Gå til innhold

Kan jeg nekte NAV å sende kopi av min selvangivelse til barnefar? (Bidrag)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har to barn med min tidligere samboer. Nav har krevd inn bidraget de siste 8 årene. Nå har far krevd justering, og jeg må levere lønnslipper og selvangivelse. Men så oppdager jeg at fars nye samboer har fylt ut skjemaet fra nav, det eneste far har gjort er å skrive under. Så sjansen for at hun også får se mine dokumenter er stor. Kan jeg kreve at far kun får se disse opplysningene hos nav? Har forsåvidt ikke noe å skjule, hverken jeg eller min nye mann, men kjenner jeg fylles av uvilje når et menneske han har kjent under et år skal få fullt innsyn i mine lønnslipper og selvangivelsen. Har ordnet økonomi, både jeg og mannen min, det er ikke det det står på. Det står på at en fremmed kvinne tydeligvis skal saumfare opplysninger om meg om min nye familie. F.eks huset vårt er nedbetalt, det er info hun ikke trenger å spre til seg og sin krets, noe jeg vet hun vil. For far bryter vel loven ved å vise henne det? Kjenner jeg er forbannet. Har lyst å forpurre saken, ikke det at han betaler så mye i bidrag heller... 

Anonymkode: 4cd78...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke dette informasjon barnefar får overlevert, han får kun info om inntekt. Men det er uansett naturligvis ikke ulovlig for han å gi informasjonen videre til hvem som helst. Han har ikke skrevet under noen taushetserklæring. 

Anonymkode: 6aed5...b10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kravet. Da slipper du at andre ser at du har nedbetalt huslån...

Klart far skal se din inntekt, på hvilke andre grunnlag skal bidrages settes på? Begge parter har full innsyn i saken. Men, begge parter har taushetsplikt. 

 

Anonymkode: 654bf...9d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du viser ikke mannen din opplysningene om din eks hvis du får dem?? 

Anonymkode: 27e40...62c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Har to barn med min tidligere samboer. Nav har krevd inn bidraget de siste 8 årene. Nå har far krevd justering, og jeg må levere lønnslipper og selvangivelse. Men så oppdager jeg at fars nye samboer har fylt ut skjemaet fra nav, det eneste far har gjort er å skrive under. Så sjansen for at hun også får se mine dokumenter er stor. Kan jeg kreve at far kun får se disse opplysningene hos nav? Har forsåvidt ikke noe å skjule, hverken jeg eller min nye mann, men kjenner jeg fylles av uvilje når et menneske han har kjent under et år skal få fullt innsyn i mine lønnslipper og selvangivelsen. Har ordnet økonomi, både jeg og mannen min, det er ikke det det står på. Det står på at en fremmed kvinne tydeligvis skal saumfare opplysninger om meg om min nye familie. F.eks huset vårt er nedbetalt, det er info hun ikke trenger å spre til seg og sin krets, noe jeg vet hun vil. For far bryter vel loven ved å vise henne det? Kjenner jeg er forbannet. Har lyst å forpurre saken, ikke det at han betaler så mye i bidrag heller... 

Anonymkode: 4cd78...fd5

Skjønner deg veldig godt. 

Anonymkode: 97074...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ikke se selve selvangivelsen eller lønsslippene. Han får opplyst hva du tjener.

Kan NAV garantere dette da? 

Anonymkode: 97074...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært gjennom en sånn sak, og far får ikke se kopi, men han får opplyst inntekten din i svaret fra NAV (eller hva den er beregnet til dersom du jobber mindre enn 80% uten god grunn, da blir nemlig inntekten din skjønnsberegnet). 

Anonymkode: 9270d...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I svaret fra NAV står det såklart ikke hva dere har i gjeld, og far får ikke vite annet enn din inntekt. 

Endret av Britt Banditt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan NAV garantere dette da? 

Anonymkode: 97074...02d

Ja. Men du får nå jobbe litt med konfliktnivået fra din side, ser jeg. 

Dette kan da umulig være så veldig viktig egentlig! Ja jeg moraliserer nå men det er nå barna som er viktig. Ikke at eksens nye dame får vite inntekten din....Overlat saken til nav...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så hemmelig? Ikke så vanskelig å finne andres inntekt (i den grad den stemmer) på skatteetaten heller. Ikke gjør deg vanskelig.

Anonymkode: 84e9c...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg spørre om noe, uten at det er meninga å kuppe tråden?

 

Når man gifter seg på nytt, har det noe å si i forhold til bidrag? Jeg tenker da om NAV teller "stefars" inntekt også?

Anonymkode: a4acd...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folkens jeg er ikke bitter.  Men når jeg får tilsendt kopi av fars lønnsslipper, selvangivelse og arbeidskontrakter så regner jeg med at kopi av min dokumentasjon også blir sendt ham. Og som vil bli forelagt hans nye samboer. Hun er forøvrig en vanskelig kjærring, uten å utdype, det har jeg opplevd selv, barna kommenterer det og jeg har hørt fra hans forrige samboer, som også har barn med ham at hun er slik. Og det står da vitterlig i brevet at man har taushetsplikt om den sndre foreldrern. Og jeg vet at mine opplysninger vil bli forelagt fars samboer, når det er hun som har fylt ut alle papirer for ham. Og nei, jeg har ikke på de siste 8 årene vist mannen min disse opplysningene. Nettopp fordi de er taushetsbelagte, og mannen min og jeg stoler såpass på hverandre at konfidisielle papirer som omhandler tredjeparter viser vi ikke hverandre.

Ts

Anonymkode: 4cd78...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folkens jeg er ikke bitter.  Men når jeg får tilsendt kopi av fars lønnsslipper, selvangivelse og arbeidskontrakter så regner jeg med at kopi av min dokumentasjon også blir sendt ham. Og som vil bli forelagt hans nye samboer. Hun er forøvrig en vanskelig kjærring, uten å utdype, det har jeg opplevd selv, barna kommenterer det og jeg har hørt fra hans forrige samboer, som også har barn med ham at hun er slik. Og det står da vitterlig i brevet at man har taushetsplikt om den sndre foreldrern. Og jeg vet at mine opplysninger vil bli forelagt fars samboer, når det er hun som har fylt ut alle papirer for ham. Og nei, jeg har ikke på de siste 8 årene vist mannen min disse opplysningene. Nettopp fordi de er taushetsbelagte, og mannen min og jeg stoler såpass på hverandre at konfidisielle papirer som omhandler tredjeparter viser vi ikke hverandre.

Ts

Anonymkode: 4cd78...fd5

Den setningen henger jo ikke på greip engang..:)

At du får tilsendt fars lønnsslipper og arbeidskontrakter tror jeg rett og slett ikke på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trodde det ikke selv heller. Men det står i brevet at det medfølger dokumentasjon fra far. Kopi av de 3 siste lønnsslipper, selvangivelsen for fjoråret, fars arbeidskontrakt i nåværende jobb, og et permisjonsvarselfra forrige arbeidsgiver.

Da jeg krevde bidrag for 8 år siden, etter han ikke hadde betalt som avtalt i vår private avtale, fikk jeg kun et ark med opplysninger om hans inntekt. Nå har jeg altså fått kopier av alt. Der jeg ser lønna, hva han har av utleggstrekk, etc... 

På selvangivelsen min står også info om mannen min, da vi eier felles bolig. I tillegg har jeg vært sykemeldt 3 mnd i fjor, som står som sykepenger på selvangivelsen. At jeg har vært sykemeldt har han og hans samboer ingenting med. Har heldigvis ingen rot i vår økonomi, men det er prinsippet her. Jeg vil ikke at mine lønnsslipper og selvangivelse skal komme fars samboer for øye. Trodde helt ærlig at hans lønnsslipper og selvangivelse var taushetsbelagt fra navs side. Har forsøkt å tinge nav, men ingen har svart pga høy pågang. 

Anonymkode: 4cd78...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en feil.

En ganske grov feil også

Har du forresten spesifikt bedt om kopi av all dokumentasjon i saken?

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har to barn med min tidligere samboer. Nav har krevd inn bidraget de siste 8 årene. Nå har far krevd justering, og jeg må levere lønnslipper og selvangivelse. Men så oppdager jeg at fars nye samboer har fylt ut skjemaet fra nav, det eneste far har gjort er å skrive under. Så sjansen for at hun også får se mine dokumenter er stor. Kan jeg kreve at far kun får se disse opplysningene hos nav? Har forsåvidt ikke noe å skjule, hverken jeg eller min nye mann, men kjenner jeg fylles av uvilje når et menneske han har kjent under et år skal få fullt innsyn i mine lønnslipper og selvangivelsen. Har ordnet økonomi, både jeg og mannen min, det er ikke det det står på. Det står på at en fremmed kvinne tydeligvis skal saumfare opplysninger om meg om min nye familie. F.eks huset vårt er nedbetalt, det er info hun ikke trenger å spre til seg og sin krets, noe jeg vet hun vil. For far bryter vel loven ved å vise henne det? Kjenner jeg er forbannet. Har lyst å forpurre saken, ikke det at han betaler så mye i bidrag heller... 

Anonymkode: 4cd78...fd5

Hei TS. Jeg regner med at NAV vet hva de kan gi innsyn i. Det er noe som er unntatt. Det vi si sladdes eller lignende. Se lenken "Offenleghetslova". Det meste kan kreves innsyn i. Det kan tenkes noe må sladdes. Dette går på bl.a på personlig økonomi. Deler av selvangivelsen er åpne vil jeg tro. Men tviler på om alt er åpnet. Blant annet direkte inntekt fra arbeidsgiver, lønnslipper, kontonummer, trekk ovs. Det som er åpnet er nok det som det som ligger i ligningen. Om noe mer er åpnet tørr jeg ikke si. Men saksbehandlingen til NAV skal legges frem, og der skal det fremgå grunnlaget for bidrag ovs.   https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-05-19-16?q=offentlighetslova

Bakgrunnen for innsyn er å se om det offentlige har behandlet saken riktig og ikke dine personlige opplysninger.

Forvaltningsloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10?q=forvaltningslova

3. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1)noens personlige forhold, eller
2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

0Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40, endret ved lov 11 juni 1982 nr. 47.

 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er en feil.

En ganske grov feil også

Har du forresten spesifikt bedt om kopi av all dokumentasjon i saken?

Nei. Jeg fikk plutselig et brevfra nav om at far ønsker å utregne bidrag på nytt. Ante ikke at han hadde søkt om det engang. Så nei jeg har ikke bedt om noe, og skjønte svært lite da det kom en tykk konvolutt fra nav. 

Anonymkode: 4cd78...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...