Gå til innhold

Sukkerkutter


Berit

Anbefalte innlegg

Egentlig begynte jeg å skrive innlegg i helse og kosthold, men så innser jeg at dette skal være min dagbok. Tror foreløbig at det blir dagbok for å ha oversikt om mitt kosthold angående sukkerkutt, og for å holde min motivasjon oppe.

Blir veldig glad for hvis noen vil kommentere eller dele syn og meninger.

 

Jeg spiser vel egentlig sunt, mener jeg. Utenom altfor mye av sjokolade, riktignok mørk sjokolade, men omtrent hver dag, blir ganske mye noen ganger. Er også veldig glad i is hvis jeg først åpner en isboks.

Som resultat blir det ofte en vektøkning, men jeg griper fatt i det somoftest ganske med det samme og trener da for å få det av igjen og spiser mindre av alt. På en måte er det kanskje litt jojo slanking, men tror ikke det er det heller. For vekten varierer ikke mer enn ca 2 kilo. Det er slik at dersom vekten viser under 56, så tillater jeg meg å spise litt ekstra av sjokolade, kaker mm. Så går jeg da raskt opp 1 kilo, og da får jeg litt panikk og tror at hvis jeg ikke gjør noe med det med det samme, så bare fortsetter vekten oppover og det blir verre og verre å få det av igjen. Og det stemmer jo. 

Derfor blir det da trening og raske turer nærmest rett ut fra sengen om morgenen, + mindre spising. Jeg er opptatt av helse, og sluntrer aldri unna faste måltider. Det er så viktig, og jeg merker det så godt på kroppen og fordøyelsen. 

Sånn har jeg hatt det i mange år, og alltid klart å holde vekten. Men jeg føler til tider, og mer og mer nå i det siste, at jeg er blitt avhengig av sjokolade. Noen dager klarer jeg å ikke spise noe, men tenker på den deilige sjokoladen som lokker og roper på meg fra skapet. 

Og noen ganger, som i dag, overspiser jeg sjokolade så jeg blir helt dårlig av dårlig samvittighet.

Husker for noen år siden, så kuttet jeg ut sukker, snop uten sukker, og det meste av desserter som det var sukker eller kunstig sukker i. Det gjorde jeg et helt år. Tenk at jeg klarte det. Tror egentlig ikke det var så vanskelig. Tror bare den første tiden var vanskelig, til kroppen blir avvendt med all sukkeret. Har lyst å gjøre det igjen. Tror kroppen har godt av det. Og jeg nøt livet likevel uten sjokolade, kanskje mer, det lå ikke og lurte oppi hjernen hele tiden, ha, ha.

Blir egentlig litt kvalm av å tenke på alt sukkermaten som man spiser i julen. Lurer på om jeg faktisk skal slutte fra nå? Ja, det gjør jeg. 

Min siste sjokolade er herved inntatt for i år og lenge fremover i neste år...................

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morgenturen er unnagjort. Rask spasertur på 36 minutter presis.

Synes mandagene er helt topp. Vet egentlig ikke hvorfor. Liker helger også. Bruker ofte helgene til å slappe godt av, men føler meg så veldig klar om mandagen igjen til jobb og mer aktivitet. 

Jobber alltid senvakter om mandagen, så da får jeg unnagjort en del andre ting om formiddagen.

Når jeg leser innlegget mitt fra i går, høres det ut som jeg er fanatisk og streng med meg selv. Det stemmer ikke. Kanskje på noen måter streng, men vil ikke helt si det heller.

Prøver å leve etter "den gylne middelvei" når det gjelder det meste. Og synes det er det som er det mest riktige, gir mest balanse og harmoni, glede og lykke. 

Og jeg er veldig for at man skal kose seg i julen, spise litt av alt man har lyst på, gjøre alt man vil som kan glede seg selv og andre. Men måtehold med alt, tror jeg på. Finne rett balanse for det som er riktig for seg.

Men for meg, har jeg nå lyst til å kutte helt ut sukker. Egentlig ikke for at det er det som er best. For jeg tror at en mellomting er det riktige, men det synes jeg er så vanskelig når det gjelder sukkermat og drikke. Så nå vil jeg kutte det helt ut for nærmere ett år. Tror kanskje det er lettere for meg i det lange løp, får se!

Har lest om folk som har kuttet ut sukker, og som kan fortelle at de har fått mer overskudd og energi, de har mer tiltakslyst, føler seg langt bedre og er blitt friskere. Så hvis det virker sånn for meg også, ser jeg bare plusser med det.

Er det noen som vil fortelle om deres erfaring med det, så hadde det vært kjempe fint og interessant.

Synes jeg har hørt at det skal ta omkring 3 uker at kroppen er vendt av med sukker? 3 uker går vel greit.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenturen er nå unnagjort. Kjedelig, pyton, egentlig. Men deilig likevel når det er over. Kanskje jeg skulle skrevet noe annet enn at morgentueren er unnagjort. Unnagjort høres negativt ladet ut, noe jeg bare må få unna. Ha, men det er jo det jeg føler. Kanskje jeg heller skulle skrevet at nå har jeg gått den friske morgenturen for i dag :) 

Det er mange måter å skrive ting på og at det kommer forskjellig til uttrykk. Sikkert mye hyggeligere for folk å høre ting som er sagt positivt ladet. Men det kan også bli for mye; feks en som alltid går rundt og traller og er glad. Er ikke det irriterende? Er det irriterende fordi vi selv føler kanskje at vi er nedtrykt? Eller er det ikke sånne mennesker vi liker?

Sånn er livet. Alt kan kan ikke bare være gøy. For å oppleve glede, gode resultater osv, så krever det også en mindre gøy innsats, gjør det ikke? Man kan jo prøve å innstille seg på at arbeidet og slitet er gøy, men man kan ikke klare det hele tiden. Tror bare man må akseptere at man må "slite" litt først før man kan oppleve resultater/gleden/det positive.

I går hadde jeg kjempe lyst på sjokolade. Jeg har fra før kjøpt inn en del mørke sjokolader og litt julemarsipansjokolader som ligger i skapet. Hva skal jeg gjøre med dem nå? Jeg får bare gi dem vekk.

Føler faktisk allerede at kroppen har det bedre i dag for at jeg ikke spiste sukker i går. Altså det  sukkeret som er puttet i veldig mange matvarer, mener ikke det naturlige som er i en frukt vi spiser.

Men det er selvfølgelig bare tull at å fjerne sukker på en dag, skal kunne merkes noe særlig. Det er vel heller det psykologiske velbehaget og troen på at det er bedre for meg, så blir det bedre.

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

The greatest challenge

in life is discovering

who you are

The second greatest is

being happy

with what you find

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en merkelig tråd. Men jeg velger å heie på deg! Du burde løpe isteden for å gå, du forbrenner mye mer med å løpe en halvtime enn å gå en halvtime. Du må dusje på morgenen uansett.

Jeg ville også kuttet ut frukt og pasta, frukt og pasta er bare tomme kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en merkelig tråd. Men jeg velger å heie på deg! Du burde løpe isteden for å gå, du forbrenner mye mer med å løpe en halvtime enn å gå en halvtime. Du må dusje på morgenen uansett.

Jeg ville også kuttet ut frukt og pasta, frukt og pasta er bare tomme kalorier.

Veldig koselig med kommentar og svar fra deg. Tusen takk for at du heier på meg. Ja, det er vel en merkelig tråd. I utgangspunktet var det ikke ment at jeg skulle lage en dagbok, men så tenkte jeg at det kunne det likeså godt være. 

Synes livet handler overordnet om at man ønsker å ha det best mulig med seg selv. Det er et mål i seg selv.  Hvordan man oppnår det, kommer veldig mye an på deg selv, hvordan man innstiller seg og velger å ta vare på seg selv og medmenneskene. Det handler om å stå til ansvar selv over hvordan livet tilrerettelegges for deg, dine valg, men også hvordan livet møter deg. Hvordan du møter livet.

Jeg liker godt at kroppen forbrenner godt, og det gjør den. Jeg liker bedre å gå enn å løpe. Men jeg er også opptatt av å trene og da få høy puls. Det gjør jeg i tillegg, men kanskje bare to - noen ganger tre ganger i uken, det kommer litt an på hvordan det passer og om jeg har lyst og føler behov for det.

Når jeg sier høy puls, så mener jeg at jeg presser meg, svetter og bruker en hel del energi. Men jeg presser meg ikke sånn at jeg blir rødsprengt, blir helt utmattet og ferdig, kjenner blodsmak og melkesyre. Nei, det er ikke sunt i det hele tatt, verken for hjertet, skjelettet, kroppen ellers og velvære. 

Jeg synes det er skremmende at så mange folk presser seg så hardt med ekstreme utfoldelser. Mange som trener så hardt, resulterer ofte med å slutte etter noen år, de får belastningsskader, eller rett og slett ikke trives.

Jeg mener en middelvei med dette også. Jeg har trent i 6 år nå, og kommer alltid til å gjøre det i større eller mindre grad. Men har ikke som mål å bli sterkere, flinkere, mer utholden. Målet mitt er bare ren velvære, ha det gøy, ta vare på kroppen. Å føle seg sprek og smidig er en bonus i det å trene og leve sunt. Det er godt å føle seg sprek, men har ikke som mål å oppnå enda mer innen trening. Jeg har det godt nok som jeg har det, og elsker å være akkurat i den formen jeg er.

Hver torsdag går jeg på Zumba. Det er en av ukens høydepunkter. Vi danser til god musikk, ler og føler at kroppen frigjør lykkehormoner. For et godt humør det gir, både før, under og etter. Jeg gleder meg til hver torsdag.

 

Jeg vil ikke kutte ut frukt og pasta. Frukt er det masse fiber i, vitaminer og ellers veldig næringsrikt. Men jeg spiser aldri veldig mye frukt. F.eks drikker jeg ikke juice som består av veldig mye konsntrert frukt, og det meste av fiberen er tatt ut.

Jeg elsker pasta, spesielt hjemmelaget pasta jeg lager i pastamaskinen vår, av egg (egg er kjempe sunt) og durumhvete, mmmmmmmm. Ellers pleier vi å kjøpe speltpasta noen ganger.

Men ren hvit pasta spiser jeg bare hvis jeg får det servert hos andre, eller på restaurant. Jeg elsker italiensk mat.

Jeg synes ikke man skal kutte tvers ut noe man liker. Men selvsagt redusere ting som ikke er bra å spise mye av.

Sukker er mye. Men når jeg snakker om å kutte ut sukker, er det mat der det er tilsatt sukker, ofte konsentrerte mengder så det blir altfor mye man får i seg. Hvis vi skulle få lik mengde sukker somi 1 ss, som av et sukkerrør vi skulle spise. Da måtte vi spise nesten 2 meter høyt sukkerrør for å få i oss 1 ss sukker. Men å spise et sukkerrør (plante) hadde vi også fått i oss vitaminer, mineraler og mye fiber. Det hadde vært noe annet. Dessuten hadde vi fått mye mindre av sukker i oss, for vi hadde ikke orket å spise f.eks 2 meter høyt sukkerrør. 

Frukt i moderate mengder er bare sunt. Og veldig godt for fordøyelsen også.

 

 

 

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes ikke man skal kutte tvers ut noe man liker. Men selvsagt redusere ting som ikke er bra å spise mye av.

 

Ha, ha, så er det nettopp det jeg har begynt med når det gjelder tilsatt sukker. Sukker som er tilsatt ekstra.

Det er fordi jeg vil gjøre det litt som et eksperiment. Fordi at det er kunsting og ikke naturlig at kroppen vår skal måtte få i seg det sukkeret som tilsettes i mat og drikke i altfor mange ting. Det blir så høye doser når vi får det tilsatt. Sukker er konsntrerte mender tatt ut av diverse planter i bunn og grunn. Hadde det vært i den naturlige planten, så kunne jeg godt spise det. Så på en måte forstår jeg med at jeg kutter ut det sukkeret, er det samme som at jeg lever en middelvei med det og. Jeg spiser planten hvis jeg får hele planten servert med alle de andre egenskapene. Dermed får jeg i meg sukker. Men mener det blir altfor store doser sukker i produkter der sukker er tilsatt, eller rent konsentrert sukker.

AmbivalentReaction, takk for at du fikk meg til å sette ord på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sometimes,

you need to step

outside, get some

fresh air, & remind

yourself of who

you are & who you

want to be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg på julebord. Skulle egentlig med min mann, men han er blitt syk. 

Gleder meg, det skal bli koselig. Bare en ting som jeg føler litt på at andre synes er dumt. Det er at jeg helst ikke vil drikke vin. Kunne godt tatt meg et glass for syns skyld, for at de andre skal synes det er mer hyggelig. Det sier de i hvert fall. Men så vil jeg gjerne kjøre, og da kan jeg jo ikke ta bare litt en gang.

 Lurer egentlig på hvorfor det er slik? Jeg er sprudlende og utadvendt, ler og koser meg veldig. Men det er akkurat som folk forventer og har det best med at jeg også drikker litt. Er det fordi de selv koser seg mest med drikke, og derfor tror de at jeg også koser meg mest når jeg drikker? Det kan godt være derfor. At de ønsker at jeg skal kose meg mest mulig. Men jeg koser meg jo veldig uansett. Så da lurer jeg litt på om de føler seg litt ille til mote når de drikker i forhold til meg som er edru? Det er synd, men det kan vel ikke jeg være ansvarlig for? Jeg mener å drikke fordi at jeg skal la andre føle seg avslappet med å drikke. Hm, jo, kanskje har jeg et lite ansvar der? Hvis det gleder gjestene og verten at jeg tar meg et glass, så er det kanskje verdt at jeg drikker et glass? Så må jeg betale taxi hjem. Men hvis det teller sånn, kan jeg vel det, for syns skyld? Eller skal jeg tenke mest på meg selv og la være å drikke?

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare drikk litt og få en kompis til å kjøre deg hjem? Eventuelt bli med noen andre hjem eller sleng deg med noen som skal samme veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare drikk litt og få en kompis til å kjøre deg hjem? Eventuelt bli med noen andre hjem eller sleng deg med noen som skal samme veien?

Min mann tilbudte seg å hente meg, men jeg syntes ikke at han skulle gjøre det siden han er syk. 

Synes ikke jeg kan be noen andre komme og hente meg så sent. Det var for langt for meg å gå hjem, og bussen så sent stopper faktisk ikke på mitt busstopp. Ellers ville jeg tatt bussen.

Det ble til at jeg kjørte selv. Det gikk faktisk mange timer før noen oppdaget at jeg ikke drakk. For jeg drakk jo noe jeg og, men alkoholfritt. Jeg er veldig sosial av meg, koser meg med andre, deltar mye i samtaler. Siden jeg er så utadvendt, ler mye, og er interessert, tror jeg derfor folk henvender seg og snakker mye til meg. Jeg tror ikke folk tenker på at jeg ikke drikker. Men så var det en mann som heller ikke drakk annet enn brus og kaffe og han pleier alltid å drikke ganske mye. Da det kom frem at han ikke drakk, var det en dame som sa i ironi, men også litt alvor, vel, mens hun viser en oppgitt mine?: "Herregud, dette skal bli morsomt å feste til langt på natt".

"Jeg drikker heller ikke," sa jeg. Da tror jeg kanskje hun ble litt brydd. Han som ikke drakk forsvarte seg selv og utbrøt med det samme: "Jeg har lovet å være edru så jeg kunne hente ................ etter på, og i morgen skal jeg være uthvilt fordi ....... . Hvorfor tror du ellers jeg hadde hadde sittet her og bare drukket brus? Ha, ha".

Hadde egentlig veldig lyst til å ta temaet opp hvorfor det forventes og hvorfor andre foretrekker at andre drikker, men jeg lot det ligge. Tenkte at det ikke var noe hyggelig tema å ta opp på en fest.

Jo senere det ble på kvelden, jo mer ble det jattet om hvor morsomt det var den gang og den gang de hadde drukket for mye. Og brisne folk lo over ting som de gjentok flere ganger og som jeg ikke syntes var morsomt etter at de fortalte og lo av det samme flere ganger. Men viser jo at jeg hygger meg, jeg og, men da begynte jeg å tenke på at jeg helst ville være hjemme i min seng. Men ikke lenge etter takket jeg for meg og kjørte. Det samme gjorde en annen, og han som heller ikke drakk sa at han og konen skulle gå snart.

Festen var vellykket og vi koste oss alle sammen. Da jeg kjørte hjem, var jeg veldig glad for at jeg hadde bilen og kunne kjøre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe nesten alltid tidlig uansett om jeg har fri eller ikke. Deilig med helg. I kveld skal jeg bare slappe av hjemme. Blir nok litt hviling utover dagen siden jeg var sen i går.

Mannen er syk, så tenker det er lurt at han sover lenge. Han pleier å stå opp tidlig han og, men jeg er tidligst. Jeg klarer liksom ikke å ligge i sengen om morgenen. 

Folk snakker om å gjøre mye til jul. Hente frem julepynt og lyse opp i vinduer og hagen i helgen siden det er 1. desember på tirsdag.

Jeg får vel ordne litt, jeg og. Men er ikke av den som tar det så høytidelig eller stresser med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Your life

only gets

better when

you do.

Work on

yourself and

the rest

will follow

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

What do you

want to

happen?

 

Focus on 

that.

 

 

 

IT ALL BEGINS

AND ENDS

IN YOUR MIND.

WHAT YOU

GIVE POWER TO,

HAS POWER

OVER YOU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den, som Hemingway sa: "Alkohol er intelligente menneskers måte å håndtere uintelligente mennesker", jeg vil også mye heller ligge hjemme i sengen enn å omgås de fleste folk.

Jeg hadde tidligere et alkoholproblem og jeg blir mektig provosert av drikkepress, hvorfor kan ikke folk la meg være ruset til det nivået jeg er komfortabel med?

Skriver du diktene selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den, som Hemingway sa: "Alkohol er intelligente menneskers måte å håndtere uintelligente mennesker", jeg vil også mye heller ligge hjemme i sengen enn å omgås de fleste folk.

Jeg hadde tidligere et alkoholproblem og jeg blir mektig provosert av drikkepress, hvorfor kan ikke folk la meg være ruset til det nivået jeg er komfortabel med?

Skriver du diktene selv?

Interessant sitat. Har ikke hørt det før. Måtte lese det noen ganger og tenke over det. Har ikke tenkt på det i den betydning, men stemmer godt på en måte. Samtidig er det vel sånn at mange drikker fordi de da tør å omgå disse menneskene, slippe seg løs, få mindre hemninger. 

Jeg liker veldig godt å omgås mennesker, være sosial og delta i sosiale sammenhenger. Men ut på kvelden når de fleste har fått for mye å drikke og oppførselen er deretter, så vil jeg heller gå hjem.

Jeg kan ikke fordra at folk kommer med gjentagne hentydninger om at jeg må jo drikke litt og kose meg, la nå bilen stå, ta nå litt mer, slå deg løs og ha det gøy, ikke vær så treg, ha det nå litt gøy med oss og drikk med oss.

Forstår rett og slett ikke hvorfor tilsynelatende oppegående mennesker får seg til å si sånne kommentarer.

Husker for noen år siden hvor jeg også kjørte på et julebord sammen med mine kollega. Så sier sjefen til meg: "Drikker du ikke, da må du gjøre det neste år." Jeg har en veldig grei sjef, men var det ikke rart at han sa det? Helt merkelig. Men jeg prøver å se det positive, og tenker at han mente og trodde at det beste for meg var å drikke for da slappet jeg mer av, og at det måtte jeg unne meg neste år, siden jeg ikke gjorde det denne gangen. Ja, jeg tror jo folk egentlig mener det positivt, men jeg hadde aldri sagt noe sånt. Det kan jo være mange grunner til at en person ikke velger å drikke. Teit at noen prøver å overtale andre til å drikke.

 

Nei, jeg skriver ikke diktene selv. Jeg følger yogainspiration på instagram. De legger hver dag ut dikt og sitater. Noen står det under hvem som har skrevet det, men mange ikke. Liker mange av sitatene der, men noen ikke.

 

Jeg trener mye yoga. Dvs jeg elsker yoga. Jeg trente mye yoga før, men nå får jeg ikke deltatt på så mye som jeg har lyst til. Mange av klassene har endret tidspunkt. Får meg dessverre ikke til å gjøre så mye alene, men det hender. 

 

The day

will be what

you make it,

so rise,

like the sun,

and burn.

- William C. Hannan

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker også at dersom jeg er edru har jeg ikke behov for å være våken langt til natt.

Jeg liker også yoga, men har dessverre ikke drevet nok emd det i det siste. Det skal være mulig å drive med det hjemme men det blir liksom aldri det samme.

Det kan hende jeg parafraset Hemningway litt mye, men han har iallefall sakt: "I drink to make other people more interessting." Som er litt mer elokvent uttalt enn det jeg klarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...