Gå til innhold

Vanlig at d-vitamin-mangel ikke blir tatt seriøst av leger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det begynte for akkurat 2 år siden. Jeg følte meg slapp og dårlig, og ikke minst utrolig nedfor (uten å ha noen grunn til det egentlig). Det var så ille at jeg dro til legen for å høre om det var mulig å få time hos psykolog. Legen ønsket først å ta noen tester. Noen uker etter fikk jeg et brev hvor det stod at d-vitamin-nivået mitt var 22, hvor minimumsgrensen ved normalverdi var 50. Fikk beskjed om ta litt kosttilskudd, samt
spise egg og fet fisk. Det stod ikke noe om hvor mye jeg skulle ta.

Begynte å ta 20 mcg pr dag. Sjekket nivået igjen etter 4 måneder, og nivået var da på 34. Fikk brev fra legen, hvor det stod at kosttilskudd ikke var nødvendig, men at jeg måtte spise egg og fet fisk. Skjønte at jeg måtte ta saken i egne hender, og begynte med 60 mcg pr dag. Tok ny test etter 4 måneder. Jeg fortalte legen at jeg nå tok 60mg pr dag, og legen sperret opp øynene når hun hørte det. Jeg spurte om jeg ikke kunne få resept på d-vitamin, men det var visst ikke nødvendig.

Hørte fortsatt ingenting fra legen. Nivået var nå på 49. Fortsatte i samme tralten med 60 mcg pr dag. Ny test etter noen måneder viste plutselig 47, og hun ønsket fortsatt ikke å gi meg resept. De siste månedene har jeg tatt 100mcgpr dag, og nå er jeg oppe i 61. Egentlig
burde jeg ligge over 75.

Flere som har lignende erfaringer? I det ene momentet så er nivå av vitaminer viktig - jeg antar det er er derfor de tester det. Men når det først viser seg å være skikkelig lavt, så bare blåser de i det. Og anbefalinger om egg og fet fisk? Jeg ser at ett egg inneholder bare 2,6 mcg d-vitamin. 130g oppdrettsfisk inneholder rundt 10mcg. Dette virker som dårlige råd å gi til en person som sliter med lave verdier. 

Anonymkode: 08bdb...6ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det høres ut som dårlig råd fra legen. Og visst tar legen det alvorlig når de testet deg for det og påpekte hva du kunne gjøre med det.

Uten at legene er så veldig opptatt av hvor mye/lite vitaminpiller du tar, så tror jeg at alt med måte der også. Det er konsentrerte store mengder av D vitamin.

Hvis du er nesten opp i 50 nå, så er det jo ingen grunn til at du skal gå på store mengder av D vitamin tilskudd. Pass heller på å spise variert og sunt. Det er også viktig, om ikke aller viktigst med hensyn til D vitamin, at vi får den gjennom solen. Det er også veldig bra å være ute i det hele tatt. Så gå en tur hver dag. Det gjør godt for kroppen.

Endret av Berit
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tar bare tabletter i stedet for å få det gjennom kosten? 

Anonymkode: 0c839...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tar bare tabletter i stedet for å få det gjennom kosten? 

Anonymkode: 0c839...d3e

Nei, jeg har alltid spist et egg til frokost hver dag, og fra før av spiser jeg fet fisk 1-2 ganger i uken. Jeg kan ikke spise 1 kg fisk hver dag. Da hadde jeg vel dødd av miljøgift- og tungmetallforgiftning. Jeg spiser ellers veldig sunt, men det er ikke noe d-vitamin i grønnsaker. 

Anonymkode: 08bdb...6ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting sommer mye er også hvor du bor i landet. Er det mørketid der du bor er det lurt å bygge opp lageret før den trer inn. Ta gjerne solarium 10 min i uken....vi har også lagt oss på et høyere inntak enn anbefalt, men her vi bor er det heller ikke sol halve året...å ta samme dosen d-vit som i f.eks Oslo er ikke gunstigt for oss, selv med et variert kosthold.

Det har kommet mye forskning på d-vit de siste årene og jeg er overrasket over at legene ikke tar lave verdier alvorligt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er fornøyd med din lege, så har du rett på å bytte fastlege to ganger i året. Det kan man gjøre enkelt og raskt på Internett.

 

Mannen min har en ganske høy kronisk D-vitaminmangel (hjelper ikke nevneverdig å få i seg mat/drikke som inneholder dette, så han må få resept på en sterkere dose med det). Dette må han sannsynligvis gå på hele livet (i tillegg til kalsium etc.) slik at han ikke får kramper. Mannen min har vært normalt heldig med fastlegen slik jeg oppfatter det. Det er jo viktig at de tar det på alvor. 

 

Det rådet du får her oppe om solarium ville jeg tatt med en klype salt. Spør heller fastlegen din til råds om slikt (og jeg ville byttet fastlege var jeg deg).

Anonymkode: 7f0e6...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den nordlige halvkule får vi ikke d-vitamin fra sola i perioden okt-mars/april. Skal man få d-vitamin fra sola må turene foregå i sommerhalvåret. Vi må derfor innta vitaminet i form av enten mat eller tilskudd i vinterhalvåret. Lagrene vi bygger i sommerhalvåret rekker en stund utover høsten/vinteren, men er for mange ikke nok til å dekke opp for det manglende sollyset om vinteren, og man kan få alt fra en lett til en alvorlig mangel.

For de med påvist mangel, skal det store mengder fisk og egg til for å dekke opp for denne mangelen. De aller fleste vil ikke orke et slikt inntak av fisk over tid. Tran bør brukes av alle nordmenn i vinterhalvåret, men er ikke tilstrekkelig for å bøte en eksisterende mangel. Da er det hensiktsmessig med et godt tilskudd i form av d-vitamin piller/kapsler. I tillegg til riktig kost.

Helsemyndighetene i Norge har forøvrig lagt seg på et anbefalt inntak som er av de laveste i verden til tross at vi ikke får d-vitamin fra sola i mer enn 5-6 måneder i året. Man kan jo lure på hvorfor?

 

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2174495-d-vitaminbrist-bakom-flera-sjukdomar?utm_source=m.facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect

http://www.frisksomenfisk.com/blogg/2014/09/11/hvorfor-bor-vi-kontrollere-d-vitamin-i-vinterhalvaret

http://www.frisksomenfisk.com/blogg/2015/03/25/d-vitamin-hvor-mye-er-trygt-hvordan-korrigere-mangel

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har alltid spist et egg til frokost hver dag, og fra før av spiser jeg fet fisk 1-2 ganger i uken. Jeg kan ikke spise 1 kg fisk hver dag. Da hadde jeg vel dødd av miljøgift- og tungmetallforgiftning. Jeg spiser ellers veldig sunt, men det er ikke noe d-vitamin i grønnsaker. 

Anonymkode: 08bdb...6ea

Tar du tran hver dag? 

Anonymkode: 0c839...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes legen min tok det alvorlig, og sa jeg hadde "ekstremt lave verdier". Så ble bedt om å kjøpe D-vitamintabletter og ta 2 stk pr. dag - altså ikke følge det som står på pakningen med 1 tablett. 

Anonymkode: a23e7...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes legen min tok det alvorlig, og sa jeg hadde "ekstremt lave verdier". Så ble bedt om å kjøpe D-vitamintabletter og ta 2 stk pr. dag - altså ikke følge det som står på pakningen med 1 tablett. 

Anonymkode: a23e7...1a4

Hvilken type tar du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type tar du?

nycoplus d3-vitamin 20 ug (leste på pakningen nå)

Anonymkode: a23e7...1a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) 

Nå som vitaminer igjen er tillatt bestilt fra utlandet får du bedre og rimeligere produkter fra utlandet enn det du får kjøpt her til lands. Feks Bigvits som holder til i UK har flere gode produkter til en fornuftig pris.

Vi bestiller alle våre tilskudd fra Bigvits og får et års forbruk av høydose D-vitamin for ca 150-160 kroner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som vitaminer igjen er tillatt bestilt fra utlandet får du bedre og rimeligere produkter fra utlandet enn det du får kjøpt her til lands. Feks Bigvits som holder til i UK har flere gode produkter til en fornuftig pris.

Vi bestiller alle våre tilskudd fra Bigvits og får et års forbruk av høydose D-vitamin for ca 150-160 kroner. 

Ja? Er egentlig litt nervøs for å bestille slikt fra utlandet. Men, skal vurdere det, takk for tipset :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tilført nok D-vitamin er jo verdens enkleste sak. Det er jo bare til å A: ta en tur til syden, eller B: ta en tur på solarium.

Skjønner godt at det ikke blir tatt seriøst, når det er så enkelt å få nok D-vitamin. 

Anonymkode: f2a27...440

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Er egentlig litt nervøs for å bestille slikt fra utlandet. Men, skal vurdere det, takk for tipset :blomst:

Vi har bestilt mye fra Bigvits over de siste fire årene og pakkene blir alltid levert innen en uke, og det har aldri vært problemer med kort el. 

Skal du bestille d-vitamin har vi god erfaring med produktene til Healthy Origins. Now Foods og Jarrow har også gode produkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å få tilført nok D-vitamin er jo verdens enkleste sak. Det er jo bare til å A: ta en tur til syden, eller B: ta en tur på solarium.

Skjønner godt at det ikke blir tatt seriøst, når det er så enkelt å få nok D-vitamin. 

Anonymkode: f2a27...440

Var etter en sydentur jeg sjekket meg for andre ting, men legen ville sjekke d-vitamin også. Var til og med etter sydentur der jeg har hadde vært i sola hele dagen i over en uke at jeg fikk beskjed at jeg hadde veeldig lavt. Så er ikke verdens enkleste ting nei. Vil heller ikke få hudkreft. 

Anonymkode: a23e7...1a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du har jo fått høgare verdier av å ete vanleg kosttilskot, kva skal du då med resept? Feit fisk to gonger i veka er ikkje så mykje heller, og med tran og litt sol så skulle det vere unødvendig å gå på så høge dosar. Men ein må jo rekne med at slikt tek ein del tid. Eg hadde litt låge jernverdier i sommar, og fekk over eit halvt år på meg til å ete meg opp med jern, liksom. Det er nok rett og slett så lett som at legen veit best. Dei gjer som oftast det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at det ikke blir tatt så seriøst kan være at det er MANGE nordmenn som har lav vit D i vinterhalvåret uten at dette gir dem symptomer. Jeg vil tro at legen din tenker det er andre årsaker til plagene dine, og at han/hun derfor velger å gi D-vitamin lite fokus i behandlingen din.

Anonymkode: 428f9...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nivå ble målt til 19 for et par år siden. Det ble ikke snakk om resept, nei. (Ville forøvrig ikke hatt råd til å kjøpe flytende D-vitamin uansett, min søster fikk på resept (med langt høyere D-vitaminnivå enn meg, faktisk) og den bittelille flaska kostet jaggu et halvt tusen!)

Jeg kjøpte tabletter på apotek og tok 30 mg i døgnet. Var også bevisst kostholdet mitt. Så kom sommeren og med den masse sol, og ca. 9 måneder etter at D-vitamin ble målt første gang, ble nivået målt til 52. 

Anonymkode: a22db...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...