Gå til innhold

Kristne sanger i skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Datteren min kommer hjem fra skolen og har lært en ny sang, nemlig "Måne og Sol" hvor deler av teksten er -"herre vi takker deg, herre vi priser deg" osv.

Hun er ikke døpt, ingen av oss er medlemmer av statskirken, og selv er jeg ateist. Og jeg synes svært lite om at hun skal lære sanger som dette på skolen. Det finnes flere elever med minoritetsbakgrunn i klassen, som jeg vil anta har et annet livssyn enn kristendommen.

Jeg forstår selvsagt at vi ikke kan forskåne henne fra all påvirkning, og jeg synes kristne sanger til en viss grad kan gå greitt, f.eks tradisjonelle julesanger. Men "herre vi priser deg", det blir for drøy kost for meg, det minner for mye om forkynnelse.

Kjør debatt

Anonymkode: c0fad...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at mange norske sanger har en kristen ordlyd, men at musikk like gjerne er kulturarv som mye annet. Vi er selv ateister, men kommer ikke til å bry oss om vårt barn lærer en og annen kristen sang på skolen. Det er tvilsomt at det har noen påvirkning i mindre doser :) Fag er noe annet, er glad kristendom er tatt av plakaten, men ser gjerne at barnet lærer om alle religioner. Det er en del av verdensbilde. 

Sangen du nevner har jeg forøvrig mange gode barndomsminner med, uten at jeg kan huske at jeg reflekterte noe særlig over teksten før jeg ble eldre :) 

Anonymkode: 98fe7...58f

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Datteren min kommer hjem fra skolen og har lært en ny sang, nemlig "Måne og Sol" hvor deler av teksten er -"herre vi takker deg, herre vi priser deg" osv.

Hun er ikke døpt, ingen av oss er medlemmer av statskirken, og selv er jeg ateist. Og jeg synes svært lite om at hun skal lære sanger som dette på skolen. Det finnes flere elever med minoritetsbakgrunn i klassen, som jeg vil anta har et annet livssyn enn kristendommen.

Jeg forstår selvsagt at vi ikke kan forskåne henne fra all påvirkning, og jeg synes kristne sanger til en viss grad kan gå greitt, f.eks tradisjonelle julesanger. Men "herre vi priser deg", det blir for drøy kost for meg, det minner for mye om forkynnelse.

Kjør debatt

Anonymkode: c0fad...1e0

Uansett dere som oppdrar barnet deres, ikke skolen, ikke tven, ikke avisene.

Du skal lære ditt barn kritisk tenkning og la henne bestemme seg selv for hva hun tror på etc. Så får de bare prakka på henne sanger med kristen ordlyd. Jeg gikk i en superkristen barnehage og var selvutnevnt ateist i 1. Klasse på barneskolen. 

 

MEN, så er det igjen et problem om skoler blir brukt i misjonsarbeid og ensidig meningspåvirkning. Men i det lange løp har det ikke noe å si, for man skal uansett stille spørsmål ved slike ting og ikke la seg lure av slik tilnærmet propaganda. Sååå, jeg er egentlig enig med deg at det er litt drøy kost, men hadde ikke brydd meg så voldsomt selv.. Hadde nok bare lært datteren min å være åpen for ny informasjon og gitt henne en liten leksjon i religion om hun begynte å prise herren på fritiden :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud så farlig gitt. Ingen som klagde da jeg gikk på barneskolen og sang kristne sanger før vi spiste lunsjen vår. Og jeg ble ikke en innbarka kristen av det. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet selv får velge om han/hun vil synge religiøse sanger synes jeg det er OK. Gir læreren lavere ordenskarakter fordi eleven velger å ta avstand fra religiøst mas i skolen bør dere ta opp kampen. 

Anonymkode: 05024...7f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det faktisk er tradisjonelle barnesanger (som måne og sol) hadde jeg ikke reagert. Det er jo bare sanger. Vi er ateister, men vi feirer jo jul, en kristen høytid. Hadde blitt litt dobbeltmoralsk om vi nektet barnet å synge kristne sanger, men feirer en kristen høytid. ;)  Jeg synger gjerne deilig er jorden og et barn er født i Betlehem for min datter. For meg er dette eventyr på linje med Disney, vi synger jo de sangene også, uten at vi tenker på at hun skal vokse opp og tro hun er en prinsesse eller Mowgli. Jeg hadde forøvrig heller ikke hatt noen problemer om de hadde sunget for eksempel jødiske eller muslimske barnesanger i banrehagen/skolen. Det er historie og kultur, bare fint at barna får lære litt av andre religioner og livssyn enn det vi oppdrar henne i. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill.

Jeg mistenker at dette ikke fremstilles som noe de kan ta stilling selv, og det er nok det jeg reagerer mest på. Jeg vil gjerne at datteren min skal lære om alle de store verdensreligionene, og da med åpent, men kritisk sinn. Tidligere i år hadde de hatt om Skapelsen, og det var ikke tegn til mye kritisk tenkning da gitt. Det får meg til å lure på hvordan lærereren legger fram stoffet. Hun kan gjerne få lære om bibelhistorier, men da fremstilt som det det er, nemlig eventyr.

Anonymkode: c0fad...1e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre hva andre mener om dette.

Datteren min kommer hjem fra skolen og har lært en ny sang, nemlig "Måne og Sol" hvor deler av teksten er -"herre vi takker deg, herre vi priser deg" osv.

Hun er ikke døpt, ingen av oss er medlemmer av statskirken, og selv er jeg ateist. Og jeg synes svært lite om at hun skal lære sanger som dette på skolen. Det finnes flere elever med minoritetsbakgrunn i klassen, som jeg vil anta har et annet livssyn enn kristendommen.

Jeg forstår selvsagt at vi ikke kan forskåne henne fra all påvirkning, og jeg synes kristne sanger til en viss grad kan gå greitt, f.eks tradisjonelle julesanger. Men "herre vi priser deg", det blir for drøy kost for meg, det minner for mye om forkynnelse.

Kjør debatt

Anonymkode: c0fad...1e0

hvordan har dere tenkt til ågjøre det når barnet starter på skolen? Der har de jo KRLE. Kommer dere til å ta barnet ut av disse timene? 

Anonymkode: 12153...816

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg mistenker at dette ikke fremstilles som noe de kan ta stilling selv, og det er nok det jeg reagerer mest på. Jeg vil gjerne at datteren min skal lære om alle de store verdensreligionene, og da med åpent, men kritisk sinn. Tidligere i år hadde de hatt om Skapelsen, og det var ikke tegn til mye kritisk tenkning da gitt. Det får meg til å lure på hvordan lærereren legger fram stoffet. Hun kan gjerne få lære om bibelhistorier, men da fremstilt som det det er, nemlig eventyr.

Anonymkode: c0fad...1e0

Men barn tror jo på eventyr, troll og julenissen. Hun må få velge selv hva hun vil tro på, gud eller ei, for det er hennes valg og ikke ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg mistenker at dette ikke fremstilles som noe de kan ta stilling selv, og det er nok det jeg reagerer mest på. Jeg vil gjerne at datteren min skal lære om alle de store verdensreligionene, og da med åpent, men kritisk sinn. Tidligere i år hadde de hatt om Skapelsen, og det var ikke tegn til mye kritisk tenkning da gitt. Det får meg til å lure på hvordan lærereren legger fram stoffet. Hun kan gjerne få lære om bibelhistorier, men da fremstilt som det det er, nemlig eventyr.

Anonymkode: c0fad...1e0

Det er jeg veldig enig i, og da hadde jeg også reagert. Hadde en pinsevenn som religionslærer på videregående. Han fortalte hele klassen at homofili var synd, og at dette sto i bibelen og var derfor et udiskutabelt faktum. Jeg klikket i vinkel. Klagde han inn til ledelsen, og ente opp med en karakter lavere enn jeg garantert fortjente. Nå er jeg usikker på reglene per dags dato da RLE ble byttet ut med KRLE igjen, men jeg hadde ikke ønsket at mitt barn skulle få bibelhistorie servert som sannhet. Uansett, så lenge du forklarer barnet det hun får høre i ettertid så får du nok ikke en fanatisk kristen med det første. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Mine er ikke døpt og vi er langt ifra kristne, men synger barnesalmer til de i blandt fordi de er fine.bla. måne og sol sangen og mine blomster er plukket til Jesus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun vil bli en kristen skal hun få lov til det, men da fordi hun har gjort et selvstendig valg om å tro på en eventyrskikkelse;-)

Takk for alle gode innspill

Anonymkode: c0fad...1e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan har dere tenkt til ågjøre det når barnet starter på skolen? Der har de jo KRLE. Kommer dere til å ta barnet ut av disse timene? 

Anonymkode: 12153...816

regner med barnet går på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med barnet går på skolen

unnskyld.. Jeg synes det sto at hun gikk i barnehagen. Er litt sent å natta tror jeg.

Anonymkode: 12153...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, det er uskyldige barnesanger som er en del av kulturarven. At du ser på det som eventyr er din sak, barn skal ikke lære at det er eventyr, de skal lære at "noen tror på dette, noen på dette, noen på dette og noen tror ikke på noen av delene, men du har rett til å velge selv".

Anonymkode: 53c4d...3e6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ikke problemet, det er uskyldige barnesanger som er en del av kulturarven. At du ser på det som eventyr er din sak, barn skal ikke lære at det er eventyr, de skal lære at "noen tror på dette, noen på dette, noen på dette og noen tror ikke på noen av delene, men du har rett til å velge selv".

Anonymkode: 53c4d...3e6

Trådstarter her.

Ja, det har du helt rett i. Jeg vil selvsagt ikke legge bevisste føringer på hva hun skal tro på, og det er det jeg heller ikke ønsker at skolen skal gjøre

Anonymkode: c0fad...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg mistenker at dette ikke fremstilles som noe de kan ta stilling selv, og det er nok det jeg reagerer mest på. Jeg vil gjerne at datteren min skal lære om alle de store verdensreligionene, og da med åpent, men kritisk sinn. Tidligere i år hadde de hatt om Skapelsen, og det var ikke tegn til mye kritisk tenkning da gitt. Det får meg til å lure på hvordan lærereren legger fram stoffet. Hun kan gjerne få lære om bibelhistorier, men da fremstilt som det det er, nemlig eventyr.

Anonymkode: c0fad...1e0

Så deilig og befriende å besitte SANNHETEN. Du er ikke lite hovmodig.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter stor lid til at kunnskap er makt!

Synes det er kjempe positivt at barnet mitt får oppleve og engang kan ta eget valg om hvilken trosretning hun ønsker å ta. Jeg er alternativ, familien min er kristne, eksen ateist, ene bestevenninna er muslim, kjæresten min har en tro som er eldre enn kristendommen.

Vi snakker mye om religioner og livstro, og jeg oppmuntrer alltid til mer læring! For læring er kunnskap og kunnskap er makt. Med kunnskap kan vi gjøre verden bedre og kan ta moralske beslutninger som gavner fellesskapet, og med kunnskap blir vi i siste omgang kvitt janteloven og fordommer.

Jeg synes derfor med å reagere på at barna lærer kristne sanger er som å hindre dem fra å faktisk kunne ta en overveid holdning og mening senere i livet. Vi skal guide barna våre, ikke presse dem i våre egne fotspor - barna våre må bli bedre enn oss!

Anonymkode: 5d026...362

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa er ikke kristne men hadde aldri noe i mot måten dette ble håndtert på skolen. De er ateister, men når jeg kom hjem og sang kristne sanger som måne og sol fortalte de meg hvor flink jeg var (rein løgn, jeg kan ikke synte en eneste rein tone), når vi hadde vært i kirken med skolen hørte de på når jeg fortalte om det etterpå uten å komme med en skeiv kommentar og når jeg ønsket å begynne i kristent kor sammen med mine venninner så fikk jeg lov til dette. De var tilogmed med å så på når jeg sang i gudstjenester (til tross for at jeg virkelig ikke kan synge :fnise: ) 

Det samme gjorde de når jeg kom hjem og fortalte om at vi hadde lært om Buddah eller Allah eller om den gangen vi var på besøk i den katolske kirken. Det var aldri et vondt ord når mine venninner (fra andre land) fortalte stolt om sin religion rundt middagsbordet hjemme hos oss. Når min kristne bestemor ønsket å ha meg med i kirken på julaften så smilte de og ba meg ta på en pen kjole.

Til tross for at jeg vokste opp med foreldre som aldri påvirket meg i en negativ retning når det kom til religion så valgte jeg den dagen jeg skulle konfirmere meg og gjøre det borgelig. Jeg trodde ikke på gud og jeg ønsket ikke å stå i kirken og "lyve". Såpass respekt hadde foreldrene mine lært meg å ha for kirken. Jeg viste faktisk ikke at de var ateister før jeg var godt over barneskolealder. Jeg er den dag i dag ateist og jeg er veldig glad for at mine foreldre ga meg muligheten til å finne min egen retning uten å påvirke meg i hverken den ene eller andre retningen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...