Gå til innhold

Hvor mye har jeg rett til å bestemme over kjærestens økonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg er ei jente på 21 som er sammen med en på samme alder. Vi har begge veldig lyst til å flytte ut da vi begge bor hjemme. Problemet er bare det at han har veldig lyst men virker ikke interessert i å spare penger. Jeg kan jo ikke bestemme over hans penger og hva de skal brukes til men til syvende og sist vist vi skal flytte sammen blir hans + mine penger noe vi sammen skal kjøpe leilighet/hus med. 

 

Når jeg prøver å gjøre han bevist på hvor enkelt det kan være og spare penger når man så og si ikke har utgifter da man fortsatt får bo hjemme opplever jeg bare at han blir irritert og sint av den grunn av jeg bryr meg alt for mye om hans penger og at jeg virker som om at jeg skal leke hans personlige økonom.  (vi har alltid vært åpen om økonomien vår begge to)

 

slik som situasjonen er idag vet jeg hvor viktig det er å være flink å spare penger slik at banken får lyst å gi oss lån og at vi økonomisk har det godt og jeg selv mener det er fornuftig å legge grunnmuren med penger nå som vi ikke har store utgifter for at fremtiden skal bli så god som overhode er mulig at vi får den til å bli.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan få kjæresten min til å forstå at det må masse sparing og penger til for å få ett tak over hode og at alt er mulig å oppnå så lenge man har prioriteringene på rett sted?

 

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vanskelig tema. Økonomi er som personlighet, vidt forskjellig. En ide er å sette av en viss sum penger til fellessparing, resten får han gjøre som han vil med. Hvis han føler seg helt låst, så tar forholdet slutt. Samme gjelder deg på andre områder tenker jeg. Bli enige :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til overskriften: Du har absolutt ingen rett til å bestemme over din kjærestes økonomi.

For øvrig anbefaler jeg ikke at dere flytter rett fra hvert deres barndomshjem og direkte sammen. Man blir ikke selvstendig på den måten, og man lærer seg ikke å måtte klare seg selv. Flytt ut og enten inn i hver deres lille leilighet eller bokollektiv. Jeg kan garantere deg at kjæresten din ikke kommer til å se konsekvensene av egen økonomistyring før han bor med relativt ukjente og må klare alle utgifter selv.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett ikke finne på å kjøpe sammen med han før du har prøvd å bo med han!  De fleste blir litt mer økonomiske med alderen, på den alderen kunne jeg ikke spare ei krone, nå er jeg rene Onkel Skrue ;-) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe med en kjæreste du aldri har bodd med og ikke er forpliktet med, i hvert fall ikke mens du er 21. 

Anonymkode: d051f...b30

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo

 

Jeg er ei jente på 21 som er sammen med en på samme alder. Vi har begge veldig lyst til å flytte ut da vi begge bor hjemme. Problemet er bare det at han har veldig lyst men virker ikke interessert i å spare penger. Jeg kan jo ikke bestemme over hans penger og hva de skal brukes til men til syvende og sist vist vi skal flytte sammen blir hans + mine penger noe vi sammen skal kjøpe leilighet/hus med. 

 

Når jeg prøver å gjøre han bevist på hvor enkelt det kan være og spare penger når man så og si ikke har utgifter da man fortsatt får bo hjemme opplever jeg bare at han blir irritert og sint av den grunn av jeg bryr meg alt for mye om hans penger og at jeg virker som om at jeg skal leke hans personlige økonom.  (vi har alltid vært åpen om økonomien vår begge to)

 

slik som situasjonen er idag vet jeg hvor viktig det er å være flink å spare penger slik at banken får lyst å gi oss lån og at vi økonomisk har det godt og jeg selv mener det er fornuftig å legge grunnmuren med penger nå som vi ikke har store utgifter for at fremtiden skal bli så god som overhode er mulig at vi får den til å bli.

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan få kjæresten min til å forstå at det må masse sparing og penger til for å få ett tak over hode og at alt er mulig å oppnå så lenge man har prioriteringene på rett sted?

 

Anonymkode: 26aa3...981

ville sagt at dere får ta lån etter egenkapital. Så får han betale mer i mnd :) da kan han ha det så godt, ellers får han begynne å spare. Dette sa jeg til min :)

Anonymkode: 886ed...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville sagt at dere får ta lån etter egenkapital. Så får han betale mer i mnd :) da kan han ha det så godt, ellers får han begynne å spare. Dette sa jeg til min :)

Anonymkode: 886ed...1c1

Nå må man faktisk ha 15% egenkapital for å få kjøpt bolig, så riktig så enkelt er det ikke. Dessuten er det slett ikke sikkert at kjæresten til TS ønsker å kjøpe bolig de første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man faktisk ha 15% egenkapital for å få kjøpt bolig, så riktig så enkelt er det ikke. Dessuten er det slett ikke sikkert at kjæresten til TS ønsker å kjøpe bolig de første årene.

Jo vi begge vil kjøpe. Å leie blir helt uaktuelt for begge. 

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han om felles sparing, at dere legger av begge to et visst beløp til sparing

Da vil det bare vær snakk om litt da han tjener mye mer enn meg. (han har 100% og jeg har deltidstilling og er vikar)

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe med en kjæreste du aldri har bodd med og ikke er forpliktet med, i hvert fall ikke mens du er 21. 

Anonymkode: d051f...b30

Vi bor så og si sammen nå hos familien hans. det har vi gjort i 1 1/2 år nå. Og jeg vet at det er ham jeg ønsker å leve sammen med.

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo vi begge vil kjøpe. Å leie blir helt uaktuelt for begge. 

Anonymkode: 26aa3...981

Dere skal kjøpe noe sammen, etter kun å ha bodd med foreldrene deres fra før?

Dette er å være så "økonomisk fornuftig" at det blir dumt. Skjønner dere ikke at det er mye som må læres før dere gjør noe så drastisk som å kjøpe sammen? Du sier jo selv at kjæresten din ikke en gang kan å spare penger.. Hjelpe meg,  jeg fikk bad vibes av dette.

 

Men lykke til, for all del - tror dere trenger det!

 

Og nei, du kan ikke bestemme over hans økonomi i det hele tatt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være jeg har missforstått nå, men er det slik at du forventer at han sparer mest siden han har 100 %-stilling og du er vikar? Da skjønner jeg godt at han blir irritert når du maser, for du bidrar jo da mindre og kan ikke kreve at han bidrar mer :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil det bare vær snakk om litt da han tjener mye mer enn meg. (han har 100% og jeg har deltidstilling og er vikar)

Anonymkode: 26aa3...981

Nei, hvorfor skal han betale mer enn deg bare fordi du ikke jobber heltid?

Anonymkode: 49164...cfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere skal kjøpe noe sammen, etter kun å ha bodd med foreldrene deres fra før?

Dette er å være så "økonomisk fornuftig" at det blir dumt. Skjønner dere ikke at det er mye som må læres før dere gjør noe så drastisk som å kjøpe sammen? Du sier jo selv at kjæresten din ikke en gang kan å spare penger.. Hjelpe meg,  jeg fikk bad vibes av dette.

 

Men lykke til, for all del - tror dere trenger det!

 

Og nei, du kan ikke bestemme over hans økonomi i det hele tatt.

Ja hva i huleste er så dumt med å kjøpe sammen? Regninger må betales om du leier eller kjøper selv.

Jo jeg skjønner meget godt og det er derfor jeg spør fordi den dagen er jo når han skjønner hvilken verdi penger er og det blir neppe å skje imorgen. Det er ingen som sier vi skal kjøpe et hus sammen imorgen så du kan roe deg helt ned :-)

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være jeg har missforstått nå, men er det slik at du forventer at han sparer mest siden han har 100 %-stilling og du er vikar? Da skjønner jeg godt at han blir irritert når du maser, for du bidrar jo da mindre og kan ikke kreve at han bidrar mer :)

 

Ja du missforstår nå. Jeg forventer/håper/tenker/syntes at han kan klare å spare mer enn det han gjør (da det til tider er ingenting) Jeg har akkurat gjort ferdig skole og derfor har jeg ikke funnet meg heltidjobb (er selfølgelig på leting og søker jobber). Derfor sjonglerer jeg ved å jobbe i barnehage og butikk ved kveldstid ved behov så ofte det er arbeid for meg på disse to stedene. 

 

Kan ta frem eksempel på at jeg tjente 17.000 denne mnd utbetalt og jeg har lagt av 14.000 denne mnd. Han fikk utbetalt 36.000 kr og har ikke lagt av ett øre. (han har heller ikke brukt alt av pengene da selvfølgelig )

 

Men ja jeg forventer/tenker/syntes at han kan spare enda mer enn det jeg gjør. Det er jo slik at jo mere han legger i en evt leilighet jo mer eier jo han av den, men om han er flink å legge av får jo vi tidligere mulighet til å kjøpe noe sammen. 

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen rett til å bestemme over din kjærestes økonomi. 

Overskriften var bare ment for å få mennesker som deg til å klikke inn.

Anonymkode: 26aa3...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...