Gå til innhold

Hvor mye har jeg rett til å bestemme over kjærestens økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo vi begge vil kjøpe. Å leie blir helt uaktuelt for begge

Anonymkode: 26aa3...981

Kan ta frem eksempel på at jeg tjente 17.000 denne mnd utbetalt og jeg har lagt av 14.000 denne mnd. Han fikk utbetalt 36.000 kr og har ikke lagt av ett øre. (han har heller ikke brukt alt av pengene da selvfølgelig )

Anonymkode: 26aa3...981

Siden han ikke tar seg bryet med å spare er han vel heller egentlig ikke særlig interessert i å kjøpe. 

For å få lån må han ha egenkapital. For å få egenkapital må han spare (unnatt hvis han forventer en stor arv). Så enkelt er det. Ingen sparing - intet kjøp.

Anonymkode: 5acde...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp. Det er ikke noe du kan lære ham, TS, om du aldri så gjerne vil.

Skjønner at jeg traff noen ømme punkter ifht hvordan du svarer på innlegget mitt, siden dette er et diskusjonsforum tenker jeg det er greit å også komme med de meningene du ikke vil høre.

Når det gjelder deg og sparing; supert at du har satt av 14000 av en lønnsutbetaling på 17000 - men hey! du har ingen bo- eller leveutgifter så det skulle i grunnen bare mangle. Regner med at du kanskje betaler din egen mobilregning og håper inderlig at du i det minste også holder deg selv med klær/personlige ting. Da skulle det bare mangle at du ikke sparer store deler av lønna di.

Som forelder hadde jeg aldri akseptert at mitt voksne barn, i jobb, levde på meg uten å betale for seg. Det er virkelig å sy altfor store puter under armene på ungdommen og er ganske klart et godt utganspunkt for luksusfellen. I tillegg til at blant voksenlivets sider er nettopp det å forsørge seg selv og stå på egne økonomiske ben. Om det betyr en periode i mindre-enn-perfekt bolig som man "betaler noen andre for" så tror jeg det er en nyttig og viktig lærdom.

 

Ømme punkter? Jeg syntes bare ikke det ga noen mening,  og anta du vet som en liksom bedreviter hvordan andre skal velge og leve livene sitt, når jeg selv vet ypperlig hva jeg vil gjøre og hva som gjør meg lykkelig. Jeg har siden jeg vært 15 vært i arbeid ved siden av skole og jeg har siden da betalt det aller meste for meg selv. (men tenkte det var viktig for deg å vite at jeg selvfølgelig ikke har vært helt økonomisk selvstendig, har selvfølgelig fått litt av foreldre her og der)

 

Nei men igjen så kan ikke jeg bry meg om hva DU som foreldre hadde akseptert eller ikke, det kunne jeg ikke brydd meg mindre om. For nå skal jeg si deg noe. DEN DAG IDAG er det faktisk sånn at de fleste som får muligheten til å kjøpe bolig gjør det, og det fordi det er vanskelig å komme inn i boligmarkedet da det krever en del penger, fast økonomi, osv..Noe du kanskje vet?  Mange av de yngre som kjøper seg bolig har mest sannsynlig fått hjelp av mamma og pappa til å komme inn. noen foreldre har arv fra sine egne foreldre og ønsker å gi noen kr for å hjelpe med til første leilighet, mange foreldre hjelper til på den måten at de har hytter eller hus de legger inn som sikkerhet til banken, og på den måten kan gi lån til unge. Noen foreldre tar faktisk opp lån selv og kjøper en leilighet også har dem det på sitt navn men det er ungene deres som betaler ned på lånet og som til syvende og sist skal eie det til slutt. NOEN FÅ har til og med foreldre som er så rike at de kan kjøpe dem leilighet for sine penger og lar ungene få flytte rett inn uten å ha betalt en eneste krone (har ikke sagt at det er sånn det SKAL være men det er faktisk tilfellet for noen unge idag, og nei jeg tror ikke det er godt for noen å bare få alt servert på sølvfat men jeg velger å konsentrere meg om mitt)

 

Noen foreldre inkludert nettopp mine egne foreldre, dem har hverken arv, egne penger, eller hus de ønsker å legge inn som noen sikkerhet for meg og det er HELT GREIT. De vet nå hvor flink jeg er å legge av så og si alt jeg får inn til sparing og jeg velger å tro det er deres måte og prøve å gjøre alt for at jeg skal få muligheten til å komme meg ut å kjøpe meg mitt eget når dem selv ikke kan være der å hjelpe til (NOE SOM ER VELDIG VANLIG PÅ FORSKJELLIGE MÅTER). 

 min far har jeg lært mye om økonomi, og hvor ¨hardt og tøft¨ det kan kjennes ut å ikke ha råd til det men har lyst på. Jeg har både råd til nytt kamera, weekendturer i utland, dyre sminke og hårprodukter men jeg velger heller å spare, selv om jeg har lyst til å bruke pengene på nettopp det. Ingen sier til meg jeg ikke kan bruke pengene mine slik, men jeg har bestemt at jeg ønsker å spare da jeg aller mest ser frem til den dagen jeg eier noe selv, alene eller med kjæresten som jeg aller mest har lyst til. På den måten ser jeg selv at om jeg skal i nærmeste framtid klare å kjøpe meg egent må jeg velge hvordan jeg skal prioritere mine penger. 

 

Faren min har også lært meg at kroppen tåler mye og vi kan jobbe mye før den vil si stopp. Min far har gjennom livet mitt jobbet natt og dag for at jeg og mine tre mindre søsken skal ha ett hus og bo i og mat. Vi har alltid hatt det fint, spilt fotball, fått dratt på badeland, kino, bowling. vi har også alltid hatt råd til å kjøpe nye klær når vi trengte det, men vi har aldri vært bortskjemt. ( jeg har selvfølgelig fått litt penger som jeg kunne bruke til hva jeg ville når de hadde ekstra god råd en mnd)

Jeg jobber gjerne på dagtid i barnehage på dagtid og i butikk ved ettermiddag/kveldstid og prøver så lenge det lar seg gjøre å få til en arbeidsdag på 11-12 timer. Det er heller ingen som sier hjemme hos meg at det er det jeg må, men jeg velger å gjøre det fordi jeg liker å stå på å jobbe og jeg har ingen dyr eller barn og ta meg av, så jeg har den muligheten at jeg kan stå på og jobbe og tjene penger. Jeg tar all jobb jeg kan få da en mnd kan være lite jobb og mindre penger prøver jeg å få til alt når det faktisk er mye behov for meg der jeg jobber.  Dette kommer fra hvordan samtaler jeg og min far har hatt gjennom livet, hvilken arbeidsmoraler og verdier han inspirerer meg til å leve etter. 

Foreldrene mine er ikke gale som lar meg bo hjemme uten å betale for meg når dem vet jeg ikke har noen garanti om lønningen min er 17k eller 2k. det er alt ettersom om folk er syke (vikarjobb) og etter hvor mange timer butikken får lov å bruke på deltidsansatte. som du kanskje har fått med deg er jeg akkurat ferdig med skole og ikke før nå har jeg hatt mulighet til å søke på fulltidsstillinger. Foreldrene mine prøver å gjøre det beste ut av situasjonen slik at jeg har mulighet for framtiden, for jeg regner du ser forskjeller på for.eks ett hus når du kjøpte det kontra hva akkurat et slikt hus ville kostet idag, hvor mye mer eiendomskatt du må betale AND SO ON. Jeg orker ikke gå så langt inn på det fordi det regner jeg med du sterkt med du har full peiling på.

Så nå jobber jeg ræva av meg og prøver å tjene penger til livets opphold! jeg elsker, elsker den muligheten jeg har til å stå på og jobbe slik at jeg i framtiden har tjent en grunnmur til livets opphold  :kyss2:

 

 

 

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden han ikke tar seg bryet med å spare er han vel heller egentlig ikke særlig interessert i å kjøpe. 

For å få lån må han ha egenkapital. For å få egenkapital må han spare (unnatt hvis han forventer en stor arv). Så enkelt er det. Ingen sparing - intet kjøp.

Anonymkode: 5acde...5dd

Nei du kan jo godt si det, jeg kan føle meg usikker selv hva han egentlig tenker og mener. haha :( 

Får bare krysse fingrene for ta det skjer noe som gjør at han får den følelsen at jeg har rett ang sparing :D hihi 

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan jo godt si det, jeg kan føle meg usikker selv hva han egentlig tenker og mener. haha :( 

Får bare krysse fingrene for ta det skjer noe som gjør at han får den følelsen at jeg har rett ang sparing :D hihi 

Anonymkode: 26aa3...981

Hva med å snakke skikkelig sammen i stedet? Å krysse fingrene fører ikke til noe.

Høres ut som du har både driv og framtidsplaner, og han ikke. Jeg vil gjette på at dere ikke har noen framtid... Beklager.

Anonymkode: 57d22...043

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke skikkelig sammen i stedet? Å krysse fingrene fører ikke til noe.

Høres ut som du har både driv og framtidsplaner, og han ikke. Jeg vil gjette på at dere ikke har noen framtid... Beklager.

Anonymkode: 57d22...043

Gjett så mye du bare har lyst til : )

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett så mye du bare har lyst til : )

Anonymkode: 26aa3...981

Nå interesserer det meg for såvidt ikke så mye å gjette på dittt forhold da det uansett ikke angår meg. Det var kun ment som en hjelp til deg. Du kan selfølgelig heller overse alle advarsler og satse fremtiden din på et uøkonomisk døgenikt. :kari:

Anonymkode: 57d22...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå interesserer det meg for såvidt ikke så mye å gjette på dittt forhold da det uansett ikke angår meg. Det var kun ment som en hjelp til deg. Du kan selfølgelig heller overse alle advarsler og satse fremtiden din på et uøkonomisk døgenikt. :kari:

Anonymkode: 57d22...043

Du kom med en påstand om at du gjettet deg frem til at vi ikke har noen framtid sammen, det kaller jeg ingen tips! 

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom med en påstand om at du gjettet deg frem til at vi ikke har noen framtid sammen, det kaller jeg ingen tips! 

Anonymkode: 26aa3...981

Er det ikke et tips at du ikke bør satse på en framtid og boligkjøp sammen med en mann som har en totalt ulik økonomihåndtering enn deg? Og som du åpenbart sliter med å snakke om penger med? 

Jeg vet at uenighet om penger er grunn nummer en til at folk går fra hverandre. 

Anonymkode: 57d22...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...