Gå til innhold

Salg av leilighet og tips til å slippe å skatte.


Alvea

Anbefalte innlegg

Foreldrene til samboeren min kjøpte en leilighet svært billig i en storby for mange år siden og som vi har leier av de. Vi har pusset opp den og det er nytt gulv (alle bjelker er også skiftet ut), nye vegger og nytt kjøkken. Leiligheten har garantert doblet seg i verdi siden de kjøpte den. Foreldrene hans har finansiert alt når det gjelder oppussing. Den er planlagt å selges når vi er ferdig med oppussing, men foreldrene som står som eiere har aldri hatt folkeregistrert adresse på denne leiligheten. Vi planlegger å kjøpe noe eget etterhvert, og nå står vi begge folkeregistrert her.

 Hvordan kan foreldrene hans slippe å skatte av gevinsten fra salget?

Kan en av foreldrene hans sette sin folkeregistrerte adresse hit i et års tid uten å fysisk bo her? 

Hva er mest økonomisk å gjøre i denne situasjonen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Men hvorfor skal de slippe å skatte av gevinsten? 
Det er vel skattesvindel å oppgi feilaktige opplysninger for å slippe å betale skatt. 

De oppgir selvsagt hvor mye de har brukt på å oppgradere, og det får de fratrekk på. Men har de ikke bodd i leiligheten skal de skatte av gevinsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal de slippe å skatte av gevinsten? 
Det er vel skattesvindel å oppgi feilaktige opplysninger for å slippe å betale skatt. 

De oppgir selvsagt hvor mye de har brukt på å oppgradere, og det får de fratrekk på. Men har de ikke bodd i leiligheten skal de skatte av gevinsten. 

Trodde alle gjorde deg jeg. Altså bodde der et år for å spare på det. Men skjønner :)

Hva kreves av dokumentasjon om hvilke beløp som er brukt på oppgradering da? Heldigvis har vi spart på de fleste kvitteringene som gjelder innkjøp av materiale, i alle fall de som jeg og samboeren min har lagt ut for. 

Men hva om  samboeren min kjøper leiligheten da? Hvilke regler gjelder her? Er det de samme skattereglene her når det er innad i familie? Jeg har virkelig null peiling på dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) 

Det ser ut til å være umulig for de å slippe å skatte ja, men sånn er livet. Kan hende det er mest økonomisk for de å fortsette å leie ut til andre studenter når jeg og samboeren min flytter ut da, og ikke selge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alle gjorde deg jeg. Altså bodde der et år for å spare på det. Men skjønner :)

Jeg vet ingenting om man slipper skatten dersom man bor der i ett år, men dersom de har sin folkeregistrerte adresser der, så må de faktisk bo der (og sove der) også.

Anonymkode: b2aa7...34a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ingenting om man slipper skatten dersom man bor der i ett år, men dersom de har sin folkeregistrerte adresser der, så må de faktisk bo der (og sove der) også.

Anonymkode: b2aa7...34a

Ja, det forsto jeg nå :) Trodde det holdt å være folkeregistrert, men feil kan man ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det angår oppussing, så må det tas i det skatteåret som det faktisk skjer. Du kan ikke få fratrekk for oppussing i flere år tilbake ved skatteoppgjøret for 2015. Når de skal fylle ut selvangivelsen for 2015, så skriver de selvsagt inn hvor mye leieinntekter de har hatt for leiligheten, det må de skatte av, også blir det fratrekk for alle kostnader de har hatt ift leiligheten i 2015. Dvs. skattegrunnlaget blir mindre.

F.eks. Dere betaler 10 000 kr leie = 120 000 kr årlig.

De har hatt 20 000 kr i oppussing i 2015.

120 000 - 20 000 = 100 000 kr i grunnlag. Svært enkelt forklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forsto jeg nå :) Trodde det holdt å være folkeregistrert, men feil kan man ta. 

Det kan holde. Men de har blitt strengere med kontroller og sjekke opp i slik. Og man får heftig straff og trøbbel dersom man driver skattesvindel på den måten. Det er ikke godkjent å gjøre det slik nei. 

Helt korrekt så må de skatte hvis de skal selge, på samme måte som de må skatte av leieinntektene.

De kan prøve å unngå det, men det er lite verdt det dersom de blir tatt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det angår oppussing, så må det tas i det skatteåret som det faktisk skjer. Du kan ikke få fratrekk for oppussing i flere år tilbake ved skatteoppgjøret for 2015. Når de skal fylle ut selvangivelsen for 2015, så skriver de selvsagt inn hvor mye leieinntekter de har hatt for leiligheten, det må de skatte av, også blir det fratrekk for alle kostnader de har hatt ift leiligheten i 2015. Dvs. skattegrunnlaget blir mindre.

F.eks. Dere betaler 10 000 kr leie = 120 000 kr årlig.

De har hatt 20 000 kr i oppussing i 2015.

120 000 - 20 000 = 100 000 kr i grunnlag. Svært enkelt forklart.

Man får heller ikke fradrag for oppussing i betydning oppgradering, heller, kun til nødvendig vedlikehold for å beholde samme standard.

Anonymkode: c8382...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke er mulig å unngå med mindre de bor i leiligheten. Skatteetaten vil sjekke om de faktisk har bodd i leiligheten.

Det er også riktig at det er forskjell på vedlikehold og påkostninger, ene medfører fradrag og andre ikke.

Iom at foreldrene ikke bor i leiligheten men mottar leie må leien skattes.

Står masse om det på skatteetatens sine hjemmesider. :) Jeg vil ikke anbefale snusk, for "dessverre" jobber noen av de flinkeste for skatteetaten og økokrim. Du vil bli overrasket over hvor lite som skal til før de får lukten av dere.

Anonymkode: 12ae9...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke er mulig å unngå med mindre de bor i leiligheten. Skatteetaten vil sjekke om de faktisk har bodd i leiligheten.

Det er også riktig at det er forskjell på vedlikehold og påkostninger, ene medfører fradrag og andre ikke.

Iom at foreldrene ikke bor i leiligheten men mottar leie må leien skattes.

Står masse om det på skatteetatens sine hjemmesider. :) Jeg vil ikke anbefale snusk, for "dessverre" jobber noen av de flinkeste for skatteetaten og økokrim. Du vil bli overrasket over hvor lite som skal til før de får lukten av dere.

Anonymkode: 12ae9...d0e

Det er helt klart at de ikke vil gjøre noe snusk :) Svigers er to fornuftige mennesker. 

Men skal melde fra til de at det ser ut som de må skatte av gevinsten ja, noe de sikkert er veldig klar over. Tenkte bare det fantes noen lovlige smutthull eller smarte løsninger her for å unngå den høye skatten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys og tull.. Du skal ha hatt folkeregisteret adresse i 1 av de 2 siste åra på bopel for å slippe skatt.. Du trenger ikke fysisk å bo der.. Ferdig snakka! 

 

Så jo, foreldrene kan flytte adressen og selge uten å skatte på gevinst..

Anonymkode: 09ac9...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøys og tull.. Du skal ha hatt folkeregisteret adresse i 1 av de 2 siste åra på bopel for å slippe skatt.. Du trenger ikke fysisk å bo der.. Ferdig snakka! 

 

Så jo, foreldrene kan flytte adressen og selge uten å skatte på gevinst..

Anonymkode: 09ac9...2e9

Har du kilder på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan de selge den til deg for samme sum de kjøpte for? Også selger dere den igjen og gir gevinsten til de?

Regner med det må skattes av "gaven" vi gir de også, altså gevinsten vi får av salget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Regner med det må skattes av "gaven" vi gir de også, altså gevinsten vi får av salget. 

Er det en måte de kan si de pengene er et lån?

Altså at de selger den for det de kjøpte den for, og i tillegg gir dere et lån/nedbetaling på det overskuddet. Det får de tilbake når dere selger den. Er vel lov med privatlån og ikke bare banklån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får heller ikke fradrag for oppussing i betydning oppgradering, heller, kun til nødvendig vedlikehold for å beholde samme standard.

Anonymkode: c8382...957

Ikke helt korrekt det som står over.

En får fradrag for vedlikeholdsutgifter i det enkelte år.

Når en selger så vil utgifter til oppgradering komme til fratrekk i overskuddet.

Grovt sett vil overskudd være

Salgssum
- salgsomkostninger
- kjøpssum
- oppgradering (kvalitetsforbedring)

= overskudd som skal beskattes.

Om en har bodde i boligen mer enn ett av de to siste år vil overskuddet ikke komme til beskatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys og tull.. Du skal ha hatt folkeregisteret adresse i 1 av de 2 siste åra på bopel for å slippe skatt.. Du trenger ikke fysisk å bo der.. Ferdig snakka! 

 

Så jo, foreldrene kan flytte adressen og selge uten å skatte på gevinst..

Anonymkode: 09ac9...2e9

Selvfølgelig kan de det, men det er ikke lov.

Anonymkode: b2aa7...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...