Gå til innhold

Referanser når man har vært lenge utenfor arbeidslivet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er arbeidssøkende etter å ha vært utenfor arbeidslivet i 10 år (sykdom og deretter fikk jeg to barn tett). Jeg har en god utdannelse og har hatt sommer- og deltidsjobber under hele studietiden. Referansene mine er likevel gamle og det er tvilsomt at noen av mine tidligere sjefer/kolleger fremdeles jobber på samme sted. Jeg har selvsagt fått attest fra alle steder jeg har jobbet, men har altså ingen referanser som kan bli oppringt. Hva skal jeg gjøre? Hvordan skal jeg få en jobb uten referanser?

Anonymkode: 7dad9...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan bli vanskelig. Har du sittet i FAU i barnehagen, miljøutslipp i borettslaget, vært frivillig noe sted? 

 

Jeg hadde ikke ansatt noen uten referanse innenfor de siste tre år, men hvis en attraktiv kandidat hadde hatt referanse fra frivillig arbeid eller lignende, så kunne jeg inngått en midlertidig kontrakt - og sett hvordan vedkommende fungerte... 

Anonymkode: 33060...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med såkallt sosial referanse? Noen i din nærmeste omgangskrets som kan gi de opplysninger om deg som person? Det kan være vel så bra - og iallefall bedre enn ingen referanse! men viktig at du får forklart situasjonen da, hvorfor du ikke kan gi kollega/leder referanser. Det står jo ofte noen opplysninger om deg som ansatt i sluttattestene også. Ikke gi opp - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får søke på alt av jobber og ta til takke med det du får, alt er bedre enn hull i cv'en. Så klatrer du fort etter hvert til noe mer spennende, hvis du er dyktig:)

Anonymkode: dea9c...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken jobber er du ute etter? Noe spesielt du er utdannet innen, eller vil du ta hva som helst?


I løpet av mine 7 år innenfor arbeidslivet, så er det kun min siste arbeidsgiver som har bedt om referanse.

Anonymkode: 3938d...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken jobber er du ute etter? Noe spesielt du er utdannet innen, eller vil du ta hva som helst?


I løpet av mine 7 år innenfor arbeidslivet, så er det kun min siste arbeidsgiver som har bedt om referanse.

Anonymkode: 3938d...473

Men slik arbeidsmarkedet er nå, så kan man ikke regne med å få jobb uten referanser.

Melde deg til et vikarbyrå, selv korte vikariater her og der vil gi nye referanser

Anonymkode: 8cba0...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ikke enkelt ut. Kanskje utdannelsen din er "utdatert" siden du ikke hverken har praktisert den eller etterutdannet deg i løpet av de 10 siste årene...

Anonymkode: f90e3...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb frivillig, med styret i borettslaget, i styret i en eller annen organisasjon e.l. mens du søker jobb. Det er utrolig mye bedre enn å ikke ha referanser. Viktig at man driver men en eller annen form for seriøs aktivitet. 

Anonymkode: 6b38b...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...