Gå til innhold

Hvis man ikke møter på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar et nettstudie som er knyttet til en høgskole, slik at jeg får studiepoeng og støtte fra Lånekassen. 

Har dessverre hatt et veldig turbulent semester på privat vis, og har derfor nesten ikke fått lest noe som helst av pensum. Vi har to eksamener neste uke, én skriftlig og én muntlig-praktisk. Vi hadde også en skriftlig eksamen tidligere i semesteret, den leste jeg en del til, og fikk D. 

Dersom jeg ikke møter opp på en eller begge de eksamenene neste uke, hva skjer da? Blir det bare slik at jeg ikke får studiet bestått, eller må noe mer ordnes? Dette er ikke et studie jeg må bestå for å kunne fortsette med det jeg vil i framtiden, da jeg tenker å begynne på en mastergrad i noe helt annet neste høst. 

Hilsen jente 21 år. 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvordan det er med akkurat det studiet du går, men vet i alle fall at det eneste som skjer om man ikke møter på eksamen på noen studier/skoler, så er det ikke noe spesielt som må ordnet, man får bare ikke godkjent studiepoengene, og får derfor ikke omgjort lånet til stipend :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil motta stipend og lån fra Lånekassen så lenge du ikke ligger bak med mer enn ett år. Null stress.

Anonymkode: 63928...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen vil telles som at du har brukt en sjanse. Du kan altså gå opp igjen når sjanse nr 2 kommer opp. Det vil ikke få noen følge på lånekassen så sant du ikke ligger mer enn ett år bak. Stryker du på sjanse nr 2 og må opp til nr 3 så begynner å bli verre siden flere skoler ikke setter opp nr 3 før neste kull skal ha det. Da kan du fort ende opp ett år bak. 

Anonymkode: fe059...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil motta stipend og lån fra Lånekassen så lenge du ikke ligger bak med mer enn ett år. Null stress.

Anonymkode: 63928...580

Eksamen vil telles som at du har brukt en sjanse. Du kan altså gå opp igjen når sjanse nr 2 kommer opp. Det vil ikke få noen følge på lånekassen så sant du ikke ligger mer enn ett år bak. Stryker du på sjanse nr 2 og må opp til nr 3 så begynner å bli verre siden flere skoler ikke setter opp nr 3 før neste kull skal ha det. Da kan du fort ende opp ett år bak. 

Anonymkode: fe059...947

Men jeg har jo egentlig ikke behov for å bestå dette nettstudiet, siden jeg ikke kommer til å måtte ha det i framtiden, da masteren min (grunnskolelærer) er noe helt annet enn det jeg studerer nå. Tok dette nettstudiet egentlig mest for å gjøre noe imens jeg bestemte meg for "hva jeg skal bli". 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få omgjort lån til stipend, utover det skjer det ikke noe spesielt så lenge du ikke har behov for eksamenen.

Anonymkode: 8fc00...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke få omgjort lån til stipend, utover det skjer det ikke noe spesielt så lenge du ikke har behov for eksamenen.

Anonymkode: 8fc00...789

Okei :) Blir evt. at jeg står på 10 studiepoeng, og ikke får bestått 20 studiepoeng. Vil det være veldig ugunstig med tanke på størrelsen på lånet? 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker jo av den totale tiden du kan få lån fra Lånekassa, så dersom du ikke har planer om å studere noe som helst til våren kaster du sånn sett bort et halvt år med studiestøtte hvis du fortsetter å ta imot støtte. Og hvis noe skulle skje mens du faktisk utdanner deg senere, og du ligger 50 studiepoeng bak som følge av stryk i 20 til høst 2015 og ikke møtt til noe vår 2016, da har du fort et ganske stort problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å bestå i alle fall, for å få mindre lån.. :) 

Anonymkode: e2b6f...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker jo av den totale tiden du kan få lån fra Lånekassa, så dersom du ikke har planer om å studere noe som helst til våren kaster du sånn sett bort et halvt år med studiestøtte hvis du fortsetter å ta imot støtte. Og hvis noe skulle skje mens du faktisk utdanner deg senere, og du ligger 50 studiepoeng bak som følge av stryk i 20 til høst 2015 og ikke møtt til noe vår 2016, da har du fort et ganske stort problem.

Jeg ville prøvd å bestå i alle fall, for å få mindre lån.. :) 

Anonymkode: e2b6f...b1f

Jeg skal ikke motta støtte fra Lånekassen til våren. Da skal jeg bo hjemme hos foreldrene mine, og ta opp fag fra videregående. Så jeg blir jo evt. 20 studiepoeng bak da, hvis jeg ikke møter eller ikke består de to siste eksamenene (må bestå begge for å få delemnet godkjent, stryker jeg på én så får jeg ikke den andre godkjent heller). 

Kan jo selvfølgelig prøve å bestå, men jeg har nesten ikke lest noe som helst i pensum, og da tror jeg det blir vanskelig å bestå én skriftlig og én muntlig eksamen på samme uke :( 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å møte opp og levere blankt. Fordi i følge skolen kunne jeg få problemer om jeg bare lot vær å møte opp. Har studert to år nå i ettertid og lagt fler studiepoeng bak, men siden jeg er under 60 studiepoeng går det bra. Det gir meg ekstra press til å stå på og ta fagene seriøst, siden jeg vet at jeg må :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å møte opp og levere blankt. Fordi i følge skolen kunne jeg få problemer om jeg bare lot vær å møte opp. Har studert to år nå i ettertid og lagt fler studiepoeng bak, men siden jeg er under 60 studiepoeng går det bra. Det gir meg ekstra press til å stå på og ta fagene seriøst, siden jeg vet at jeg må :) 

Men hva er forskjellen på å ikke møte opp, og å møte opp og levere blankt? Og hvordan "leverer man blankt" på muntlig-praktisk eksamen? 

Er du mange studiepoeng bak? Jeg kommer jo til å ligge 20 studiepoeng bak om jeg ikke består de to eksamenene. Når jeg skal studere master fra neste høst MÅ jeg jo få alt bestått for å kunne bli ferdig utdannet, så om jeg stryker må jeg jo ta opp igjen, og slik blir jeg jo ikke hengende noe mer enn 20 studiepoeng bak i framtiden uansett? Eller tar jeg kanskje feil? :) 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er forskjellen på å ikke møte opp, og å møte opp og levere blankt? Og hvordan "leverer man blankt" på muntlig-praktisk eksamen? 

Er du mange studiepoeng bak? Jeg kommer jo til å ligge 20 studiepoeng bak om jeg ikke består de to eksamenene. Når jeg skal studere master fra neste høst MÅ jeg jo få alt bestått for å kunne bli ferdig utdannet, så om jeg stryker må jeg jo ta opp igjen, og slik blir jeg jo ikke hengende noe mer enn 20 studiepoeng bak i framtiden uansett? Eller tar jeg kanskje feil? :) 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Ring skolen å hør, det var det jeg gjorde. Jeg ligger 40 poeng bak :) 

Du kan sikkert bare møte opp og si at du ikke kan noe, når man leverer blankt får man stryk. Så det blir vell det samme. 

 

Hvis jeg stryker 20 studiepoeng mister jeg retten til lån og stipend. Da må du ta opp fagene du har strøket for å få tilbake retten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring skolen å hør, det var det jeg gjorde. Jeg ligger 40 poeng bak :) 

Du kan sikkert bare møte opp og si at du ikke kan noe, når man leverer blankt får man stryk. Så det blir vell det samme. 

 

Hvis jeg stryker 20 studiepoeng mister jeg retten til lån og stipend. Da må du ta opp fagene du har strøket for å få tilbake retten. 

Du kan stryke på 20 stp til og fortsette å få støtte. Det er hvis du er MER enn 60 stp forsinket at du mister retten :) Og du trenger heller ikke å ta opp fagene du har strøket på, du kan ta andre fag hvis du vil. Lånekassen regner ut i fra kun studiepoeng, ikke hvilket fag man tar. 

Anonymkode: 9cf97...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stryke på 20 stp til og fortsette å få støtte. Det er hvis du er MER enn 60 stp forsinket at du mister retten :) Og du trenger heller ikke å ta opp fagene du har strøket på, du kan ta andre fag hvis du vil. Lånekassen regner ut i fra kun studiepoeng, ikke hvilket fag man tar. 

Anonymkode: 9cf97...fcb

javell, så hvis jeg stryker 30 studiepoeng da. 

 

Jeg har forstått det sånn at du må ta opp fagene du strøk på. Hvordan kan jeg ta opp helt urelevante fag og få det godkjent? Står jeg ikke i minus nå lengre da, siden jeg har studert i to år?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javell, så hvis jeg stryker 30 studiepoeng da. 

 

Jeg har forstått det sånn at du må ta opp fagene du strøk på. Hvordan kan jeg ta opp helt urelevante fag og få det godkjent? Står jeg ikke i minus nå lengre da, siden jeg har studert i to år?  

Tror ikke du må ta opp fagene du strøk på med tanke på Lånekassen. Lånekassen bryr seg ikke om HVA du studerer, kun at du følger normal progresjon med tanke på antall studiepoeng. 30 poeng er 30 poeng for dem, uavhengig om det er komplisert matematikk relevant for studiene, eller gjenkjenning av fugleraser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da synes jeg det er rart at jeg og flere av mine venner står i minus når det kommer til studielånet og stipendutbetaling! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må skille på to ting. For å få omgjort lån til stipend må du bestå de fagene du var meldt opp i. For å fjerne etterslepet for å få mer lån trenger du kun å bestå studiepoeng (i hva som helst).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må skille på to ting. For å få omgjort lån til stipend må du bestå de fagene du var meldt opp i. For å fjerne etterslepet for å få mer lån trenger du kun å bestå studiepoeng (i hva som helst).

feil. Man kan få omgjort lån til stipend bare man har nok poeng. Trenger ikke være de samme man er meldt opp i

Anonymkode: 3de73...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil. Man kan få omgjort lån til stipend bare man har nok poeng. Trenger ikke være de samme man er meldt opp i

Anonymkode: 3de73...420

Kilde? Lånekassen sa det motsatte til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...