Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å sove?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer meg i seng i 22-23 tiden på kvelden, men er ikke våken før i 10-tiden på formiddagen.

Dvs jeg sover ca. 12 timer pr. natt!! Og enda så er jeg såå trett da jeg våkner.

Når er det vanlig å stå opp når man legger seg 22-23? Syv-tiden?

Anonymkode: 59ced...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger meg i 22.30 tiden og står opp 06.30 og det er nok søvn for meg.

det er ikke rart du er trøtt, du sover for mye. 

Anonymkode: 4354b...9d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i helgene eller hverdagene? Jeg kan lett sove 12 timer når jeg har fri, men i ukedagene får jeg alt mellom 6-8 timer søvn hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover som regel fra rundt 12 på natten til åtte om morgenen, oftest mindre enn mer. Trenger helst sju timer søvn for å fungere skikkelig, og siden jeg gjerne får åtte er jo ikke det noe problem. Jeg tror du er trøtt fordi du sover alt for mye TS! Evt så kan du ha noen mangler, jernmangel for eksempel, dette kan du finne ut av med noen blodprøver hos legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sovner gjerne sånn 23-00 tiden og står opp kl 6 eller 8 når det er skole. I helgene legger jeg meg nok omtrent samtidig, men da kan jeg gjerne sove til klokka er 11-12. Uansett når jeg står opp egentlig, så merker jeg at jeg alltid er veldig trøtt og føler for å ta meg en lur sånn i 3-4 tiden. Jeg tror egentlig vi er skapt til å sove i to omganger, og ikke bare en. Og jeg vet at uansett hvor mye jeg sover (for mye, passelig) så er jeg trøtt om jeg står opp før kl 10 om morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vanlig" er vel 7-8 timers søvn, men noen trenger mer og andre mindre. Når du ikke våkner av deg selv før kl. 10 så virker det som om du trenger mye søvn. Skulle ønske jeg kunne sove litt lenger, men må opp kl. 6 pga jobb. Blir 6 timer i ukedagene, og 8 når jeg kan sove så lenge jeg vil i helgene. Får ikke sove mer enn det selv om jeg prøver.

Anonymkode: 9480f...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt! Var på foredrag med en søvnekspert. Kort fortalt; det er ikke noe som heter å "sove for mye". Føler du at du trenger 12 timer søvn, ja så gjør du det. De som mener de blir trøtt av å sove lenge, har nok heller våknet på feil sted i søvnsyklusen. Du blir heller ikke syk av å sove mye, men om man trenger veldig mye søvn over lengre perioder, så kan det tyde på at noe er galt, alt fra jernmangel til stoffskifteproblemer og kreft, eller bare bivirkninger av medikamenter. I gode perioder er 6-8 timer nok for meg, men for tiden trenger jeg langt mer. 

Anonymkode: 3f397...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hverdagene så sover jeg ca 6-7 timer, mens i helgene kan jeg sove i 12-15 timer.

Anonymkode: 7f5ea...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover 5-8 timer. Idèelt i mitt hode er 7-8. 

I noen perioder kan jeg føle meg mye kvikkere og bedre om morgenen dersom jeg har sovet veldig lite (1-5t), mens når jeg sover 7-8 timer har jeg smerter/er kvalm/svimmel/uvel når jeg våkner (er kronisk syk da). Men sover jeg lite i flere dager er jeg dårlig hele dagen utenom morgenen istedenfor. 

Siden jeg er ufør prøver jeg å sove så mye som mulig om natten fordi det er så lange dager uten å gjøre noe. Sover forresten også 1,5 time per dag.

Anonymkode: c7732...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pleier å legge meg rundt 23 og stå opp kl 7 når jeg skal på skolen. har jeg fri er jeg oppe til midnatt eller senere og da kan jeg sove til kl 9. sover rundt 7-8 timer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger meg sånn rundt 12, står opp 05:30 - 06:00, alt etter som jeg får kjørt eller tar tog til jobb. Legger meg kanskje senere i helgene, og står opp da rundt 08-09.

Anonymkode: d5383...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen la jeg meg rundt 12-1 og sto opp 6 til vanlig. Det fungerte helt fint da :-)

Nå har jeg friår og kan gjerne sove 12 timer og til langt ut på formiddagen om jeg ikke skal på jobb/har andre avtaler. Blir veldig trøtt om jeg må stå opp tidlig nå. Så tror det endrer seg litt etter hva man kan. 

Anonymkode: 13255...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi legger oss klokken 22 på hverdager. Mannen min står opp klokken 6, og er alltid uthvilt. Jeg står opp halv 8 eller 8-halv 9 alt ettersom om jeg har undervisning eller ikke. Jeg er trøtt når jeg står opp, og sover ekstra lenge i helgene. Er gravid, vel å merke, så har nok litt ekstra søvnbehov. Og er plaget med oppvåkninger flere ganger iløpet av natten, men sovner heldigvis fort til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...