droppe kamper eller pappahelg. Er det kamper hver eneste samværshelg, og er det i så fall både lørdag og søndag hver gang eller èn av dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener far burde prioritere å kunne delta på denne aktiviteten sammen med barnet (altså delta på kampene), kan ikke forstå at det skal være helt umulig.

Aktiviteten er foreslått, kanskje mor gjorde det av ung hensikt, kanskje ikke.. Uansett, kan dere IKKE gjøre noe med det nå i ettertid, da å ta fra barnet denne aktiviteten vil ikke føre med seg noe bra. Aktiviteten er der, dagen er festa, sånn er det, punktum, så må dere heller finne en løsning på dette.

Er samværet 50/50, får det bare bli slik. Dersom treningene er på den ENE dagen far har barnet ila. uken, så bør det selvsagt tilrettelegges å finnes en ny dag for fars samvær.

Det å kjøre to timer for å være på kampen bør man kunne klare innimellom, og kan det ikke prioriteres fra deres side så får dere heller la være. Ellers kan det kanskje være en nabo som også skal dit, og dere kan bytte på. Uansett så er det to netter og tre dager ila en helg, og pga. en kamp som varer noen timer ila en dag, så kan du ikke oppriktig mene at dere vurderer å kutte ut denne helgen? Skremmende. Dere bør ihvertfall IKKE la barnet gå glipp av disse kampene, det vil dere angre på i ettertid. Sett pris på tiden med barnet t/r kamp, og delta aktivt i barnets fritidsaktivitet, det er vel verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bør dere se hva som er best for barnet.

Fritidsaktiviteter er viktig,tenker jeg.

Hvorfor kan ikke far bringe til kamp?

Anonymkode: 7709d...8d4

Da vil barnet bli hentet fredag, kjørt til kamp på lørdag og så tilbake til far, og eventuelt til kamp på søndag, for så å kjøre tilbake til far og så kjøres til skolen på mandag. 

Det kan bli opptil 7 timer i bil for en helg fordi vi bor så langt unna. Og far må eventuelt droppe overnatting til mandag, og levere barnet til mor etter kamp. Mister da en hel samværsdag for at barnet skal spares for 2 timer i bil. 

Anonymkode: 16b06...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil barnet bli hentet fredag, kjørt til kamp på lørdag og så tilbake til far, og eventuelt til kamp på søndag, for så å kjøre tilbake til far og så kjøres til skolen på mandag. 

Det kan bli opptil 7 timer i bil for en helg fordi vi bor så langt unna. Og far må eventuelt droppe overnatting til mandag, og levere barnet til mor etter kamp. Mister da en hel samværsdag for at barnet skal spares for 2 timer i bil. 

Anonymkode: 16b06...cf5

Men gjelder dette hver helg? Går det ikke eventuelt ann å bytte litt rundt på helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er jo at dere bor langt unna,ikke barnets aktivitet.

Flytt nærmere barnet og ta ansvar.

Anonymkode: 7709d...8d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener far burde prioritere å kunne delta på denne aktiviteten sammen med barnet (altså delta på kampene), kan ikke forstå at det skal være helt umulig.

Aktiviteten er foreslått, kanskje mor gjorde det av ung hensikt, kanskje ikke.. Uansett, kan dere IKKE gjøre noe med det nå i ettertid, da å ta fra barnet denne aktiviteten vil ikke føre med seg noe bra. Aktiviteten er der, dagen er festa, sånn er det, punktum, så må dere heller finne en løsning på dette.

Er samværet 50/50, får det bare bli slik. Dersom treningene er på den ENE dagen far har barnet ila. uken, så bør det selvsagt tilrettelegges å finnes en ny dag for fars samvær.

Det å kjøre to timer for å være på kampen bør man kunne klare innimellom, og kan det ikke prioriteres fra deres side så får dere heller la være. Ellers kan det kanskje være en nabo som også skal dit, og dere kan bytte på. Uansett så er det to netter og tre dager ila en helg, og pga. en kamp som varer noen timer ila en dag, så kan du ikke oppriktig mene at dere vurderer å kutte ut denne helgen? Skremmende. Dere bør ihvertfall IKKE la barnet gå glipp av disse kampene, det vil dere angre på i ettertid. Sett pris på tiden med barnet t/r kamp, og delta aktivt i barnets fritidsaktivitet, det er vel verdt det.

Hadde vi bodd nærmere hadde vi ikke hatt noe problem med å stille opp, kjøre og heie. Problemet er at barnet hele helgen vil opplebe kjøring. Dessverre ingen naboer i vår by som har barn i samme by som oss. 

I starten vil det nok kun være noen helger, men gikk selv på aktiviteten som hadde kamper hver helg, cup osv som tok all tid. Mistet mye av kontakten med min far, fordu jeg valgte aktiviteten over han. Redd for at barnet gjør det samme, for far og barn har en utrolig god relasjon. 

Anonymkode: 16b06...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er jo at dere bor langt unna,ikke barnets aktivitet.

Flytt nærmere barnet og ta ansvar.

Anonymkode: 7709d...8d4

Det er så enkelt for andre og si akkurat det. Det er grunnet begges jobb ikke en mulighet. Det gikk enkelt på om vi skulle pendle 2-3 timer hver dag og bo i samme by, eller om barnet skulle pendles annenhver helg. Økonomisk sett, praktisk sett og rasjonelt sett er det ikke aktuelt. Men neste forslag er vel å bytte jobb? Eller? ;)

Anonymkode: 16b06...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet? Jeg synes generelt at barnet burde få ha noe å si i forhold til om det vil droppe kamper eller pappahelg. Er det kamper hver eneste samværshelg, og er det i så fall både lørdag og søndag hver gang eller èn av dagene?

Barnet er 8. Helt ærlig synes jeg begge alternativene er litt triste. Om barnet ikke får være med på kamper, er det jo synd å bli holdt utenfor når vi har det. Bytting av helger går ikke, det har aldri mor sagt ja til grunnet utfordringer det får for henne. 

Om barnet dropper far, blir det vondt det også på grunn av deres relasjon. 

I starten er det nok kun en kamp i helgen. Men etterhvert vil det bli 2-4 kamper som vil settes opp fra lørdag til søndag. Men den tid den sorg? 

Anonymkode: 16b06...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du skrevet på kvinneguiden egentlig? Det virker som om du allerede har bestemt deg, og håpet dette skulle rettferdiggjøre ett dumt valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme svar her som i alle lignende problemstillinger:
Foreldrene må være fleksible!

.Mindre fokus på egen fritid og større på barnets. :)

I tillegg så får man tåle noen timer i bilen i helgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme svar her som i alle lignende problemstillinger:
Foreldrene må være fleksible!

.Mindre fokus på egen fritid og større på barnets. :)

I tillegg så får man tåle noen timer i bilen i helgene.

Amen

Anonymkode: 7709d...8d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme svar her som i alle lignende problemstillinger:
Foreldrene må være fleksible!

.Mindre fokus på egen fritid og større på barnets. :)

I tillegg så får man tåle noen timer i bilen i helgene.

Vil det fungere for barnet sin del? Flere snakker her om barnets beste. For min del kan jeg fint kjøre frem og tilbake for kamper, og drev jo med aktiviteten selv når jeg var barn. 

Håper eventuelt at barnet føler det blir greit,  selv med så mye bilkjøring. Det er helst det vi er bekymret over. 

Men igjen, om barnet vil der kan vi jo selvsagt ordne det slik. 

 

Anonymkode: 16b06...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor har du skrevet på kvinneguiden egentlig? Det virker som om du allerede har bestemt deg, og håpet dette skulle rettferdiggjøre ett dumt valg. 

Jeg spør om hvordan andre har løst det, om deres erfaringer og eventuelle råd når man har vært der selv. 

Håper for all del at mor og far tenker barnets beste, men hva ER barnets beste i denne situasjonen? 

8 åring i bil i flere timer på 3 dager virker så drøyt, men om andre har opplevd at det fungerer bra, så for all del at det kan prøves. Synes bare hele situasjonen er kjip med tanke på avstand og samvær, samtidig som det er rart at ikke vi har sett det komme. 

Anonymkode: 16b06...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som vel mye kjøring for barnet synes jeg. Jeg ville hentet til samvær rett før kamp når det er kamp på lørdag og levert etter kamp når det er kamp på søndag og droppet samvær de helgene det er kamp begge dagene. Det kan da vel ikke være ofte det skjer?

Anonymkode: b168a...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er 8. Helt ærlig synes jeg begge alternativene er litt triste. Om barnet ikke får være med på kamper, er det jo synd å bli holdt utenfor når vi har det. Bytting av helger går ikke, det har aldri mor sagt ja til grunnet utfordringer det får for henne. 

Om barnet dropper far, blir det vondt det også på grunn av deres relasjon. 

I starten er det nok kun en kamp i helgen. Men etterhvert vil det bli 2-4 kamper som vil settes opp fra lørdag til søndag. Men den tid den sorg? 

Anonymkode: 16b06...cf5

Den tid, den sorg, helt klart. Det er ved svært spesielle tilfeller det er 2-4 kamper per helg, så det trenger dere ikke tenke så mye på. 

Hvis det er kamp på lørdag, så kan vel far hente barnet før kamp, være tilstede under kampen og deretter ta med barnet hjem? Dersom det er søndagskamp kan far levere barnet til mor på søndager etter kampen?

Pleier ikke far hente og levere barnet hos mor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tid, den sorg, helt klart. Det er ved svært spesielle tilfeller det er 2-4 kamper per helg, så det trenger dere ikke tenke så mye på. 

Hvis det er kamp på lørdag, så kan vel far hente barnet før kamp, være tilstede under kampen og deretter ta med barnet hjem? Dersom det er søndagskamp kan far levere barnet til mor på søndager etter kampen?

Pleier ikke far hente og levere barnet hos mor?

Henter på skolen og leverer på skolen. Men din løsning virker veldig så rasjonell. :) 

Anonymkode: 16b06...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...