Gå til innhold

Utredning - Ikke samboende foreldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er innkalt til utredning av min sønn, og dette er et felles møte med barnefar. Fastlege, bup, ppt og lærere skal også delta på møte, for å planlegge utredning. Ønsker ikke felles møte med barnefar, det er svært stort og intensivt konfliktsnivå mellom oss, og mangel på vilje til å samarbeide. Far legger ikke sine egne følelser til side for barnets del, og jeg føler jeg ikke får komme til ordet med han tilstede. Er det mulig å be om hvert sitt møte, eller MÅ begge foreldre delta på samme møte? 

Anonymkode: 9b601...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke om dere KAN få to møter, men det burde virkelig være unødvendig.

Klarer dere ikke å sitte i samme rom, med fagfolk som opplyser dere, uten å ryke i tottene på hverandre?? Håpløst!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et så stort apparat involvert kan dere ikke forvente at alle involverte skal sette av tid til å ha to like møter og gjenta seg selv fordi to voksne mennesker ikke klarer å oppholde seg i samme rom. Det får være grenser for sløsing med ressurser og andres tid.

Anonymkode: f64b8...526

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville Vært merkelig om dere kan få hvert deres møte. Disse instansene er det vanvittig lang ventetid hos og jeg kjenner jeg blir litt irritert over at noen vil økende den mer.

Ditt barn har ikke krav på mer ressurser hos disse instansene enn mitt barn har bare fordi dere foreldre ikke kan samarbeide.

Ta dere sammen å bestill time på familievernkontoret og løs konfliktnivået deres der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg. Vi har vært på familievernkontoret titt og ofte disse fem årene. Håpløst? Ja - så absolutt. Og burde helt klart være unødvendig. Men det er det altså ikke i denne situasjon dessverre. TS

Anonymkode: 9b601...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det kan være greit at  fagfolkene får se det problemet dere har med å samarbeide, kanskje nettopp det som er grunnlaget for uttredning?

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dere får ikke hvert deres møte, det krever alt for mye ressurser. Men det kan jo være fint at støtteapparatet ser problemene dere har, så forstår de mer av hvordan det er hjemme, for det er også viktig. 

Anonymkode: 599e0...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det kan være greit at  fagfolkene får se det problemet dere har med å samarbeide, kanskje nettopp det som er grunnlaget for uttredning?

 

Naturligvis får dere ikke to møter. Og i innlegget sitert over er et viktig poeng i hvorfor. 

Anonymkode: ff00f...2dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom det samme. Utredning av barn, og stor konflikt mellom meg og far. Våre primærutredere var begge kvinner, og hele saken endte med at dem brydde seg mer om far, enn ungen som ble utredet. Far er veldig flink til å fiske sympati.

Men forstår at det hadde blitt altfor dyrt hvis vi skulle hatt samme apparat hver for oss. Bare vær obs på at selv proffe er lettkjøpte for dem som er flinke på manipulering. Selv er jeg veldig rett frem og veldig dårlig på å bygge personlige bånd til fagfolk, derfor ble han sett på som en stakkars mann, og jeg som et hespetre.

Anonymkode: 0ab96...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Er innkalt til utredning av min sønn, og dette er et felles møte med barnefar. Fastlege, bup, ppt og lærere skal også delta på møte, for å planlegge utredning. Ønsker ikke felles møte med barnefar, det er svært stort og intensivt konfliktsnivå mellom oss, og mangel på vilje til å samarbeide. Far legger ikke sine egne følelser til side for barnets del, og jeg føler jeg ikke får komme til ordet med han tilstede. Er det mulig å be om hvert sitt møte, eller MÅ begge foreldre delta på samme møte? 

Anonymkode: 9b601...ff2

Be om to møter,forklar grunnen,og det kan si dem noe om grunnen til at sønnen din trenger utredning!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår gjennomfører ofte to ansvarsgruppemøter når situasjonenen er som du beskriver TS. Jeg råder deg til å kontakte skole, eller de som har sendt ut innkallelsen å forklare situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, voksne mennesker burde da klare å sitte i et par møter sammen. Kan dere ikke legge vekke konfliktene for deres barns skyld? 

Anonymkode: 9b4ed...7a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innkalt til utredning av min sønn, og dette er et felles møte med barnefar. Fastlege, bup, ppt og lærere skal også delta på møte, for å planlegge utredning. Ønsker ikke felles møte med barnefar, det er svært stort og intensivt konfliktsnivå mellom oss, og mangel på vilje til å samarbeide. Far legger ikke sine egne følelser til side for barnets del, og jeg føler jeg ikke får komme til ordet med han tilstede. Er det mulig å be om hvert sitt møte, eller MÅ begge foreldre delta på samme møte? 

Anonymkode: 9b601...ff2

enig med de andre her. Apparatet rundt barnet bør kjenne til at det foreligger konflikter mellom mor og far. 

Når det er sagt, skriver du at far ikke klarer å legge bort egne følelser til beste for barnet, samtidig som du skriver at du ikke føler du kommer til ordet med far i rommet. Jeg forstår dette er vanskelig for deg, men nettopp i denne situasjonen er det viktig at DU klarer å legge bort DINE følelser til beste for barnet. 

Gå i møtet og ta ordet selv om far er i rommet. Dette møtet handler om barnet og utredningen av ham, ikke om mors eller fars følelser. Dere trenger ikke like hverandre, men dere trenger å bidra til å tilrettelegge for at fagfolk kan gjennomføre utredningen og i sin tur oppfølgingen av barnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øv deg på enkelte setninger du vil bruke for å få oppmerksomhet under samtalen-om han tar "hele showet". Du kan også ringe og si at dynamikken mellom dere er dårlig og at det er vanskelig for deg å komme til med dine synspunkter i slike felles møter. Det er jo viktig at barnet blir riktig utredet og at begges observasjoner og erfaringer blir hørt. Dette kan hjelpe dem i å styre samtalen slik at du kommer til like mye.  (Har hatt foreldresamtaler der den ene var redd for det samme som deg- men det gikk veldig bra -særlig når jeg visste om det på forhånd! :) ). 

Når det gjelder fagpersoner på slike steder så møter de ulike personligheter og familier hver dag. Med ulik dynamikk og konfliktsnivå. De gjennomskuer ofte hvordan ting henger sammen og er det noen som har litt mellom nøtta så vet de at de fleste foreldre fremstiller ting litt mer rosenrødt enn det som er tilfelle....

Det har uansett en verdi å være tilstede begge to. Det kan komme frem ting som ikke du hadde tenkt på om du var der alene. Lett å glemme ting i en slik situasjon.

Lykke til!  :)

Endret av Blackbird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom det samme. Utredning av barn, og stor konflikt mellom meg og far. Våre primærutredere var begge kvinner, og hele saken endte med at dem brydde seg mer om far, enn ungen som ble utredet. Far er veldig flink til å fiske sympati.

Men forstår at det hadde blitt altfor dyrt hvis vi skulle hatt samme apparat hver for oss. Bare vær obs på at selv proffe er lettkjøpte for dem som er flinke på manipulering. Selv er jeg veldig rett frem og veldig dårlig på å bygge personlige bånd til fagfolk, derfor ble han sett på som en stakkars mann, og jeg som et hespetre.

Anonymkode: 0ab96...683

Dessverre er det jeg har uthevet her noe du og må være forbedredt på, TS, til tross for at andre her skriver at "fagfolk gjennomskuer.....". Erfaringsmessig gjør de absolutt ikke det - er den ene en manipulator, ja så får h*n sympatien. I tillegg skal du slite med at far får all sympati i kraft av å være far, for "alle" vet jo at i samværskonflikter så er det alltid  mors skyld. Far er ut fra dette kun opptatt av barnets beste, mens mor kun er ute etter å ødelegge for far.

Dette er neppe det du vil høre, TS, og jeg skulle ønsker det var annerledes, men sånn er det dessverre. Likevel tror jeg ikke du kan få egne møter, så du må rett og slett forberede deg veldig godt. Hvis du har noen du kan "øve" på møtet sammen med, så er det lurt, for da kan du øve deg på å si høyt det du mener. Det du også kan sjekke, er om du har rett til å ta med deg en ekstra person, for å ha noen som både kan støtte deg og hjelpe deg i situasjonen.

lykke til!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, dette er ikke vanlig å be om. For oss som jobber i dette systemet tar slike møter mye tid i utgangspunktet, så å skulle ha to parallelle i samme sak, ville ikke vært aktuelt her jeg jobber. Det er ofte også vanskelig nok å få alle instansene til å møtes én gang, og det holdes gjerne flere store møter i slike saker. Du kan jo forklare til instansene på tomannshånd at du blir litt satt ut av far i slike møter, og at du ikke syns du får forklart ordentlig da. Det kan kanskje få deg til å senke skuldrene litt?

Anonymkode: d2e61...095

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...