Gå til innhold

Hvis man ikke møter på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere må skille på to ting. For å få omgjort lån til stipend må du bestå de fagene du var meldt opp i. For å fjerne etterslepet for å få mer lån trenger du kun å bestå studiepoeng (i hva som helst).

Det er dette jeg også har oppfattet. Hvis man feks. studerer noe og ikke består eksamen, slik at man får etterslep på mer enn 60 stp, så mister man retten til støtte fra Lånekassen. MEN hvis man da ikke ønsker å ta opp de samme fagene man ikke besto (fordi det er helt urelevant for det man har bestemt seg for "å bli"), så kan man ta andre fag som er mer relevant for det man skal jobbe med i framtiden, og dermed få fjernet etterslepet, slik at man er 60 stp eller mindre i etterslep og dermed kan motta støtte fra Lånekassen igjen. Men støtten man fikk fra Lånekassen de semestrene man ikke besto, som ble rent lånt og ikke stipend siden man ikke besto, det blir fortsatt ikke omgjort til stipend selv om man fjerner etterslepet med andre fag :) TROR JEG! 

Anonymkode: 9cf97...fcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var inne på Lånekassen i går, jeg så at jeg har fire fag som jeg ikke har fått stipend på som eldes om ett år(de blir foreldet etter fire år) det stod at jeg hadde mulighet til å få xx'xxx antall kroner omgjort til stipend hvis jeg består eksamen i de fagene jeg strøk for mange år siden. 

Så det stemmer som ambivalentReaction skriver. 

Men jeg viste ikke det at man kan slippe etterslepet(studiepoeng og retten på lån) med å ta opp nye fag, dette må jeg sjekke ut mer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på Lånekassen i går, jeg så at jeg har fire fag som jeg ikke har fått stipend på som eldes om ett år(de blir foreldet etter fire år) det stod at jeg hadde mulighet til å få xx'xxx antall kroner omgjort til stipend hvis jeg består eksamen i de fagene jeg strøk for mange år siden. 

Så det stemmer som ambivalentReaction skriver. 

Men jeg viste ikke det at man kan slippe etterslepet(studiepoeng og retten på lån) med å ta opp nye fag, dette må jeg sjekke ut mer :) 

Hva betyr at det blir foreldet etter fire år? At man ikke lenger kan ta opp fagene og få lån omgjort til stipend? 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr at det blir foreldet etter fire år? At man ikke lenger kan ta opp fagene og få lån omgjort til stipend? 

Anonymkode: 9cf97...fcb

ja. Man har fire år på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble så mye spekulering her at jeg ringte Lånekassen for å få svar på spm, så her er svaret: 

Hvis man har strøket i et fag får man ikke stipend for det faget, for å få stipendet må du ta opp akkurat det faget og du har fire år på deg.

Når du henger på etterslep har det ikke noe å si hvordan fag du tar for å komme deg ovenpå igjen, MEN da må du bestå dette faget UTEN støtte, hvis ikke er du fortsatt på etterslep. Havner du over 60 studiepoeng mister du retten på lån og stipend. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...