Gå til innhold

Personlighetstype & jobb - test!


eplekarten

Anbefalte innlegg

Kom til å tenke på noe som kanskje ville vært litt gøy, midt i eksamenslesingen!
Veldig mange her inne leter etter karriereveien osv. "som passer for dem" gjennom andres råd og erfaringer, noe som kan bli misvisende..
Jeg synes det hadde vært gøy med litt faktabaserte greier, så hvis noen vet sin personlighetstype (evt. tar test på eksempelvis http://16personalities.com/ og skriver inn hva de får, og hvilken jobb eller studie de har/tar, samt hvor høy trivsel de opplever? Evt. tilføye hva de heller ville ha gjort eller hva som er pros og cons.

Kanskje bare jeg som synes sånt er spennende, men gøy hvis noen vil bidra :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk INTJ. Nå går jeg fortsatt på vgs, men har planer om å søke jus til neste år, et studie jeg tror jeg kommer til å like. 

Anonymkode: 3a410...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB over her. Kan legge til at jeg vurderer et år i militæret også, om det er interessant for deg.

Anonymkode: 3a410...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et godt råd fra en som vet en del om denne testen: Den er like useriøs som astrologi, så bare glem den! 

Anonymkode: 8a7b2...fc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :) bare hørt fra læreren min som har jobbet mye med rekruttering i store selskaper osv at de brukte mbti og jung pers.testene, og det er vel basisen for den her og, så tenkte det kunne være en gøy og uhøytidelig test, menmen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISFJ- T. Jobber som vernepleier. Trives alt fra 7-10 alt ettersom :) 

Anonymkode: 48750...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INTP-A. Sykepleier. Trives greit, kanskje 5. Kunne jeg reist tilbake i tid ville jeg valgt noe annet, som bioingeniør eller romfysikk.

Anonymkode: 9d129...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er INFJ. Har master innen realfag, noe som var veldig feil. Eier ingen genuin teknisk/matematisk innsikt. Har jobbet som programmerer i industrien et par år. 

At testen er like useriøs som astrologi, er jeg uenig i. Dette med å være introvert eller ekstrovert er blant annet begreper som brukes innen personlighetspsykologi. Så selv om denne testen har sine svakheter og resultatet må tas med en stor klype salt, så er det ikke bare tull.

Anonymkode: b64c0...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I/ENFP (ligger helt på grensen mellom introvert og ekstrovert) 

Studerer noe innen for medier - passer godt overens med resultatet 

Om jeg ikke skulle valgt den retningen ville jeg valgt en retning innen helse og psykologi (men er litt hypokonder, og får helt noia  av mye som har med kropp og helse å gjøre) - Dette stemmer også overens med testen. 

Kjenner meg generelt veldig mye igjen i disse to personlighetene - og også i det at jeg vipper litt mellom I og E. Har lest på endel av de andre, som jeg ikke kjenner meg spesielt igjen i. Er noen setninger om "min" personlighet som er VELDIG spot on, på en helt annen måte enn horoskoper (som alle passer til alle). 

Anonymkode: 558a7...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

ENFJ PERSONALITY (“THE PROTAGONIST”)

Everything you do right now ripples outward and affects everyone. Your posture can shine your heart or transmit anxiety. Your breath can radiate love or muddy the room in depression. Your glance can awaken joy. Your words can inspire freedom. Your every act can open hearts and minds.
David Deida
ENFJs are natural-born leaders, full of passion and charisma. Forming around two percent of the population, they are oftentimes our politicians, our coaches and our teachers, reaching out and inspiring others to achieve and to do good in the world. With a natural confidence that begets influence, ENFJs take a great deal of pride and joy in guiding others to work together to improve themselves and their community.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :) bare hørt fra læreren min som har jobbet mye med rekruttering i store selskaper osv at de brukte mbti og jung pers.testene, og det er vel basisen for den her og, så tenkte det kunne være en gøy og uhøytidelig test, menmen :) 

jo det stemmer det,men personlighetstester har egentlig lite å si da folk som regel lyver og ikke er helt ærlighet.  De plotter inn det de tror blir sett positivt på feks om de skal søke en lederjobb og spm er om de trives med å snakke foran folk,vil de si de har 0 problemer med det selvom de FLESTE kan føle det litt/veldig ubehagelig å snakke foran andre. Et spm kan feks være "har du gjort noe ulovlig?"og folk plotter inn nei selvom de fleste av oss faktisk har gjort noe ulovlig (kjørt for fort,handlet over kvote, røyka hasj på fest)

tester man kan google seg til er ikke de testene som blir brukt da selskapene utvikler egne tester.og etterfulgt av testen får de som regel en case de skal løser.  Om de da har plottet inn at de er "kreative"og "problemløsere"så ser man fort at de ikke har en kreativ tilnærming til case og at de sitter der som et stort spørsmålstegn når de egentlig skulle vært "problemløsere".

Akkurat som når folk skriver søknad,hva skriver de?98% har med "er fleksibel,jobber bra alene som med andre og jobber bra under press"om dette hadde stemt så hadde det ikke vært et så stort problem med arbeidstakere og deres konfliktproblemer som det faktisk er idag☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

INFP - blir utdannet lektor til våren, og stortrives med læreryrket (språk og samfunnsfag).

Anonymkode: 055f9...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :) bare hørt fra læreren min som har jobbet mye med rekruttering i store selskaper osv at de brukte mbti og jung pers.testene, og det er vel basisen for den her og, så tenkte det kunne være en gøy og uhøytidelig test, menmen :) 

Ja, den er populær, men dessverre ikke en pålitelig test. Trist at den er så mye brukt

Anonymkode: 8a7b2...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk vil vite noe om personligheten sin, så ta en ordentlig Big Five test! 

Anonymkode: 8a7b2...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ENFJ. Studerer kultur og ledelse, passer perfekt for meg :) Er med i ENFJ-gruppa på facebook:P 

Anonymkode: fc6db...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISFP-A.

Faktisk fikk jeg 97% introvert, haha. Ellers var det ikke så store utslag på de andre faktorene, 60-40 for det meste.

Jeg er økonomiutdannet. Jobber som konsulent i kommunen, teknisk etat. Trives godt, bra arbeidsmiljø på avdelingen og interessante arbeidsoppgaver. Og ikke minst har jeg eget kontor (med dør som kan lukkes!). Noen telefoner får jeg, av og til personlig oppmøte fra innbyggerne i kommunen, men for det meste sitter jeg foran dataen og jobber. Som introvert passer det meg perfekt.

Anonymkode: 482e4...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INFP-T:

"INFP personalities are true idealists, always looking for the hint of good in even the worst of people and events, searching for ways to make things better. While they may be perceived as calm, reserved, or even shy, INFPs have an inner flame and passion that can truly shine. Comprising just 4% of the population, the risk of feeling misunderstood is unfortunately high for the INFP personality type – but when they find like-minded people to spend their time with, the harmony they feel will be a fountain of joy and inspiration."

- Studerer psykologi. Men har alltid drømt om å jobbe med kunst.

Anonymkode: 17370...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :) bare hørt fra læreren min som har jobbet mye med rekruttering i store selskaper osv at de brukte mbti og jung pers.testene, og det er vel basisen for den her og, så tenkte det kunne være en gøy og uhøytidelig test, menmen :) 

HR-student (og eks-psykologistudent) her, det som brukes oftere og i manges øyne mer nøyaktig er problemløsningstester og big five-personlighetstesten :) Den viser f.eks hvor lett du er å motivere, hvor pålitelig du er, hvor utadvendt/innadvendt (hvor du henter energi fra, deg selv eller andre) du er osv. Nyttige verktøy for en arbeidsgiver, med andre ord.

MBTI testene er morsomme(re) å ta, men vil gi få indikatorer på hvorvidt du er en pålitelig medarbeider, en god leder eller om du er et følelsesmenneske. Som en annen AB nevnte, dette er nesten personlighetstestenes "horoskop", selv om jeg personlig synes det er interessant å se hvor mennesker ligger på f.eks intuisjon, empati, dømmende osv.

I andre sammenhenger enn ved ansettelser og motivasjonsarbeid kan altså MBTI være en artig/noe nyttig greie, f.eks hvis man lurer litt på hva man kanskje passer til å jobbe med eller ta utdannelse innen. Ikke overraskende faller jeg selv under kategorien INFJ som jo passer til nettopp psykologistudier ^^ 

Anonymkode: c350c...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...