Gå til innhold

Flytte fra samboer, men usikker på økonomien.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å flytte fra samboer. Eller det er vel ikke bare planer jeg har, men noe jeg må gjøre siden han i det siste har blitt veldig humørsyk, er ute etter datteren min hele tiden og kjefter på henne for den minste lille ting, og jeg er nervøs hele tiden og lurer på hva neste trekk fra han blir...

Egentlig så vil jeg flytte på dagen, men har ikke så god økonomi. Jeg har utbetalt mellom 15 og 17000,- i mnd. Jobber turnus, derfor er lønnen variabel. Datter er over 18 år, og jeg får ikke lenger hverken bidrag eller barnetrygd. 

Jeg har noe gammel gjeld, og ved de to siste lønningene ble det trukket 6000,- hver gang og jeg fikk en lønnsutbetaling på ca 11500,- Dette kan jeg jo ikke klare å forsørge meg og datteren min på da jeg må regne med boutgifter på ca 8000,- i mnd. 

Som dere sikkert skjønner så er jeg urolig for hvordan dette skal gå økonomisk å lurer på hvor mye jeg har krav på å sitte igjen med i mnd for datteren min og meg? Jeg er pliktig til å forsørge henne så lenge hun går på videregående. Det må jo være en grense på hvor mye som kan trekkes i påleggstrekk fra lønnen min. Jeg mener selvsagt ikke at jeg skal prøve å snike meg unna gjelden, men på den annen side så skal jeg også leve. 

Anonymkode: eefb7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går hun på vgs? Hvis ikke regner de ikke med forsørgelsesplikt for datteren din. Men med henne skal du ha 8000 til husleien + ca 11000 til livsopphold for dere to.

Anonymkode: d9c10...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun på vgs? Hvis ikke regner de ikke med forsørgelsesplikt for datteren din. Men med henne skal du ha 8000 til husleien + ca 11000 til livsopphold for dere to.

Anonymkode: d9c10...6c6

Ja, hun går på videregående.

11000 i livsopphold for oss to er jo ganske mye, så der skal vi nok klare å knipe inn. 

Mulig din datter kan søke om hjelp. Basert på både din og sin egen økonomi.

Hun har en liten jobb ved siden av skolen, også får hun et lite bidrag fra far, så hun vil neppe få noe hjelp. Har jo ikke lyst til å sende henne ut i Nav systemet hvis det kan unngås. 

Stipend får hun ikke da samboers inntekt også ble regnet med. 

Du får bare vente til hun er ferdig med videregående og din egen gjeld er betalt ned. Beklager.

Så du mener at vi skal leve under forhold som stresser oss begge? Datteren min tør jo ikke lenger å ta seg mat når samboer er hjemme. Sånn skal ingen være nødt til å ha det. Å vi går begge stille i dørene om dagen for ikke å provosere samboer. 

Anonymkode: eefb7...b14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mulighet for å flytte mer landlig og pendle? Eller selge bil eller lignende? Kanskje ekstrajobb for en av dere?

Anonymkode: a4392...356

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen mulighet for å flytte mer landlig og pendle? Eller selge bil eller lignende? Kanskje ekstrajobb for en av dere?

Anonymkode: a4392...356

Vi bor allerede landlig. Jeg tar alle ekstravakter jeg kan, og datteren kan nesten ikke jobbe så mye utenom feriene da det er viktig at hun får gode karakterer. Karakterene i år har jo litt å si for valget videre. 

Jeg vurderer å bytte ut bilen min til en litt mindre. Har en sedan 2007 mod nå. 

Anonymkode: eefb7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig bra at du har begynt å planlegge hvordan dere kan få det bedre. Det er ikke godt å føle seg fanget i en dårlig bosituasjon med økonomiske problemer. 

Du sier ikke hvor stor gjelden er og hvor lenge du kan forvente å få slikt trekk av lønnen. Men jeg antar at det da er en stund.

Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet økonomisk rådgiver i NAV https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-rådgivning-og-gjeldsrådgivning--87499 

For å få oversikt over hvor mye du har rett til å sitte igjen med og så forsøkt å forhandle med kreditor om tvangstrekket. 

Vet at Nav kan hjelpe deg med en oversikt over inntekt og utgift, som du kan sende til kreditor. Eller du kan lage en selv. Du vil også kunne ha krav på bostøtte om du ikke allerede mottar det? På nett kan du se om du kvalifiserer og hvor mye du kan eventuelt få. http://www.husbanken.no/bostotte/

Boutgifter på 8000kr er ganske mye, særlig på landet. Er du på Finn å ser etter leiligheter til leie? Har selv nylig vært å sett over lengre tid og man finner noen kupp til tider til lavere pris.

Din datter som er over 18 år, har vel rett på å søke studielån/stipend også og flytte ut eller bidra, særlig hvis hun skal studere videre. Så planen må jo være litt fremtidsrettet i forhold til at dere får en endret livssituasjon. 

Anonymkode: 6507f...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidraget datteren din får bør gå inn i husholdningen dersom dere flytter. Hun vil jo da også få stipend, og deler av dette bør også gå inn i husholdningen.

Anonymkode: 57faf...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puttipott

Nr. 1: din datter kan søke om bidrag fra faren via nav, ved innvilget søknad får hun rundt 3000 om ikke mer.

Nr 2: Hun blir også nødt til å sende inn ny søknad til lånekassen når dere flytter derifra og skal få mer utbetalt. Siden hun er over 18 er det også på tide å bidra litt økonomisk så hun kan forberede seg til hun faktisk skal flytte hjemmefra.

Du få sjekke med nav selv om det er noe økonomisk støtte du kan søke på, alternativt jobbe ekstra I perioder. Evt. finn en ekstra jobb på si. Innfør en matbudsjett på ca 5000 kr I måneden for dere to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 1: din datter kan søke om bidrag fra faren via nav, ved innvilget søknad får hun rundt 3000 om ikke mer.

Nr 2: Hun blir også nødt til å sende inn ny søknad til lånekassen når dere flytter derifra og skal få mer utbetalt. Siden hun er over 18 er det også på tide å bidra litt økonomisk så hun kan forberede seg til hun faktisk skal flytte hjemmefra.

Du få sjekke med nav selv om det er noe økonomisk støtte du kan søke på, alternativt jobbe ekstra I perioder. Evt. finn en ekstra jobb på si. Innfør en matbudsjett på ca 5000 kr I måneden for dere to.

5000?? Det var mye til mat, i en slik situasjon bør vel klare seg på max 4000, 2000 pr pers, er ca det sifo beregner.

Anonymkode: d9c10...6c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig bra at du har begynt å planlegge hvordan dere kan få det bedre. Det er ikke godt å føle seg fanget i en dårlig bosituasjon med økonomiske problemer. 

Du sier ikke hvor stor gjelden er og hvor lenge du kan forvente å få slikt trekk av lønnen. Men jeg antar at det da er en stund.

Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet økonomisk rådgiver i NAV https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-rådgivning-og-gjeldsrådgivning--87499 

For å få oversikt over hvor mye du har rett til å sitte igjen med og så forsøkt å forhandle med kreditor om tvangstrekket. 

Vet at Nav kan hjelpe deg med en oversikt over inntekt og utgift, som du kan sende til kreditor. Eller du kan lage en selv. Du vil også kunne ha krav på bostøtte om du ikke allerede mottar det? På nett kan du se om du kvalifiserer og hvor mye du kan eventuelt få. http://www.husbanken.no/bostotte/

Boutgifter på 8000kr er ganske mye, særlig på landet. Er du på Finn å ser etter leiligheter til leie? Har selv nylig vært å sett over lengre tid og man finner noen kupp til tider til lavere pris.

Din datter som er over 18 år, har vel rett på å søke studielån/stipend også og flytte ut eller bidra, særlig hvis hun skal studere videre. Så planen må jo være litt fremtidsrettet i forhold til at dere får en endret livssituasjon. 

Anonymkode: 6507f...45f

Har igjen ca 1100,- på den gjelden som har blitt trukket 6000,- x 2, så det skal gå greit. Har vel kanskje 25.000,- i inkassogjeld, og tenker på om jeg skulle ende med lønnstrekk igjen og hvor mye det er lovlig å ta av lønnen, eller hva jeg har krav på å sitte igjen med. Nå holder jeg på å betale ut gjelden, men man vet aldri. 

8000,- i husleie er ikke mye her. Jeg er ekstremt heldig om jeg klarer å finne en leilighet i den prisklassen. 

Bidraget datteren din får bør gå inn i husholdningen dersom dere flytter. Hun vil jo da også få stipend, og deler av dette bør også gå inn i husholdningen.

Anonymkode: 57faf...19d

Hun er underforstått med at hun må bidra når vi flytter. Akkurat nå så finansierer hun sertifikatet med bidraget, men det er noe jeg har oppfordret henne til siden jeg ikke har råd til å hjelpe henne der. Hun er snart ferdig med sertifikatet. 

5000?? Det var mye til mat, i en slik situasjon bør vel klare seg på max 4000, 2000 pr pers, er ca det sifo beregner.

Anonymkode: d9c10...6c6

Jeg regner med at vi kan spare mye på matbudsjettet hvis vi går inn for det. Man må rett og slett storhandle etpar ganger i mnd, og handle fornuftig. Brus og godteri må bare være forbeholdt helgene. Mat må kjøpes stort og porsjoneres og fryses. Jeg tenker at jeg setter ett bestemt beløp på brukskontoen som skal gå til mat og div, og det som står der får være det vi kan bruke. Resten settes på regningkontoen, og ønsket er å klare å spare opp en buffer. 

Anonymkode: eefb7...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har igjen ca 1100,- på den gjelden som har blitt trukket 6000,- x 2, så det skal gå greit. Har vel kanskje 25.000,- i inkassogjeld, og tenker på om jeg skulle ende med lønnstrekk igjen og hvor mye det er lovlig å ta av lønnen, eller hva jeg har krav på å sitte igjen med. Nå holder jeg på å betale ut gjelden, men man vet aldri. 

8000,- i husleie er ikke mye her. Jeg er ekstremt heldig om jeg klarer å finne en leilighet i den prisklassen. 

Hun er underforstått med at hun må bidra når vi flytter. Akkurat nå så finansierer hun sertifikatet med bidraget, men det er noe jeg har oppfordret henne til siden jeg ikke har råd til å hjelpe henne der. Hun er snart ferdig med sertifikatet. 

Jeg regner med at vi kan spare mye på matbudsjettet hvis vi går inn for det. Man må rett og slett storhandle etpar ganger i mnd, og handle fornuftig. Brus og godteri må bare være forbeholdt helgene. Mat må kjøpes stort og porsjoneres og fryses. Jeg tenker at jeg setter ett bestemt beløp på brukskontoen som skal gå til mat og div, og det som står der får være det vi kan bruke. Resten settes på regningkontoen, og ønsket er å klare å spare opp en buffer. 

Anonymkode: eefb7...b14

Du finner livsoppholdssatsene her: https://www.sismo.no/no/pub/tema/livsoppholdssatser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å forhandle frem en avtale om inkasso-gjelden, så trenger du ikke frykte å bli tvangstrukket. Er godt med forutsigbarheten en avtale bringer. 

Flott at din datter får bruke bidraget på sertifikatet. 

Når du har flyttet og har dine basis-utgifter, så må kreditor forholde seg til det. De kan ikke bare sparke dere ut av en leiekontrakt som er i normal-klassen i alle fall. Så lenge du fremviser for kreditor hva du har i inntekt og utgifter, så kan de ikke bare ta så mye de ønsker. Du skal ha til husleie, strøm og livsopphold. Resterende går til kreditor. 

Høres ut som at du har en bra plan. Håper alt går i orden og at dere får det trygt og godt i det nye året. 

Anonymkode: 6507f...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med de som mener at datteren din skal bidra til din elendige økonomiske planlegging. Hvordan i allverden klarer en voksen dame å tjene så lite? Hvorfor misligholdt du gjelden din?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontakt namsmannen ang kravet på 6000. Blir du aleneforsørger vil du ikke ha nok til å betale på sånt. Det vil da heller bli "intet til utlegg". 

Anonymkode: 72aaf...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg er helt uenig med de som mener at datteren din skal bidra til din elendige økonomiske planlegging. Hvordan i allverden klarer en voksen dame å tjene så lite? Hvorfor misligholdt du gjelden din?

For en fantastisk flott hjelp du kom med til TS - håper virkelig det fikk deg til å føle deg bra :ironi:

TS: snakk med en økpnomisk veileder hos NAV. Og forsøk for alt i verden å nedbetale restgjelden før det går til tvangstrekk. En mulighet er selvsagt å selge bilen og kjøpe en billigere - og jobbe mest mulig i tiden framover for å tjene mer penger. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med de som mener at datteren din skal bidra til din elendige økonomiske planlegging. Hvordan i allverden klarer en voksen dame å tjene så lite? Hvorfor misligholdt du gjelden din?

Jeg betalte husleie til min mor når jeg gikk på vgs og fikk bidrag og stipend. Ser på det som en selvfølge! Hun hadde da ofret så mye for meg i løpet av livet mitt og levd så sparsommelig i mange år at det skulle bare mangle at jeg begynte å bidra når jeg hadde muligheten. Det har garantert gjort at jeg var mye flinkere med pengene mine når jeg flyttet ut for å studere enn mine venninner som aldri måtte bidra med noe og nå ikke skjønner hvorfor de alltid går i minus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte husleie til min mor når jeg gikk på vgs og fikk bidrag og stipend. Ser på det som en selvfølge! Hun hadde da ofret så mye for meg i løpet av livet mitt og levd så sparsommelig i mange år at det skulle bare mangle at jeg begynte å bidra når jeg hadde muligheten. Det har garantert gjort at jeg var mye flinkere med pengene mine når jeg flyttet ut for å studere enn mine venninner som aldri måtte bidra med noe og nå ikke skjønner hvorfor de alltid går i minus.

All den tid foreldre faktisk har forsørgerplikt så lenge barna går på vgs, synes jeg dette blir helt feil. At ungdommen holder seg selv med lommepenger er derimot noe man kan forvente. 

Anonymkode: db318...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...