Gå til innhold

Vanlig at d-vitamin-mangel ikke blir tatt seriøst av leger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du svarte ikke om du tar tran TS. 

Anonymkode: 0c839...d3e

Jeg har vært litt av og på når det gjelder tran, men jeg tar ikke tran akkurat nå.

Anonymkode: 08bdb...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men altså, du har jo fått høgare verdier av å ete vanleg kosttilskot, kva skal du då med resept? Feit fisk to gonger i veka er ikkje så mykje heller, og med tran og litt sol så skulle det vere unødvendig å gå på så høge dosar. Men ein må jo rekne med at slikt tek ein del tid. Eg hadde litt låge jernverdier i sommar, og fekk over eit halvt år på meg til å ete meg opp med jern, liksom. Det er nok rett og slett så lett som at legen veit best. Dei gjer som oftast det.

Grunnen til at jeg lurte på om jeg kunne få resept var fordi nivået mitt fortsatt var lavt. Hadde da brukt over 8 måneder på å gå fra 22 til 49. Når jeg da helst skulle ligge over 75, så syns jeg ikke det var helt urimelig å spørre om resept. Jeg tenkte det kanskje også ville være billigere. Glasset med d-vitamin blir fort tomt når man tar 3-4 piller hver dag. 

Det er dessverre sånn at ikke alle har mulighet til å få med seg så mye sol man ønsker. For to år siden var jeg student, og hadde sommerjobb om sommeren hvor jeg jobbet inn. I dag har jeg en jobb hvor jeg sitter inne, og sommerferien regnet bort. Selv om jeg virkelig prøvde å være ute i sola i sommer, så ga det ikke så veldig stort utslag. Etter hva jeg har lest, så har ikke solstrålene i vinterhalvåret de rette bølgelengdene til å sette i gang d-vitaminproduksjonen, så nå  må vi vente til mars/april.

Når det gjelder fisk, så inneholder det ikke så veldig mye d-vitamin. 130g laks inneholder ca 10,5mcg. Dette tilsvarer 1/10 av den dosen jeg har tatt den siste tiden. Mulig at d-vitamin blir tatt opp lettere i kroppen ved å spise fisk enn ved å ta tilskudd, men 10,4 mcg er fortsatt ikke mye. Anbefalt dagsbehov i Norge litt rundt det tallet. Så ved å spise fet fisk hver dag, så får man i seg dagsbehovet. Jeg tror nok at fet fisk sikkert er viktig for å holde d-vitamin-nivået ved like. Hvis man har vært heldig og vært mye ute i sola, så kan man sikkert klare å holde nivået høyt gjennom vinterhalvåret ved å spise fisk. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man skal klare å øke d-vitamin-nivået i kroppen ved og kun få i seg dagsbehovet for d-vitamin. Tran er jo også en form for kosttilskudd. 

Anonymkode: 08bdb...6ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det rådet du får her oppe om solarium ville jeg tatt med en klype salt. Spør heller fastlegen din til råds om slikt (og jeg ville byttet fastlege var jeg deg).

Anonymkode: 7f0e6...d0a

problemet er at skal man få i seg dagsbehovet igjennom fet fisk så må man spise 3-400 gr fisk hver dag. Og da dukker et annet problem opp...tungmetaller. Sol og tilskudd er nok det beste alternativet her nord...og som du skrev. Solen er ikke sterk nok her om vinteren. Det gjelder å spise variert,  kalsium er jo avhengig av d vit. Avokado og grønne bladgrønnsaker fisk et par ganger i uka, makrell tomat, tilskudd av D3 og litt sol hjelper iallefall oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tå rådet om solarium med en klype salt?! Solen er jo den beste kilden til d-vitamin. Legen rådet meg til å ta solarium i 10 min en gang i blandt for å få opp nivået.. men så hadde nesten ikkje jeg d-vitamin i det hele tatt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...