Gå til innhold

Kjæreste med fortid innen dop, dealing og som pengeinnkrever.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er for så vidt enig i det du skriver, men det må vel være lov være skeptisk?

jeg synes slike valg sier mye om ett menneske, er du penge inn krever eller vært pimp har du skadet mennesker

Anonymkode: a87be...3bd

Såklart, sunt å vær skeptisk. Men TS spør her om hun skal gi slipp på en mann hun ar vært kjærest med i 1år pga en slik fortid. Da mener jeg at utfra det hun forteller her, at han fortjener å ikke bli dømt for fortiden sin, men heller få bevise at han kan og forhåpentligvis har forandret seg. Men så sier TS at hun mistenker hasjrøyking og at han derfor kjører hjem etter jobb - da har han kanskje ikke forandret seg likevel, og da dreier det seg om HER OG NÅ, ikke om 10år tilbake. Saken ble plutselig en helt annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men at noen ikke vil være kjæreste med en som tidligere jar vært kriminell betyr ikke at det ikke er utilgivelig eller at man ikke har lov til å endre seg. Det går fint an å endre seg. Jeg er bare ikke interessert i å være sammen med noen som driver eller har drevet med narkotika og dealing. Det må du bare akseptere. 

Anonymkode: b3ed4...609

Helt klart, ingen problemer md å forstå det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men et slikt valg bør ikke være utilgivelig, i mine øyne. Jeg mener at dersom en person aktivt går inn for å endre seg og den man har vært - så skal man kunne få lov til det og faktisk få muligheten til å bevise at man har endret seg. Man ER ikke fortiden sin, men ja, man kan være preget av fortiden sin - men man kan jobbe med å bli en bedre versjon av seg selv :) min mening da men :)

Jeg er veldig enig i det du sier her. Alle kan forandre seg, og man kan ikke dømme pga fortid. Livets skole er tøff, og vi lærer hele tiden. Men. Jeg har selv ei lita jente, og har null toleranse for dop. Jeg bare kjenner at jeg er veldig usikker her nå.....

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så fordomsfulle noe av dere er. Jeg regner med dere er fri for bagasje selv alle sammen? Dumpe en for noe den gjorde for lenge lenge siden? Vi har vel alle gjort våre feil, og de fleste av oss har vel lært av feilene våre og utviklet oss?  

Mitt svar til TS: Gi han en mulighet til å forklare seg, og lytt til det han sier. Spør om han virkelig har forandret seg og ikke har dette i seg lengre. Si at du selv har nulltoleranse for dop og at du ikke ønsker han i livet ditt DERSOM han fremdeles har dette i seg. 

Jeg har ingen "bagasje". Har aldri drevet med dop, salg eller andre ulovligheter. Har aldri brutt fartsgrensen og aldri fått parkeringsbot. Har helt og totalt rent rulleblad. Hah!!!

Anonymkode: 8e7bb...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen "bagasje". Har aldri drevet med dop, salg eller andre ulovligheter. Har aldri brutt fartsgrensen og aldri fått parkeringsbot. Har helt og totalt rent rulleblad. Hah!!!

Anonymkode: 8e7bb...39b

Så bra for deg! :) 

Endret av Kriska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det du sier her. Alle kan forandre seg, og man kan ikke dømme pga fortid. Livets skole er tøff, og vi lærer hele tiden. Men. Jeg har selv ei lita jente, og har null toleranse for dop. Jeg bare kjenner at jeg er veldig usikker her nå.....

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

Ja da har du litt mer enn bare deg selv å ta hensyn til. Hva sier magefølelsen din TS? Den har ofte rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja da har du litt mer enn bare deg selv å ta hensyn til. Hva sier magefølelsen din TS? Den har ofte rett.

Den forteller meg at han fortsatt har ett rusproblem. Enten i form av hasj eller øl. Dette fordi han omtrent aldri er her på kvelden i uka.

Anonymkode: b0de5...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for så vidt enig i det du skriver, men det må vel være lov være skeptisk?

jeg synes slike valg sier mye om ett menneske, er du penge inn krever eller vært pimp har du skadet mennesker

Anonymkode: a87be...3bd

Det er lov å være skeptisk, men det er idiotisk å rømme for noe som har skjedd og ikke orke å gi personen en liten sjanse en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være skeptisk, men det er idiotisk å rømme for noe som har skjedd og ikke orke å gi personen en liten sjanse en gang. 

mitt valg, og hvis h"n hadde skadet personer i fortiden hvorfor skulle h"¨n ikke gjøre det dag? Handler om menneskesyn, værtfall for meg.

 

 

Anonymkode: a87be...3bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt valg, og hvis h"n hadde skadet personer i fortiden hvorfor skulle h"¨n ikke gjøre det dag? Handler om menneskesyn, værtfall for meg.

 

Han har visstnok ikke skadet noen. TS 

Anonymkode: b0de5...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymkode: b0de5...7d6

Da tror jeg han juger. Han jobbet som penge innkrever, hvordan tror du de krever inn pengene??

Anonymkode: a87be...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg han juger. Han jobbet som penge innkrever, hvordan tror du de krever inn pengene??

Anonymkode: a87be...3bd

Nei, Gud vet.... Jeg har vel bare gått på en smell igjen da......

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med en sånn fyr, hvorfor skulle det være noe problem? Han er da et godt menneske selv om han røyker og selger hasj? Finnes verre ting her i verden. Ikke at dette er noe ille i det hele tatt?

Anonymkode: 7608a...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sammen med en sånn fyr, hvorfor skulle det være noe problem? Han er da et godt menneske selv om han røyker og selger hasj? Finnes verre ting her i verden. Ikke at dette er noe ille i det hele tatt?

Anonymkode: 7608a...0ea

Det er ulovlig. Og klarer man ikke følge loven som alle andre, så er det ikke greit.

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forteller meg at han fortsatt har ett rusproblem. Enten i form av hasj eller øl. Dette fordi han omtrent aldri er her på kvelden i uka.

Anonymkode: b0de5...7d6

Å konkludere med at han har et rusproblem fordi man ikke prioriterer kjæresten/daten på hverdager er jo litt tynt grunnlag. Jeg har ikke et rusproblem men med jobb og barn og hverdagsliv blir det mest helgene til kjærestetid. 

Rusfortid, såfremt det er fortid, ville for egen del ikke nødvendigvis vært en negativ ting. Såfremt man kom ut av det, har lært og vokst på det. Folk hvor livet har stort sett gått på skinner gir meg ikke stort, men folk derimot folk som "har levd livet" litt (ikke nødvendigvis rus), som har opplevd opp og nedturer og sitter på en livserfaring som har gjort de sterkere, er ofte mer interessante i mine øyne. Ikke dermed sagt at alle som er kommet ut av et rusmisbruk er eller vil komme dit (12-14 år med hasjrøyking faller innunder rusmisbruk). Men det vil jo hans holdninger til denne fortiden og rus vise. 

Det som der i mot ville vært en enorm dealbreaker for meg er "pengeinnkrever" businessen. Den er jo mest trolig relatert til et rusmiljø, og du kan ikke gjøre en slik jobb uten å måtte skape respekt/frykt og knuse noen kneskåler på veien. Det er en del av jobbpakka og for min del ville en fortid med dette vist en holdning til vold jeg ikke har noe til overs for. Det er et mer bevisst valg å utøve vold, sammenliknet med å komme i kloa for rusen som kan ha mange årsaker til det (virkelighetsflukt, påvirkning fra de rundt en i ung alder etc) og også stor forskjell fra å  skade andre og å ruse seg hvor en i hovedsak skader en selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig. Og klarer man ikke følge loven som alle andre, så er det ikke greit.

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

"Alle andre" følger ikke loven. Lovbrudd finner man over alt, man må bare vurdere alvorligheten av de. Det være seg om man tissa bak busskuret, sneik på bussen, røyka en joint på en fest eller tok en pirattaxi på vei hjem. Skal man ekskludere alle som ikke følger loven eller ei aldri har brutt den, da blir utvalget snevert gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å konkludere med at han har et rusproblem fordi man ikke prioriterer kjæresten/daten på hverdager er jo litt tynt grunnlag. Jeg har ikke et rusproblem men med jobb og barn og hverdagsliv blir det mest helgene til kjærestetid. 

Rusfortid, såfremt det er fortid, ville for egen del ikke nødvendigvis vært en negativ ting. Såfremt man kom ut av det, har lært og vokst på det. Folk hvor livet har stort sett gått på skinner gir meg ikke stort, men folk derimot folk som "har levd livet" litt (ikke nødvendigvis rus), som har opplevd opp og nedturer og sitter på en livserfaring som har gjort de sterkere, er ofte mer interessante i mine øyne. Ikke dermed sagt at alle som er kommet ut av et rusmisbruk er eller vil komme dit (12-14 år med hasjrøyking faller innunder rusmisbruk). Men det vil jo hans holdninger til denne fortiden og rus vise. 

Det som der i mot ville vært en enorm dealbreaker for meg er "pengeinnkrever" businessen. Den er jo mest trolig relatert til et rusmiljø, og du kan ikke gjøre en slik jobb uten å måtte skape respekt/frykt og knuse noen kneskåler på veien. Det er en del av jobbpakka og for min del ville en fortid med dette vist en holdning til vold jeg ikke har noe til overs for. Det er et mer bevisst valg å utøve vold, sammenliknet med å komme i kloa for rusen som kan ha mange årsaker til det (virkelighetsflukt, påvirkning fra de rundt en i ung alder etc) og også stor forskjell fra å  skade andre og å ruse seg hvor en i hovedsak skader en selv. 

Tusen takk for veldig god tilbakemelding. Jeg er også helt enig i den første biten. Jeg har visst om rusmisbruket en god stund, og gitt det en sjanse. Når jeg i tillegg fikk vite om pengeinnkrever-greia, gikk jeg helt i stå. Det er den jeg sliter mest med, og jeg mener det mangler en god del empati hvis du kan gå inn i en sånn bransje. 

Han har barnet sitt kun annenhver helg, så burde ha god til tid meg i det minste en kveld i uka;)

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, vis du hadde truffet drømmemannen, og han hadde en slik type fortid, så hadde du droppet han tvert? :) bare nysgjerrig jeg :) Folk er forskjellige, det vet vi :) 

Mitt svar på dette er et klart ja. Det er ikke noe å fundere over engang. Jeg ønsker ikke å involvere meg med mennesker som har drevet med narkotika i nesten 14 år (samt mistanke om misbruk i nærvær av datter), dealet og har drevet som pengeinnkrever. Jeg har selv vokst opp med en rusmisbruker av forelder og ønsker å leve et liv uten kriminalitet, narkotika og rusmisbruk. 

Spørsmålet er jo også om dette faktisk kun begrenser seg til fortiden, eller om det fortsatt pågår. Hvordan kan du være så sikker på at dette ligger i fortiden? Legger du merke til at TS skriver at han hevder å ha sluttet i fjor? Det er ikke særlig lang tid. 

Alle har baggasje, men lasten varierer. Det er helt greit å ikke akseptere baggasjen til enkelte. Man gambler faktisk med sitt eget liv. Jeg ønsker ikke å risikere å kaste bort livet mitt på noen som har drevet med rus og kriminalitet i nesten 15 år som påstår å være ute av miljøet. Det finnes flust av flotte, morsomme og ressurssterke menn som ikke har en fortid med kriminalitet. 

Anonymkode: ecad9...756

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig god tilbakemelding. Jeg er også helt enig i den første biten. Jeg har visst om rusmisbruket en god stund, og gitt det en sjanse. Når jeg i tillegg fikk vite om pengeinnkrever-greia, gikk jeg helt i stå. Det er den jeg sliter mest med, og jeg mener det mangler en god del empati hvis du kan gå inn i en sånn bransje. 

Han har barnet sitt kun annenhver helg, så burde ha god til tid meg i det minste en kveld i uka;)

 

ts

Anonymkode: b0de5...7d6

Jeg ville prøvd å hatt en samtale, uten å stille til veggs eller gjøre det klart hvilke svar man ønsker, for å finne ut holdningene denne mannen har til hasjrøyking og slik innkrever-"jobb" i dag. Skyver han det under teppet, bagatelliserer eller bortforklarer det, mener at hasjrøyking er ikke så farlig etc? Eller har han klare tydelige holdninger mot denne adferden og rusmisbruket, og klar i ord på at han tar avstand fra det? Folk fortjener ofte en sjanse på tross av dårlige valg tidligere, men når en selv har barn som involveres i forholdet så skulle jeg hatt følt tillit til fortid er fortid og at dagens holdninger er på rett plass for å bli værende. 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å hatt en samtale, uten å stille til veggs eller gjøre det klart hvilke svar man ønsker, for å finne ut holdningene denne mannen har til hasjrøyking og slik innkrever-"jobb" i dag. Skyver han det under teppet, bagatelliserer eller bortforklarer det, mener at hasjrøyking er ikke så farlig etc? Eller har han klare tydelige holdninger mot denne adferden og rusmisbruket, og klar i ord på at han tar avstand fra det? Folk fortjener ofte en sjanse på tross av dårlige valg tidligere, men når en selv har barn som involveres i forholdet så skulle jeg hatt følt tillit til fortid er fortid og at dagens holdninger er på rett plass for å bli værende. 

Lykke til.

Vi har hatt endel samtaler om hasj-misbruket. Og da er det til stadig "jeg skjønner ikke at folk kan bli schizofrene eller kan få psykose, jeg har aldri reagert". Sier også at alkohol er mye farligere. Og at han kun tok det for å roe ned. Altså roet seg med i 12 år da. Hver kveld. Dønn avhengig, og innser fortsatt at det ikke er skadelig. Når det kom til dealingen er det "Nei, det jeg holdt på med var kun småtteri". Og nå til torpedo-greia så "Var det jo bare to år".

 

Så jo, han har så absolutt bagatellisere det meste. Han syns ikke hasj er skadelig. 

Anonymkode: b0de5...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...