Gå til innhold

Kristne sanger i skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror nok du drar den litt for langt :P Barn blir ikke påvirket av en sang i ny og ne, og hva om læreren sier til elevene at dette er noe de får tro på eller ikke tro på om de vil? Elevene skal vite at det de lærer om kristendommen bare er for å lære, fordi det er historie/tradisjon.. Ikke at det er en sannhet. Og dette gjelder også sanger. Jeg lurer på hvor du har det fra at det kun er musikklærere som er forkynnere? 

Også er det sånn i skolen, spesielt grunnskolen, at det er fint med litt aktivitet og ikke bare teori. Har elevene om et religiøst bilde i kunst og håndverk, så maler de kanskje en kopi/versjon av det. I KRLE lager de kanskje en sketch eller skuespill om en historie fra bibelen etter å ha lært om den, eller de lager en presentasjon. I musikk lærer de om sanger fra all slags epoker, og synger de. Også blandes alle fag inn i hverandre, spesielt rundt juletider. Med fokus på tradisjoner. Også er det jo sånn at det noen ganger er greit å bare synge den samme sangen som i fjor, eller lage de samme englene som 5.klasse lagde ifjor. Å kreve at skolene skal ha ansvaret for å skape nye tradisjoner blir litt drøyt.

De eneste jeg kjenner på min alder som er kristne, er de som har vokst opp i en religiøs familie. Alle vi andre sang "å du som metter liten fugl" og all mulig slags andre kristne sanger, og spilte Josef og Maria og de tre vise menn i skuespill uten å bli kristne av den grunn. Og uansett, om jeg hadde blitt kristen så hadde jo ikke verden gått under av den grunn. Blir man en fanatiker er det noe som ville ha gått galt omsider uansett.

Anonymkode: b96ad...327

og jeg skrev også i innlegget mitt at det naturligvis har litt å si hvilken kontekst sangen synges og læres i. Les på nytt. 

Og igjen, så handler dette om et prinsipp om livssynsnøytralitet og likeverd for mitt vedkommende, ikke om frykten for at folk skal bli kristne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor feirer dere ateister jul og påske når dere er så imot små ting som en barnesang?

Anonymkode: b9d2a...cb1

Tror ikke det står noe i bibelen om juletrær og kjøpefest.. Jula har vel mer med Coca Cola å gjøre enn med Kristendom, drar på julegave shopping med god samvittighet :) 

Og påske? Tror ikke det står noe om skiferie i alpene i bibelen heller :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir glad over å høre at de fortsatt synger kristne sanger på skolen! Det varer nok ikke lenge... :(

Får håpe det snart blir slutt på det religiøse våset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg skrev også i innlegget mitt at det naturligvis har litt å si hvilken kontekst sangen synges og læres i. Les på nytt. 

Og igjen, så handler dette om et prinsipp om livssynsnøytralitet og likeverd for mitt vedkommende, ikke om frykten for at folk skal bli kristne. 

Det er sikkert en eller to lærere her i landet som ønsker å forkynne litt, men stort sett er det meninga at elevene skal lære om, og det gjelder som sagt ikke bare ved å lære dem teori. 

Hvor langt skal livssynsnøytralitet i skolen gå da? Skal KRLE faget kuttes ut, og det skal ikke være lov å lære om religiøs kunst i kunst og håndverk, og religiøse sanger i musikk? Og skal det ikke være lov å lage engler på juleverksted? Eller mener du at de kun skal ha teori, de skal fks kun høre om og lese om et bilde eller en sang og ikke gå i dybden?

Anonymkode: b96ad...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Datteren min kommer hjem fra skolen og har lært en ny sang, nemlig "Måne og Sol" hvor deler av teksten er -"herre vi takker deg, herre vi priser deg" osv.

Hun er ikke døpt, ingen av oss er medlemmer av statskirken, og selv er jeg ateist. Og jeg synes svært lite om at hun skal lære sanger som dette på skolen. Det finnes flere elever med minoritetsbakgrunn i klassen, som jeg vil anta har et annet livssyn enn kristendommen.

Jeg forstår selvsagt at vi ikke kan forskåne henne fra all påvirkning, og jeg synes kristne sanger til en viss grad kan gå greitt, f.eks tradisjonelle julesanger. Men "herre vi priser deg", det blir for drøy kost for meg, det minner for mye om forkynnelse.

Kjør debatt

Anonymkode: c0fad...1e0

kan ikke si annet enn at jeg er helt enig med deg! 

 

Men en hva kan vi gjøre...?

 

Be skolen om å slutte?

Anonymkode: 5f2fc...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, TS, feirer dere jul? Feirer dere påske? Har du ikke fri himmelfartsdag? :) Norge har vært kristent i nesten tusen år nå, og det er viktig at vi som nordmenn også holder på vår kulturarv - selv om den er kristen. 

Jeg syns det er helt utrolig at vi kan akseptere Niqab, moskeer, omskjæring og muslimske/jødiske/humanetiske og andre religiøse utfoldninger i samfunnet, men gud forby at ei jente synger "Måne og sol" i dagens Norge.

Anonymkode: cc493...f17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser innlegget mitt på nytt, vil du se at jeg ikke er imot barnesanger med kristent innhold, men mener at dette ikke hører hjemme i en offentlig skole.

Jeg viser igjen til læreplanen i RLE, som jeg lenket til tidligere i tråden.  Det er en del av læreplanen at elevene skal kunne noen sanger med kristent innhold.  Skolene/lærerne har derfor ikke noe valg, de må oppfylle disse kravene.

Er du i mot at de har RLE på skolen, eller mener du at læreplanen bør endres?
Og hva gjør du for å endre det du er uenig i, ut over å klage på at lærerne gjør det de er pålagt å gjøre?

Anonymkode: 73ced...627

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje du også må forholde deg til det som skrives.Jeg har absolutt ikke sagt at det å synge kristne sanger er forkynnelse i seg selv, men du glemte kanskje å lese det siste avsnittet mitt?

Anonymkode: c42a2...9be

Nei, jeg svarte basert på hele innlegget ditt. Er bare å lese vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, TS, feirer dere jul? Feirer dere påske? Har du ikke fri himmelfartsdag? :) Norge har vært kristent i nesten tusen år nå, og det er viktig at vi som nordmenn også holder på vår kulturarv - selv om den er kristen. 

Jeg syns det er helt utrolig at vi kan akseptere Niqab, moskeer, omskjæring og muslimske/jødiske/humanetiske og andre religiøse utfoldninger i samfunnet, men gud forby at ei jente synger "Måne og sol" i dagens Norge.

Anonymkode: cc493...f17

skål for den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var ubehagelig på skolen når det skulle synges om gud når jeg ble gammel nok til å forstå. Ordene satt seg liksom litt fast i halsen. Jeg følte at dersom jeg sang med, så var det løgn. Og det er ekstremt ubehagelig å gå på tvers av sin tro (eller mangel på tro, som det var i mitt tilfelle) og hedre en gud man selv mener ikke eksisterer, men som man vet betyr så mye for andre.

Nå aner jeg ikke hva slags sanger andre religioner har, men jeg tror veldig mange ville reagert dersom de følte de måtte gå på tross av sin tro og synge bønner og hedre andre religiøse ikoner enn sitt eget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Dersom barna kun skal kunne synge sanger med tekster som er underbygget av vitenskap og empiri, blir det veldig få sanger igjen for dem å synge:

- Bæ bæ, lille lam (lam kan ikke snakke)

- Blomster små (blomster kan ikke vinke)

- Mikkel Rev (rever kan ikke skrive)

- Alle sanger som har med julenissen å gjøre

o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, TS, feirer dere jul? Feirer dere påske? Har du ikke fri himmelfartsdag? :) Norge har vært kristent i nesten tusen år nå, og det er viktig at vi som nordmenn også holder på vår kulturarv - selv om den er kristen. 

Jeg syns det er helt utrolig at vi kan akseptere Niqab, moskeer, omskjæring og muslimske/jødiske/humanetiske og andre religiøse utfoldninger i samfunnet, men gud forby at ei jente synger "Måne og sol" i dagens Norge.

Anonymkode: cc493...f17

Hvordan "feirer" man påske og Kristi himmelfartsdag egentlig? Feirer man en kristen høytid om man drar på hytta eller en langhelg i Spania? Det er mange tiår siden jul, påske osv mistet sin religiøse betydning

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom barna kun skal kunne synge sanger med tekster som er underbygget av vitenskap og empiri, blir det veldig få sanger igjen for dem å synge:

- Bæ bæ, lille lam (lam kan ikke snakke)

- Blomster små (blomster kan ikke vinke)

- Mikkel Rev (rever kan ikke skrive)

- Alle sanger som har med julenissen å gjøre

o.s.v.

Du sammenligner altså gud og Jesus med Mikkel Rev? Jeg kan fint synge Mikkel rev uten at jeg føler at jeg gjør narr av andre menneskers religion.

Det er litt merkelig, for jeg har ingen problemer med å si "herregud!" men å synge om hvor herlig gud er føles som blasfemi. Og jeg er ateist. Jeg går ut i fra at det føles verre dersom man faktisk tror på en annen gud, spesielt siden religioner er ganske nøye på dette med å "ikke tilbe andre guder enn meg."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sammenligner altså gud og Jesus med Mikkel Rev? Jeg kan fint synge Mikkel rev uten at jeg føler at jeg gjør narr av andre menneskers religion.

Det er litt merkelig, for jeg har ingen problemer med å si "herregud!" men å synge om hvor herlig gud er føles som blasfemi. Og jeg er ateist. Jeg går ut i fra at det føles verre dersom man faktisk tror på en annen gud, spesielt siden religioner er ganske nøye på dette med å "ikke tilbe andre guder enn meg."

De fleste i Norge er ganske "lite" kristne. Er kun noen få som ser på det som det viktigste i verden. Men det fins ingen grunn til å ta så fryktelig mye ekstra hensyn til de ved å respektere at de mener det er blasfemi å synge om en Gud man ikke tror på. De aller fleste religiøse i Norge bryr seg ikke det pøkk om ateister flyr rundt og synger glade jul... Og for resten er det bare historier, kultur og tradisjon, på samme måte som de liker sanger og historier og feiringer av andre ting. Det blir bare enda mer skille mellom folk om det liksom bare er de kristne som får lov til å synge glade jul og lage engler på juleverksted. Hvis folk bare tar det med ro, ikke bryr seg så heftig, og koser seg med jula så blir det bra! Hva slags religion eller ikke folk skal ha får være noe man driver med på fritida, så får skolen være noe annet. Skolen kan ikke ta på seg alt ansvaret, vi bor i Norge, 2015, det kunne jommen meg vært ganske mye verre.

Anonymkode: b96ad...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Datteren min kommer hjem fra skolen og har lært en ny sang, nemlig "Måne og Sol" hvor deler av teksten er -"herre vi takker deg, herre vi priser deg" osv.

Hun er ikke døpt, ingen av oss er medlemmer av statskirken, og selv er jeg ateist. Og jeg synes svært lite om at hun skal lære sanger som dette på skolen. Det finnes flere elever med minoritetsbakgrunn i klassen, som jeg vil anta har et annet livssyn enn kristendommen.

Jeg forstår selvsagt at vi ikke kan forskåne henne fra all påvirkning, og jeg synes kristne sanger til en viss grad kan gå greitt, f.eks tradisjonelle julesanger. Men "herre vi priser deg", det blir for drøy kost for meg, det minner for mye om forkynnelse.

Kjør debatt

Anonymkode: c0fad...1e0

vi barn o erlevde kristne sanger på skolen flr. De overlever det sikkert nå og. Ser ikke hva som er så krise. Er bare sanger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sammenligner altså gud og Jesus med Mikkel Rev? Jeg kan fint synge Mikkel rev uten at jeg føler at jeg gjør narr av andre menneskers religion.

Det er litt merkelig, for jeg har ingen problemer med å si "herregud!" men å synge om hvor herlig gud er føles som blasfemi. Og jeg er ateist. Jeg går ut i fra at det føles verre dersom man faktisk tror på en annen gud, spesielt siden religioner er ganske nøye på dette med å "ikke tilbe andre guder enn meg."

er det så føkkings farlig. Hvorfor skal vi hele tiden trå på eggeskall og være livredd for å tråkke religiøse på tærne hele tiden. Om kristne blir fornørmet over at ateister synger sanger om jesus i jula så får de prøve å ikke være så forbaska selvhøytidelige. Det er slike folk som skaper krig i verden. Kan ikke alle bare roe litt ned og gi litt faen og la alle synge hva de vil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som skal sutre over alt så er det søren meg ateister. Skjerp deg!!!

enig

Anonymkode: cc3ca...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min går i første klasse og synes allerede livssynsfag er vanskelig. Han er vokst opp med to ikke-troende foreldre, og vi har holdt ham hjemme fra barnehagen når det har vært besøk av preste eller de har gått i kirken. Men nå må han altså ha dette hersens faget. Vi har selvfølgelig fortalt ham at det er en del mennesker som tror på diverse guder, f.eks at de i gamle dager ikke forstod hva som skjedde når det tordnet, så de såg for seg at en gud kjørte over himmelen og slo med hammeren sin. Men vi klarer ikke å forklare hvorfor folk tror på slike ting den dag i dag, da det naturlig nok er fullstendig uforståelig for oss voksne også. 

Jeg synes dette med livssyn burde fjernes som eget fag. Det gis alt for mye plass i skolen. Det kan inngå litt i samfunnsfag og litt i historie. Men å sette av et helt fag i hvert skoleår til å fortelle barna om at folk rundt om i verden tror på fantasivenner og magi, er ufattelig!

Anonymkode: 8ec5c...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...