Gå til innhold

Lærere med skikkelig utdanning, hvilke krav stilles det til at en kan jobbe som lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, da blir du lektor. 

Anonymkode: 4a121...204

Hæ? Blir man lektor ved å ta femårig grunnskolelærerutdanning? Trodde man måtte gå lektorutdanning for å bli lektor, jeg. De har jo flere ulike "lektorutdanninger" ved universitetet, er det det samme som femårig grunnskolelærerutdanning da? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg studerte startet vi forelesningkl 12 noen ganger. Jeg ga en oversikt til barneskolen der jeg fikk vikarjobb med tidspunkt jeg ikke skulle være på forelesning, som ofte var om morgenen og noen ganger etter 12. Da jobbet jeg en time eller to om morgenen på barneskolen før jeg dro på forelesning. Om det ble endringer i timeplanen min, at vi hadde fri en dag eller en forelesning ble flyttet, så sendte jeg melding til barneskolen. 

Det kan som sagt være lurt å kontakte skolene selv. Jeg ser at noen sier de har jobbet via vikarbyrå. Noen skoler gidder bare ikke det ekstra arbeidet med vikarbyrå. Hvis det ringer en student og kan komme innom om en uke med timeplanen sin så er jo det mye enklere for de.

Anonymkode: fffec...642

Okei, men kan jeg bare gå innom en skole og spørre, da? Trodde ikke det var vanlig, ser ikke på en barne- eller ungdomsskole (jeg skal gå GLU 5.-10. klasse) som et sted man bare går innom og søker jobb, som feks. i en butikk. 

Er der vanlig å gjøre dette allerede i første studieår i utdanningen, eller mot slutten? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men kan jeg bare gå innom en skole og spørre, da? Trodde ikke det var vanlig, ser ikke på en barne- eller ungdomsskole (jeg skal gå GLU 5.-10. klasse) som et sted man bare går innom og søker jobb, som feks. i en butikk. 

Er der vanlig å gjøre dette allerede i første studieår i utdanningen, eller mot slutten? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Joda, bare stikk innom eller ring:) Selv ringte jeg, kontaktet fler skoler. Oppga mailadressen min, og litt senere fikk jeg Mail av den ene skolen at de trengte en tilkallingsvikar. Jeg gjorde det det siste året i utdanningen min da, jeg tenkte ikke på å gjøre det tidligere. Men prøv selv om du er førsteårsstudent. 

Jeg aner ikke hva som er mest vanlig egentlig. Men for meg funket det å ringe! Det trengs stadig vikarer. Spesielt på de største skolene. Jeg har fått jobb på en skole nå, og om det hadde kommet en student og spurt om det var mulig å være tilkallingsvikar hadde jeg selvfølgelig hjulpet henne med å snakke med rett person:) 

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i all verden skal en få tid til å jobbe som vikar osv når det er skole på dagtid? Og de som går på lærerutdanningen har jo også mange uker med praksis. Så hvordan en skal få skviset inn jobb på dagtid i tillegg er jo så og si umulig? Man må jo bli utrolig sliten isåfall? Det er jo oppgaver og i forbindelse med praksis osv? Som kanskje må gjøres på kveldstid. Og blir ikke praksis regnet som litt erfaring en gang?? Arbeidskrav har man også, pensum skal leses, eksamener både til jul og vår. Så jeg kan ikke fatte og begripe at en skal jobbe i tilegg, det er helt tullette i mine øyne. Skjønner ikke at de som ansetter bare er ute etter folk som har erfaring, da det er ganske vanskelig å få erfaring når det er fullt opp med skole! TULLETTE er det. Helt idiotisk.

Dagens utblåsning :haar:

Endret av Sitronmelis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i all verden skal en få tid til å jobbe som vikar osv når det er skole på dagtid? Og de som går på lærerutdanningen har jo også mange uker med praksis. Så hvordan en skal få skviset inn jobb på dagtid i tillegg er jo så og si umulig? Man må jo bli utrolig sliten isåfall? Det er jo oppgaver og i forbindelse med praksis osv? Som kanskje må gjøres på kveldstid. Og blir ikke praksis regnet som litt erfaring en gang?? Arbeidskrav har man også, pensum skal leses, eksamener både til jul og vår. Så jeg kan ikke fatte og begripe at en skal jobbe i tilegg, det er helt tullette i mine øyne. Skjønner ikke at de som ansetter bare er ute etter folk som har erfaring, da det er ganske vanskelig å få erfaring når det er fullt opp med skole! TULLETTE er det. Helt idiotisk.

Dagens utblåsning :haar:

Det er faktisk AKKURAT som jeg skulle sagt det selv!! 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei, for å bli lektor må du ha mastergrad og det er ikke det samme :)

det er jo det som er tenkt med det 5. året på lærerutdannelsen. Det blir vanlig de første fire årene. Sp skrives det master siste året. Da blir man lektor da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi det året jeg gikk med idrett mangler mye av det som må være med for å få godkjent studiet i lærerutdanningen… Adjunkt med opprykk, hva er det? 

Jeg mener ikke at utdanning er bortkastet, men nytter jo ikke å ha utdanning dersom man ikke får jobb fordi man har for lite erfaring.

Anonymkode: a1b18...4d0

jeg fikk godkjent 30 stp av det jeg hadde fra tidligere studier da jeg gikk over til grunnskolelærer utd. Det bør gå, men hvis du er lur legger du det heller ved som tilleggsutdanning og sier på intervju/kontraktsmøte at du har krav på opprykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i all verden skal en få tid til å jobbe som vikar osv når det er skole på dagtid? Og de som går på lærerutdanningen har jo også mange uker med praksis. Så hvordan en skal få skviset inn jobb på dagtid i tillegg er jo så og si umulig? Man må jo bli utrolig sliten isåfall? Det er jo oppgaver og i forbindelse med praksis osv? Som kanskje må gjøres på kveldstid. Og blir ikke praksis regnet som litt erfaring en gang?? Arbeidskrav har man også, pensum skal leses, eksamener både til jul og vår. Så jeg kan ikke fatte og begripe at en skal jobbe i tilegg, det er helt tullette i mine øyne. Skjønner ikke at de som ansetter bare er ute etter folk som har erfaring, da det er ganske vanskelig å få erfaring når det er fullt opp med skole! TULLETTE er det. Helt idiotisk.

Dagens utblåsning :haar:

Det er da ingen problem å jobbe ved siden av studiene. Jeg jobber 2-3 dager i uka. De to siste årene skal jeg jobbe 3 dager, noe jeg også gjorde i fjor. Vi har kun 6 uker praksis i året (kun 2 uker 4. år). I år har vi fri fra forelesninger hele desember og da jobber jeg fullt. Fra midt i april er det slutt på forelesninger og jeg kan også jobbe fullt ut året (kun 2- 3 eksamensdager hvor jeg ikke kan.) Ikke noe problem å lese, gjøre oppgaver/innleveringer på kvelden og i helgene. I tillegg til studier og jobb har jeg 3 barn, mann, husdyr og et stort hus. Høres ut som de fleste jeg studere med jobber ved siden av.

Anonymkode: 99c18...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen problem å jobbe ved siden av studiene. Jeg jobber 2-3 dager i uka. De to siste årene skal jeg jobbe 3 dager, noe jeg også gjorde i fjor. Vi har kun 6 uker praksis i året (kun 2 uker 4. år). I år har vi fri fra forelesninger hele desember og da jobber jeg fullt. Fra midt i april er det slutt på forelesninger og jeg kan også jobbe fullt ut året (kun 2- 3 eksamensdager hvor jeg ikke kan.) Ikke noe problem å lese, gjøre oppgaver/innleveringer på kvelden og i helgene. I tillegg til studier og jobb har jeg 3 barn, mann, husdyr og et stort hus. Høres ut som de fleste jeg studere med jobber ved siden av.

Anonymkode: 99c18...6e0

Tror kanskje ikke det er veldig normalt å gjøre som du gjør. Ingen lærerstudenter jeg kjenner gjør det :) Ikke vondt ment mot deg, så lenge det fungerer i ditt liv, men ikke si at det er normalt. 

Anonymkode: a1b18...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan i all verden skal en få tid til å jobbe som vikar osv når det er skole på dagtid? Og de som går på lærerutdanningen har jo også mange uker med praksis. Så hvordan en skal få skviset inn jobb på dagtid i tillegg er jo så og si umulig? Man må jo bli utrolig sliten isåfall? Det er jo oppgaver og i forbindelse med praksis osv? Som kanskje må gjøres på kveldstid. Og blir ikke praksis regnet som litt erfaring en gang?? Arbeidskrav har man også, pensum skal leses, eksamener både til jul og vår. Så jeg kan ikke fatte og begripe at en skal jobbe i tilegg, det er helt tullette i mine øyne. Skjønner ikke at de som ansetter bare er ute etter folk som har erfaring, da det er ganske vanskelig å få erfaring når det er fullt opp med skole! TULLETTE er det. Helt idiotisk.

Dagens utblåsning :haar:

Det som er så fint med å være tilkallingsvikar:) Man kan si nei. Jeg jobbet ikke hver eneste dag som vikar, det ble noen timer i uka bare, også hadde jeg helgejobb på en bensinstasjon i tillegg. Da hadde jeg ettermiddagene og de helgene jeg ikke jobbet til å jobbe med skolearbeid. Det er vel forskjell på timeplanen mellom studiene da, men for min del kunne jeg fint jobbe litt før forelesning. Fks hvis en forelesning begynte kl 12, kunne jeg jobbe fra 08.15 til 10 som vikar, også dro jeg til høgskolen. Da hadde jeg to timer på biblioteket før forelesning også! Det var litt vanskeligere de dagene vi hadde forelesning tidligere på dagen, spesielt siden de ofte slutter rundt 13 på barneskoler, men noen klasser har jo undervisning til 14-15, spesielt på ungdomsskolen da. (Altså, hvis du blir vikar på en ungdomsskole kan det hende det er mulighet for fler timer)

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, for å bli lektor må du ha mastergrad og det er ikke det samme :)

Den femårige lærerutdanningen er en mastergrad, så da blir man lektor. Lærerutdanningen over 4 år gjør deg derimot til adjunkt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Blir man lektor ved å ta femårig grunnskolelærerutdanning? Trodde man måtte gå lektorutdanning for å bli lektor, jeg. De har jo flere ulike "lektorutdanninger" ved universitetet, er det det samme som femårig grunnskolelærerutdanning da? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Jeg er lektor. Jeg har en mastergrad i ett fag, og tre grunnfag i tillegg. Og så tok jeg PPU. Det er mange veier ;) 

Anonymkode: 19aa4...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lektor er jo i utgangspunktet kun en lønningskode. En lærer med mastergrad er lektor. Og en 5-årig lærerutdanning som ikke er master har jeg aldri hørt om.

Anonymkode: 4a121...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor. Jeg har en mastergrad i ett fag, og tre grunnfag i tillegg. Og så tok jeg PPU. Det er mange veier ;) 

Anonymkode: 19aa4...2f8

Men hvis jeg tar den vanlige grunnskolelærerutdanningen på fire år… I Trondheim er den lagt opp slik at man skal ha matematikk eller norsk, med 60 stp. Så skal man ha ett fag til over de tre første årene, så det også blir 6 stp. Fjerde studieår skal man velge ett fag for høstsemesteret og ett for vårsemesteret (eller man kan velge andre skolerelevante fag, som feks. tegnspråk etc.), altså to fag med hvert på 30 stp. Så har jeg fra før et årsstudium i kroppsøving og idrett, som jeg tok i fjor. Da har jeg jo til sammen fem år, hvis jeg "legger til" det årsstudiumet. Men blir jeg lektor da? Eller adjunkt med opprykk? Hva er det "beste" å være av de to tingene?

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg tar den vanlige grunnskolelærerutdanningen på fire år… I Trondheim er den lagt opp slik at man skal ha matematikk eller norsk, med 60 stp. Så skal man ha ett fag til over de tre første årene, så det også blir 6 stp. Fjerde studieår skal man velge ett fag for høstsemesteret og ett for vårsemesteret (eller man kan velge andre skolerelevante fag, som feks. tegnspråk etc.), altså to fag med hvert på 30 stp. Så har jeg fra før et årsstudium i kroppsøving og idrett, som jeg tok i fjor. Da har jeg jo til sammen fem år, hvis jeg "legger til" det årsstudiumet. Men blir jeg lektor da? Eller adjunkt med opprykk? Hva er det "beste" å være av de to tingene?

Anonymkode: a1b18...4d0

Da blir du adjunkt med opprykk. For å bli lektor må du skrive en mastergrad.

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da blir du adjunkt med opprykk. For å bli lektor må du skrive en mastergrad.

Anonymkode: fffec...642

Men hva om jeg tar femårig grunnskolelærerutdanning (altså master) + at jeg har et årsstudium med kroppsøving fra før. Hva blir jeg da? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansetter jo vaktmestere for å jobbe som vikarer i barne-, ungdomsskolen og på videregående. Jeg er trafikklærer og der er det faktisk formelle krav, jeg kan ikke bare sette inn en vaskehjelp eller en vgs elev til å ta undervisningen min dersom jeg ikke gidder å møte opp på jobb. Jeg kjenner en som ikke har fullført videregående, han underviser på barneskole som vikar. Jeg kan ikke forstå at det er lov å drive skoler slik. 

Kravene for å være trafikklærer er reelle og de blir strengere og strengere for å bli kvitt dødvekten. I motsetning til i de offentlige skolene vil etterutdanning være et krav, og man kan ikke slippe unna med det fordi man er dårlig til å drive skole eller fordi man sløser bort skolens penger på tull. 

For grunnskole ville jeg ikke bekymret meg, enhver idiot kan få jobb der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om jeg tar femårig grunnskolelærerutdanning (altså master) + at jeg har et årsstudium med kroppsøving fra før. Hva blir jeg da? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lektor med opprykk, eller lektor med tillegg. 

Du ser forøvrig alle titlene i lønnstabellen her: http://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tariffavtaler/KS/Lonnstabell-i-KS-per-1-mai-2015/ 

Endret av Marimba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men kan jeg bare gå innom en skole og spørre, da? Trodde ikke det var vanlig, ser ikke på en barne- eller ungdomsskole (jeg skal gå GLU 5.-10. klasse) som et sted man bare går innom og søker jobb, som feks. i en butikk. 

Er der vanlig å gjøre dette allerede i første studieår i utdanningen, eller mot slutten? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Det er helt vanlig. Ta helst vikartimer før du begynner på lærerutdanninga, så finner du ut både om du liker å undervise, og om du faktisk funker i et klasserom. Ikke alle som gjør det. 

Sånn ellers: Hos oss jobber det ufaglærte vikarer, to av dem er nettopp ferdig med videregående. Samme situasjon på alle skolene jeg har jobbet, masse ufaglærte, unge vikarer.  Har opplevd dette i småbyer, men også i storbyer med mye konkurranse, så at lærerstudenter blir avvist fordi de liksom mangler erfaring tror jeg er ren bullshit. Det jeg egentlig tror de mener å si er at du ikke funker som lærer/de liker ikke personligheten din. 

Anonymkode: 232c4...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...