Gå til innhold

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - November 2015


Teardrop

Anbefalte innlegg

Noen som har tanke/ide om hvilket tema som tas opp i morgen?
Noen tips å dele fra eksamen i våres eller fra i fjor?
Hvilket tema var aktuelt i våres og i fjor vinter?

Trenger all hjelp jeg kan få. Er privatist og tar påbyggfagene ved siden av jobb på kveldstid. Føler ikke det er noe jeg kan lese for å få forberedt meg til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye mulig at det blir en flyktning-relatert oppgave på langsvar. Iallfall noe allmenngyldig som har vært i media i 2015.

Anonymkode: 8e8fc...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde norsk hovedmål eksamen i fjor. Det handlet om islendingssogaene og om nymodernismen eller hva det var det het. 

Anonymkode: d7ca3...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha gode maler/oversikt over hvordan ulike tekster skal bygges opp.
Du finner gamle eksamensoppgaver på udir.no, hvis du ville se tema på tidligere eksamen eller eksempler på oppgaver.

Jeg skal også ha norsk i morgen, håper på novelleanalyse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelle tips:

- Pass på å svare på det oppgaven faktisk spør om; ikke dra inn en haug med irrelevante ting bare for å vise at du har lest pensum (dvs. at du har med deg bøkene..), det trekker nemlig mer ned enn opp. Fokus og struktur; en klar problemstilling og en rød tråd gjennom hele teksten er trikset for å skrive en god oppgave i norsk.

- På kortsvarsoppgaven: står det 250 ord så er det 250 ord. Ikke 100 eller 450. Så nært som mulig, max. 10% +/- (men helst så lite som mulig; dette ser man på som sensor)

- Læreplanmål: disse forteller hva det forventes at dere har lært etter disse 3 årene. Ha med bøker for alle årene også dersom dere har mulighet, og få deg et overblikk over litteraturhistorien, nynorskens historie ++.

- Forbered deg på forskjellige skrivestiler. Da jeg hadde eksamen i hovedmål for noen år siden kom det f.eks. ikke en eneste novelle (!), og de som da hadde gamblet på denne ene sjangeren (og ikke kunne skrive noe annet), vel, de gikk det ikke så bra med. Ha gjerne med et dokument med en grov oppsummering av de ulike sjangrene, sånn for å ha en mal å se på dersom du er i tvil.

- Dersom det står sånne tips på eksamensoppgavene (noe de har begynt med den siste tiden), les disse nøye og tenk pensumrelatert. De tipsene kan være gull verdt for å skrive en god oppgave, da de gir hint om hva sensor ser etter i den aktuelle oppgavebesvarelsen.

- Pass på hva det faktisk bes om i oppgaveteksten. Det er forskjell på å argumentere for et spesifikt syn, å drøfte et tema eller to-tre standpunkter, sammenligne x og y osvosv. Får du beskjed om å drøfte et tema og du kun argumenterer for én side av saken uten å nevne at en sak kan ses fra både to, tre og fire sider (eksempelvis), så kvalifiserer det til stryk i seg selv, for da har du ikke forstått hva oppgaven ber deg om å gjøre. Bruk heller litt tid på å lese oppgaven og forsikre deg om du har forstått hva de vil du skal gjøre. Det er velbrukt tid! :) 

 

Endret av Strixvaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så ikke denne tråden før nå. Er det i dag eksamen er? Hvis ikke, kan jeg godt sende deg min der jeg fikk karakter 6 i år. Så kan du gjøre noe lignende... Det var sånn jeg fikk 6 ihvertfall. Brukte en gammel 6-er besvarelse og fikk litt inspirasjon av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tanke/ide om hvilket tema som tas opp i morgen?
Noen tips å dele fra eksamen i våres eller fra i fjor?
Hvilket tema var aktuelt i våres og i fjor vinter?

Trenger all hjelp jeg kan få. Er privatist og tar påbyggfagene ved siden av jobb på kveldstid. Føler ikke det er noe jeg kan lese for å få forberedt meg til i morgen!

Du må ha god oversikt over de litteraturhistoriske periodene og hva som kjennetegner dem. Det pleier også å være en oppgave hvor man kan fremme sine kunnskaper om språkhistorie. Når det gjelder skrivestil er det viktig å holde en rød tråd, skrive "enkelt", men korrekt. Gjerne litt "muntlig" skrivestil. Husk en god innledning og avslutning, lær deg hva disse skal inneholde. Skal du på Valhall? Der er iskaldt der nå, husk varme sokker 😉 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så ikke denne tråden før nå. Er det i dag eksamen er? Hvis ikke, kan jeg godt sende deg min der jeg fikk karakter 6 i år. Så kan du gjøre noe lignende... Det var sånn jeg fikk 6 ihvertfall. Brukte en gammel 6-er besvarelse og fikk litt inspirasjon av den.

Det er jo ikke sikkert oppgaven var den samme engang?

Anonymkode: 69b62...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket trma var det i dag?

 Noen som kan fortelle om oppgavene?

Anonymkode: 6a3cd...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket trma var det i dag?

 Noen som kan fortelle om oppgavene?

Anonymkode: 6a3cd...9e0

Min eksamen så hvertfall sånn ut:

Kortsvar -  fortell om hvordan Hamsun beskriver hovedpersonen i et utdrag av boka Markens grøde

Langsvar - velg mellom forskjellige oppgaver der man i 2 av 4 alternativ sammenligner forskjellige tekster og drøfter de. Den ene oppgaven hadde kun en tekst man skulle drøfte, og den siste kunne man skrive en mer kreativ tekst til.

Enkelt forklart og heller ikke ordrett ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert oppgaven var den samme engang?

Les siste setning om igjen...

"(...) fikk litt inspirasjon av den."


Selvfølgelig brukte jeg ikke den ordrett, men hvis du ser på eksamenene i norsk hovedmål de siste 10 årene, har kreativ tekst, essay, kåseri og retorisk analyse vært i hver eneste langsvaroppgave.

Endret av ignorancus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...