Gå til innhold

Kristne sanger i skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for innspill.

Jeg mistenker at dette ikke fremstilles som noe de kan ta stilling selv, og det er nok det jeg reagerer mest på. Jeg vil gjerne at datteren min skal lære om alle de store verdensreligionene, og da med åpent, men kritisk sinn. Tidligere i år hadde de hatt om Skapelsen, og det var ikke tegn til mye kritisk tenkning da gitt. Det får meg til å lure på hvordan lærereren legger fram stoffet. Hun kan gjerne få lære om bibelhistorier, men da fremstilt som det det er, nemlig eventyr.

Anonymkode: c0fad...1e0

Men om du er ateist, hvorfor feirer du en kristen høytid slik som jul? Du ser vel hvor dobbelt moralsk det er?

Anonymkode: b9d2a...cb1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trådstarter her.

Ja, det har du helt rett i. Jeg vil selvsagt ikke legge bevisste føringer på hva hun skal tro på, og det er det jeg heller ikke ønsker at skolen skal gjøre

Anonymkode: c0fad...1e0

Det er nettopp det du gjør når du omtaler religioners "Gud" som eventyr skikkelser...

Anonymkode: b9d2a...cb1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå at du reagerer. Jeg kommer til å ta slike ting opp med skolen selv, men det er klart det kommer litt an på hvilken kontekst sangen synges i og læres i. 

Jeg ser mange her er opptatt av at barn ikke tar skade av å synge kristne sanger, og det er jeg naturligvis helt enig i. Det blir likevel irrelevant hva kommersielle aktører sender på radio av sanger med seksuelt innhold. Poenget her er at den offentlige skolen, i et land som har skilt kirke og stat, skal og bør ivareta livssynsfrihet og livsynslikeverd. Det er nedfelt i menneskerettighetene at vi har rett til å velge hva vi tror på, og det er videre kommet dom fra den europeiske menneskerettighetsdomstolen at den offentlige skole ikke skal drive forkynnelse. Det er et prinsipielt problem å vektlegge en religion foran andre, rett og slett fordi det strider imot menneskerettigheter, barnekonvensjonen og standpunkt fra EMD. 

Ja, Norge har en lang historie med kristendom, og det skal barn lære om i skolen. Det skal heller ikke formidles at det er et eventyr. Kirken har vært en svært vesentlig institusjon i vårt land, både politisk og økonomisk, og har også i sin tid bidratt til å utvikle skoler. Men i dag, i en stadig mer globalisert verden og et sekularisert land, blir prinsippene om likeverd og likestilling langt viktigere. Kristne sanger i skolen er ikke et problem for folk som tenker, "jaja, barn tar ikke skade av det, og sangene er jo fine", men det er et problem for dem som ser på saken i et mer prinsipielt lys. 

Man trenger ikke å synge om å prise Herren for å lære om kristendom og hvilken rolle kirken har spilt i det norske samfunn. Det er også langt mer ved vår kulturelle arv enn den kristne, og et uendelig hav av sanger og tekster å velge mellom, som ikke er religiøst ladet. 

Og så bare en kommentar til noe som stod tidligere i tråden: Når det gjelder at jul feires, minner jeg om at solen snur ved samme tid, og at det også har vært en hedensk skikk i lang tid før landet ble kristent, at dette ble feiret. Etter kristendommen kom, ble denne feiringen annektert av kirken, og dermed knyttes den i dag sterkt til Jesu fødsel. Men det er altså verken utelukkende eller opprinnelig en kristen skikk. Når det er sagt, er julen en lang tradisjon og en kulturell feiring som foregår i hele landet - nå også med en ekstrem kommersiell undertone - , og mye vanskeligere å bare "bytte ut", enn en sang i skolen. 

Men hvorfor feirer dere ateister jul og påske når dere er så imot små ting som en barnesang?

Anonymkode: b9d2a...cb1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammme her, kjenner meg igjen i alt og i tillegg jeg vanket til med en stor og veldig kristen og kjent familie da jeg  var 5-9 år.

De prøvde aldri påvirke meg,de hadde respekt for at jeg ikke var deres barn.

Anonymkode: cc3ca...ee6

Hadde en trist og lei oppvekst,så er evig takknemlig at de var der for meg,

Jeg var med Tv stasjonen, var på Tv, med på søndags skole osv men likevel prøvde verken ungene eller foreldre tvinge dems religion på meg, De bare var der for meg :)

Er det noen i den familien som leser nå . så Tusen Takk :)

Anonymkode: cc3ca...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fint at de lærer den sangen på skolen. Den er fin. Den handler ikke om noe nifst eller farlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at Norge har en kristen kulturarv ikke sant?`Da er det naturlig at enkelte kristne elementer vil være i skolen, vi behøver tross alt ikke å avskaffe alt av kultur her i landet bare fordi det kommer nye landsmenn.

Der kom innvandrerkortet ja, av en eller annen grunn gjør det alltid det i diskusjoner om kristendom i skolen, selv om den som i utgangspunktet starter diskusjonen og er kritisk ofte er norsk.(Nå kjenner ikke jeg ts nasjonalitet, men det er ingenting i tråden som tyder på at hun ikke er norsk). Kultur har aldri vært noe statisk.Kulturen har i alle tider utviklet seg gjennom de menneskene som lever i kulturen. Det er ikke bare innvandring som påvirker kultur, også mennesker som er født og oppvokst i en kultur påvirker kulturens videre utvikling. 

Selv er jeg født og oppvokst i Norge,og forfedrene mine er norske så langt tilbake som jeg kjenner til. Likevel er jeg ikke kristen, og jeg er sterkt kritisk til kristen forkynnelse i skolen. Barna bør etter min mening lære om kristendommen, fordi den har hatt, og har tildels fortsatt, stor påvirkning på samfunnet vårt, og kunnskap om dette er viktig for å forstå samfunnet vi lever i. På lik linje mener jeg at de bør lære om de andre store verdensreligionene, fordi de har stor innvirkning på den verden som vi er en del av. Men dette bør,i forhold til alle religioner, være kunnskap om, ikke forkynning. Når jeg yttrerdettesyne i debatter om kristendom i skolen, er det ikke få ganger jeg har fått slengt i meg at "vi" ikke skal forandre oss av hensyn til våre nye landsmenn. Det er nemlig "de" som skal innordne seg etter "oss". Da lurer jeg på om ikke jeg er en av "oss"? Jeg er vertfall ikke en av våre nye landsmenn, så hva er jeg da? 

Jeg opplever det som en hersketeknikk når nye landsmenn dras inn i diskusjonen på denne måten,fordi det impliserer at min mening ikke kommer fra meg, og dermed ikke trenger å tillegges noen vekt. Jeg mener forkynnelse i skolen er en uting, uavhengig av hvilken religion som eventuelt skulle forkynnes, og uavhengig av om det er Ola eller Ali det blir forkynnet for. Dette mener jeg, helt uavhengig av hvor mange nye landsmenn det skulle dukke opp. Jeg mener det for min skyld, og for mine barns skyld. Jeg er, som nevnt før, etnisk norsk, det er også mine barn. 

Når det gjelder å synge "Måne og sol" på skolen ville min mening om dette vært avhengig av hvordan sangen og innholdet i den ble framstilt. Hvis dette ble gjort som et ledd i undervisning om kristendom, der det var tydelig at ingen vet om det finnes en Gud,og kristendom er noe noen tror på, da tenker jeg at "Måne og sol" er helt greit. Hvis det derimot legges fram som at innholdet i sangen, og kristendommen forøvrig, er en sannhet, da hadde jeg protestert svært kraftig.  

Anonymkode: c42a2...9be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristendommen er ikke tatt av plakaten, barna lærer om kristendommen og om andre religioner...

Anonymkode: b9d2a...cb1

Jeg mente Kristendom som rent fag, ikke KRL eller hva det nå kalles i dag :)

Anonymkode: 98fe7...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, få deg ett liv og la barnet ditt få velge selv.

Det er snakk om sanger, dessuten bor vi i ett kristent land.

Vil du heller at hun skal lære seg sanger om Allah og gudene vet hva alle guder heter?

neimen ikke rart unger får problemer nå til dags, når foreldre skal være så "korrekte"

Anonymkode: 8903a...8a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min hatt, det er bare sanger. Barn liker å synge.

La barnet få velge selv hva hun ønsker, at du er ateist skal du ikke overøse på ditt barn.

Hadde det vært bedre om de sang om Allah og andre guder?

Det er neimen ikke rart barn får problemer, når foreldre overreagerer.

La barn få være barn og ikke stikk kjepper i hjulet fordi du ikke liker "kristen" sanger.

Anonymkode: 8903a...8a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Men hva er dere redd for at barna skal gjøre med disse kristne sangene? 

Jeg reagerer personlig mer på musikkvideoene og låtene som kommer på radioen.. Slik som russesangen som hadde teksten "24 vakre feer som skulle på fest FOR Å KNUUULLE!!"..
Jeg synes det er HELT ok hvis barnet mitt kommer hjem og synger om å velsigne maten vi skal spise, enn at barnet mitt freser over stuegulvet med ordene om at hun skal på fest for å knulle. (barna ser mer opp til russen enn gud, for russen gir russekort)

Når jeg var barn skjønte jeg ikke hva jeg sang, det var en flott melodi og alle ble glade når vi sang. Det var en sang, ikke trosbekjennelsen akkurat og jeg tror flere barn kan sette seg inn i denne tankegangen.

Dette er kanskje det glupeste innlegget i denne tråden.

Du er klar over at Norge har en kristen kulturarv ikke sant?`Da er det naturlig at enkelte kristne elementer vil være i skolen, vi behøver tross alt ikke å avskaffe alt av kultur her i landet bare fordi det kommer nye landsmenn.

Human-etisk forbund er de som mest aktivt motarbeider religion i skolen, ikke "våre nye landsmenn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom innvandrerkortet ja, av en eller annen grunn gjør det alltid det i diskusjoner om kristendom i skolen, selv om den som i utgangspunktet starter diskusjonen og er kritisk ofte er norsk.(Nå kjenner ikke jeg ts nasjonalitet, men det er ingenting i tråden som tyder på at hun ikke er norsk). Kultur har aldri vært noe statisk.Kulturen har i alle tider utviklet seg gjennom de menneskene som lever i kulturen. Det er ikke bare innvandring som påvirker kultur, også mennesker som er født og oppvokst i en kultur påvirker kulturens videre utvikling. 

Selv er jeg født og oppvokst i Norge,og forfedrene mine er norske så langt tilbake som jeg kjenner til. Likevel er jeg ikke kristen, og jeg er sterkt kritisk til kristen forkynnelse i skolen. Barna bør etter min mening lære om kristendommen, fordi den har hatt, og har tildels fortsatt, stor påvirkning på samfunnet vårt, og kunnskap om dette er viktig for å forstå samfunnet vi lever i. På lik linje mener jeg at de bør lære om de andre store verdensreligionene, fordi de har stor innvirkning på den verden som vi er en del av. Men dette bør,i forhold til alle religioner, være kunnskap om, ikke forkynning. Når jeg yttrerdettesyne i debatter om kristendom i skolen, er det ikke få ganger jeg har fått slengt i meg at "vi" ikke skal forandre oss av hensyn til våre nye landsmenn. Det er nemlig "de" som skal innordne seg etter "oss". Da lurer jeg på om ikke jeg er en av "oss"? Jeg er vertfall ikke en av våre nye landsmenn, så hva er jeg da? 

Jeg opplever det som en hersketeknikk når nye landsmenn dras inn i diskusjonen på denne måten,fordi det impliserer at min mening ikke kommer fra meg, og dermed ikke trenger å tillegges noen vekt. Jeg mener forkynnelse i skolen er en uting, uavhengig av hvilken religion som eventuelt skulle forkynnes, og uavhengig av om det er Ola eller Ali det blir forkynnet for. Dette mener jeg, helt uavhengig av hvor mange nye landsmenn det skulle dukke opp. Jeg mener det for min skyld, og for mine barns skyld. Jeg er, som nevnt før, etnisk norsk, det er også mine barn. 

Når det gjelder å synge "Måne og sol" på skolen ville min mening om dette vært avhengig av hvordan sangen og innholdet i den ble framstilt. Hvis dette ble gjort som et ledd i undervisning om kristendom, der det var tydelig at ingen vet om det finnes en Gud,og kristendom er noe noen tror på, da tenker jeg at "Måne og sol" er helt greit. Hvis det derimot legges fram som at innholdet i sangen, og kristendommen forøvrig, er en sannhet, da hadde jeg protestert svært kraftig.  

Anonymkode: c42a2...9be

Er absolutt ikke en del av noe innvandrerkor, men når det snakkes om å ikke kunne synge kristne sanger på skolen på grunn av blant annet minoriteter - har noe gått for langt. Det å være sin kulturarv bevisst blir dermed viktig for samfunnet vårt, fordi kulturarven har vært med på å sette sitt preg på landet vårt. Den dagen man ikke lengre kan være stolt av kulturarven, ja da har man passert en grense. Kristendommen har vært og også er, enten du liker det eller ikke, en viktig arv for Norge. Hvorfor? Fordi den har vært med på å forme dagens Norge.

Det å synge noen sanger på skolen, er slettes ingen forkynnelse, det er det de voksne som kaller det. Når jeg var liten og vi sang flere kristne sanger, tenkte jeg aldri over at dette var forkynnelse. Jeg tenkte at det var hyggelige sanger, med et koselig budskap. Verken mer eller mindre. Selv er jeg heller ikke kristen, jeg ville aldri sagt fader vår, nettopp av den grunn. Derimot så ser jeg ingen problemer med å synge en sang, bare fordi den har religiøst innhold. Det skulle tatt seg ut på jobben min, hvor flere pasienter er kristne! Haha! Jeg bare synger med jeg, uten å tenke videre over at andre legger en sterkere mening i det. Vi er alle forskjellige individer, dermed ilegger vi meninger i sang forskjellig. Jeg får feks mer følelse av å høre enkelte rocke-sanger enn jeg noensinne vil få av en kristen salme. Likevel synger jeg med for full hals når jeg er på jobb. Hvorfor? Fordi det gleder pasientene, og det er viktig. Innad i skolen er det mange sanger knyttet til tradisjon, "sol og måne" og "du som metter liten fugl" er sånne sanger. Moro for barna å synge, og med langt bedre innhold enn mange sanger på radioen.

Det at du mener at jeg har ilagt deg en mening, får stå på din egen kappe. Det er stemmer i denne debatten som blant annet har snakket om ulike minoriteter, blant annet HI brukte dette som en retorikk mot kristne sanger. Da må det være rom for å kunne debattere dette også. Det at du føler deg truffet, er faktisk ikke min feil. Forhold deg til det som skrives, det kan jeg anbefale deg ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du til usa, Canada, England,irland, skotland osv går  banne ord på sex. Her i Norge går det på religion.

Anonymkode: cc3ca...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er kanskje det glupeste innlegget i denne tråden.

Human-etisk forbund er de som mest aktivt motarbeider religion i skolen, ikke "våre nye landsmenn".

Det er jeg også klar over, men i HI var fokuset rettet inn mot blant annet minoriteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor feirer dere ateister jul og påske når dere er så imot små ting som en barnesang?

Anonymkode: b9d2a...cb1

Hvis du leser innlegget mitt på nytt, vil du se at jeg ikke er imot barnesanger med kristent innhold, men mener at dette ikke hører hjemme i en offentlig skole. Slike sanger hører hjemme på arenaer der deltakere har valgt å delta på bakgrunn av den kristne profilen (eksempelvis i kirken, i kristne privatskoler, i kristne kor osv). Jeg begrunner min mening med at det i den offentlige skole bør legges vekt på at læring og formidling av historie, kultur og religion bør skje uten at innholdet tar form av forkynnelse. Å synge "Herre jeg priser deg!" ligger svært nært opp til forkynnelse, og som sagt - dette strider imot den livsynslikestillingen og det likeverdet som både menneskerettigheter, EMD og barnekonvensjonen vektlegger. 

Det er altså ikke sangen i seg selv som er problemet, men prinsippet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke en del av noe innvandrerkor, men når det snakkes om å ikke kunne synge kristne sanger på skolen på grunn av blant annet minoriteter - har noe gått for langt. Det å være sin kulturarv bevisst blir dermed viktig for samfunnet vårt, fordi kulturarven har vært med på å sette sitt preg på landet vårt. Den dagen man ikke lengre kan være stolt av kulturarven, ja da har man passert en grense. Kristendommen har vært og også er, enten du liker det eller ikke, en viktig arv for Norge. Hvorfor? Fordi den har vært med på å forme dagens Norge.

Det å synge noen sanger på skolen, er slettes ingen forkynnelse, det er det de voksne som kaller det. Når jeg var liten og vi sang flere kristne sanger, tenkte jeg aldri over at dette var forkynnelse. Jeg tenkte at det var hyggelige sanger, med et koselig budskap. Verken mer eller mindre. Selv er jeg heller ikke kristen, jeg ville aldri sagt fader vår, nettopp av den grunn. Derimot så ser jeg ingen problemer med å synge en sang, bare fordi den har religiøst innhold. Det skulle tatt seg ut på jobben min, hvor flere pasienter er kristne! Haha! Jeg bare synger med jeg, uten å tenke videre over at andre legger en sterkere mening i det. Vi er alle forskjellige individer, dermed ilegger vi meninger i sang forskjellig. Jeg får feks mer følelse av å høre enkelte rocke-sanger enn jeg noensinne vil få av en kristen salme. Likevel synger jeg med for full hals når jeg er på jobb. Hvorfor? Fordi det gleder pasientene, og det er viktig. Innad i skolen er det mange sanger knyttet til tradisjon, "sol og måne" og "du som metter liten fugl" er sånne sanger. Moro for barna å synge, og med langt bedre innhold enn mange sanger på radioen.

Det at du mener at jeg har ilagt deg en mening, får stå på din egen kappe. Det er stemmer i denne debatten som blant annet har snakket om ulike minoriteter, blant annet HI brukte dette som en retorikk mot kristne sanger. Da må det være rom for å kunne debattere dette også. Det at du føler deg truffet, er faktisk ikke min feil. Forhold deg til det som skrives, det kan jeg anbefale deg ;)

Tenker kanskje du også må forholde deg til det som skrives.Jeg har absolutt ikke sagt at det å synge kristne sanger er forkynnelse i seg selv, men du glemte kanskje å lese det siste avsnittet mitt?

Anonymkode: c42a2...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at du må ha tiltro til at dine barn kan tenke selv og ha meninger. Jeg er 30 år, gikk på søndagsskole, vi sang mye kristne sanger og hørte bibelske fortellinger i både barnehage og skole. Min mor og jeg sang "kjære Gud jeg har det godt" hver kveld på sengekanten. Jeg er døpt og konfirmert. Og gjett hva?! Jeg ble ikke hjernevasket! Jeg har egne meninger og klarer å tenke selv. 

Jeg tror min datter er like oppegående, så hun er døpt. I barnehagen hun skal gå i synger de kristne sanger innimellom, de snakker om kristne høytider og de går på kirkebesøk. Blant annet. Og det tror jeg kommer til å gå helt fint. 

Anonymkode: f0407...a27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innlegget mitt på nytt, vil du se at jeg ikke er imot barnesanger med kristent innhold, men mener at dette ikke hører hjemme i en offentlig skole. Slike sanger hører hjemme på arenaer der deltakere har valgt å delta på bakgrunn av den kristne profilen (eksempelvis i kirken, i kristne privatskoler, i kristne kor osv). Jeg begrunner min mening med at det i den offentlige skole bør legges vekt på at læring og formidling av historie, kultur og religion bør skje uten at innholdet tar form av forkynnelse. Å synge "Herre jeg priser deg!" ligger svært nært opp til forkynnelse, og som sagt - dette strider imot den livsynslikestillingen og det likeverdet som både menneskerettigheter, EMD og barnekonvensjonen vektlegger. 

Det er altså ikke sangen i seg selv som er problemet, men prinsippet. 

Jeg tror nok du drar den litt for langt :P Barn blir ikke påvirket av en sang i ny og ne, og hva om læreren sier til elevene at dette er noe de får tro på eller ikke tro på om de vil? Elevene skal vite at det de lærer om kristendommen bare er for å lære, fordi det er historie/tradisjon.. Ikke at det er en sannhet. Og dette gjelder også sanger. Jeg lurer på hvor du har det fra at det kun er musikklærere som er forkynnere? 

Også er det sånn i skolen, spesielt grunnskolen, at det er fint med litt aktivitet og ikke bare teori. Har elevene om et religiøst bilde i kunst og håndverk, så maler de kanskje en kopi/versjon av det. I KRLE lager de kanskje en sketch eller skuespill om en historie fra bibelen etter å ha lært om den, eller de lager en presentasjon. I musikk lærer de om sanger fra all slags epoker, og synger de. Også blandes alle fag inn i hverandre, spesielt rundt juletider. Med fokus på tradisjoner. Også er det jo sånn at det noen ganger er greit å bare synge den samme sangen som i fjor, eller lage de samme englene som 5.klasse lagde ifjor. Å kreve at skolene skal ha ansvaret for å skape nye tradisjoner blir litt drøyt.

De eneste jeg kjenner på min alder som er kristne, er de som har vokst opp i en religiøs familie. Alle vi andre sang "å du som metter liten fugl" og all mulig slags andre kristne sanger, og spilte Josef og Maria og de tre vise menn i skuespill uten å bli kristne av den grunn. Og uansett, om jeg hadde blitt kristen så hadde jo ikke verden gått under av den grunn. Blir man en fanatiker er det noe som ville ha gått galt omsider uansett.

Anonymkode: b96ad...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du er ateist, hvorfor feirer du en kristen høytid slik som jul? Du ser vel hvor dobbelt moralsk det er?

Anonymkode: b9d2a...cb1

 

Ingen tvinger folk til å feire jul, og jula er ikke så kristen som du kanskje tror. Hørt om Yule?

Anonymkode: 74acd...b93

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er en kristen nasjon og dette ligger til vår kulturarv. Det er viktig (for mange) og holde på den norske tradisjonen og hva som definerer oss som land. Jeg syns du overreagerer. Dette må være tillat. Hilsen nyutdannet lektor(Som forsåvidt er ateist som deg ts)

Anonymkode: 90c4c...707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...