Gå til innhold

Lærere med skikkelig utdanning, hvilke krav stilles det til at en kan jobbe som lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Jeg leser stadig vekk i avisene at kravene til lærere blir høyere og høyere (virker ihvertfall slik), og det skal nå bli 5 årig å ta utdanning som lærer? Flott det, men hva med vi som tar fag for å kunne jobbe i skolen? Jeg selv er utdannet førskolelærer og for tiden driver jeg og studerer for å kunne jobbe i skolen. Jeg tar to fag, norsk og religion, livssyn og etikk (for grunnskolen). Jeg er ferdig til våren. Og jeg er så redd for at jeg ikke skal bli sett på som en "verdig" lærer. For det virker som at det er så skyhøre krav til lærere for tiden, så jeg er redd for at jeg ikke skal få jobb, eller at folk skal tenke at jeg ikke er god nok som lærer. Jeg har virkelig et sterkt ønske om å jobbe i skolen, noe jeg fant ut siste året på førskolelærerutdanningen. Derfor hadde det vært veldig dumt å avslutte førskolelærerutdanningen, for å så begynne på lærerutdanningen. Derfor tar jeg nå videreutdanning.
Etter endt utdanning kommer jeg til å flytte tilbake til hjembygda sammen med samboer, og der er det 3 skoler. Så jeg håper jeg kan få meg en jobb. Når jeg var i praksis under førskolelærerutdanningen min, så fikk jeg høre om mange som hadde gått fra å være førskolelærere til å jobbe som lærere i skolen, uten noen særlig videreutdanning. Hva tenker dere om dette? Blir disse sett på som like gode lærere? Og hva mener dere om sånne som meg som tar utdanningen til lærer på denne måten? Er vi like verdige som de som går på 4-5 årig lærerutdanning?
Føler det er så mye krav krav krav krav, og det forstår jeg godt! Men er så redd for at man ikke skal bli sett på som en ordentlig lærer, eller at det plutselig skal komme endringer, slik at jeg ikke kan jobbe i skolen alikevell.

Anonymkode: f2e2b...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye i media om det, skal du bli lærer må du bare tåle at alle skal mene noe om lærerne, og at politikerne stadig skal gjøre lærerne bedre (innforstått: de er ikke gode nok nå). Kravene for å undervise på barneskolen er ikke så høye, det er først på ungdomstrinnet man må ha 60 studiepoeng i norsk, matte eller engelsk for å undervise i de fagene, og 30 i andre fag (tror jeg da). På barneskolen mener jeg kravet er 30 stp i de tre basisfagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at så lenge du er genuint interessert i å jobbe med barn og unge, har omsorg og respekt for andre mennesker og brenner i hvert fall litt for jobben, så er du allerede på god vei til å bli en av de beste lærerne. Det nytter ikke å være faglig dyktig hvis man er en sur lærer som egentlig ønsker seg langt vekk fra elevene og jobben sin. Mye av det som gjør deg til en god lærer er erfaring som du får etter noen år.
Ikke la politikere og folk flest påvirke deg, for "alle" vet jo hvordan man skal være en god lærer og mange har null respekt for lærere. Det er ikke rart at enkelte barn og unge har så lite respekt for lærere når foreldrene snakker nedsettende om dem. Tenk hvis folk skulle ha ment så mye og lagt seg så mye oppi andre jobber som f.eks. elektrikere, rørleggere, bilmekanikere, leger og sykepleiere. Å fokusere kun på faglig tyngde blant lærere er som å fokusere kun på faglig tyngde hos leger når helsekøen blir for lang eller folk ikke får den hjelpen de trenger. Det er så utrolig mye annet å ta tak i. Dette dokumenteringsvanviddet som regjerer gjør bare at lærere og enkelte andre profesjoner bruker mer tid på å bevise at de gjør jobben sin enn å faktisk gjøre jobben sin. Det går selvsagt ut over elevene og de mest dedikerte lærerne blir utbrente og bytter jobb.

Har du lyst til å bli lærer og synes det er interessant og givende å jobbe med barn og unge, så sier jeg kjør på! Du har allerede lagt et godt grunnlag for å bli en utmerket lærer, og resten kommer etterhvert ;)

Anonymkode: 023f9...f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tøft jobbmarked... Jeg var ferdig utdannet grunnskolelærer i juni med studiepoeng i basisfagene + flere fag. Jeg søkte 120 stillinger fra februar-august. Fikk en mengde intervjuer, men ikke jobb. De begrunnet det med at jeg ikke hadde erfaring, men det er vanskelig å skulle ha erfaring når man går rett videre fra VGS. Lurer virkelig på hva som forventes. 

Anonymkode: 6111e...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med krav om master blir vanskelig... Men foreløpig er det vel bare krav i utdanningen, ikke for å få jobb. Uansett er det ganske enkelt å få jobb på småtrinnet så jeg tror ikke du skal bekymre deg.

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tøft jobbmarked... Jeg var ferdig utdannet grunnskolelærer i juni med studiepoeng i basisfagene + flere fag. Jeg søkte 120 stillinger fra februar-august. Fikk en mengde intervjuer, men ikke jobb. De begrunnet det med at jeg ikke hadde erfaring, men det er vanskelig å skulle ha erfaring når man går rett videre fra VGS. Lurer virkelig på hva som forventes. 

Anonymkode: 6111e...df1

Jeg jobbet som tilkallingsvikar ved studiene, kun for å skaffe meg erfaring/referanse. Jeg tror det hjalp veldig mye.

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et tøft jobbmarked... Jeg var ferdig utdannet grunnskolelærer i juni med studiepoeng i basisfagene + flere fag. Jeg søkte 120 stillinger fra februar-august. Fikk en mengde intervjuer, men ikke jobb. De begrunnet det med at jeg ikke hadde erfaring, men det er vanskelig å skulle ha erfaring når man går rett videre fra VGS. Lurer virkelig på hva som forventes. 

Anonymkode: 6111e...df1

hadde du noen annen jobb da? F. Eks butikk?

Anonymkode: 5fdd4...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tøft jobbmarked... Jeg var ferdig utdannet grunnskolelærer i juni med studiepoeng i basisfagene + flere fag. Jeg søkte 120 stillinger fra februar-august. Fikk en mengde intervjuer, men ikke jobb. De begrunnet det med at jeg ikke hadde erfaring, men det er vanskelig å skulle ha erfaring når man går rett videre fra VGS. Lurer virkelig på hva som forventes. 

Anonymkode: 6111e...df1

Hæ? Erfaring med hva? Man kan jo ikke forvente at man har jobberfaring som lærer når man nettopp er blitt ferdig utdannet? Det kan jo ikke være slik at kun de som har jobbet som lærer ved en annen skole, får jobb… 

Jeg skal begynne på GLU 5.-10. neste høst. Første året etter vgs tok jeg friår og reiste, det neste året tok jeg et årsstudium i idrett, og dette skoleåret har jeg også friår. Så jeg kommer jo ikke til å ha noen erfaring når jeg blir ferdig med den fireårige lærerutdanningen? :( 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Erfaring med hva? Man kan jo ikke forvente at man har jobberfaring som lærer når man nettopp er blitt ferdig utdannet? Det kan jo ikke være slik at kun de som har jobbet som lærer ved en annen skole, får jobb… 

Jeg skal begynne på GLU 5.-10. neste høst. Første året etter vgs tok jeg friår og reiste, det neste året tok jeg et årsstudium i idrett, og dette skoleåret har jeg også friår. Så jeg kommer jo ikke til å ha noen erfaring når jeg blir ferdig med den fireårige lærerutdanningen? :( 

Anonymkode: a1b18...4d0

jobb litt som tilkallingsvikar på skoler :) da får du erfaring

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobb litt som tilkallingsvikar på skoler :) da får du erfaring

Anonymkode: fffec...642

Men må man ikke gjerne ha erfaring for å få jobb som tilkallingsvikar også? Om noen utlyser stilling om tilkallingsvikar, så vil jo heller en som er ferdig utdannet og kanskje jobbet ved andre skoler, få jobben, enn en student som er ute etter erfaring for å kunne få seg jobb når han/hun er ferdig utdannet om x antall år. Synes dette med kravet om erfaring er så rart. Alle må jo starte et sted :( Er det vanlig blant lærerstudenter å jobbe ved studiene slik at man har erfaring før man søker jobb når man er ferdig utdannet? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man ikke gjerne ha erfaring for å få jobb som tilkallingsvikar også? Om noen utlyser stilling om tilkallingsvikar, så vil jo heller en som er ferdig utdannet og kanskje jobbet ved andre skoler, få jobben, enn en student som er ute etter erfaring for å kunne få seg jobb når han/hun er ferdig utdannet om x antall år. Synes dette med kravet om erfaring er så rart. Alle må jo starte et sted :( Er det vanlig blant lærerstudenter å jobbe ved studiene slik at man har erfaring før man søker jobb når man er ferdig utdannet? 

Anonymkode: a1b18...4d0

Tilkallingsvikarer er stort sett studenter. De som er ferdig utdannet søker bare som tilkallingsvikar om de ikke får noe som helst annen jobb. Lærerstudenter er attraktive som tilkallingsvikar, om du er fleksibel:) Du kan også ringe rundt på skolene helt i starten av august, og si at du gjerne vil bli kontaktet om de trenger vikar. Det gjorde jeg. Det var ingen stillinger utlyst, men skader jo ikke å søke på de heller.

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilkallingsvikarer er stort sett studenter. De som er ferdig utdannet søker bare som tilkallingsvikar om de ikke får noe som helst annen jobb. Lærerstudenter er attraktive som tilkallingsvikar, om du er fleksibel:) Du kan også ringe rundt på skolene helt i starten av august, og si at du gjerne vil bli kontaktet om de trenger vikar. Det gjorde jeg. Det var ingen stillinger utlyst, men skader jo ikke å søke på de heller.

Anonymkode: fffec...642

Hvordan fleksibel da? Når man studerer bør man jo få med seg forelesninger, seminarer og andre ting på studiet, og det er jo gjerne samtidig som skolene har åpent. Ser for meg at det kan bli vanskelig, men mulig jeg problematiserer? :) 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som tilkallingsvikar ved studiene, kun for å skaffe meg erfaring/referanse. Jeg tror det hjalp veldig mye.

Anonymkode: fffec...642

Det gjorde jeg også i 3 år, men opplevde at flere rektorer ikke tok det på alvor. Jobbet gjennom vikarbyrå, men det burde ikke ha noe å si. 

hadde du noen annen jobb da? F. Eks butikk?

Anonymkode: 5fdd4...926

Jobber i vikabyrå + at jeg har jobber hver sommer siden jeg var 15 år. Har gjort mye forskjellig. 

Hæ? Erfaring med hva? Man kan jo ikke forvente at man har jobberfaring som lærer når man nettopp er blitt ferdig utdannet? Det kan jo ikke være slik at kun de som har jobbet som lærer ved en annen skole, får jobb… 

Anonymkode: a1b18...4d0

Det lurer jeg også på! Slik du beskriver det er det gjerne i det store byene nå. 

jobb litt som tilkallingsvikar på skoler :) da får du erfaring

Anonymkode: fffec...642

Tydeligvis ikke nok erfaring. 

Anonymkode: 6111e...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fleksibel da? Når man studerer bør man jo få med seg forelesninger, seminarer og andre ting på studiet, og det er jo gjerne samtidig som skolene har åpent. Ser for meg at det kan bli vanskelig, men mulig jeg problematiserer? :) 

Anonymkode: a1b18...4d0

Det kommer helt an på hvordan du lærer. Selv gikk jeg nesten ikke på forelesninger siste året, men leste etter kl 15.00 for da var jeg hjemme fra jobb. Fikk B på alle eksamenene. 

Anonymkode: 6111e...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Hæ? Erfaring med hva? Man kan jo ikke forvente at man har jobberfaring som lærer når man nettopp er blitt ferdig utdannet? Det kan jo ikke være slik at kun de som har jobbet som lærer ved en annen skole, får jobb… 

Jeg skal begynne på GLU 5.-10. neste høst. Første året etter vgs tok jeg friår og reiste, det neste året tok jeg et årsstudium i idrett, og dette skoleåret har jeg også friår. Så jeg kommer jo ikke til å ha noen erfaring når jeg blir ferdig med den fireårige lærerutdanningen? :( 

Anonymkode: a1b18...4d0

får du ikke året med idrett godkjent som 4. året? ;) mener det skal være mulig. Evt om du går alle 4 årene tror jeg du blir adjunkt med opprykk, så bortkastet er det uansett ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får du ikke året med idrett godkjent som 4. året? ;) mener det skal være mulig. Evt om du går alle 4 årene tror jeg du blir adjunkt med opprykk, så bortkastet er det uansett ikke :) 

Nei, fordi det året jeg gikk med idrett mangler mye av det som må være med for å få godkjent studiet i lærerutdanningen… Adjunkt med opprykk, hva er det? 

Jeg mener ikke at utdanning er bortkastet, men nytter jo ikke å ha utdanning dersom man ikke får jobb fordi man har for lite erfaring.

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest earlgrey

Nei, fordi det året jeg gikk med idrett mangler mye av det som må være med for å få godkjent studiet i lærerutdanningen… Adjunkt med opprykk, hva er det? 

Jeg mener ikke at utdanning er bortkastet, men nytter jo ikke å ha utdanning dersom man ikke får jobb fordi man har for lite erfaring.

Anonymkode: a1b18...4d0

åh, synd! Adjunkt med opprykk er 5 år, for eksempel grunnskolelærerutdanningen + årsstudium i et skolerelevant fag, spesped etc :) du får altså høyere lønn siden du har et ekstra år :)  kan godt hende idrett blir godkjent som opprykk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh, synd! Adjunkt med opprykk er 5 år, for eksempel grunnskolelærerutdanningen + årsstudium i et skolerelevant fag, spesped etc :) du får altså høyere lønn siden du har et ekstra år :)  kan godt hende idrett blir godkjent som opprykk :) 

Får håpe det! :) Men man kan jo også ta grunnskolelærerutdanning som master, altså fem år (skal vel bli et krav fra 2017). Hva blir man da? Adjunkt med opprykk da også? Jeg begynner jo på lærerutdanningen høsten 2016, så jeg MÅ jo ikke ta femårig. I tillegg ønsker jeg å ikke ta så veldig lang utdanning, pga. studielån. 

Anonymkode: a1b18...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fleksibel da? Når man studerer bør man jo få med seg forelesninger, seminarer og andre ting på studiet, og det er jo gjerne samtidig som skolene har åpent. Ser for meg at det kan bli vanskelig, men mulig jeg problematiserer? :) 

Anonymkode: a1b18...4d0

Da jeg studerte startet vi forelesningkl 12 noen ganger. Jeg ga en oversikt til barneskolen der jeg fikk vikarjobb med tidspunkt jeg ikke skulle være på forelesning, som ofte var om morgenen og noen ganger etter 12. Da jobbet jeg en time eller to om morgenen på barneskolen før jeg dro på forelesning. Om det ble endringer i timeplanen min, at vi hadde fri en dag eller en forelesning ble flyttet, så sendte jeg melding til barneskolen. 

Det kan som sagt være lurt å kontakte skolene selv. Jeg ser at noen sier de har jobbet via vikarbyrå. Noen skoler gidder bare ikke det ekstra arbeidet med vikarbyrå. Hvis det ringer en student og kan komme innom om en uke med timeplanen sin så er jo det mye enklere for de.

Anonymkode: fffec...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det! :) Men man kan jo også ta grunnskolelærerutdanning som master, altså fem år (skal vel bli et krav fra 2017). Hva blir man da? Adjunkt med opprykk da også? Jeg begynner jo på lærerutdanningen høsten 2016, så jeg MÅ jo ikke ta femårig. I tillegg ønsker jeg å ikke ta så veldig lang utdanning, pga. studielån. 

Anonymkode: a1b18...4d0

Nei, da blir du lektor. 

Anonymkode: 4a121...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...